2023-11-25, 15:48
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
En annan sjukt punkt är om bilen får nedslag på besiktningen, då ska den skrotas om reperation kostnaden är högre än värdet på bilen...

Man får alltså inte själv avgöra det, samt hur beräknas kostnaden för att laga? Jo, på märkesverkstad med orginaldelar (finns detaljer i förslaget om att enbart orginaldelar ska tillåtas).

Man får alltså inte laga bilen själv...

Det är extremt tydligt att det är fordonsindustrin som ligger bakom det här förslaget, det är bara de som tjänar på det.

Någon miljövinst är det inte tal om, tvärtom .

Exakt så.

Jag har två stycken Volvo 940 från mitten av 90 talet. Dom går att sälja för runt 50.000-60.000 styck. Jag får alltså inte byta växellåda i en av dom?

Och om jag skall reparera den och det kostar 60.000, så är det ekonomiskt ohållbart, enligt EU reglerna som föreslås? Bruksvärdet är ju långt större än marknadsvärdet. Om jag skall ersätta en Volvo 945 med en modern bil i samma skick som min kostar det 200.000-300.000 eller mer, och då drar jag dessutom på mig underhållskostnader på 10-15ggr mer än mina nuvarande bilar.

Detta handlar enbart om att dom ska ner med handen i min ficka och ta mina pengsr. Inget annat.
Citera
2023-11-25, 15:51
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sskrruvdrucken
Poängen är ju få bort zigenarnas bilar främst och till slut göra så du inte får köra bilar som är mer än 10 år gamla vilket gör att gemene man inte längre har råd köpa bil. Dessa får åka kommunalt.
Eu kommer aldrig beslagta bostäder ifrån folk oavsett år det byggdes.

Fast de nya miljökraven på våra bostäder är ju också utformade för att vi skall betala mer, det ska bli böter och skit för de som har hus som inte uppfyller klassificeringen. Och den uträkningen görs per kvadratmeter, inte per person i hushållet. Så en rik person kan ha 300 kvadrat som drar 50.000kwh per år, men en vanlig Svensson får böta för ett hus på 100 kvadrat som drar 25.000kwh.

Igen, utarma hushållen. Det börjar bli väldigt väldigt tydligt.
Citera
2023-11-25, 15:52
Medlem
barkeepers avatar
”(g)Reparation av dessa kräver att motorn, växellådan, karossen eller chassit byts ut vilket leder till att bilens ursprungliga identitet går förlorad.

2. Fordonet är ekonomiskt irreparabelt om dess marknadsvärde är lägre än kostnaden för de nödvändiga reparationerna för att i unionen återställa det till ett tekniskt tillstånd som skulle vara tillräckligt för att erhålla ett trafiksäkerhetsintyg i den medlemsstat där fordonet registrerades före reparationen.”

Det här är drakoniskt, cyniskt och helt enkelt fel.

Nu är det dags att göra något.
Citera
2023-11-25, 15:54
Medlem
Citat:
Poängen är ju få bort zigenarnas bilar främst och till slut göra så du inte får köra bilar som är mer än 10 år gamla vilket gör att gemene man inte längre har råd köpa bil. Dessa får åka kommunalt.
Hur kan du vara så självsäker på att EU inte vill beslagta ditt hus om du inte gör som dom säger?

För övrigt så kommer zigenare fullkomligt skita i EUs regler och fortsätta köra gamla bilar, kanske registrera dom i icke EU land med.
Den nya lagen kommer enbart drabba skötsamma medborgare som vanligt.

Även den här lagen/förslaget från EU påminner om förslaget att skrota ut äldre bilar.

” Ägandet av det egna boendet är centralt för många människor och för hela samhället. Den egenägda villan skapar incitament att se efter såväl huset som hela grannskapet, vilken främjar sammanhållning och ansvarstagande. Att äga ett eget boende bör således uppmuntras från politiskt håll.

