2023-11-24, 13:52
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soxaro
Jag fattade det som att juicen bad flickan om när hon låg på sjukhuset?
Hon bad familjevännen om jucie och vatten för magen brinner
Så vad de hade druckit under dagen vet jag inte om det stått något om?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8JaWyx/tragiska-dodsfallet-i-soderhamn-vannen-satt-med-flickan-nar-hon-dog
Hon sa lämna inte mig och bad mig ge henne juice och vatten, vatten, vatten. Min mage brinner, sa hon. Hon pratade tills hon dog, säger Almaz.

Och på tal om juice så är det ju rena rävgiftet.
Det är en dryck jag alltid undvikit då det är som att dricka smaksatta kemikalier.

I någon intervju med fadern så sade han väl att han försökte ge flickan juice men hon ville ha vatten. Vilket verkar rimligt om man har magsjuka och inte får behålla något, nästan allt som har minsta smak kan trigga kräkreflex.
Men kanske det stämmer att hon drack mycket juice ifall hon hade blodsocker på 14 när ambulans kom och "tittade till" henne.
Citera
2023-11-24, 14:06
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Det står i media att det inte finns någon misstänkt.
Vågar de inte misstänka vännen alls, tänker jag?
Familjen blev uppenbarligen förgiftad av något och av någon/ några.
De svävade mellan liv och död, en dog.
Var det meningen att två skulle överleva och tre skulle dö?
Är det vad som är kvar nu är allt verkar vara uttömt?
Jag har svårt att tro att dottern var den som skulle dö, en fyraåring?
Citera
2023-11-24, 14:06
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
I någon intervju med fadern så sade han väl att han försökte ge flickan juice men hon ville ha vatten. Vilket verkar rimligt om man har magsjuka och inte får behålla något, nästan allt som har minsta smak kan trigga kräkreflex.
Men kanske det stämmer att hon drack mycket juice ifall hon hade blodsocker på 14 när ambulans kom och "tittade till" henne.
Nej hon ville ju inte ha och dessutom spydde hon hela tiden.
Citera
2023-11-24, 14:17
Medlem
soxaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen

Det höga blodsockret har jag funderat över.
Om både en med diabetes och en utan diabetes kräks, då sjunker väl blodsockret?

Har någon injicerat familjen med något medan de sov?
Citera
2023-11-24, 14:18
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Jag fattade det som att juicen bad flickan om när hon låg på sjukhuset?
Hon bad familjevännen om jucie och vatten för magen brinner
Så vad de hade druckit under dagen vet jag inte om det stått något om?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8JaWyx/tragiska-dodsfallet-i-soderhamn-vannen-satt-med-flickan-nar-hon-dog
Hon sa lämna inte mig och bad mig ge henne juice och vatten, vatten, vatten. Min mage brinner, sa hon. Hon pratade tills hon dog, säger Almaz.

Och på tal om juice så är det ju rena rävgiftet.
Det är en dryck jag alltid undvikit då det är som att dricka smaksatta kemikalier.

Pappan har försökt ge barnet juice innan det åkte till sjukhuset, hon ville dock bara ha vatten, finns länkar om man följt med i tråden sen start.
Juice är ren fruktsaft och innehåller inga tillsatta kemikalier.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Juice
Sverige
I Sverige är namnet juice skyddat enligt livsmedelslagen och i princip får bara drycker som innehåller 100% fruktjuice säljas under namnet juice. Dock anser Livsmedelsverket att en produkt med beteckningen "100% juice" kan vara vilseledande eftersom det kan uppfattas som att den juicen innehåller mer juice än andra juicer utan beteckningen.
[7]

"Sedan den 28 april 2015 är det inte tillåtet att tillsätta något socker alls till juice.[8] Tidigare var det tillåtet att tillsätta socker i mycket små mängder för att reglera juicens surhet. I surhetsreglerande syfte är det idag bara tillåtet att tillsätta citronjuice, limejuice eller koncentrerad citron eller limejuice i vissa bestämda koncentrationer. "
Citera
2023-11-24, 14:19
Medlem
rubin22s avatar
Citat:

Jag tror att det höga blodsockret tydde på en infektion, troligtvis med feber?
Citera
2023-11-24, 14:20
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofstom
Juice?? Jag tror inte. obducenten skulle hitta det direkt från flickans magsäck rävgift eller annat dylikt.

Vänta ivrigt och otåligt om varför dog flickan och varifrån som dödade nästan hela familjen...
Nu spydde ju flickan enormt mycket tills hon hade bara galla kvar?
Citera
2023-11-24, 14:23
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miseryman
Det bygger ju på ett samtal mellan en privatperson och Aftonbladet. Inte ett direktcitat heller. Jag tror inte vi ska ta det så bokstavligt som att hon påstår att hon gått efter familjen och smakat på allt som de ätit i en veckas tid.

