2023-11-23, 23:06
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Fast nu är det nog övervägande som inte anser det.

De flesta anser nog inte att lögner kvalar in via ADD och vad det beträffar hennes minnesförluster så ljuger hon.

Ang mordbränder är hon horribel.

F är ett levande bevis på att Maja vågade kritisera Johanna å det grövsta ang hennes beteende mot honom.

Själv behandlades hon annorlunda. Hon höjdes till skyarna. För lika illa hon betedde sig mot andra, desto mer ynnest åtnjöt Maja.

Enligt Maja själv.
I stället för eget hitte-på, kan du läsa vad Svenny Kopp kommit fram till i sin forskning.

https://libris.kb.se/bib/11910536

Girls with social and/or attention impairments / Svenny Kopp.
Kopp, Svenny, 1948- (författare)
ISBN 9789162881535
Senast redigerad av sybel 2023-11-23 kl. 23:18. Anledning: korrigering
Citera
2023-11-24, 00:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
I stället för eget hitte-på, kan du läsa vad Svenny Kopp kommit fram till i sin forskning.

http3s://libris.kb.se/bib/11910536

Girls with social and/or attention impairments / Svenny Kopp.
Kopp, Svenny, 1948- (författare)
ISBN 9789162881535
Jag bryr mig inte om svenny Kopp.
Antar att han inte läst förundersökningen?

Det är kriminalitet som diskuteras.
Att Maja ljuger som en häst travar och är egocentrisk på andras bekostnad. På andras livs bekostnad.
Vilket föga kan kopplas på ADD.

Hon har helt enkelt en ful insida, hennes beteende härrör till personlighet, hon är manipulativ - och faktum är att hon försöker rädda sitt eget arsle via att blåneka i 47 dagar.
... Och gu' vete vad hon ljuger om för övrigt.

Hon är nämligen allt annat än trovärdig och du är lättlurad.
Citera
2023-11-24, 01:43
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag har inte följt så många fall och detta med att bedöma uppsåtet och svårigheterna runt detta har jag inte reflekterat så mycket kring egentligen.

I det här fallet uppfattar man ju att Johanna tidigare haft tankar kring att döda Tove och även försökt bränna inne familjen, även om nu HR ansåg att det inte gick att bevisa.

Det är inte ett bevis för att uppsåtet även fanns vid strypningstillfället, men det är indikationer på att tankar har funnits.

Det är ett indicium, och det finns flera sådana indicium som alla pekar i samma riktning. Lägger man ihop alla indicier får man en indiciekedja, och om den är stark nog får man ett bevis i form av en indiciekedja som når beviskravsnivå. Det är vad jag menar att man har om man lägger ihop alla indicier kring uppsåt i fallet.

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Även agerandet efter kan indikera på uppsåt.

Och ett hårt stryptag på en fälld person samtidigt som man sitter på bröstkorgen, även det känner jag tyder på uppsåt mer än likgiltighet.

Jag håller med dig, avsiktsuppsåt känns som det troligaste.

Det är dock en klurig fråga när man tänker efter.

Vet ens gärningsmannen alltid själv?

Jag tänker på hur man i stundens hetta kanske inte tänker klart och nog kan det finnas gärningsmän som ångrar sig även om de yttrat hemskheter.

Sedan finns det de där som inte ångrar sig. Och till de hör Johanna.

Musik på i bilen. Digga. Inte mått så bra på länge.
Avsiktsuppsåt.

En rätt ska dock vara försiktiga med en medåtalads vittnesmål. Så det räknas inte vad Maja sagt.

Ja, vi är väl rätt många som anser det bevisat att Johanna hade avsiktsuppsåt. Det är beklagligt att inte åklagaren lagt fram alla bevis för det inför domstolen.
Citera
2023-11-24, 01:45
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abbaslutfisk
Tror ni nån av tjejerna kommer ställa upp på någon media intervju någon gång?

