2023-11-25, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Är det säkert de såg rätt barn?
Ena gången såg de henne en kort stund när de fick kläder , de andra barnen var med och provade jackor , inte Z , någon gång sas det att hon sov , en gång var hon med ute , alla gånger besök skedde verkar vara kvällstid
Citera
2023-11-25, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nora2002
https://imgur.com/a/QvoFJcE

Sedan går det inte riktigt jämföra en vuxen kvinna med ett 6-årigt barn, för barnet kan aldrig ha samtyckt

Tack för den delningen. Uppskattas!

Absolut, barn och vuxen är helt olika saker.
Jag utgick utifrån uppsåt och där är det väl densamma? (Där uppsåt fortfarande kvarstår)
Nu kvittar ju det i detta fall, då HD verkar ha fastställt att vissa handlingar alltid ska anses ha en påtaglig sexuell prägel och då är ju uppsåtsfrågan icket existerande för "avsikten med handlingen saknar betydelse".
Vilket är riktigt bra!
Citera
2023-11-25, 11:49
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilett
Akt.bilaga 198 Socialtjänsten. Sidan 171.

28/12-22 Telefonsamtal med mamman i häktet

Sista meningen.
Socialtjänstens iakttagelser:
”Mamman frågar inte om Z, inte om hon lämnat sjukhuset eller hur det är med henne. Hon ställer specifika frågor om Z fem syskon men visar inget intresse av Z ”.

Bara där förstår man hur psyko mamman är...

Helt jävla känslokall!!
Citera
2023-11-25, 11:53
Medlem
Liletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa

Helt jävla känslokall!!

Ja helt oberörd och känslokall! Återigen som att Z ”inte finns”
Senast redigerad av Lilett 2023-11-25 kl. 11:55.
Citera
2023-11-25, 11:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ericcca
Jo, jag känner också så. Kanske också att hon inte vill identifiera sig med det kvinnliga i familjen då detta står för ngt ont (mamman,S). Men det du säger är nog mer trovärdigt.

Detta fall liknar ett annat fall: Takoda Collins. En tolvåring pojke som förnedrades, våldtogs och misshandlades brutalt av sin far. Och tillslut brutalt mördades. Går inte in på hur.
Han klipptes också i konstiga frisyrer,så att andra barn skulle skratta åt honom. Det var en vacker pojke, men inget skulle vara fint med honom.

Det är ett fruktansvärt fall och jag rekommenderar ingen att ta del av det om man inte vill bli traumatiserad för åratal framåt.

Men de är väldigt lika, barnaskändare. Iiksom i detta fall så kännetecknas de av avhumaniseringstrategierna, isoleringen, vanvård, att tvinga barnet till en samvaro med sin egen avföring och kalla det äckligt, vanvårda det och ge skulden för vanvården på barnet som är "sjukt/hjärnskadat, bög, dum, etc, utan mänsklig kontakt och mat, i kyla, med ständigt hån, att involvera syskon i den regelrätta terrorn, etc.

Hatet manifesteras dygnet runt och närsomhelst, det finns inget barnet kan göra för att få sympati.

Vi måste försöka bryta den här cirkeln av våld,som vi nu tex uppenbart ser exempel på där barn som vuxit upp i förnedring och våld och skräck växer upp och för detta vidare.

Skillnaden mellan Sverige och USA, där detta fall utspelade sig, är, enligt mitt tycke, att rättsväsendet i Sverige är så neutralt mot förövare. (Med reservation för att det skiljer sig åt med rättsskipning en i olika delstater)
Samtidigt som jag tycker det är skönt att vi fokuserar på fakta/saklighet, etc, så är det så jäkla märkligt att förövare kan gå igenom rättsväsendet och aldrig få höra: Det du gjorde var förkastligt och vidrigt. Du förtjänar ett hårt straff då du förstört ditt barns liv på det här sättet (och så specifierat).

Offren får utrymme att tala mycket mer i tex amerikanska rättegångar, och känsloladdat, även anhöriga. Domaren kan också säga saker till förövaren.

