2023-11-27, 12:19
Medlem
Kolla vilka som tjänar på att det ökar så hittar ni nog svaret.
Citera
2023-11-27, 12:20
Medlem
Bob-Dylans avatar
Läkemedelsindustrin vill tjäna mer pengar på deras droger genom att fler ungar diagnostiseras med ADHD som egentligen inte har det. Det är knappast så att det blivit så pass mycket vanligare.

Sjukt förövrigt att ge barn adhd medicin. Inte stor skillnad mot att ge dom tjack.
Citera
2023-11-27, 12:31
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Jag har själv ungar i skolåldern. Om en unge inte klarar målen i ett ämne, frågar läraren direkt om det finns en diagnos. Finns det ingen, så börjar man jobba på att hitta en. DÄR har du förklaringen.

Jag vet att de som gör de här testerna tycker att de är helt vattentäta, men de missar lätt vad som föregår en neuropsykiatrisk utredning. Redan när misstanken om en diagnos kommer, så börjar man bygga ett case. Kuratorer och psykologer letar tecken, informerar föräldrarna och barnen om sina observationer, och plötsligen så tycker alla att det stämmer på pricken.
När det väl blir dags för utredning (kön kan ju vara år lång), så vet ju både föräldrar och barn precis hur de ska svara.

Det handlar om samhällsinstitutioner som letar förklaringar till sina egna misslyckanden. Det finns en överideologi i vårt samhälle som säger att alla kan klara målen, bara de får rätt insatser. Den mörka baksidan är ingen bryr sig om huruvida du klarar målen eller lär dig något. De letar bara efter en ursäkt, en anledning. De vill kunna två sina händer.
Barn med ADHD har många andra problem än att de har svårt att koncentrera sig i skolan. De blir snabbt utåtagerande, har svårt att sitta still vid middagen, sölar när de ska ta på sig kläder på morgonen och en mängd andra egenskaper som gör det väldigt frustrerande för föräldrarna och syskonen. När skolan ser tecken på koncentrationssvårigheter som tyder på ADHD, så har typiskt föräldrarna parallellt själva haft problem hemma med barnet.

ADHD-utredningarna tar in både hur det fungerar hemma och hur det fungerar i skolan – det är inte så att skolan kan pusha igenom diagnoser på barn där man inte ser några tecken i hemmiljön. De här utredningarna är därmed ganska vattentäta.

Diagnosen kan ge föräldrarna ett svar på varför barnet krånglar när det ska åka till skolan, aldrig klarar av att göra läxor, aldrig kan hålla fast vid en fritidsaktivitet och annat som inte är några problem för andra barn.
Citera
2023-11-27, 12:38
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Barn med ADHD har många andra problem än att de har svårt att koncentrera sig i skolan. De blir snabbt utåtagerande, har svårt att sitta still vid middagen, sölar när de ska ta på sig kläder på morgonen och en mängd andra egenskaper som gör det väldigt frustrerande för föräldrarna och syskonen. När skolan ser tecken på koncentrationssvårigheter som tyder på ADHD, så har typiskt föräldrarna parallellt själva haft problem hemma med barnet.

ADHD-utredningarna tar in både hur det fungerar hemma och hur det fungerar i skolan – det är inte så att skolan kan pusha igenom diagnoser på barn där man inte ser några tecken i hemmiljön. De här utredningarna är därmed ganska vattentäta.

Diagnosen kan ge föräldrarna ett svar på varför barnet krånglar när det ska åka till skolan, aldrig klarar av att göra läxor, aldrig kan hålla fast vid en fritidsaktivitet och annat som inte är några problem för andra barn.

Och ändå ökar de med 600 procent? Det fattar ju vem som helst att det är en överdiagnosticering.

Att "hålla fast vid en fritidsaktivitet" är för övrigt det med medeklassiga kriteriet jag hört talas om.
Citera
2023-11-27, 12:39
Medlem
Skulle vara intressant att få fram nationalitet på dessa eller om det spelar någon roll om föräldrarna är födda i sweden. Funderar på detta eftersom det tydligen finns en koppling mellan kriminalitet och diagnoser och det definitivt finns en koppling mellan kriminalitet och ditt eller dina föräldrars ursprung
Citera
2023-11-27, 12:43
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fd.Spermie
Det är för att samhället är argare och odlar DAMP OCH AGGRESSIONSSJUKDOMAR utav den våldtäkt som dom ledande har begått på landet dom senaste åren genom att släppa in kreti och pleti.
Hos pojkar ser man typiskt ADHD från femårsåldern. I andra klass har det definitivt upptäckts både av föräldrar och skola. Barn i den åldern lever fortfarande i en ”skyddad värld”. Jag kan inte skriva under på att småbarn utsätts för mer argare människor nu än tidigare. Min personliga upplevelse är att småbarn möts av glada dagisfröknar och går på mysiga promenader i den friska luften. Ibland ser man tåg med dagisbarn i gula regnkappor som lufsar på väg till en skog någonstans på utflykt – jag har aldrig sett några arga människor där. Du kanske kan vara mer precis i din beskrivning av var småbarn utsätts för detta arga samhälle?
Citera
2023-11-27, 12:45
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
I dagens DN skriver man lite mer djupare om den ADHD-epidemi som tycks gå över Sverge.

https://www.dn.se/sverige/fakta-i-fragan-har-vi-en-adhd-epidemi-i-sverige/

I artikeln finns också ett antal grafer. Sverige ligger i topp vad gäller förskrivning av ADHD-medicin (bara USA o Canada ligger före), medan många av de Europeiska länderna har extremt mycket lägre förskrivning (en faktor 100 gånger färre).
https://api.quickshot-widgets.net/uploads/2023/11/Webb_FiF_adhd-03-1700146103271.png

I artikeln resonerar man kring ämet. Det har alltså inte varit en konstant hög nivå, utan en kraftig ökning. Nästan var 10:e ung kille får ADHD-medicin. Tjejerena ligger inte långt efter.

