Citat:
Ursprungligen postat av
hank1338
Var är alla hyrestorskar någonstans? Ni försvann väldigt snabbt sedan förra veckans räntebesked.

tja jag är här. Jag vet dock inte om jag kvalificerar som hyrestorsk då jag gjort en resa i bostadsmarknaden.
Min historia är att jag gjort flera bostadsköp under åren och sålde senast under pandemin där jag gjorde min "exit" från bostadsmarknaden. Jag hade en hel del köpoäng i hyreskön som jag använde och hade inga problem att få tag på en relativt ny hyreslägenhet i ett centralt och bra läge. Hyran är inte den lägsta, men lägenheten är relativt nyproducerad och fräsch.
Det område jag bodde i sist (bostadsrätt) byggdes det väldigt många nyproducerade bostadsrätter, priset där har haft rätt dramatiskta fall efter jag sålt, tyvärr, för jag gillade området och grannarna. Jag tänker att om jag vill köpa tillbaka mig i området så kan jag göra det idag med 30% rabatt från dess jag köpte. Priser är snart nere på samma nivå som när jag köpte in mig i området år 2016. Då var området helt outvecklat och nytt. Tyvärr tror jag priset i det området kommer falla mer då föreningen har 2 stora lån som löper ut iår till en högre ränta, det ena lånet har dom omförhandlat en gång förra året till kort löptid, så nu är det två lån som ska omförhandlas till högre räntor.
Jag har efter försäljningen gjort försiktiga investeringar. Dom har inte genererat stor avkastning, men helt ok för den risken jag är villig att ta.
Första året lyckades jag nästan tjäna ihop till vinstskatten som skulle betalas in efter all uppskov jag ackumulerat under åren. Jag tror uppgången till stor del berodde på den devalverade kronan som gjorde att utländska fonder gav bra avkastning? Inte vet jag, jag fick en helt ok avkastning och nu är vinstskatten betald.
Idag har jag placerat pengarna på tråkiga och stabila fonder och några få aktier (liten del), samt sparkonton för en del av pengarna för att jag alltid vill vara redo om möjligheten ges vid rätt tillfälle. Sparkonton ger en helt ok avkastning för den befintliga risken man tar. Insättningsgarantin är ca miljon per sparkonto så man kan fördela det mellan olika för att behålla insättningsgarantin per sparkonto.
Avkastningen jag får, främst pga miljonerna man har på hög i olika investeringar, betalar min hyra, bil och andra mindre kostnader jag har. Jag jobbar fortfarande, men jag känner mig inte orolig för inkomstbortfall. Jag funderar på att gå ner i tid, men försöker inbilla mig att lågkonjukturen snart ger mig ett bra avgångsvederlag som man kan nappa på.
Jag spenderar istället tid med barnbarnen och mina barn, och försöker få mer tid till hobby och saker jag vill göra i livet.
Jag har aldrig känt mig friare i mitt liv än nu.
Ta hand om er och jag önskar er all lycka i livet!