2023-11-23, 11:05
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Lustigt uttalande då arbetsgivaren som Musk representerar är en av parterna.
Och han skall alltså förhandla, inte bestämma helt själv.
Citera
2023-11-23, 11:06
Medlem
Thyrells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slutaleta
Antar att Teslas anställda inte är livegna.. har Bilia bättre betalt och förutsättningar så är man väl inte kvar ? Mekaniker är bristyrke
Finns nog många anledningar till varför det är få anslutna på Teslas verkstäder.

Hype. Det är lite status att jobba hos Tesla. Vilket gör att du kanske ser förbi det som inte är bra. Som då internet drog igång. Många byggde hemsidor för lite betalt och många timmar, för att det var häftigt. Det påstås att Tesla betalar mer än andra verkstäder, men jag har inte sett några siffror på lön eller andra arbetsvillkor. Under 80-90-talen, inom min bransch reklam, fanns det ett antal företag som gav en lite högre lön, men i gengäld fick du ingen övertidsersättning och i slutändan blev det mer timmar än vad din högre lön medgav, så därför en lägre inkomst effektivt. Samt att det fanns inget incitament för att byta arbetsplats heller. I stort sett inga av de företagen finns kvar nu.

Yngre anstälda. Vet inte demografin på teslas verkstäder men jag tänka mig att det är en stor del yngre personer som jobbar där. Min erfarenhet är att ungdomar inte ser facket som något de behöver. Bättre med lite extra pengar till ett par öl till på fredagen. Det är mossigt med fack. Något deras föräldrar höll på med. De har ingen förståelse för att deras relativt sett goda arbetsvillkor kommer av fackföreningarna och deras medlemmars kamp.

Sedan finns det nog även en rädsla för vad ägaren hittar på, om du vill starta en fackklubb så kanske det blir ett helvete för dig. Musk är ju inte känd som en särdeles stabil person.
Citera
2023-11-23, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods

Ingen av parterna bestämmer ensidigt men Musk är helt klart en av parterna. Och alla anställda har ju enats med arbetsgivaren om denna avtalsbrott utan kollektivavtal.

Inte heller nu verkar speciellt många vilja ha kollektivavtal.

Men om det finns arbetstagare som inte är nöjda är det ju inget som hindrar att de byter jobb.
Citera
2023-11-23, 11:13
Medlem
slutaletas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrell
Finns nog många anledningar till varför det är få anslutna på Teslas verkstäder.

Hype. Det är lite status att jobba hos Tesla. Vilket gör att du kanske ser förbi det som inte är bra. Som då internet drog igång. Många byggde hemsidor för lite betalt och många timmar, för att det var häftigt. Det påstås att Tesla betalar mer än andra verkstäder, men jag har inte sett några siffror på lön eller andra arbetsvillkor. Under 80-90-talen, inom min bransch reklam, fanns det ett antal företag som gav en lite högre lön, men i gengäld fick du ingen övertidsersättning och i slutändan blev det mer timmar än vad din högre lön medgav, så därför en lägre inkomst effektivt. Samt att det fanns inget incitament för att byta arbetsplats heller. I stort sett inga av de företagen finns kvar nu.

Yngre anstälda. Vet inte demografin på teslas verkstäder men jag tänka mig att det är en stor del yngre personer som jobbar där. Min erfarenhet är att ungdomar inte ser facket som något de behöver. Bättre med lite extra pengar till ett par öl till på fredagen. Det är mossigt med fack. Något deras föräldrar höll på med. De har ingen förståelse för att deras relativt sett goda arbetsvillkor kommer av fackföreningarna och deras medlemmars kamp.

Sedan finns det nog även en rädsla för vad ägaren hittar på, om du vill starta en fackklubb så kanske det blir ett helvete för dig. Musk är ju inte känd som en särdeles stabil person.

Facket gör bort sig. Kollektivavtal överenskommelse, inte en lag. Att tvinga in någon i ett avtal är rena maffia metoder. Att någon sköts i Ådalen och arbetarna hade det piss för 70år sen har inget med dagens arbetsmarknad att göra
Citera
2023-11-23, 11:14
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Herregud.

Det är frivilligt med kollektivavtal.

Frivillighet betyder att man får välja själv.

Att facket av outgrundligt anledning i alla år fått tvinga in andra i avtal de inte vill vara delaktiga i bryter mot alla juridiska rimligheter och sans.
Citera
2023-11-23, 11:14
Medlem
Sandalwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esteban-II
Om effekten av strejken är så liten, varför kallar man in strejbrytare?

Därför effekten är olika stor beroende på servicecenter.

Citat:
Samma argument gäller för sympatiåtgärderna.