Maja, nej.

Johanna, ja.
Citera
2023-11-24, 01:52
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Finns inte en chans i världen att HD beviljar prövning mot Johanna om inte Maja är med i åtalet, Johannas dom på 16 år kommer att kvarstå och om 10 år så kommer Johanna med pay back time.

Jo, om det är något det finns chans till, så är det att HD beviljar prövningstillstånd mot Johanna. Den överklagan Tönnies lämnat in har relevans, till skillnad från Cleas/Johannas tramsiga överklagan.

Sedan har det absolut ingenting med Maja att göra. Maja är oskyldig och det har alla inblandade förstått, även HD. Därför finns heller ingen överklagan av Majas friande dom.

Jag är dock inte övertygad om att Johanna får ett längre straff även om HD beviljar Tönnies prövningstillstånd, även om jag anser att livstid hade varit mer korrekt i hennes fall. Men då räknar jag in mordbranden och avsiktsuppsåt och jag ger inte Johanna någon straffrabatt av billighetsskäl och för gravfriden räknar jag minst 3 år, och sedan ett antal försvårande omständigheter.

Därtill är det inte alls säkert att Johanna kommer ut om tio år även om det straffet fastställs. Inget vet idag vad Johanna har hittat på innanför fängelsemurarna när tio år gått.
Citera
2023-11-24, 07:19
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Jo, om det är något det finns chans till, så är det att HD beviljar prövningstillstånd mot Johanna. Den överklagan Tönnies lämnat in har relevans, till skillnad från Cleas/Johannas tramsiga överklagan.

Sedan har det absolut ingenting med Maja att göra. Maja är oskyldig och det har alla inblandade förstått, även HD. Därför finns heller ingen överklagan av Majas friande dom.

Jag är dock inte övertygad om att Johanna får ett längre straff även om HD beviljar Tönnies prövningstillstånd, även om jag anser att livstid hade varit mer korrekt i hennes fall. Men då räknar jag in mordbranden och avsiktsuppsåt och jag ger inte Johanna någon straffrabatt av billighetsskäl och för gravfriden räknar jag minst 3 år, och sedan ett antal försvårande omständigheter.

Därtill är det inte alls säkert att Johanna kommer ut om tio år även om det straffet fastställs. Inget vet idag vad Johanna har hittat på innanför fängelsemurarna när tio år gått.

Maja har lyckats manipulera föräldrarna, åklagaren, HR och t.o.m. TTs anhöriga!

MH visste precis vilka mörka, sjuka tankar JJ hade. Ändå valde hon att vara hennes BFF och att ställa upp och försvara och skydda henne i alla lägen.

En normal människa hade dragit sig undan eller försökt hjälpa henne. Försökt få henne att förstå hur sjukt hon tänkte. Sett till att hon fått hjälp om inget annat hjälpte. Men inte medlöparen MH. Hon var med och bekräftade JJs tankar om hat och hämnd. Möjliggjorde förverkligandet av JJs fantasier.

Nog skulle väl MHs föräldrar kunna tvinga ur henne sanningen om de ville? De kanske redan har gjort det? Skyddar de en mördare?

När polletten trillade ner på MH i häktet, hade hon fått instruktioner från sina föräldrar via sin advokat då? Och från GW? Han använder samma uttryck i sin dokumentär.

"Det var inte din konflikt. Du lade dig inte i den." Önsketänkande och efterkonstruktion? Det var väl i så fall första gången hon INTE lagt sig i JJs konflikter.

"Du sov." "JJ tvingade dig att göra det som går att bevisa. Neka till ALLT annat." "Allt är JJs fel
Hon är den onda." Det är som om det suttit en sufflör och talat om för henne vad hon skulle säga.
Senast redigerad av smokeonthewater 2023-11-24 kl. 07:39.
Citera
2023-11-24, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater

MH visste precis vilka mörka, sjuka tankar JJ hade. Ändå valde hon att vara hennes BFF och att ställa upp och försvara och skydda henne i alla lägen.