Därför är det beklämmande att EU:s nya renoveringskrav, EPBD som ska slutförhandlas i Bryssel, riskerar att driva många svenska villaägare från hus och hem. I klimatets namn vill nämligen EU-kommissionen höja kraven på energieffektiviteten i Europas fastighetsbestånd.”

https://www.altinget.se/artikel/eus-renoveringskrav-kan-driva-folk-fraan-hus-och-hem
Senast redigerad av Anal.Fabet 2023-11-25 kl. 16:03.
Citera
2023-11-25, 15:54
Medlem
Det nya EU-förslaget om fordon i slutet av deras livscykel (end-of-life vehicles, ELV). Detta förslag syftar till att förbättra fordonens hela deras livscykel, från design till slutbehandling.

Det nya EU-förslaget om fordon i slutet av deras livscykel fokuserar på att förhindra att material från dessa fordon hamnar i naturen. Det är ett viktigt steg mot hållbar hantering av fordon under deras livscykel inom EU.

Däremot kommer det nog EU-förslag snart ett förbud mot manuellt drivna fordon på vägarn som fortsättning på Regulation (EU) 2022/2236. Även EU har diskuterat ett förslag som rör försäljningen av nya fordon som drivs av bensin och diesel ska förbjudas 2035.

Källa: European Commission End-of-Life Vehicles
Citera
2023-11-25, 16:02
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av -ReLoad-
Att folk med miljöskadade hjärnor kallar samlarbilar för "skrotupplag" är väl det som retar mig mest.

Du har nog inte läst så noga: bilar som enbart är avställda i bilregistret är det de ger sig på.
Då är det definitivt inte prat om något "skrotupplag" som vissa svagsinta miljömuppar kallar dem för.

Dessa påhopp tar naturligtvis inte miljöslödder i PK-media upp för några "reportage" som någon ville ha länk till.

Myndigheter vill ge sig på enskilt ägande, det är det stora problemet här.
Att du bor i en extremkommun har ju inte med det här förslaget att göra alls, jag har inte hört talas om någon som blivit tvingad av kommunen att göra sig av med sin gamla bil så det vore nog bra för din trovärdighet att du visade på minst ett exempel där det har hänt.
Jag har varit intresserad och pysslat med fordon i hela mitt liv, jag har släktingar, bekanta, klubbmedlemmar osv. som har och har haft bilar stående i åratal, jag har själv haft och har bilar och motorcyklar som är avställda. Jag känner folk med stora privata samlingar av äldre fordon, men jag har aldrig hört talas om att nån skulle blivit kontaktad av kommunen för att de har äldre avställda fordon och på nåt sätt tvingade att göra sig av med dessa.
Däremot vet jag att det finns de som haft skräpiga tomter och blivit ålagda att städa upp men det är en helt annan sak.

Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Har du missat att sverige alltid ska vara extremast inom samtliga kategorier? Är det nånstans det kommer att gå igenom, så lär det bli här.
Har ju inte med saken att göra eftersom förslaget aldrig kommer att gå igenom, det är troligtvis miljö- och fordonslobbyn som ligger bakom det men förslaget är så apart att det inte kommer vara många parlamentariker som röstar för det. Dessutom är Sverige tvärt emot vad du tycker bra på att skydda fordonshobbyn, det är få länder i Europa och den utvecklade världen som har så liberala regler och lågt beskattade fordon, framförallt när det gäller äldre fordon.
Citera
2023-11-25, 16:09
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Att du bor i en extremkommun har ju inte med det här förslaget att göra alls, jag har inte hört talas om någon som blivit tvingad av kommunen att göra sig av med sin gamla bil så det vore nog bra för din trovärdighet att du visade på minst ett exempel där det har hänt.
Jag har varit intresserad och pysslat med fordon i hela mitt liv, jag har släktingar, bekanta, klubbmedlemmar osv. som har och har haft bilar stående i åratal, jag har själv haft och har bilar och motorcyklar som är avställda. Jag känner folk med stora privata samlingar av äldre fordon, men jag har aldrig hört talas om att nån skulle blivit kontaktad av kommunen för att de har äldre avställda fordon och på nåt sätt tvingade att göra sig av med dessa.
Däremot vet jag att det finns de som haft skräpiga tomter och blivit ålagda att städa upp men det är en helt annan sak.

