2023-11-24, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Men nej. Kollektivavtalet förbjuder er inte att anställa med betydligt högre lönenivåer än vad som avtalats, vem har lurat i dig det?
Man har kollektivavtal som grund för lön, dels man vill inte skapa missämja mellan anställda, det går inte o anställa till ett stort företag där övriga tjänar någon tusenlapp mindre, det skapar mer problem än vinst med denna anställde, på så sätt låter man bil att anställa när dom har lönekrav ut över kollektivavtal, visst det kan skilja någon hundring men inte flera tusen, då är det bättre och inse att vi får klara oss utan, ta in ue under tiden, vilket kan verka ännu mer märkligt, en UE kostar mycket mer per timme, men tyvärr är det så det fungerar, detta redovisas på separata konton, Ue på ett och anställa på ett annat, det styr vad man får för statligtbidrag nästa år.
Senast redigerad av hjorten16 2023-11-24 kl. 19:27.
Citera
2023-11-24, 19:30
Medlem
BullitProofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Du hade inte behövt skriva allt det där.

Det räcker (återigen) med att konstatera att precis som du skriver, Tesla bryter inte mot Svensk lagstiftning, men det bryr sej inte facket om utan ska nu TVINGA Tesla att skriva KA trots detta!

Och enligt facket igår på TV4 nyheterna kl:22.00 kan de hålla på med blockaden "i 500 år" ...
Med andra ord, för enbart egen vinnings skull skiter man fullständigt i om företaget försvinner från Sverige, och man skiter fullständigt i om hundratals blir arbetslösa....

Det är precis den barnsliga verklighet som Eddie Meduza beskrev i låten Sossialdemokraterna..
-"Har jag gått och lagt mej så har jag gått och lagt mej"....

Lämnar Tesla Sverige (förhoppningsvis) lär det finnas jobb hos de biltillverkare som tar över Teslas marknadsdelar…

Det finns fem miljoner arbetstagare i Sverige, och fjuttiga 300st på Tesla är ingen big deal.
Citera
2023-11-24, 19:31
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Man har kollektivavtal som grund för lön, dels man vill inte skapa missämja mellan anställda, det går inte o anställa till ett stort företag där övriga tjänar någon tusenlapp mindre, det skapar mer problem än vinst med denna anställde, på så sätt låter man bil att anställa när dom har lönekrav ut över kollektivavtal, visst det kan skilja någon hundring men inte flera tusen, då är det bättre och inse att vi får klara oss utan, ta in ue under tiden, vilket kan verka ännu mer märkligt, en UE kostar mycket mer per timme, men tyvärr är det så det fungerar, detta redovisas på separata konton, Ue på ett och anställa på ett annat, det styr vad man får för statligtbidrag nästa år.
Vi jobbar säkert i helt olika brancher. Jag känner inte alls igen det där. Hos oss har vi kanske bättre relationer parterna emellan, för vi kommer alltid överens, och alla tjänar på det. Högpresterarna tjänar så klart mest på det, men samtidigt hamnar ingen på lägstanivån i en löneförhandling.
Visst kostar det AG extra när vi hamnar på närmare 6% än avtalets 4%, men alla är ju nöjda, så det är väl jättebra?
I en lyckad förhandling skall båda parter vara nöjda, eller åtminstone ungefär lika missnöjda.
Citera
2023-11-24, 19:36
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Och?

Finns inget som säger att företag utan kollektivavtal är bättre än de utan. Det är väldigt många av de krav facket säger är viktiga som är lagskyddade. Med kollektivavtal kan de avtala sämre krav.

Om det nu är bättre varför inte se till att även företagarna tycker så?

Just det här med att tvinga in i avtal trots att det inte är lagkrav gör att jag ser det som maffiametoder.

Vad då "och"? Du frågade varför det inte räcker med att kollektivavtalen är bra, jag svarade.

Du får se det som vad du vill, jag tycker inte att det är speciellt stor skillnad mot en arbetsgivare som säger att man kan söka sig någon annanstans om man inte är nöjd med 35kr i timmen och inga försäkringar.
Citera
2023-11-24, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Vad då "och"? Du frågade varför det inte räcker med att kollektivavtalen är bra, jag svarade.

Du får se det som vad du vill, jag tycker inte att det är speciellt stor skillnad mot en arbetsgivare som säger att man kan söka sig någon annanstans om man inte är nöjd med 35kr i timmen och inga försäkringar.
Nu var det inte vad jag sa.

Men visst, om du vill lägga ord i min mun så gör det. Tror du på allvar att de få på tesla som det berör har de lönerna och är nöjd så gärna för mig.

Jag tror vi får enas om att vi har olika uppfattning.
Citera
2023-11-24, 19:41
Medlem
Citat:
Vi jobbar säkert i helt olika brancher. Jag känner inte alls igen det där. Hos oss har vi kanske bättre relationer parterna emellan, för vi kommer alltid överens, och alla tjänar på det. Högpresterarna tjänar så klart mest på det, men samtidigt hamnar ingen på lägstanivån i en löneförhandling.
Visst kostar det AG extra när vi hamnar på närmare 6% än avtalets 4%, men alla är ju nöjda, så det är väl jättebra?
I en lyckad förhandling skall båda parter vara nöjda, eller åtminstone ungefär lika missnöjda.
Vet inte om du jobbar åt ett stort statligt bolag?

Vad jag vet är att ex LKAB betala bästa lön till vanliga arbetare i nästan hela landet, volvo osv kan inte mäta sig med dessa. samt det kan låta konstigt att en region i norr betalar mer än en region i söder för likande arbetsuppgifter. men det är dagens sanning.