En normal människa hade dragit sig undan eller försökt hjälpa henne. Försökt få henne att förstå hur sjukt hon tänkte. Sett till att hon fått hjälp om inget annat hjälpte. Men inte medlöparen MH. Hon var med och bekräftade JJs tankar om hat och hämnd. Möjliggjorde förverkligandet av JJs fantasier.

Nog skulle väl MHs föräldrar kunna tvinga ur henne sanningen om de ville? De kanske redan har gjort det? Skyddar de en mördare?

När polletten trillade ner på MH i häktet, hade hon fått instruktioner från sina föräldrar via sin advokat då? Och från GW? Han använder samma uttryck i sin dokumentär.

"Det var inte din konflikt. Du lade dig inte i den." Önsketänkande och efterkonstruktion? Det var väl i så fall första gången hon INTE lagt sig i JJs konflikter.

"Du sov." "JJ tvingade dig att göra det som går att bevisa. Neka till ALLT annat." "Allt är JJs fel
Hon är den onda." Det är som om det suttit en sufflör och talat om för henne vad hon skulle säga.

Håller med dig i vad du skriver ovan.

Dock tror jag inte att MH har lyckats med att manipulera TT.s anhöriga. Som läget är nu så är det nog svårt för dessa att få något gehör för att överklaga MH.s dom (utan att behöva lägga ut en massa stålar själva för att föra det vidare på något sätt).
Citera
2023-11-24, 08:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater

Really?
Nu får väl du och dina troll krypa ner under den sten ni bor och inse att Maja har varit ärlig och sanningen har gjort henne fri.
Hon bär ingen skuld för Toves död.
ALLA förstår det, utom en illaluktande klick på flashback som gjort det till livsuppgift att sprida lögner och trycka ner andra skribenter.

Det kan inte bli tydligare, JOHANNA LESHEM JANSSON planerade och mördade Tove, samt försökte röja undan alla spår.
Hon tar inte ansvar för vad hon gjort, utan vill frias från mord och skadestånd.
Hon ljuger än idag och får stöd av Clea, som gör sitt jobb för fame and fortune, den som bekostar skiten är vi skattebetalare...
Citera
2023-11-24, 08:46
Medlem
sybels avatar
Citat:
Jag bryr mig inte om svenny Kopp.
Antar att han inte läst förundersökningen?

Det är kriminalitet som diskuteras.
Att Maja ljuger som en häst travar och är egocentrisk på andras bekostnad. På andras livs bekostnad.
Vilket föga kan kopplas på ADD.

Hon har helt enkelt en ful insida, hennes beteende härrör till personlighet, hon är manipulativ - och faktum är att hon försöker rädda sitt eget arsle via att blåneka i 47 dagar.
... Och gu' vete vad hon ljuger om för övrigt.

Hon är nämligen allt annat än trovärdig och du är lättlurad.
Svenny Kopp är en HON och Sveriges främsta forskare på flickor med npf.
Att HON inte läst FUP är helt irrelevant, då det handlar om fakta för underlag till tolkning.

Jag är inte mer lättlurad än jag uppfattar din faktaresistens, "manipulation" och hybris.

Jag är heller inte så lättlurad att jag tror på din ihopdiktade fantasitolkning av den initiativrika duracellkaninen "M made in hell", vilken totalt saknar faktaförankring.

FL, som träffat och lärt känna M är inkompetenta. De är också lättlurade, likaså HR.
DU VET BÄTTRE!!
Ja, jisses!!!

M ljuger, ja. Till och med HR förstår och inser att det kan finnas flera anledningar till lögnerna. INGEN har hävdat att förklaring till lögnerna skulle ligga i Ms diagnoser och tillkortakommanden. Däremot kan hennes agerande/icke-agerande förklaras av dessa, vilket man tydligt ser om man besitter kunskap, vilket bevisligen FL och HR gör.

