2023-11-23, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
En juridisk fråga på ämnet:

Gäller inte föreningsfrihet för bolag/juridiska personer?

Är ett bolag som är en juridisk person en förening?
Citera
2023-11-23, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Du får kalla det vad du vill i ditt huvud, barnarbete är förbjudet enligt lag, enligt barnkonventionen, enligt Unicef osv osv.
Definitionen av barnarbete: Arbete som utförs av barn i åldrarna 5 – 11 år. Mer än 14 timmars betalt arbete i veckan för barn i åldrarna 12 – 14 år. Mer än 43 timmars betalt arbete i veckan för barn i åldrarna 15 – 17 år.

Nu kan vi släppa det och gå tillbaks till att hoppas på att Tesla drar det här till Europadomstol och att den Svenska modellen raseras en gång för alla så att folk såsom Veli-Pekka till syvende sist faktiskt kommer behöva börja arbeta.

Lycka till!!!

Du tror en låtsas "jänkare" kommer lyckas?
Senast redigerad av ErnstBerg 2023-11-23 kl. 15:48.
Citera
2023-11-23, 15:22
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slutaleta
Jag vill förhandla själv och inte vara en del av kollektivet. Kan inte en enskild anställd vara en tydlig part att förhandla med? Facket vill inte ha dialog utan diktera vad som gäller i Sverige. Tesla behövs i Sverige och facket bidrar inte med mycket vettigt numera. Tesla har inte dåliga löner och ersättningar men du vill se dem lämna Sverige? De bryter inte mot några lagar. Det är bra att systemet utmanas och ifrågasätts.

Inget hindrar dig från att förhandla om dina villkor. Facket sätter minimum o hindrar inte dig att få bättre villkor.

Har svårt se problemet med att Tesla försvinner härifrån. Vill Musk köra sin stil får han göra det nånannanstans. Fackens spelrum är reglerat o valet Musk måste göra är om han vill spela enligt våra regler. Går inte komma hit o diktera sina egna regler.

Förstår inte riktigt varför det finns sån kult kring Tesla o Musk egentligen. Finns många alternativ numera.
Citera
2023-11-23, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slutaleta
Jag vill förhandla själv och inte vara en del av kollektivet. Kan inte en enskild anställd vara en tydlig part att förhandla med?
...resten av texten utelämnad...
Det är en bra synpunkt och om det skulle fungera i praktiken vore det kanske vettigt?
Men.
Jag tror inte att ftg är särskilt intresserat av att "förhandla" med varje enskild anställd. Dels för att det tar väldigt mycket tid och resurser i anspråk och dels för att en enskild anställd (i det generella fallet) är i ett påtagligt underläge i förhållande till ftg, dvs att ftg i princip kan göra som det vill så länge det inte innebär att verksamheten kör i diket.
Citera
2023-11-23, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstBerg
Är ett bolag som är en juridisk person en förening?

Nej....?

Hade du ett svar på min fråga?

Du kan läsa mer om föreningsfriheten i lagstiftningen om du inte förstår vad jag syftar på.
Citera
2023-11-23, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allans.kompis
Sverige behöver Musk mer än vad Musk behöver Sverige. Det är bara att inse att Sverige är ett litet skitland globalt sett.

Så du menar han skulle offra en svensk bilmarknad dom är 5 största i Europa pga.130 jobb i prestige? Glöm det.
Citera
2023-11-23, 15:25
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Lycka till!!!

Du tror en låsas "jänkare" kommer lyckas?

Såvitt jag vet så är han Sydafrikan. Och om någon ska lyckas så är det nog han.
Citera
2023-11-23, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.Selkirk
Det är en bra synpunkt och om det skulle fungera i praktiken vore det kanske vettigt?
Men.
Jag tror inte att ftg är särskilt intresserat av att "förhandla" med varje enskild anställd. Dels för att det tar väldigt mycket tid och resurser i anspråk och dels för att en enskild anställd (i det generella fallet) är i ett påtagligt underläge i förhållande till ftg, dvs att ftg i princip kan göra som det vill så länge det inte innebär att verksamheten kör i diket.

Då kan företaget ingå kollektivavtal
Citera
2023-11-23, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Men facket får agera som maffian mot de anställdas vilja.

Varför inte bara låta dem som faktiskt sökt dig till Tesla och som vill jobba där göra det under de avtalsformer de har enats om?
Varför lägger du dej ner för miljardärer. Sträck på ryggen. Ett land vågade gå emot en diktator och i detta land bor du. Jämför med USA och Kina där anställda går och molltiger. Här vågar folk säja ifrån.
Citera
2023-11-23, 15:28
Medlem
Citat:
Så du menar han skulle offra en svensk bilmarknad dom är 5 största i Europa pga.130 jobb i prestige? Glöm det.

Självklart, Musk är en vinnarskalle och detta är en frihetskamp mot kommunismen.
Citera
2023-11-23, 15:28
Medlem
Citat:
Jag tror fackföreningsrörelsen och därmed Sveriges i slutändan vinner detta. Den feghet som genomsyrar andra länder e monumental. Ingen vågade stå upp mot Musk.
Citera
2023-11-23, 15:29
Medlem
Thyrells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Du får kalla det vad du vill i ditt huvud, barnarbete är förbjudet enligt lag, enligt barnkonventionen, enligt Unicef osv osv.
Definitionen av barnarbete: Arbete som utförs av barn i åldrarna 5 – 11 år. Mer än 14 timmars betalt arbete i veckan för barn i åldrarna 12 – 14 år. Mer än 43 timmars betalt arbete i veckan för barn i åldrarna 15 – 17 år.

Nu kan vi släppa det och gå tillbaks till att hoppas på att Tesla drar det här till Europadomstol och att den Svenska modellen raseras en gång för alla så att folk såsom Veli-Pekka till syvende sist faktiskt kommer behöva börja arbeta.

Du gav mig rätt här. Läste du ens vad du citerade nu?

Jag hoppas däremot att tesla får krypa till korset. Och att den svenska modellen sprider sig över hela världen och att utsatta arbetare även även där får bra och rättvisa arbetsvillkor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in