Har ju inte med saken att göra eftersom förslaget aldrig kommer att gå igenom, det är troligtvis miljö- och fordonslobbyn som ligger bakom det men förslaget är så apart att det inte kommer vara många parlamentariker som röstar för det. Dessutom är Sverige tvärt emot vad du tycker bra på att skydda fordonshobbyn, det är få länder i Europa och den utvecklade världen som har så liberala regler och lågt beskattade fordon, framförallt när det gäller äldre fordon.

Fast miljöklassificeringen av bostäder gick väl igenom? Minst lika extremt.
Citera
2023-11-25, 16:13
Medlem
Citat:
Det är inte en ny lag, det är ett förslag som aldrig kommer gå igenom eftersom veteranbilsintresset är stort i hela EU och för att de som lagt förslaget inte förstår sig på bilintresse. Hela parlamentet är inte så funtat, det finns många folkvalda där som har bättre koll och därför kommer de inte rösta för det.

Är du säker på att att det "aldrig kommer att gå igenom"? En av de mycket få saker som är fördelaktiga i Sverige är vad det kostar att äga/bruka veteranfordon. Jag har både två- och fyrhjuliga fordon i Sverige som är skatt- och besiktningsbefriade (vilket är unikt för Sverige?). Vidare är det mycket billigt att försäkra. Om jag skulle "importera" fordonen till det EU land jag bor i skulle jag vara tvungen att besiktiga årligen, samt betala över 16 000 kr om året i vad som här motsvarar "vägtrafikskatt".
Citera
2023-11-25, 16:15
Medlem
stilichos avatar
Alltså, fy fan vad dumma folk är. Man blir verkligen mörkrädd. Ni är ju så korkade att ni borde ha förmyndare hela bunten.

Hur kan missa att se att artikeln i Aftonbladet (sosse-tidning) är en direkt reklamartikel för Heléne Fritzon (sosse-politiker). Hade det inte varit så tragiskt hade det varit stor komik att snart hundra svar inte har lyckats komma med ens en tillstymmelse till källkritik. Lärde ni er ingenting i skolan?

En sammanfattning av kommissionens förslag finns här:
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_23_3819

Notera till en början datumet: 13 juli. Svensk media har alltså skitit i den här nyheten i fem månader. Enda tills Aftonbladet hittade en vinkel där de kan få en totalt ointressant EU-parlamentariker att verka lite folklig.

Notera sedan att det inte står något om att ta folks skrotbilar. Förslaget handlar framförallt om att biltillverkarna ska bli skyldiga att göra sina bilar mer återvinningsbara. Som en del av detta finns en lös skrivning om att öka transparensen och spårbarheten hos bilar för att kunna följa upp dem när de når skrotningsålder. Det kan med väldigt mycket god vilja översättas till att "ge EU kontroll över fordonet från tillverkning till skrotning". Men som alla vid sina sinnens fulla bruk kan se så innebär det inte att EU ska tvinga alla gamla bilar till skroten.
Citera
2023-11-25, 16:16
Medlem
Citat:

Vi får se, omröstningen skall ske den 4/12 har jag för mig.
Om beslutet godtas så kan vi vara säkra på att EU kommer att klampa in på fler områden.
Husägarna är nog då nästa område som EU skall exproprieras.

Även den här lagen/förslaget från EU påminner om förslaget att skrota ut äldre bilar.

” Ägandet av det egna boendet är centralt för många människor och för hela samhället. Den egenägda villan skapar incitament att se efter såväl huset som hela grannskapet, vilken främjar sammanhållning och ansvarstagande. Att äga ett eget boende bör således uppmuntras från politiskt håll.

Därför är det beklämmande att EU:s nya renoveringskrav, EPBD som ska slutförhandlas i Bryssel, riskerar att driva många svenska villaägare från hus och hem. I klimatets namn vill nämligen EU-kommissionen höja kraven på energieffektiviteten i Europas fastighetsbestånd.”

https://www.altinget.se/artikel/eus-...an-hus-och-hem
Citera
2023-11-25, 16:17
Medlem
Citat:

Finns inget som säger att de inte får för sig det också.
Citera
2023-11-25, 16:20
Medlem
VoktorDodkas avatar
Hur ser EU's övriga besiktningsregler ut? För att detta ska gå igenom borde väl i rättvisans namn alla EU-länder råda under samma hårda besiktningsregler om man ska dra alla fordon över en kam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in