Dina tolkningar blir inte mer rätt för att du oupphörligt kopierar in sida efter sida från FUP eller hänvisar till inadekvata fall med partners in crime.
Att diskutera dina fantasier är slöseri med tid. Jag betackar mig.
Citera
2023-11-24, 09:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Svenny Kopp är en HON och Sveriges främsta forskare på flickor med npf.
Att HON inte läst FUP är helt irrelevant, då det handlar om fakta för underlag till tolkning.

Jag är inte mer lättlurad än jag uppfattar din faktaresistens, "manipulation" och hybris.

Jag är heller inte så lättlurad att jag tror på din ihopdiktade fantasitolkning av den initiativrika duracellkaninen "M made in hell", vilken totalt saknar faktaförankring.

FL, som träffat och lärt känna M är inkompetenta. De är också lättlurade, likaså HR.
DU VET BÄTTRE!!
Ja, jisses!!!

M ljuger, ja. Till och med HR förstår och inser att det kan finnas flera anledningar till lögnerna. INGEN har hävdat att förklaring till lögnerna skulle ligga i Ms diagnoser och tillkortakommanden. Däremot kan hennes agerande/icke-agerande förklaras av dessa, vilket man tydligt ser om man besitter kunskap, vilket bevisligen FL och HR gör.

Dina tolkningar blir inte mer rätt för att du oupphörligt kopierar in sida efter sida från FUP eller hänvisar till inadekvata fall med partners in crime.
Att diskutera dina fantasier är slöseri med tid. Jag betackar mig.
Nu har domen mot Maja vunnit laga kraft.
Straffet blev grovt gravfridsbrott, vilket är avtjänat.

Nu återstår bara mördaren som inte erkänner sig skyldig till mordet...där får vi invänta HDs beslut om prövningstillstånd, vilket från Johannas del, inte ser ljust ut, däremot finns det skäl att pröva fallet från Toves anhörigas håll, där finns viktiga bitar som sannerligen tåls att klargöra.
Citera
2023-11-24, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Really?
Nu får väl du och dina troll krypa ner under den sten ni bor och inse att Maja har varit ärlig och sanningen har gjort henne fri.
Hon bär ingen skuld för Toves död.
ALLA förstår det, utom en illaluktande klick på flashback som gjort det till livsuppgift att sprida lögner och trycka ner andra skribenter.

Det kan inte bli tydligare, JOHANNA LESHEM JANSSON planerade och mördade Tove, samt försökte röja undan alla spår.
Hon tar inte ansvar för vad hon gjort, utan vill frias från mord och skadestånd.
Hon ljuger än idag och får stöd av Clea, som gör sitt jobb för fame and fortune, den som bekostar skiten är vi skattebetalare...

Maja ärlig, du måste skoja med oss (som du benämner som troll, illaluktande klick, lögnspridare).

Du vägrar tydligen att se alla MH.s lögner/manipulerande som klart framkommit, allt från föräldrar, AW, polisen i bilen några timmar efter att MH forslat bort ett lik, ett antal förhör därefter.
Vad TS sedan tror på är upp till var och en, att dra till med troll för den sakens skull är så dumt så klockorna stannar!

Tycker du att det ska förklaras med att hon är i chock? Är hon i chock alltsedan hennes vetskap om vad hennes BFF försökt att göra (elda upp div kompisar inkl deras föräldrar) gjort och det i realtid?

Det är en till förutom JH som inte tog ansvar för vad hon gjort, likbärare (som minst) och noll förståelse för TT.s anhöriga.

Att MH skulle vara med i badrummet är inte långsökt, att hon sovit någon skönhetssömn är däremot väldigt långsökt. Det är inte första ggn hon hjälpt sin BFF, hade dessutom gjort det bara någon timme innan på Nöjet.
Citera
2023-11-24, 10:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Fast nu är det nog övervägande som inte anser det.

