2023-11-25, 14:30
Medlem
Om ni tittar på många av dessa veteran "skrotbilar" som de har sänkt så mycket att vid varje gupp så slår bakdelen ned i gatan. Leder inte detta till att det sprids metallpartiklar i luften och dödar människan och miljön?
Dessa bilar ska bort från vägen.
Citera
2023-11-25, 14:34
Medlem
Asensgammaldagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Helt vansinnigt skulle jag säga. Det är väl inte bara här i sverige som det renoveras och mekas med gamla bilar.
Själv är jag inte intresserad av att meka och har heller inte kunskapen men ändå imponerad när man ser dessa gamla bilar som kommer ut på våra vägar under somrarna för att visa upp sig.
Kan vara renoveringar som tar allt från några månader till tiotals år beroende på hur och vilka ekonomiska muskel man har. Det kan vara delar som är hopplösa att hitta och bara det kan stoppa upp renoveringen för just den delen.

Man börjar tröttna rätt rejält på EU och undrar vad de egentligen gör för nytta.

Det är problematiskt för agendan i EU att det finns en manlig macho-kultur med att skruva med bilar. Särskilt problematiskt om det görs av vita män som organiserar sig, allt sådant är av ondo och ska förbjudas enligt EU. Detta är bara en av många kulturella attacker som maskeras med att värna om miljön eller liknande godtycklig PK-anledning.
Citera
2023-11-25, 14:58
Medlem
IceEyess avatar
EU-medlemskapet har enbart varit till ondo och tyvärr verkar samtliga etablerade riksdagspartier vara positiva till fortsatt medlemskap.

Fri rörlighet och i synnerhet gradvis maktförflyttning till Bryssel samtidigt som vår egen självbestämmanderätt reduceras.

Självklart ska äldre bilar fortsätta tillåtas efter nuvarande upplägg.
Citera
2023-11-25, 15:00
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krisu
Ja?
"– Många bilar är tyvärr i dåligt skick och står någonstans. "
Tror du det handlar om veteranbilar i bra skick eller i utställningsskick?
Hur många "Ferrari Mondial från 1956 som är smälld eller rostig eller har brunnit och ser hemsk ut, och som ändå drar in ett par miljoner dollar på auktion" tror du det finns ute bland de svenska stugorna?

Jag är hyfsat säker på att de flesta veteranbilar som används klarar en besiktning och slipper skrotas.
Innan veteranbilarna blir sådär fina som vi är vana att se dem kan de vara i väldigt dåligt skick. Det är alltså någon entusiast som har lagt ett ofantligt arbete på att renovera en hög med rostiga metallbitar till en komplett bil i nyskick.
Citera
2023-11-25, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anal.Fabet
Att du skriver meningslösa inlägg om nonsens sliter nog mer på miljön än att raggarbilars stötfångare skrapar i maken.
Mer angeläget, vad tycker du om att EU kan beslagta privat egendom som det förslås i det nya förslaget?

Just i detta fall går det att komma undan detta lagförslag som du kallar att "beslagta privat egendom".
Om du avregistrerar din veteranbil och aldrig kör den igen på allmän väg så finns ingen möjlighet för staten att skrota din bil". Förresten borde du köpa en elbil istället.
Citera
2023-11-25, 15:07
Medlem
Citat:
Nu verkar det ju inte handla om veteranbilar i fint skick.
Enligt artikeln:

Veteranbil kan betraktas som avfall
Redan när frågan togs upp under en remissrunda tidigare i höst väcktes skarp kritik – däribland från Motorhistoriska Riksförbundet, MHRF.

– Många bilar är tyvärr i dåligt skick och står någonstans. Men det kan också vara en Ferrari Mondial från 1956 som är smälld eller rostig eller har brunnit och ser hemsk ut, och som ändå drar in ett par miljoner dollar på auktion. Detsamma gäller den Rover från 1974 som såldes för blygsamma 3 000 kronor på auktion i Sverige. Om man räknar med att köparen kommer att lägga ned ännu mer innan fordonet är återställt skulle det kunna betraktas som avfall efter de här reglerna, har Jan Tägt på MHRF, tidigare sagt till Teknikens Värld.

Syftet är att EU vill ”främja en mer cirkulär fordonsindustri” genom att ha kontroll över fordonet från det att den produceras till när den skrotas – allt för att säkerställa att den återvinns på ett miljövänligt sätt."

