Citat:
Ursprungligen postat av
Dopy
Dessa dokument finns offentligt utlagda, det var så jag hittade dem, men eftersom dem innehåller privat information om barnens mående och trauma så vill jag inte sprida dom offentligt. Så du få begära ut dem själv
FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM
Mål nr: 20375-21
Där står det
"Det framgår vidare att flera umgängestillfällen har ställts in på grund av att Sofia Palm inte önskar att en av umgängesstödspersonerna ska närvara under umgänge"
Om det ena barnets mående och trauma går att läsa om i
FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM
Mål nr: 8026-22
Vi vet ju faktiskt inte vad som är sant. Detta är ju ingen säker källa eftersom den källan troligtvis enbart kommer från ett håll. Vi får inte heller reda på bakgrunden till detta om det nu visar sig stämma. Utifall F*a inte ville att en av stödpersonerna skulle närvara vid umgänge då framkommer i dokumentet ingen anledning till det.
Det står inte heller vad myndigheten gjort för att tillmötesgå hennes önskan om byte av närvarande person vid umgänge. De har alltså bara ställt in mötena, bara sådär?
Berättade man ens för henne att om hon inte önskar just den personens närvaro så skulle hon få totalt umgängesförbud? Kanske hade just denna stödperson medverkat till att umgänget med barnen redan hade minskats på grund av märkliga trivialiteter? F*a kanske inte önskade att umgänget skulle minska ännu mer och önskade därför en annan stödperson?
Att få hjälp av socialtjänsten och vilja byta familjebehandlare, kontaktperson eller annan tjänst från dem är något som starkt avrådes. De kan då säga att familjen inte alls får tjänsten, sedan har de då skäl till lvu eftersom föräldrarna inte tagit hjälp från den stödpersonen de inte ville ha.
Som jag har förstått det av en av Fias live ville hon byta familjebehandlare men fick inte det. Ska man då verkligen straffa barnen och deras mamma för det? För mig låter det som en maktkamp från myndighetens sida.
Sedan har det ju framkommit från Fias live att de enbart tagit upp negativa saker om henne, enligt Fia själv finns det mycket positivt att ta upp. Samt att mycket i utredningen skulle vara direkta felaktigheter som inte ändras, trots att hon har bevis.
Det här med umgängesförbud är ett ämne för sig, där socialen väldigt lättvindigt tydligen drar till med umgängesbegränsning eller umgängesförbud.
Sedan kan man ju undra över anledning till barnets mående och trauma. Att skiljas från både sin mor och sitt syskon, speciellt om det kanske var bra innan, och inte så bra nu, sätter förstås djupa spår.