De flesta anser nog inte att lögner kvalar in via ADD och vad det beträffar hennes minnesförluster så ljuger hon.

Ang mordbränder är hon horribel.

F är ett levande bevis på att Maja vågade kritisera Johanna å det grövsta ang hennes beteende mot honom.

Själv behandlades hon annorlunda. Hon höjdes till skyarna. För lika illa hon betedde sig mot andra, desto mer ynnest åtnjöt Maja.

Enligt Maja själv.

Vad övervägande tror, det har du ingen aning om. Du gör dig till tolkare för alla.

Dessutom är det på inget vis avgörande, då vi alla sitter med olika bakgrund, olika kunskapsbas, indikt, förståelse och olika grad av insyn.

Jag tror ingen har skrivit att Majas lögner beror på hennes ADD?

Det är en vantolkning från din sida, likt hur du förvränger den syn på brottet jag skulle ha. Det kallas härskarteknik, något du använder friskt. Dvs i det här fallet får du det att låta som att man tycker att Majas beteende runt mordbränderna är ok.

Det är bara att googla ( det brukar du ju ofta säga att du kan göra själv, ytterligare ett sätt att sätta sig på höga hästar) på narcissism/ psykopati, så får du upp hur mycket som helst om hur du som har en relation med en sådan person, bör ta avstånd från den personen om möjligt. Om det inte går, är det viktigt att hålla distans och att vara medveten om strategierna. Då kan du lära dig hur du ska själv förhålla dig.

Vissa sårbara personer faller lättare i klorna på en person som Johanna. De svagheter en individ har, kommer att användas till fördelar i en sådan relation.

Maja hade inte de verktyg som krävdes för att varken se eller kunna stå upp för sig själv.

Maja syns vara följsam, inte ifrågasätta och snabbt blev Johannas marionett. Johanna försökte avskilja Maja från ” dåligt inflytande”, dvs de som hade förstånd och möjligheter att sätta stopp för relationen.

Genom att ha kunskap om hur Maja funkar, stötta och ge beröm, blir ett mycket kraftfullt redskap som kan användas enkelt, genom att bara ta bort detta.

Maja vet hur Johannas motståndare behandlas. Det har Maja inbyggt i sitt system. Det behöver inte artikuleras.

Du rycker ut två meningar i FUP som får stå för hela tolkningen av deras relation.

Att Maja däger till Johanna att F*ilip förtjänar bättre, det är absolut inte ett tecken på hur kaxig och självständig, orädd och okuvad Maja är.

Man får sätta in allt i en helhetskontext.

Det kan t ex vara så att Johanna har pratat om hur illa hon behandlar F*ilip till Maja och ändå stannar han kvar. Om Maja i den situationen säger att F*ilip förtjänar bättre, då säger Maja typ det som Johanna säger själv.

Om det var tvärtom, att Johanna menar att F*ilip gnäller om hur dåligt Johanna behandlar honom fast Johanna inte gör några fel, behandlar honom bra, då krävs det mer mod att gå emot Johanna i opposition.

Det ör klassiskt i en destruktivt förhållande, att den som är kontrollerad inte själv ser hur manipulationen går till, utan uppfattar det som ett normalläge.

Det är också klassiskt att i början av en sådan relation höjs man till skyarna. Livebooming.

Allteftersom ändras mönstret och kontrollen och bestraffningarna ökar.

Johanna har ett starkt grepp över Maja. Så starkt så man kan förledas att tro, eller så är det så, att Maja är kär i Johanna.

Ingen som har en nära relation ( nu pratar jag inte om kärleksrelation bara) med en narcissist, går fri från destruktiv påverkan.

Att Maja skulle ha sluppit undan, det ör jättekonstigt att du som påstår dig ” ha kunnandet” och även jobbar inom området inte förstår detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in