Citat:
Ursprungligen postat av
SexgalenZombie
Det sämsta man kan göra är att dammsuga inuti datorn.
Dammsugare har massor med statistik electricitet, och det är det sämsta för elektriska komponenter inuti datorn.
Bara delvis sant.... Det beror på munstycket man dammsuger med. Ex Kjell & Co sålde en gång i tiden (kanske fortfarande) dammsugarmunstycken som var ESD-skyddade just för rengöra i datorer.
Själv dammsög jag mina datorer under många år utan några större problem, gäller att inte komma åt eller för nära några komponenter. Sen började jag köpa luft på burk men nu har jag en dammsugare som jag kan vända insuget till utblås på som används när det behövs rengöras i burkarna här hemma.
Tillbaka till topic då så tror inte jag att det svart skärm beror på damm i datorn. Isf troligare att kylpastan ska bytas på grafikkortet och/eller processorn men även det är det ganska höga odds på. Lägre odds på dålig sladd, glappande sladd, kass monitor, helt havererat grafikkort, kass strömaggregat eller liknande.
Steg 1 kontrollera alla sladdar som sitter i skärmen, att strömsladden verkligen sitter i utan att glappa, det samma med bildkabeln både i dator och skärm samt ev testa nya sladdar. Trippelkolla om grafikkortet har strömsladd(ar) och om ja, ta ut och sätta in den/dom igen.
Steg 2 dock om jag felsökte hade varit att plocka ut grafikkort, minnen och processor. Blåsa/dammsuga ur burken samt fläktar för att sedan trycka tillbaka allt ordentligt igen.
Ett minne som inte sitter helt rätt kan orsaka "svart skärm" dvs att datorn ser ut att spinna upp men inget händer (fixade en sådan burk åt min nevö här för någon månad sedan, glappande minne som bara var att trycka dit igen).
Steg 3 om felet kvarstår skulle vara att testa med ett annat grafikkort (alt om man inte hittar ett annat kort att testa med byta pasta på grafikkort och processor).
Steg 4 blir att testa ett annat nätaggregat.
Steg 5 blir tjurigare men då får man nästan testa delarna bit för bit i en annan fungerande dator.