Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Woods
Nej precis. Det är ingen djävla välgörenhet. Nu gör du ditt jobb till lägre lön, annars plockar vi in någon annan som är billigare. Det är bara för dig att byta arbetsgivare om det inte passar.
Jag tänker att det finns en skillnad mellan lågutbildade och högutbildade här. För lågutbildade verkar det troligt att en arbetsmarknad utan fack eller någon typ av central lönestyrning från arbetstagarens sida kommer leda till lägre löner, då den lågutbildade i huvudsak konkurrerar med sin lön. Foodora är väl ett exempel på detta.
Men det tror inte denna dynamik gäller hos högutbildade då de i huvudsak inte konkurrerar med lön utan med kompetens. Så facken behövs inte för central lönestyrning på samma sätt, så länge det finns flera arbetsgivare och underskott på arbetstagare. Det förutsätter i och för sig att folk faktiskt är villiga att byta jobb och har koll på sina villkor, men min observation av arbetsmarknaden i Stockholm säger mig att så är fallet i de flesta fall - och det är de som tar vara på detta som höjer sin lön mest.
EDIT: För att anknyta till tråden och göra ett, kanske mer kontroversiellt tillägg: I Teslas fall misstänker jag att de flesta är högutbildade och jobbar i regioner med ett flertal arbetsgivare att välja bland. Facket som lönestyrningsmekanism är därför av begränsad betydelse.
Det känns mer om det ytterst handlar om att facket i kombination med LAS, vare sig de vill eller inte, håller mindre inkompetenta eller ambitiösa under sina armar - de ska kunna anställas på samma villkor och vara svåra att sparka. Tesla kringgår på sätt och vis detta genom ett ha ett mer prestationsbaserat lönesystem. De som inte presterar kommer då självmant att lämna då de kommer bli underbetalda. Är det fusk eller bara rättvist?
Vad är Flashbacks tankar kring detta?