Citat:
Ursprungligen postat av
crawly
Jag tror det är viktigt att skilja på äpplen och päron. Religion är (för mig), och borde vara för samhället att anse som en privat angelägenhet; inte helt olikt kortspelet Bridge, eller ett sällskap med Swingers.
Problemet så som det ser ut idag är att religion börjar ta plats utanför det privata rummet. Detta hade varit ett lika stort problem om det gällde ex. Swingers (och kanske något mindre gällande kortspelet Bridge), men likförbannat ett problem.
Religion används idag som ett vapen för främmande makt att applicera politiskt tryck, förhindra integration och bygga kulturella murar i hjärtat av vårt samhälle. De använder också svenska medborgare som verktyg i dessa processer. Man har då passerat vad som kan avses inom begreppet Religionsfrihet; dvs, rätten för dig som individ att "tro" vad du vill (som ju givetvis måste förbli absolut).
Jag menar att man behöver definiera alla dessa begrepp ur en modern kontext, och efter det eventuellt förändra hur samhället ska förhålla sig till det.
Sant! Jag har postat inlägg om det tidigare - religion borde betraktas på samma sätt som sex!
Man sköter det privat, i grupp med likasinnade om man så önskar och man pratar inte så mycket om sina upplevelser och preferens med grannar och arbetskamrater.
Inte heller bär man offentligt skyltar eller klädesplagg som berättar om vilken typ av sex man föredrar eller försöker förmå någon annan att med sin partner bedriva samma typ av sex man själv gillar.
Framförallt skyltar man inte på skattefinansierade jobb om sina sexuella preferenser eller behov - man bär inga sexuellt utmanade kläder / religiösa symboler inom offentligt finansierade verksamheter som sjukvård, förskola, skola, polisväsendet eller offentlig förvaltning.
Därför att där jobbar man inte som privatperson utan i sin egenskap av företrädare för verksamheten. Då ska ens religiösa eller sexuella preferenser inte skyltas med, man ska vara neutral och bemöta alla oavsett sexuell läggningen eller främmande religion lika.
Just därför borde i mitt tycke, precis som i Frankrike, alla religiösa symboler och plagg förbjudas på personer som jobbar inom skattefinansierad verksamhet. Sådana, ibland avskräckande, symboler ska helt enkelt inte förekomma i klassrummen, på sjukhuskläder eller polisuniformer eller på tjänstemännen.
Inga hijaber, burkor, kalotter eller nunnedok och inga synliga religiösa smycken.
Det kanske är något som politikerna också kommer ta upp framöver - nu när frågan är på agendan och pk-täckelsen fallit i och med Åkessons uttalandet om moskéerna.