2023-11-24, 10:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Nu har domen mot Maja vunnit laga kraft.
Straffet blev grovt gravfridsbrott, vilket är avtjänat.

Nu återstår bara mördaren som inte erkänner sig skyldig till mordet...där får vi invänta HDs beslut om prövningstillstånd, vilket från Johannas del, inte ser ljust ut, däremot finns det skäl att pröva fallet från Toves anhörigas håll, där finns viktiga bitar som sannerligen tåls att klargöra.

Ja, för Majas del är det över.

Om jag fattat det hela rätt, är det kriminalvården som avgör om hela straffet är avtjänat. Inte domstolen.

Jag uppfattade dock att domaren trodde att Majas straff kunde redan vara avtjänat, men att det var kriminalvården som bedömde den delen.
Citera
2023-11-24, 11:34
Medlem
Toves familj och pojkvän överklagar till HD
Citera
2023-11-24, 11:58
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Håller med dig i vad du skriver ovan.

Dock tror jag inte att MH har lyckats med att manipulera TT.s anhöriga.
Som läget är nu så är det nog svårt för dessa att få något gehör för att överklaga MH.s dom (utan att behöva lägga ut en massa stålar själva för att föra det vidare på något sätt).

Nej jag håller med dig! Jag tror absolut inte att Maja har lyckats manipulera TT:s anhöriga. Sedan vet vi ju som många ggr tidigare att bara för att du inte fälls betyder inte att du är oskyldig.
Många kör ju inga kommentarer och Maja körde på "jag sov" och det var framgångsrikt. Det tyder på att hon är kallhamrad och berättar inte mer än vad hon behöver.

Låta kroppen ligga och förstöras i så många dagar utan att bryta ihop säger en hel del, men även det är framgångsrikt.

Att jämföra det med ett nedbrytande förhållande är så fruktansvärt att jag skäms på de konton som gör det. Att snacka om normaliseringsprocessen osv.. som en del gjort här får mig att må riktigt illa.

Varje år har vi kvinnor (och män) som råkar illa ut som blir isolerade från sin familj och sina vänner.
Maja hade en familj som gjorde allt för henne och som hon dessutom träffade innan de kom överens om vad de skulle säga dagen efter.
Senast redigerad av why123 2023-11-24 kl. 12:19.
Citera
2023-11-24, 12:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av foggyfaze
Toves familj och pojkvän överklagar till HD
https://www.dn.se/direkt/2023-11-24/toves-familj-overklagar-till-hd/
Citera
2023-11-24, 12:30
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Really?
Nu får väl du och dina troll krypa ner under den sten ni bor och inse att M*j* har varit ärlig och sanningen har gjort henne fri.
Hon bär ingen skuld för Toves död.

De anhöriga till Tove verkar inte hålla med dig. Hur vet du förresten att M*j* inte varit mer delaktig i händelseförloppet i stackars Toves bortgång än vad som hittills framkommit?

"Men nu överklagar alltså Toves familj och pojkvän hovrättsdomen. Högsta domstolen ska nu ta ställning till om fallet ska prövningstillstånd.

Pojkvännens målsägandebiträde Anderas Hannah skriver till Aftonbladet att de hoppas att HD meddelar prövningstillstånd och att Jansson döms till ett längre fängelsestraff.

Han lyfter bland annat det faktum att hovrätten sänkte hennes straff eftersom hon ansågs ha medverkat i utredningen.

– Hon började prata först efter 2,5 månad, i det 11:e förhöret, när hon fått bevis efter bevis presenterat för sig. Det är inte att medverka i utredningen, säger han till SVT
"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8JakaG/toves-familj-overklagar-domen-till-hd

Citat:
ALLA förstår det

Vilka alla då? Jag och många andra förstår inte varför du är så engagerad i den där M*j* när du försöker övertyga oss andra om att du har rätt. Du kan lika gärna ha fel som vanligt.

De anhöriga håller inte heller med dig vilket framför klart och tydligt i länken ovanför. Du borde kanske lyssna mer på de?

Citat:
Det kan inte bli tydligare, JOH*NN* L*SH*M J*NSS*N planerade och mördade Tove

Fast hon har väl också sagt att hon tänker överklaga hovrättens dom? Men varför utesluter du att den andra kvinnan kan ha varit mer delaktig i händelseförloppet?

"J*h*nna J*nss*n har sedan tidigare meddelat att hon tänker överklaga hovrättens dom till HD. Enligt hennes försvarare Clea Sangborn är frågan om hur Tove dog ännu inte är klarlagd"
Citera
2023-11-24, 12:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
De anhöriga till Tove verkar inte hålla med dig. Hur vet du förresten att M*j* inte varit mer delaktig i händelseförloppet i stackars Toves bortgång än vad som hittills framkommit?

"Men nu överklagar alltså Toves familj och pojkvän hovrättsdomen. Högsta domstolen ska nu ta ställning till om fallet ska prövningstillstånd.