Vad vet du om vad majoriteten av Teslas anställda vill?

Alla arbetsmarknadskonflikter skadar tredje man. Rikta klagomålen till Tesla, inte facket. Hade du föredragit den franska modellen med blockerade vägar och kravaller?

Så vitt vad jag vet så är det 90% av de anställda hos Tesla som inte strejkar.

Jag riktar det mot facket då det är dem som satt företaget i blockad, om de inte hade gjort det så hade ju ingen tredjeman kommit till skada eller hur? Det är frivilligt med kollektivavtal och det är en minoritet hos Tesla som vill ha det. Sök till ett annat jobb där kollektivavtal finns, om det är så viktigt för en själv.

Om den stora majoriteten hade velat ha KA så är jag absolut för det men nu är det inte så.
Senast redigerad av Sandalwood 2023-11-23 kl. 11:18.
Citera
2023-11-23, 11:16
Medlem
Sandalwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det här är ju inte arbetarnas strejk, utan fackets.

Det håller jag med om, men väntar på spänning om man kan bevisa att 60% är med hos IF Metall.
Citera
2023-11-23, 11:17
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Herregud.

Det är frivilligt med kollektivavtal.

Frivillighet betyder att man får välja själv.

Att facket av outgrundligt anledning i alla år fått tvinga in andra i avtal de inte vill vara delaktiga i bryter mot alla juridiska rimligheter och sans.
Du vill alltså att folk istället skall slava för lagstadgade minimilöner?
Företagen måste hållas i koppel, annars kan de hitta på vad som helst.
Citera
2023-11-23, 11:27
Medlem
Sandalwoods avatar
Citat:
Du vill alltså att folk istället skall slava för lagstadgade minimilöner?
Företagen måste hållas i koppel, annars kan de hitta på vad som helst.

Ett mer sossigare svar kan man nog inte hitta, jag vill att de anställda och företagen själva skall få bestämma över sina arbetsplatser i en sann demokratiska anda. Låt de anställda rösta om vad de vill ha.

Ifall ett företag frågar sina anställda ifall de vill ha KA eller inte, och de säger nej. Tycker du då att minoriteten samt facket skall löpa amok mot företaget trots att majoriteten har sagt sitt? Om nu Tesla hade gjort detta, skulle facket sluta med sin blockad och strejk eller hade de fortsatt in i evigheten?
Citera
2023-11-23, 11:27
Medlem
Citat:
Argumentet att proportionerna är orimliga är ett lustigt argument, uppenbart sprunget ur en total avsaknad av kunskap om relationerna mellan fack och företag. Strejkbryteri är ingen liten sak.
Nu är det inte frågan om strejkbryteri. Facket har alldeles för stor makt med sympatistrejker via andra företag som redan har kollektivavtal. Att blanda in myndighetsaktivitet och tillåta det är helt fel. Vad blir nästa steg? Vägra sjukvård eller släcka bränder för teslaägare? Vägra byta däck på teslabilar? Ja det har de redan gått ut med ja. Vägra måla privatpersoners trafikkrockade bilar? Ja just det vägrar de också.

Nej den här maktkampen är orimlig. Att strejka mot ett företag kan vara rätt men det är ju FRIVILLIGT att skriva på. Just nu är det allt annat.
Citera
2023-11-23, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Nu är det inte frågan om strejkbryteri. Facket har alldeles för stor makt med sympatistrejker via andra företag som redan har kollektivavtal. Att blanda in myndighetsaktivitet och tillåta det är helt fel. Vad blir nästa steg? Vägra sjukvård eller släcka bränder för teslaägare? Vägra byta däck på teslabilar? Ja det har de redan gått ut med ja. Vägra måla privatpersoners trafikkrockade bilar? Ja just det vägrar de också.

Nej den här maktkampen är orimlig. Att strejka mot ett företag kan vara rätt men det är ju FRIVILLIGT att skriva på. Just nu är det allt annat.

Ja det är ju absurt att postanställda ska tillåtas att vägra dela ut post till viss mottagare. De ska göra sitt jobb som anställda förstås och inte stoppa paket till viss mottagare eller avsändare.
Citera
2023-11-23, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Facken är en maffia. Det är inte olagligt att inte ha kollektivavtal. Ändå går facken ut i krig för att tvinga alla företag att skriva på deras avtal. Snuskigt. Helt sjukt att politikerna låter det finnas maffiaverksamhet på nationell skala.

Det är sant. Det är inte olagligt, men rekommenderat. Tesla väljer själv men får ta de konsekvenser som råder. Annars kan de sälja sina bilar nån annanstans. Och detta är ingen maffiaverksamhet. Hur EU+WEF styr, där har du maffiaverksamhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in