Ibland tycker jag den här märkliga tystnaden runt förövare och brottsoffer i en rättegång i Sverige, som inte sällan renderar i symboliska straff, i värsta fall blir medlöpare i den filosofi som kringgått gärningen, som kan sammanfattas i "Den starkares rätt."

Det skulle kunna rikta in sig på att ge offret mycket mer respekt för sina känslor. Lite mer moral, lite mer etos och mindre av rättspositivism..Tycker jag. Men jag vet inte allt om olika rättssystem, och det är inte vad tråden handlar om.

Det retar mig dock att föräldrarna nästan aldrig fått ett nej och nu ska det kanske fortsätta med ett alldeles för ljummet straff och bortvända blickar medan Z får leva vidare med såren.

Jag köper inte det. Om det nu blir så.
Det är i denna kontext man faktiskt kan begripa att medborgagarden uppstår.
Även om jag givetvis inser problematiken med dessa. Och inte förespråkar dem.

Jag tycker hittills att åklagare Jigin gör ett hyfsat bra jobb där hon faktiskt vågar låta påskina vad hon känner inför hur Z behandlats. Hon riktar sig mot föräldrarna. Och dundrar på om garantansvar.
Mer sånt.
Annars blir det en skenrättegång där bara försvarsadvokaterna får ha etos.

Men nu får jag väl däng av någon bättre vetande som blir förbannad över hur jag kan förespråka det ena eller det andra .

Och som tur är handlar inte tråden om rättsfilosofier och rättsväsendet.

Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Instämmer. Bara månader efter att hon bott i sitt fosterhem så vill hon ha klänningar, väldigt ”flickiga” sådana, och vill ha långt hår, och hål i öronen.
Pappan nämner i sista förhöret (30 okt) ingenting längre om att hon vill vara pojke utan kallar henne flicka.

Tack för kloka inlägg.

Det har nämnts tidigare i tråden: fallet påminner också om "Pojken som kallades det". Pojken skulle göras till en sak, liksom Z i detta fall skulle göras till en sak, som man kunde spotta på.

Håller med om att det är frustrerande att åklagare och domare i Sverige inte kan ta i som i t ex USA. Där ser man emellanåt domare som skäller ut anklagade efter noter. Ett strängt straff, helst livstid, för föräldrarna hade också gett Z mer upprättelse.

--

(Avseende vad som kan göras för att förhindra att sådant här händer så är människan problematisk till sin natur. Det görs dock stora framsteg inom genetisk ingenjörskonst och Musk menar att vi måste bli ett med AI. Förhoppningsvis är människan på väg mot antingen en uppdatering eller ett slut.)
Senast redigerad av Sinestro 2023-11-25 kl. 11:57.
Citera
2023-11-25, 11:59
Medlem
Citat:
Ja helt oberörd och känslokall. Återigen som att Z ”inte finns”.
Var väl just för att hon inte räknades som om hon tillhörde familjen hon fick sova på madrass på lite olika platser i hemmet , de andra hade egna rum och sin egen plats , Det enda Z hade som sitt i hemmet verkar vara den gröna stolen i köket , fanns inga tillhörigheter hon ville skulle hämtas , en köksstol och en spindermanjacka var allt .
Hos mormor och A hade hon egna tillhörigheter
Citera
2023-11-25, 12:10
Medlem
Pandalina4s avatar
SVT idag - Något tydligt motiv har inte framkommit under utredningen.
Citat:
I närmare ett års tid har polis och åklagare försökt få svar på vilket motiv föräldrarna till den ättiksförgiftade flickan kan ha haft. Trots att flickan var döende tror åklagaren inte att deras avsikt var att döda henne. Ett spår som utretts är ekonomiska motiv.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/attiksfallet-polis-undersokte-forsakringspengar-som-mojligt-motiv--uf7983
Citera
2023-11-25, 12:10
Medlem
HaveFuns avatar
Polisen har utrett ekonomiska motiv:
https://omni.se/polis-har-utrett-ekonomiska-motiv-i-attiksfallet-i-eslov/a/9za1lM

Är det här separat från det som finns i åtalet eller kommer det upp snart? Eller har de avfärdat det?
Citera
2023-11-25, 12:15
Medlem
B3cks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Är det säkert de såg rätt barn?

