2023-11-26, 12:20
Medlem
Soldatkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Först kom dom efter moskéerna. Men jag sa inget för det rörde inte mig.

Historiskt är ordningen den omvända.

Först kom kristendomen som fredens religion, men monterade snart ner forn sed med dess tempel, träddyrkan, polyteism, blot och annan tradition.

Islam har agerat på samma sätt överallt där den har fått fäste, och samma sak kommer att ske i Sverige i proportion till skarans andel av befolkningen.
Citera
2023-11-26, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Moskebyggnadsärenden har nästan alltid redan överklagats ända in i kaklet av andra, ofta av grannar.

Till slut har de ofta ändå beviljats. Ibland till och med med böneutropare som hörs på långt håll utomhus från moskeerna i Fittja, Karlskrona och Växjö.
Många imamer vill att fler än dessa tre moskéer ska få böneutropare, men det har än så länge stoppats.
Men trycket från moskeerna om böneutropare är stort.

Tack för information. Jag visste inte att det byggs så många moskéer i Sverige. Där jag bor är det bråk om grannarna skaffar en tupp.

Nu inser jag att Åkesson har en poäng, men kan han inte vänta med att reta upp muslimerna tills vi är med i Nato?
Citera
2023-11-26, 12:25
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Jag tror det är viktigt att skilja på äpplen och päron. Religion är (för mig), och borde vara för samhället att anse som en privat angelägenhet; inte helt olikt kortspelet Bridge, eller ett sällskap med Swingers.

Problemet så som det ser ut idag är att religion börjar ta plats utanför det privata rummet. Detta hade varit ett lika stort problem om det gällde ex. Swingers (och kanske något mindre gällande kortspelet Bridge), men likförbannat ett problem.

Religion används idag som ett vapen för främmande makt att applicera politiskt tryck, förhindra integration och bygga kulturella murar i hjärtat av vårt samhälle. De använder också svenska medborgare som verktyg i dessa processer. Man har då passerat vad som kan avses inom begreppet Religionsfrihet; dvs, rätten för dig som individ att "tro" vad du vill (som ju givetvis måste förbli absolut).
Jag menar att man behöver definiera alla dessa begrepp ur en modern kontext, och efter det eventuellt förändra hur samhället ska förhålla sig till det.

Sant! Jag har postat inlägg om det tidigare - religion borde betraktas på samma sätt som sex!

Man sköter det privat, i grupp med likasinnade om man så önskar och man pratar inte så mycket om sina upplevelser och preferens med grannar och arbetskamrater.
Inte heller bär man offentligt skyltar eller klädesplagg som berättar om vilken typ av sex man föredrar eller försöker förmå någon annan att med sin partner bedriva samma typ av sex man själv gillar.

Framförallt skyltar man inte på skattefinansierade jobb om sina sexuella preferenser eller behov - man bär inga sexuellt utmanade kläder / religiösa symboler inom offentligt finansierade verksamheter som sjukvård, förskola, skola, polisväsendet eller offentlig förvaltning.

Därför att där jobbar man inte som privatperson utan i sin egenskap av företrädare för verksamheten. Då ska ens religiösa eller sexuella preferenser inte skyltas med, man ska vara neutral och bemöta alla oavsett sexuell läggningen eller främmande religion lika.

Just därför borde i mitt tycke, precis som i Frankrike, alla religiösa symboler och plagg förbjudas på personer som jobbar inom skattefinansierad verksamhet. Sådana, ibland avskräckande, symboler ska helt enkelt inte förekomma i klassrummen, på sjukhuskläder eller polisuniformer eller på tjänstemännen.
Inga hijaber, burkor, kalotter eller nunnedok och inga synliga religiösa smycken.

Det kanske är något som politikerna också kommer ta upp framöver - nu när frågan är på agendan och pk-täckelsen fallit i och med Åkessons uttalandet om moskéerna.
Senast redigerad av coli 2023-11-26 kl. 12:37.
Citera
2023-11-26, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Åkesson är ju partiledaren som suttit i riksdagen längst och hittills har han ju glatt röstat för mermonteringen, som sagt, ända sen han gullade i knät på Reinis.

Så länge han får följa med till Tidö slott jobbar han och Ulf gladeligen igenom att bomba villorna i Danderyd med elstöd på 800 000:- styck. 50 skattemiljarder kostade det där.

Svensson får värma sig på brinnande bilar om dom vill, JÅ skiter i vilket så länge storebror Uffe är nöjd och stolt.

Du anser att det är Uffe som bestämmer - andra hintar att Uffe bara är en nickedocka och att regeringen utför SD:s politik.

Några ”varnar” att SD inte är en traditionell högerparti, eftersom de inte stödjer ”arbetslinjen” och att den ekonomiska politiken kantrar vänsterut: 5miljarder till permanent A-kassehöjning samt 3miljarder till sjukpenningen..

För min del hellre 50miljarder till Danderyds-villornas elkostnader än dygnet runt assistans till bidragsfuskare från utlandet.