Artikeln funderar på om det är diagnos-metoderna som blivit bättre, eller om det möjligen är skolsystemet som är orsaken. En annan teori är att de som är födda sent på året har en högre andel diagnoser och att det då skulle ha samband med svårigheter i skolan (där man ju "ligger efter" utvecklingsmässigt gentemot dem som är födda tidigt på året).

Jag tror absolut att antalet unga (framförallt killar) med koncentrationssvårigheter är hög. Så har det ju "alltid" varit.
För mig känns det lite märkligt att man inte alls diskuterar kring följande:

- Förändrad kost. Tidigare fanns nästan inget tillsatt socker i maten, nu har många unga "sugar high" flera gånger om dagen, med efterföljande blodsockerfall. Typiskt leder det till ett sådant beteende som idag diagnosticeras som ADHD.

- Spontanidrott existerar nästan inte i stora grupper. Man lämnas vid skoldörren av föräldrar istället för att cykla till skolan. Man går hem o spelar dataspel istället för till bollplanen. Så var det inte tidigare. Det är klart att om kroppen är rastlös så är det svårt att sitta still! Det hade säkert de stillasittande barnen tidigare också. Unga kroppar är gjorda för att röra på sig!

- Dataspelande (FPS) är i sig ett problem: Ständig anspänning, sändig känska av fara! Det borde göra något för stresshormonerna i kroppen. Och påverka sömnkvalitén.

- Avsaknad av tystnad. Hörlurar, media, trafik, storstadsbuller. Hjärnan får hela tiden ägna sig åt att hantera stimulans. Den får aldrig någon ro.

- Sociala medier: Att känna sig otillräckligt (jämfört med andra) eller att känna att man inte får den uppmärksamhet man vill ha kan ju vara en orsak till oro och koncentrationssvårigheter. Och vi jämförs ständigt med andra via sociala medier, och av den uppmärksamhet vi får kommer en större och större del från sociala medier.

- Dagis. Istället för att tillbringa de fösta åren i familjens trygga famn kläs man på i svinottan av stressade föräldrar som lämnar barnet i en stökig miljö utan den trygghet som mamma gav tidigare.

- Föräldrarnas behov krockar med barnens. Är det möjligen så att föräldrarna tycker att "barnet är jobbigt" därför att de kräver uppmärksamhet och tid? Att föräldrarna har "annat att göra"? Att vissa föräldrar tycker det är skönt med en diagnos och att medicineringen hjäper föräldern mer än patienten?

Jag vet inte om det är rätt eller fel att ge barn centralstimulerande mediciner. För många verkar det vara en hjälp. Men eftersom barn tydligen klarade sig utan det tidigare*) borde man väl söka efter alternativa, naturliga, sätt att hantera de eventuella problemen innan man börjar skriva ut narkotikaklassade preparat till barnen. Det borde vara sistahandsvalet, inte förstahandsvalet. Enligt mig.

Vad tycker ni andra?

----
*) Visst. Det fanns unga med problem tidigare också. Men antalet unga med psykiatriska funktionsnedsättningar har ÖKAT, inte minskat, trots ADHD-medicinering. I genomsnitt mådde de unga bättre förr.

Jag tror inte på så många konspirationsteorier men här drar jag öronen åt mig. Vi vet att läkemedelsindustrin satsar otroliga summor på att lobba för sina mediciner och AD/HD-mediciner omsätter helt sjuka summor (kokain kommer nog inte i närheten i Sverige).

Det är inte helt långsökt att misstänka att läkare blir påverkade av lobbyismen från läkemedelsindustrin och diagnostiserar oftare och oftare. Det är såklart otroligt allvarligt om det är så eftersom att ge tunga droger till barn inte är något man bör ta lättvindigt på.
Citera
2023-11-27, 12:52
Medlem
Har väl lyfts i tråden men är väl ganska populärt att diagnosticera folk nuförtiden, förr i tiden var man bara dum i huvudet.

Sedan hjälper den moderna livsstilen nog inte allt till heller med all onyttig kost och avsaknad på motion.
Citera
2023-11-27, 12:57
Bannlyst
Överdiagnostisering beror på skolan. Stora klasser, stök, avsaknad av respekt för lärare. Inför gränser för hur kids får bete sig så blir miljön lugnare o färre kids behöver gå på tjack.
Citera
2023-11-27, 13:00
Medlem
Korruption mellan medicinbolagen och läkarna och Sverige används som test igen... media har basunerat ut "nyheter"om ADHD i flera år nu och så här långt har man kommit..hjärntvätt som sagt..
kolla på grafen i Frankrike som har länkats i TS..inte många ADHD barn där..
Citera
2023-11-27, 13:02
Medlem
Allt skall ju diagnostiseras idag. Alla vill ha en förklaring till sina mänskliga sidor. Att få en diagnos där det sägs att man inte kan hantera andra människors behov och önskemål passar väl som handen i handsken för många.

Jag säger absolut inte att adhd finns men jag tror att fler precis som jag skulle behöva träffa folk som inte kan vara lösa bland folk pga sin adhd-diagnos innan de grinar över sig själva och sina egna som egenskaper
Citera
2023-11-27, 13:03
Avstängd
konstapels avatar
Social trend, precis som med könsdysfori. Nästan inget av det som räknas upp i tråden kan vara giltigt eftersom andra länder också har stillasittande barn som gejmar, inte får fysisk stimulans...etc, men har betydligt lägre andel diagnoser med ADHD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in