Citat:
Ursprungligen postat av
slutaleta
Antar att Teslas anställda inte är livegna.. har Bilia bättre betalt och förutsättningar så är man väl inte kvar ? Mekaniker är bristyrke
Finns nog många anledningar till varför det är få anslutna på Teslas verkstäder.
Hype. Det är lite status att jobba hos Tesla. Vilket gör att du kanske ser förbi det som inte är bra. Som då internet drog igång. Många byggde hemsidor för lite betalt och många timmar, för att det var häftigt. Det påstås att Tesla betalar mer än andra verkstäder, men jag har inte sett några siffror på lön eller andra arbetsvillkor. Under 80-90-talen, inom min bransch reklam, fanns det ett antal företag som gav en lite högre lön, men i gengäld fick du ingen övertidsersättning och i slutändan blev det mer timmar än vad din högre lön medgav, så därför en lägre inkomst effektivt. Samt att det fanns inget incitament för att byta arbetsplats heller. I stort sett inga av de företagen finns kvar nu.
Yngre anstälda. Vet inte demografin på teslas verkstäder men jag tänka mig att det är en stor del yngre personer som jobbar där. Min erfarenhet är att ungdomar inte ser facket som något de behöver. Bättre med lite extra pengar till ett par öl till på fredagen. Det är mossigt med fack. Något deras föräldrar höll på med. De har ingen förståelse för att deras relativt sett goda arbetsvillkor kommer av fackföreningarna och deras medlemmars kamp.
Sedan finns det nog även en rädsla för vad ägaren hittar på, om du vill starta en fackklubb så kanske det blir ett helvete för dig. Musk är ju inte känd som en särdeles stabil person.