2023-11-27, 13:03
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Och ändå ökar de med 600 procent? Det fattar ju vem som helst att det är en överdiagnosticering.

Att "hålla fast vid en fritidsaktivitet" är för övrigt det med medeklassiga kriteriet jag hört talas om.
Det är lätt att utgå ifrån sig själv och tänka att alla fungerar på samma sätt. ”Nisse hoppade av sin fritidsaktivitet när det blev lite kämpigt. Alla möter motstånd ibland, men jag hade minsann inte givit upp så lätt.”.
Argument som exemplet ovan låter helt rimligt. Det är kämpigt för alla ibland. Nisse i exemplet ovan kan anses ha varit lat och föräldrarna slappa. Vi kan alla relatera till att det är lite tufft emellanåt och vår hjärna plockar fram ett rimligt svar på varför Nisse hoppade av fritidsaktiviteten, utifrån våra egna erfarenheter. Många har inte någon personlig erfarenhet av besvär relaterade till NPF-diagnoser och tänker att det mer handlar om att rycka upp sig.
På samma sätt har de flesta av oss inga egna erfarenheter av anorexi, men beteendet att svälta sig till en sticka är så främmande för de flesta av oss att vi är mer benägna att acceptera att svaret finns i en psykiatrisk diagnos än att det bara handlar om att ”du får väl bara äta större portioner, så löser det sig nog”. Det är inte särskilt hjälpsamt för barn med NPF-diagnoser att få höra ”Ryck upp dig så löser det sig nog”. Lika lite som en cancersjuk vill höra ”hade du bara ätit lite mer varierad kost så hade du aldrig fått cancer – ta nu lite mer sallad så ska du se att allt blir bra och du mår bättre igen”.

Att diagnoserna ökar med 600% beror ju på att det kommer från små nivåer. Om sex barn i en skola blir diagnosticerade med ADHD nu och ett barn diagnosticerades i samma skola för tio år sedan, så har det ökar med 600% på tio år. Om några år kommer kurvan ha flatats ut och ökningen minska.
Citera
2023-11-27, 13:05
Medlem
Barnsligt.. Riktig uppfostran är lösningen...
Citera
2023-11-27, 13:06
Medlem
Epimaness avatar
Folk har generellt sämre koncentrationsförmåga. Men det är ju inte ADHD.

Min fräcka killgissning är överdiagnosticering.
Citera
2023-11-27, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Folk har generellt sämre koncentrationsförmåga. Men det är ju inte ADHD.

Min fräcka killgissning är överdiagnosticering.
Sätter min peng på det.
Det är ett modeord helt enkelt.
Citera
2023-11-27, 13:18
Medlem
MrGrants avatar
En bidragande orsak till att ADHD ökar är väl att man numera kan få bidrag för en sådan diagnos.https://hejaolika.se/artikel/guide-omvardnadsbidrag-for-barn-med-funktionsnedsattning/
Citera
2023-11-27, 13:20
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
....

Att diagnoserna ökar med 600% beror ju på att det kommer från små nivåer. Om sex barn i en skola blir diagnosticerade med ADHD nu och ett barn diagnosticerades i samma skola för tio år sedan, så har det ökar med 600% på tio år. Om några år kommer kurvan ha flatats ut och ökningen minska.

Så varför ser vi inte samma ökning från "små nivåer" i andra jämförbara länder?
Citera
2023-11-27, 13:22
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:

Ditt resonamang säger om inget om ökningens orsak. Det du säger, är att den ökar för att den ökar. Kan du på allvar säger att vi hade FÅ barn med ADHD för tio år sedan? Det är bara löjligt. Det var ju flera ungar i varje klass.
Citera
2023-11-27, 13:25
Medlem
Jag har sedan barnsben sett det som att ADHD/ADD bara är en annorlunda personlighetstyp snarare än en diagnos. När jag träffar ett annat dampbarn så vet jag direkt att vi två är av samma sort, det är svårt att förklara men det är väldigt tydligt. Har på senare år stött på en hel drös unga vuxna med "ADHD" och det är sällan folk av samma skrot och korn som jag, dvs inte OG-dampbarn, snarare konstant understimulerade personer.

Att man då väljer att göra dessa människor beroende av amfetamin är tragiskt. För vad läkarna än säger så blir man så in i helvete beroende av elvanse när man ätit det en tid, och att suget slocknar om man drar en näsa tjack säger en hel del.

Det som händer nu är att man fördärvar en hel generation fullt "normala" medborgare som istället för att trycka i sig amfetamin skulle bli av med sina bekymmer genom att vara utomhus och spela fotboll ett par timmar om dagen.
Citera
2023-11-27, 13:27
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Så varför ser vi inte samma ökning från "små nivåer" i andra jämförbara länder?
Jo visst kan man göra det. Det beror ju på vad man vill diskutera. Jag vänder mig emot att använda argumentet ”diagnosticerandet ökar med 600%” som ”bevis” för att det sker en felaktig diagnosticering.
Om du har jämförbara länder där skolan och skolhälsovården blivit bättre på att upptäcka ADHD, utredningarna blivit bättre och stigmat kring NPF-diagnoser sjunkit i det allmänna medvetandet, så kan det vara intressant att jämföra. Problemet är att du inte hittar något sådant jämförbart land.
Citera
2023-11-27, 13:32
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Ditt resonamang säger om inget om ökningens orsak. Det du säger, är att den ökar för att den ökar. Kan du på allvar säger att vi hade FÅ barn med ADHD för tio år sedan? Det är bara löjligt. Det var ju flera ungar i varje klass.
Ja, min enda poäng är att diagnosticerandet ökar för att vi är bättre på att upptäcka dessa barnen. Jag menar inte att antalet barn med ADHD-symptom blivit fler. De fanns när jag gick i skolan och de finns nu också. Nu får vi diagnosticerat dem och kan ge dem specialundervisning och läkemedel. Det lär gynna samhället i stort på sikt, när dessa barn fått en fungerande skolgång. De kommer vara bättre rustade för arbetslivet än tidigare generationers problembarn, som lämnade skolorna utan betyg och hamnade i trubbel.
Citera
2023-11-27, 13:34
Medlem
zombie-nations avatar
Det är väl helt självklart att det är den nya skolplanen som behandlar 6-åringar som akademiker. Har ni satt er in i denna skolplan? Nehej, men gör det då. Nu är den inte kvar, vad jag förstår, men det har inte gått lång tid utan den.

Min lilla systerson skulle som 8-åring göra analys av en text, dra egna slutsatser och backa upp slutsatsen. Gjorde ni detta som 8-åringar? Nä just det. Han var inte jättebra på detta men lyckades ändå hyfsat. I "min" klass på 70-talet skulle han anses ytterst begåvad, men i detta system ligger han under medel.
Citera
2023-11-27, 13:36
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Jo visst kan man göra det. Det beror ju på vad man vill diskutera. Jag vänder mig emot att använda argumentet ”diagnosticerandet ökar med 600%” som ”bevis” för att det sker en felaktig diagnosticering.
Om du har jämförbara länder där skolan och skolhälsovården blivit bättre på att upptäcka ADHD, utredningarna blivit bättre och stigmat kring NPF-diagnoser sjunkit i det allmänna medvetandet, så kan det vara intressant att jämföra. Problemet är att du inte hittar något sådant jämförbart land.

Du menar att ländec som tex, Danmark, Tyskland, Nederländerna, Frankrike, Storbritannien mfl inte har statistiskt underlag komparativt med Sverige?
Ytterst tveksamt påstående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in