Det är både f.d. sossar och moderater som röstar på SD trots att deras politik inte helt motsvarar ens önskemål. SD är det enda partiet som i åratals har pekat med heja ha den var skon klämmer. Andra låtsades som det regnade så länge de själva kunde lyfta hög lön.
Citera
2023-11-26, 12:26
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucky12
En muslim bär med sig sin bönematta och ber var som helst när klockan är inne. varför behöves moskeer då?? Imamer bara hetsar folket emot kristna
Ingen aning, jag är inte religiös.

Men då har vi också detta att betänka:

Citat:
Nej, när du ber, gå då istället in i ditt rum och stäng dörren om dig. Låt din bön vara en hemlighet mellan dig och din Far i himlen. Han vet allt och ska belöna dig.
--Jesus, i Matt 6:6

Om Jesus ville att vi skulle stänga in oss i våra rum och be till gud i hemlighet, varför behövs då kyrkor?
Citera
2023-11-26, 12:28
Medlem
Ödets ironi att den som värnar mest om svenskar och den svenska nationalbilden är den nu som är på väg att sänka skeppet som ska ta oss till NATO.
Citera
2023-11-26, 12:29
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Att riva Moskéer är något man tänker, men inte säger, om det inte är så att man vill ytterligare sabotera Sveriges Natoansökan.

Man kan väl börja med att inte bevilja bygglov, och överklaga de ärenden där moskéer riskerar att få bygglov.

Jag tycker det är jättebra att Turkiet reagerar på uttalandet och jag hoppas att Erdogan blir rasande. Det är en testballong på hur stark vår demokrati är. Kommer Turkiet att lägga sig i vad svenska partiledare får säga? Då är det inte meningsfullt att bli medlemmar i NATO, då är Turkiet en diktatur som är lika illa som Ryssland.

Låt oss vara ärliga, det Svenska medlemskapet är föremål för en osmaklig basarhandel mellan Turkiet och USA. Turkarna skiter i om Sverige blir medlemmar, de vill ha ut så mycket som möjligt den enda gången på decennier som västvärlden verkligen behöver någonting från Turkiet.
Citera
2023-11-26, 12:33
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kollegah1
Ödets ironi att den som värnar mest om svenskar och den svenska nationalbilden är den nu som är på väg att sänka skeppet som ska ta oss till NATO.

Värnar Jimmie om den svenska nationalbilden? Varje gång han öppnar käften handlar det om att nåt är skit i Sverige. Han aldrig hört honom uttala sig positivt om Sverige någonsin.
Citera
2023-11-26, 12:35
Medlem
Det Åkesson säger är att moskéer som predikar hat och uppmanar till terror ska rivas.
Egentligen finns väl ingen som inte själv är för sådant som har något emot detta.

Det som kan diskuteras är att det är ett utpekande av religionen islam som farlig,
Hur relevant är det, finns det moskeér som uppviglar till terror och hat ens?.

Jag gillar inte Jimmie särskilt, men vi ska vara ärliga och diskutera det han sagt.
Han säger inte att alla ska rivas
Citera
2023-11-26, 12:39
Medlem
Det finns en ironi över att Sverige utmålas som islamfientligt efter att ha tagit emot 1-2 miljoner muslimska flyktingar som vi försörjer.
De flesta svenskar som har ITP1 och tjänar mellan 20-37 tusen per månad kommer att bli fattigpensionärer. Allmänna pensionen kommer knappast öka framöver och de får in mellan 10-20 tusen i tjänstepension varje år. Grattis till er.
Citera
2023-11-26, 12:40
Medlem
VetVemDuArs avatar
Så nådde uttalandet Turkiet.
Togs emot sådär..

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y6owdK/turkiet-efter-akessons-utspel-om-moskeer
Citera
2023-11-26, 12:40
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Jag tror det är viktigt att skilja på äpplen och päron. Religion är (för mig), och borde vara för samhället att anse som en privat angelägenhet; inte helt olikt kortspelet Bridge, eller ett sällskap med Swingers.

Problemet så som det ser ut idag är att religion börjar ta plats utanför det privata rummet. Detta hade varit ett lika stort problem om det gällde ex. Swingers (och kanske något mindre gällande kortspelet Bridge), men likförbannat ett problem.

Religion används idag som ett vapen för främmande makt att applicera politiskt tryck, förhindra integration och bygga kulturella murar i hjärtat av vårt samhälle. De använder också svenska medborgare som verktyg i dessa processer. Man har då passerat vad som kan avses inom begreppet Religionsfrihet; dvs, rätten för dig som individ att "tro" vad du vill (som ju givetvis måste förbli absolut).
Jag menar att man behöver definiera alla dessa begrepp ur en modern kontext, och efter det eventuellt förändra hur samhället ska förhålla sig till det.

Det är en ren demografisk fråga. Ju fler muslimer ju mer muslimskt samhälle. 5 % muslimer inga böneutrop eller sharia-lagar. 30 % muslimer och samhället kommer omstöpas i grunden. 51 % muslimer och andra religioner, demokrati, sekularism, liberalism, jämställdhet kommer bekämpas öppet. Glöm "religionsfrihet", "främmande makt" etc. Det är bara demografi som avgör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in