Visst mina chefer ligger på 1,5 milj i lön, men det gäller bara dom, dvs topp kretsen, övriga får inte lön ens i närheten, där har man en lönenivå att följa, brist eller inte, det spelar ingen roll, det kommer alltid nya arbetssökanden, folk slutar och det kommer nya, inget har förändrats senaste 20-30 åren.
Citera
2023-11-24, 19:44
Medlem
stamfaders avatar
Citat:
Men herregud förstår du inte?
Tydligeninte, men det är snällt att du tar dig tid att förklara.
Citat:
Det finns inte en bestämd storlek på påsen med pengar. Företaget kan utan vidare skjuta till mer, men om du jobbar för en snål djävla arbetsgivare så kanske du inte får mer än omfördelningspengar.
Om det nu är så, varför kan inte alla bara få tiodubbel lön?
Citera
2023-11-24, 19:45
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Vet inte om du jobbar åt ett stort statligt bolag?

Vad jag vet är att ex LKAB betala bästa lön till vanliga arbetare i nästan hela landet, volvo osv kan inte mäta sig med dessa. samt det kan låta konstigt att en region i norr betalar mer än en region i söder för likande arbetsuppgifter. men det är dagens sanning.

Visst mina chefer ligger på 1,5 milj i lön, men det gäller bara dom, dvs topp kretsen, övriga får inte lön ens i närheten, där har man en lönenivå att följa, brist eller inte, det spelar ingen roll, det kommer alltid nya arbetssökanden, folk slutar och det kommer nya, inget har förändrats senaste 20-30 åren.
Jobbar i nuläget för ett stort multinationellt företag, mer än så vill jag inte säga.
Det jag menar är att den där "potten".., den går att utöka i lokala förhandlingar. Har man argument så går det.

1,5 mille om året? Det är ju ingen jättekonstig chefslön, om vi snackar lite högre chefer.
Citera
2023-11-24, 19:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BullitProof
Lämnar Tesla Sverige (förhoppningsvis) lär det finnas jobb hos de biltillverkare som tar över Teslas marknadsdelar…

Det finns fem miljoner arbetstagare i Sverige, och fjuttiga 300st på Tesla är ingen big deal.
Så kan man tycka när man är av naturen lat och aldrig fått känna ansvar..

Men det handlar om den maffiametod Facket använder som inte är legitimt i en vuxenvärld med ansvar.
Citera
2023-11-24, 19:49
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stamfader
Tydligeninte, men det är snällt att du tar dig tid att förklara.

Om det nu är så, varför kan inte alla bara få tiodubbel lön?
Det begriper du väl att det vore orimligt? En dubblering av lönerna skulle dock inte vara omöjligt om man inte är i en personalintensiv branch som gör dålig vinst. Däremot är företagen inte intresserade av det, eftersom det inte behövs, vi jobbar ju snällt ändå, eller hur?
Citera
2023-11-24, 19:49
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Nja, nu mäter BNP även hushållens konsumtion vilket innebär att lånen för bostäder ingår. Detta blåser upp BNP värdet. Även så sjuk sak som dyr sjukvård höjer BNP.
Oaktat detta är BNP/capita fortfarande hög men kontinuerligt sjunkande för Sverige. Bla pga hög invandring som höjer antalet capita som ej producerar ekonomiskt värde.
Nu är detta kanske off topic här men det är viktigt att underlätta produktion. Om det sedan är kollektivavtal eller ej är en annan fråga.

Jag håller med dig om att det är off-topic, men vill bara korrigera att alla tre fetade är fel. Sista är speciellt uppenbar, då den endast kan öka nämnaren (om det är som du skriver "höjer antalet capita som ej producerar ekonomiskt värde") vilket skulle minska BNP per capita.
Citera
2023-11-24, 19:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Oklart, det går inte att riktigt förstå vad du menar. Schweiz har någon märklig placering mitt emellan Tyskland, Frankrike och Italien och är ett gammalt bankparadis, vilket ger deras uppblåsta BNP/capita.

Sverige är ett av de länder med absolut högst BNP/capita som bygger på produktion/arbete och inte på skatteparadis eller råvara.

En bättre jämförelse kanske är Japan. Vilket land har gått bäst sedan 1990, Sverige eller Japan. Tips: 1990 var Japan rikast i världen. Idag är Sverige nästan dubbelt så rikt (per person) som Japan.

Vad fan babblar du om?!

Sverige ligger långt ifrån toppen i BNP per capita även om man räknar in produktiv industri.

Vi var bra en gång i tiden och alla våra internationellt kända företag startade innan bidragssamhället.

Typiskt högmod från en verklighetsfrånvänd sosse.

Ekonomisk komplexitet mäts i den s.k ”world economic complexity index” och visar hur många ben ett land står på. Den är en av den viktigaste indikationen industriell produktiv framtid.

Där har vi leget i top 3 sedan de började mäta för flera decennier sedan. Nu sjunker vi som en sten och vissa öststatsländer börjar gå om oss.

Likt alla andra internationella listor, som inte bara mäter ekonomi och arbetslöshet, men även brott, korruption och organiserad brottslighet, har vi sjunkit påtagligt senaste decennierna.

Vi kan gå hem och lägga oss jämfört med länder som Schweiz. På varenda punkt på varenda internationell lista. ”Bankparadis”?! Haha vi lever inte i en Bondfilm från 70-talet.

Mitt argument är att Sverige hade legat före Schweiz och solklar etta utan sossepolitik, en enorm ineffektiv stat och bidragssamhälle.

Svensk ekonomi går åt ett håll och det är upp till dig hur du vill hantera det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in