Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Woods
Ca. 100% av arbetarna i Bangladesh fortsätter också att jobba, så med den logiken är arbetsmiljön och villkoren på fabriksgolven där alldeles utmärkta.
Befinner du dig i Sverige eller Bangladesh?
Citat:
Ursprungligen postat av
Mike-F
Det tvivlar jag på. De saknar ju kollektivavtal. Det finns ingen säkerthet eller yttrandefrihet. Nej tack, jag vill ej vara slav.
Du kan tvivla hur mycket du vill.
Citat:
Varför är det ingen som lyssnar på oss som jobbar hos Tesla? Man läser att 120 bilmekaniker har tagits ut i strejk, faktum är att ingen i Örebro har gått ut i strejk alls.
Är vi rädda? Absolut inte för vår arbetsgivare. Är vi rädda för IF Metall? Ja, vi är rädda för facket. Jag har fått hot om uppsägning av A-kassa, de har skrivit att jag är en svikare som inte ställer upp för mina kollegor etcetera.
Jag trivs på mitt jobb, faktum är att Tesla är den bästa arbetsgivare jag någonsin haft. Jag jobbade förut på en annan verkstad som hade kollektivavtal, där hade vi det betydligt sämre, därför valda jag Tesla.
Jag valda Tesla för att jag vill vara med och bidra till en grönare omställning. Tesla är det bilföretag som står för den största delen av den gröna omställningen i Sverige, jag är stolt över det. Varför fortsätter IF Metall att hota oss hela tiden, bara för att vi demokratiskt väljer att inte ha ett kollektivavtal? Det är faktiskt vi servicetekniker (inte bilmekaniker) som inte vill ha kollektivavtal.
Facket hotar att inte städa våra anläggningar, ska vi då jobba i smuts och elände, är det IF Metalls agenda, att se till att vi mår dåligt på jobbet? If Metall och deras LO-ordförande, som tycker att det är bättre att vi är arbetslösa än att vi har det bättre utan kollektivavtal. Låt oss 137 Servicetekniker rösta om ett kollektivavtal i stället, låt demokratin ha sin gång, eller är det så att demokratin inte existerar i Sverige och i fackförbunden längre.
”HT Tesla”
https://www.na.se/2023-11-16/tesla-ar-den-basta-arbetsgivare-jag-haft
Citat:
Ursprungligen postat av
Esteban-II
Alltså är inte effekten av strejken liten, om än lokalt.
Företagets siffror, n’est-ce pas?
Facket har gett företaget flera år på sig att lösa frågan vid förhandlingsbordet. Om företaget skrivit kollektivavtal hade ingen tredjeman drabbats, eller hur?
Kollektivavtal är frivilligt, ja. Saknas avtal om annat är även strejk och blockad frivilligt. Frågan är inte enbart individuell, varför skulle facket gynna ett enskilt företag genom att låta dem komma undan med sämre arbetsvillkor än konkurrenterna?
Vad vet du om vad företagets anställda vill?
1) I på vissa ställen har man tagit in anställda och på andra inte, faktum är att deras servicecenters är i full drift.
2) För IF Metall har inte gått ut med hur många som strejkar då får man gå på de siffror som presenteras. Vilket är anmärkningsvärt då det borde gynna IF Metall att visa hur många som faktiskt strejkar.
3) Varför har man inte gått ut i strejk tidigare? Tesla etablerades här redan 2013, dessutom har Tesla som policy att inte ingå i kollektivavtal eller fack.
4) Vilka villkor har de som är sämre än andra än konkurrenterna?
5) Eftersom det inte finns en stor majoritet som jobbar föresätter jag att de anställda trivs på sin arbetsplats och är nöjda med de villkor de har. Annars hade vi sett en betydligt större uppslutning.