Pojkvännens målsägandebiträde Anderas Hannah skriver till Aftonbladet att de hoppas att HD meddelar prövningstillstånd och att Jansson döms till ett längre fängelsestraff.

Han lyfter bland annat det faktum att hovrätten sänkte hennes straff eftersom hon ansågs ha medverkat i utredningen.

– Hon började prata först efter 2,5 månad, i det 11:e förhöret, när hon fått bevis efter bevis presenterat för sig. Det är inte att medverka i utredningen, säger han till SVT
"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8JakaG/toves-familj-overklagar-domen-till-hd

Vilka alla då? Jag och många andra förstår inte varför du är så engagerad i den där M*j* när du försöker övertyga oss andra om att du har rätt. Du kan lika gärna ha fel som vanligt.

De anhöriga håller inte heller med dig vilket framför klart och tydligt i länken ovanför. Du borde kanske lyssna mer på de?

Fast hon har väl också sagt att hon tänker överklaga hovrättens dom? Men varför utesluter du att den andra kvinnan kan ha varit mer delaktig i händelseförloppet?

"J*h*nna J*nss*n har sedan tidigare meddelat att hon tänker överklaga hovrättens dom till HD. Enligt hennes försvarare Clea Sangborn är frågan om hur Tove dog ännu inte är klarlagd"
Det du har fetat, gäller Johanna Leshem Jansson.

Gällande Maja, så har Toves anhöriga inte överklagat domen, om du läser överklagandena, som jag förövrigt har länkat tidigare i tråden, så framgår det tydligt vad familjen anser om Johannas handlingar och dom anser inte att Maja ska dömas hårdare.

Har du ens läst igenom överklagandena från samtliga? Det handlar om tre stycken olika.
Toves anhöriga som vill se ett skärpt straff och Johanna som vill frias från mord och skadestånd.

Vad är det du inte förstår?
Citera
2023-11-24, 13:15
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Det du har fetat, gäller Johanna Leshem Jansson.

Gällande M*j*, så har Toves anhöriga inte överklagat domen, om du läser överklagandena, som jag förövrigt har länkat tidigare i tråden, så framgår det tydligt vad familjen anser om Johannas handlingar och dom anser inte att M*j* ska dömas hårdare.

Har du ens läst igenom överklagandena från samtliga? Det handlar om tre stycken olika.
Toves anhöriga som vill se ett skärpt straff och Johanna som vill frias från mord och skadestånd.

Tack för rättelse, jag blandade ihop efternamnen. Alla kan ha fel ibland.

Men vet du varför Johanna anser att hon ska frias från mord och skadestånd?

Vet du förresten varför de anhöriga inte vill överklaga M*j*s dom? Det låter märkligt att de anhöriga utesluter att hon kan ha spelat en större roll i Toves bortgång?
Citera
2023-11-24, 13:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NiederErmaFrost
Det känns som att du är den goto person om man vill veta eller ha något gjort.

Just Sayin'

Du har kolon på läget s.a.s tack för att du är här och.. svamlar och bubblar
Hur man än gör finns det alltid några som tycker man gör fel, tycker fel, tänker fel, medan andra tycker att man är helt rätt.

I det här fallet så lider jag enormt med Toves sida som inte fått ett tillfredställande straff för vad dom utsatts för och berövats.

Med det sagt, så talar överklagandena sitt tydliga språk.
Dom förstår att Maja hjälpt till att få fast den som berövat dom deras barn/syster/sambo/vän.
Citera
2023-11-24, 14:23
Medlem
Är det bara Johannas dom som anhöriga överklagat?
Citera
2023-11-24, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllWeKnow
Är det bara Johannas dom som anhöriga överklagat?

Ja det stämmer
Citera
2023-11-24, 14:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Tack för rättelse, jag blandade ihop efternamnen. Alla kan ha fel ibland.

Men vet du varför Johanna anser att hon ska frias från mord och skadestånd?

Vet du förresten varför de anhöriga inte vill överklaga M*j*s dom? Det låter märkligt att de anhöriga utesluter att hon kan ha spelat en större roll i Toves bortgång?

Ja, alla kan ha fel ibland, även den bäste och tur är väl det.

Johanna tar helt enkelt inte ansvar för vad hon bevisligen gjort sig skyldig till.
Hon vill inte ta straffet eller behöva betala skadestånd.

Anhöriga har förstått att Maja inte är skyldig till annat än gravfridsbrott.
Dom förstår att utan Majas erkännande, hade mördaren kunnat komma undan, nu blev det inte så.
Allt Maja har berättat, har tekniker kunnat styrka.
Maja hade kunnat hållit tyst, då hade det kunnat förblivit ett olöst försvinnande
Citera
2023-11-24, 16:35
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Maja hade kunnat hållit tyst, då hade det kunnat förblivit ett olöst försvinnande
Med Johannas mobiltelefon med koordinater hur hon rörde sig under mordnatten?

Har du missat något väsentligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in