Jag tror majoriteten av alla veteranbilar i fint skick har tidigare varit sånt uselt skick att det skulle definierats som skrot. Dessutom handlar det även om reservdelar till dessa veteranbilar.
Citera
2023-11-25, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sskrruvdrucken
Just i detta fall går det att komma undan detta lagförslag som du kallar att "beslagta privat egendom".
Om du avregistrerar din veteranbil och aldrig kör den igen på allmän väg så finns ingen möjlighet för staten att skrota din bil". Förresten borde du köpa en elbil istället.
Vad gör du när EU vill beslagta ditt hus eller din Brf med täckmanteln ”för miljöns skull”?
Citera
2023-11-25, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Finns både positiva och negativa effekter av detta. Det positiva är att det förhoppningsvis innebär mindre skrotfärdiga raggarbilar som åker omkring och och stör mitt i natten, dessutom är många av de som kör dessa fordon och åker med riktiga low life. Sen är det positivt om alla skrotbilar som står på tomter och förstör miljön måste tas bort. Det negativa är väl att det kommer att behövas en stor administrativ organisation för att sköta detta.

Så vad tror du dessa personer kommer göra ifall du tar ifrån dom deras gamla Impala? Tror du dom kommer byta hobby till minigolf? Nej, dom kommer naturligtvis skaffa sig nåt annat fordon för att störa din nattsömn.
Citera
2023-11-25, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
Länka gärna till din källa, t.ex. en lokaltidning. Vad jag vet händer detta endast om fordonet uppställes på offentlig plats och efter upprepade uppmaningar om flytt.

I övrigt kan ni skrotbilsägare simma lungt. Detta EU förslag kommer om det blir verklighet aldrig gälla i Sverige. Undantag kommer förhandlas fram.

Hobbyn är allt för mäktig och går upp till alra högsta nivå. Endast jägarrörelsen kan jämföras.

KAK och AHK är utmärkta lobbyister och har stort stöd i kretsar som ingen politiker vill stöta sig med.

Gräsrötterna är en folkrörelse och viktiga väljargrupper.

Vi har unika regler i Sverige av goda anledningar och dessa kommer inte EU kunna ändra på. Besiktningsfrihet vid 50+ och vartannat år vid 30+ för att nämna nåra.

Att tro att EU kan komma åt detta är lika dumt som att tro att EU kommer kunna förbjuda snus i Sverige.

Det handlar om simpel matematik och alla som kan räkna fattar varför. Frågorna är inga valvinnare helt enkelt.

Hahaha... Vi vet hur Sverige alltid agerar.
Om förslaget införs så kommer Sverige bli det land som följer reglerna allra hårdast. Så har Sverige gjort ända sedan vi gick med i EU och inget talar för att vi helt plötsligt skulle börja göra tvärtom.
Citera
2023-11-25, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anal.Fabet
Vad gör du när EU vill beslagta ditt hus eller din Brf med täckmanteln ”för miljöns skull”?

Poängen är ju få bort zigenarnas bilar främst och till slut göra så du inte får köra bilar som är mer än 10 år gamla vilket gör att gemene man inte längre har råd köpa bil. Dessa får åka kommunalt.
Eu kommer aldrig beslagta bostäder ifrån folk oavsett år det byggdes.
Citera
2023-11-25, 15:33
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -ReLoad-
"Bilen ska genomgå en nödvändig kontrollbesiktning efter mer än två år. Om det inte görs i tid anses bilen vara avfall och ska därmed skrotas".

Nu vet jag själv personer som renoverat en och samma bil i både fem och tio år och under den tiden skulle de aldrig gå att få genom en besiktning.
Så pga det skulle dessa ha skrotats.

Citat:
Nu är det Aftonbladet så jag tar artikeln med en nypa salt.
Jag personligen tror att de vill komma åt alla gamla vrak som står runt om och skräpar.
Att de skulle tvinga dig att skrota en bil du håller på att renovera, det vägrar jag tro på.
Visst kan jag ha fel, det har hänt förr.
Men jag väntar med att gå upp i varv (pun intended) innan vi vet mera.

Och sedan den där herren som uttalar sig och dillar om Ferrari vrak som minsann kan vara värd miljoners.
Jag väljer som sagt att invänta bättre och mer info än AB.

Absolut kan det vara så att Aftonbladet tagit en del av texten och gjort en nyhet av det utan att ta med hela förslaget. Är i så fall inte första gången.
Vad gör man inte för lite klick.

Citat:
Ursprungligen postat av Asensgammaldags
Det är problematiskt för agendan i EU att det finns en manlig macho-kultur med att skruva med bilar. Särskilt problematiskt om det görs av vita män som organiserar sig, allt sådant är av ondo och ska förbjudas enligt EU. Detta är bara en av många kulturella attacker som maskeras med att värna om miljön eller liknande godtycklig PK-anledning.

Så är det.
Citera
2023-11-25, 15:47
Medlem
Tervulls avatar
Om det är något som kan få Svenssons ur sofforna och upp till kamp så är det detta förslaget. Sprängningar och skjutningar i all ära men rör inte folks veteranbilar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in