2023-11-23, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skiljedomaren
Helt rätt. Därför har vi också lägst tillväxt i hela EU. Och det är de ”fattiga” och arbetarna som förlorar.
Men förhoppningsvis vaknar svenne och fattar att facket är kontraproduktivt för folket, det är endast till för facket självt, och sossarna. Förstås. Som du tillhör.

Tillväxt är inget man ska sträva efter, jorden är lika stor oavsett.
Du vänder på det till din fördel för att du inte fattar min syn på facket. Inte så konstigt med en borgarhjärna som bara ser vinst som livets enda syfte.
Citera
2023-11-23, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stamfader
Det är möjligt att jag minns fel, men är inte detta ett citat av Nicolae Ceaușescu?
Eller kanske Erich Honecker?

Jag citerar ingen. Detta är mina egna ord. Att citera andra tyder på en svaghet i argumentation.
Citera
2023-11-23, 13:12
Medlem
Raschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 176-761
Jo, det gör du. Tesla tvingas inte, då hade det varit lag. Men att de vägrar får konsekvenser.

Och? Kollektivavtal ger mig som anställd så mycket mer. Tjänstepensioner kan i 99 % av fallen flyttas runt, exempelvis.

Om man utsätts för den typen av hot som facket uttalar och sedan driver igenom så skulle jag inte kalla det frivilligt.
Citera
2023-11-23, 13:14
Medlem
Sandalwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jag vill också se siffror att jämföra, så vi vet vad vi pratar om.
Är det så att Tesla erbjuder bättre än motorbranchavtalet vore det enkelt att påvisa. Att parterna håller tyst om detaljer får mig att tvivla på utsagor från båda håll.

Det blir ännu mer misstänksamt när IF Metall inte går ut med hur många som strejkar.

Citat:
Ursprungligen postat av Mike-F
Om du jämför Sverige med Bangladesh så har du totalt noll koll. Det är slaveri i Bangladesh för att de har ingenting som ens är i närheten till ett fackförbund. För att få bedriva verksamhet i Sverige så borde ett kollektivavtal vara ett lagkrav. Det kommer nästa gång S vinner valet.
Bara för att du "stortrivs" på Tesla beror helt på dig själv och hur mycket du har slickat dig brun i mun.

Din läsförståelse bevisar att svenska skolan är i fritt fall, jag jämför inte med någon utan svarade Mr.Woods som drog upp Bangladesh från tomma intet. Där jag frågade ifall vi befann oss i Sverige eller Bangladesh.

Läs om, gör rätt.
Citera
2023-11-23, 13:16
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Fast då är det uppenbart att det är de som köpt bilar och inte bolaget man riktar sig till.

Lite som om det vore strejk på IKEA och fackföreningsfolk skulle åka hem till folk som redan köpt möbler, plocka isär dem, ta några skruvar och sen åka vidare...

Nja, mer som om du inte fick lägga ut ikea prylar på marketplace ;-)
Citera
2023-11-23, 13:17
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandalwood
Det blir ännu mer misstänksamt när IF Metall inte går ut med hur många som strejkar.

Din läsförståelse bevisar att svenska skolan är i fritt fall, jag jämför inte med någon utan svarade Mr.Woods som drog upp Bangladesh från tomma intet. Där jag frågade ifall vi befann oss i Sverige eller Bangladesh. Läs om, gör rätt.
Orkade inte svara, men visst, anledningen till att Sveriges arbetsmarknad ser annorlunda ut än i länder som exempelvis Bangladesh stavas naturligtvis inflytelserika fackföreningar.
Citera
2023-11-23, 13:23
Medlem
Sandalwoods avatar
Citat:
Orkade inte svara, men visst, anledningen till att Sveriges arbetsmarknad ser annorlunda ut än i länder som exempelvis Bangladesh stavas naturligtvis inflytelserika fackföreningar.

Så ifall Tesla inte skriver på ett frivilligt kollektivavtal så blir Sveriges arbetsmarknad likt Bangladesh eller faller ihop tills rika krösar styr över sina slavar med piskor?

Citat:
Du vill alltså att folk istället skall slava för lagstadgade minimilöner?
Företagen måste hållas i koppel, annars kan de hitta på vad som helst.
Citera
2023-11-23, 13:24
Medlem
qwerty-66s avatar
Fritt fram att diskriminera ägare av Teslor!

Dags att stoppa biltvätt av Teslor? Däckbyte? Parkering?

https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/artikel/20231120/juristen-fritt-fram-att-diskriminera-tesla-agare/

En del musik försvinner också från Teslor haha

”De som vill lyssna på musiken via Teslabilar får göra det när strejken är över”, säger Musikerförbundets avtalssekreterare Mattias Qvarsell till Kulturnytt.
Citera
2023-11-23, 13:25
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandalwood
Så ifall Tesla inte skriver på ett frivilligt kollektivavtal så blir Sveriges arbetsmarknad likt Bangladesh eller faller ihop tills rika krösar styr över sina slavar med piskor?
Fler företag kommer så klart följa efter om vi tillåter jättar som Tesla att göra hur de vill. Till slut sitter vi där utan kollektivavtal, med en minimilagstiftning som företag försöker pressa ersättningsnivåerna emot.
Citera
2023-11-23, 13:32
Medlem
Sandalwoods avatar
Citat:
Fler företag kommer så klart följa efter om vi tillåter jättar som Tesla att göra hur de vill. Till slut sitter vi där utan kollektivavtal, med en minimilagstiftning som företag försöker pressa ersättningsnivåerna emot.

Återigen, är det frivilligt med kollektivavtal eller inte? Småföretag gör precis vad de vill när det kommer till KA, skall de inte också sättas i blockad för de motsätter ju sig också den svenska modellen i sådana fall?

Ifall majoriteten på ett företag vill ha KA så är det helt rätt, men nu verkar det minst sagt vara en liten klick som vill ha det. Själv tycker jag att de anställda bör få rösta om man vill ha kollektivavtal eller inte, och att sedan facket eller företaget får acceptera det beslut som tas.
Citera
2023-11-23, 13:35
Medlem
Salorms avatar
Citat:

Och med lägst tillväxt i Europa.. Det bådar ju gott, verkligen.. Sossetrollet i tråden ser ju tillväxt av ondo, vilket är helt jävla verklighetsfrånvänt, men jag antar att det är så sossar ser på arbete?
Citera
2023-11-23, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Fritt fram att diskriminera ägare av Teslor!

Dags att stoppa biltvätt av Teslor? Däckbyte? Parkering?

https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/artikel/20231120/juristen-fritt-fram-att-diskriminera-tesla-agare/

En del musik försvinner också från Teslor haha

”De som vill lyssna på musiken via Teslabilar får göra det när strejken är över”, säger Musikerförbundets avtalssekreterare Mattias Qvarsell till Kulturnytt.

Den där låten är väl fortfarande stoppad på Spotify för alla, inte bara Tesla bilar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in