Undrade samma sak ett tag.
Men iom att Daniel fick reda på att de skulle komma i förväg så hann de väl tvätta och klä på henne tillräckligt för att inte väcka misstankar. Eller så var Z ute ur tvättstugan just då ändå. Hon har sagt i samtal med Soc att hon stängdes in i tvättstugan några dagar innan julafton.

Tyvärr tror jag också att vissa "har överseende" med ett barns utseende (att hon är liten, mager, dåliga tänder, håret och även naglarna om de nu inte hunnit klippa dem) om de har en hjärnskada, som de från SÄ trodde att hon hade. Föräldrarna har ju visat sig vara jätteduktiga på att bortförklara allt möjligt. Och om de sett ut att vara bra föräldrar till de andra barnen så är det väl lätt att tro på bortförklaringar och lögner såsom hjärnskador, självskadebeteende, problem med mat m.m.

Utdrag ur förhör E från Skånes Änglar:
(Aktbilaga 202 - Vittnen Skånes änglar)

När var senaste gången du såg Zoey?
Det var till julfirandet den 18 december när vi var där. Jag höll henne i handen och hon satt i mitt knä. Det var när vi var där med Skånes änglar.

Fortsättning nedan:

Citera
2023-11-25, 12:20
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweet69
Jag funderar på om det är så att dom har tvingat i Z ättika med en tratt i halsen, och sen ställt ett glas med vatten på maskinen så att Z kunde nå det 🤔 Därav, så säger Z att hon själv drack ur glaset, och föräldrarna sen tutade i henne att det va ättika i det glaset.

Jag tror inte heller att Z druckit ättikan själv. Rekonstruktion gjordes i tvättstugan och visade att Z inte hade kunnat nå glaset sittande fastspänd och bunden i bilstolen.

Dessutom så visar hon ju en märkligt oroande skräck för syrgastratten med slang på sjukhuset..

Dessutom hittade teknikerna ett glas stående på diskmaskinen i köket
Bild https://www.bildtagg.se/bild/8wb5wi7j3iphtbbkyjygsgpx

Allt är bara en efterhandskonstruktion av föräldrarna. Det var ynka 15 grader i hela huset. Z hade inga kläder, endast blöja. Hon sov utan kudde och täcke

Hon var instängd och fastbunden i tvättstugan …inget handtag på insidan av dörren…och föräldrarna påstår att Z plötsligt mitt i natten stod i föräldramas rum och gnydde och hade ont i magen.

Dessutom var bilen termostat inställd på 17 grader…hm ville Daniel hon skulle hinna dö under färden…då de redan visste att hon skulle börja prata om hemförhållandena (vilket hon gjort de få ggr timmar vakrit på förskolan)…?
Citera
2023-11-25, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa

Helt jävla känslokall!!
Lite off topic men hur mår en person som Ebba Gerleman resten av tiden kan man undra.

Jag har hört resonemanget kring försvarsadvokater att ”Alla förtjänar ett så bra försvar som möjligt” och att man då ser det som sin plikt i yrket men man är väl en människa med känslor och en hjärna som kan tänka?

Det är väl uppenbart att föräldrarna är rena monster och ljuger. Och så står du där som en idiot och framför lögnerna i ett försök att flickan får så lite rättvisa som möjligt.

Det är ett speciellt slags folk ibland, dessa försvarsadvokater.
Senast redigerad av Mashedpotatoe 2023-11-25 kl. 12:26.
Citera
2023-11-25, 12:28
Medlem
Citat:
Akt.bilaga 198 Socialtjänsten. Sidan 171.

221228 - Telefonsamtal med mamman i häktet

Sista meningen.
Socialtjänstens iakttagelser:
”Mamman frågar inte om Z, inte om hon lämnat sjukhuset eller hur det är med henne. Hon ställer specifika frågor om Z fem syskon men visar inget intresse av Z ”.
Det här motbevisar det föräldrarnas försvarsadvokater sa i rätten igår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in