Jag gissar att orden föll sig något i den här stilen: "vi har umgåtts hela veckan och jag vet då inte att de skulle ha ätit något utöver det vanliga. Förresten har jag ätit i princip samma saker".

Men det är ju bara spekulationer från min sida.
Det är konstigt att det inte kommit fram vad de alla drack, jag tror mer på att det var något de drack?
Sen att de inte blev sjuk direkt efter de ätit/druckit utan först efter de vaknade på morgonen, så mystiskt allt!
Drack alla av juicen, var det något i den?
Vad var det för juice?
Citera
2023-11-24, 14:25
Medlem
soxaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Jag tror att det höga blodsockret tydde på en infektion, troligtvis med feber?

Men då krävs väl att en person har diabetes?
Eller kan en person utan diabetes få så där högt blodsockervärde bara av en infektion+ av kräkningar?
Citera
2023-11-24, 14:35
Medlem
soxaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Pappan har försökt ge barnet juice innan det åkte till sjukhuset, hon ville dock bara ha vatten, finns länkar om man följt med i tråden sen start.
Juice är ren fruktsaft och innehåller inga tillsatta kemikalier.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Juice
Sverige
I Sverige är namnet juice skyddat enligt livsmedelslagen och i princip får bara drycker som innehåller 100% fruktjuice säljas under namnet juice. Dock anser Livsmedelsverket att en produkt med beteckningen "100% juice" kan vara vilseledande eftersom det kan uppfattas som att den juicen innehåller mer juice än andra juicer utan beteckningen.
[7]

"Sedan den 28 april 2015 är det inte tillåtet att tillsätta något socker alls till juice.[8] Tidigare var det tillåtet att tillsätta socker i mycket små mängder för att reglera juicens surhet. I surhetsreglerande syfte är det idag bara tillåtet att tillsätta citronjuice, limejuice eller koncentrerad citron eller limejuice i vissa bestämda koncentrationer. "

Som sagt har jag undvikit juice sedan jag först smakade det och mycket har väl hänt sedan dess.
Jag drack det som kom koncentrerat i mindre förpackningar och som man spädde ut med vatten och det är väldigt, väldigt, väldigt många år sedan.
Det var gott, men det fanns något i det, någon slags bismak och som kändes mycket onaturlig, och som gjorde att jag rent instinktivt undvek att fortsätta dricka juice.
Jag har aldrig känt så med någon annan föda någonsin, men det säger väl kanske inte så mycket om juicen inblandad i detta fallet.
Citera
2023-11-24, 14:37
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Det borde göra det. Jag tycker det låter skithögt men tydligen kan det ligga högre hos diabetiker som missköter sin sjukdom.
Men stress och en del andra tillstånd antagligt kan nog höja blodsockernivåer. Kortisolpåslaget som vanligtvis sker någon timma innan man vaknar tenderar att höja blodsockret något.

Om de vanligtvis äter kolhydratrik kost så är det inte otänkbart att hon kanske hade haft någon nivå av inlagrad fett i lever plus att det är förhöjda nivåer av basal insulin som ska mötas av en glukosnivå kroppen själv skapar.

"Fettlever" kanske tas som en anklagande spekulation eftersom det fram till ett par decennier sedan bara var alkoholister som fick det.
Men fenomenet med högt fastande blodsocker under ganska lång tid kan också ses hos personer som varit tvungen att lägga om eftersom de blivit sjuka av att länge haft en livsstil av "high carb culture" vilket ofta är sådana som håller på med uthållighetssporter och fått problem med mage tarm eller diabetes. Tim Noakes rev ut kapitlet om kolhydratladdning från sin bok "The Lore of Running".
Tröskeln för att få diabetes verkar vara lägre för färgade, så jag är lite misstänksam om detta, att det kanske fanns ett underliggande sjukdomstillstånd som inte var upptäckt.som inverkat att en annan åkomma fick värre konsekvenser?
Citera
2023-11-24, 14:41
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Men då krävs väl att en person har diabetes?
Eller kan en person utan diabetes få så där högt blodsockervärde bara av en infektion+ av kräkningar?

Nej så behöver det inte vara, läs nedan.

https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/infektioner/infektion-och-inflammation/

Sjukdomar och läkemedel kan höja blodsockervärdet
Höga blodsockervärden kan också bero på andra sjukdomar än diabetes. Det är sjukdomar som gör att kroppens energisystem stressas. Då kan de höga värdena bero på något av det här:

en kraftig infektion
en hjärtinfarkt
en sjukdom som påverkar hormoner från binjurar eller hypofysen
en sjukdom i bukspottkörteln eller levern.
En del läkemedel kan också höja blodsockret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in