2023-11-23, 09:23
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slutaleta
Facket lever på gamla meriter. Nu är det maffiametoder och utpressning. Förstår inte hur man kan behandla ett företag på det här sättet. Finns mängder med företag som utnyttjar folk i restaurang, bygg med usla villkor. Facket borde lägga krutet där istället för på företag som sköter sig.

Exakt hur tror du att landsorganisationen är uppbyggd och fungerar?
Citera
2023-11-23, 09:24
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Det finns tusentals andra jobb med kollektivavtal.

1) Varför tog de anställning från första början hos Tesla om deras konkurrenter med kollektivavtal är så himla bra.
2) Om de har insett först nu att det är så "bra" med kollektivavtal, byt då arbetsgivare till en som erbjuder det. Det finns som sagt tusentals att välja mellan.

Om Tesla vill att arbetarna inte ska strejka, och ändå har bättre förhållanden för arbetarna än kollektivavtal ger, varför ordnar de inte fredsplikt för sig genom att teckna kollektivavtal?
Citera
2023-11-23, 09:24
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-F
Tesla är ett icke-svensk företag och SKA anpassas till marknaden och kollektivavtal. Postnord har ingen skyldighet att leverera då det inte är en samhällsviktig funktion vilket Tesla inte är. Alla klarar sig utan dem.
Facken är en maffia. Det är inte olagligt att inte ha kollektivavtal. Ändå går facken ut i krig för att tvinga alla företag att skriva på deras avtal. Snuskigt. Helt sjukt att politikerna låter det finnas maffiaverksamhet på nationell skala.

Särskilt blir man trött på de borgerliga partierna som inte gör något, precis som vanligt. De borgerliga partierna är helt impotenta, de fortsätter låta allt fortgå precis som vanligt. Babbarna fortsätter att strömma hit, 100 000 till i år. Systembolaget fortsätter vara ett monopol. Facken fortsätter få vara maffiaverksamhet. Det enda de lyckats göra något åt är plastpåseskatten och danstillståndet. Patetiskt. Varför vill någon ens bo kvar i Sverige som inte är en bidragstagare. Patetiskt folk.
Citera
2023-11-23, 09:25
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Att jobba under amerikansk flagg är som att vara en slav i en sektliknande miljö, blir bara bajs.
Citera
2023-11-23, 09:28
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice
Om Tesla vill att arbetarna inte ska strejka, och ändå har bättre förhållanden för arbetarna än kollektivavtal ger, varför ordnar de inte fredsplikt för sig genom att teckna kollektivavtal?
Det handlar om principer. Vissa företagare är hederliga och vill inte låta sig bli tvingade in i avtal. Vissa företagare vill ta fighten och sätta sig upp mot skurkar, istället för att bara ge med sig för att det är den enkla vägen.
Citera
2023-11-23, 09:29
Medlem
Sandalwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turn-n-burn
TM Sweden har under 300 anställda - totalt.

Man la från början varsel om 130 st bilmekaniker till strejk. Det är en rätt stor andel av ett företag med 300 pers varav alla inte kan vara bilmekaniker. Ett fack tar inte till strejk utan att ha tillräckligt många medlemmar för det. Alla har heller inte strejkat.

Men 6 st? Come on det har du ej belägg eller ens rimlig grund för

Tesla själva säger att det är ca 90% som inte strejkar, deras egna uttalande, vilket torde vara runt 29 personer som strejkar, då totalt Tesla har drygt 289 anställda. Av dessa 289 anställda så är det ca 130 personer som är servicetekniker, vilket göra att det är runt 23% som strejkar på Teslas servicecenter om alla strejkare är tekniker.

IF Metall själva vägrar uttala sig om hur många som faktiskt strejkar och anser att det är hemligt, vilket kanske inte är så orimligt om man bara lyckas få 23% av de anställda teknikerna att strejka trots försök om övertalning att inte betala fackavgift samt 130% i ersättning(vanligtvis betalas 80%).

Proportionerna av strejken är helt orimlig och alla sympatiåtgärder skadar bara tredjeman, vilket är helt upp i väggarna. Nu har jag ingen Tesla men ifall jag hade det så skulle jag vara fly förbannad på facket och deras utspel.

Citat:
Kära Tesla-ägare,

Just nu står det mycket om Tesla i media. Vi skulle vilja ge vår syn på saken direkt till dig. Tesla etablerade sig i Sverige 2013 och har snabbt blivit ett av landets mest populära bilmärken, där Model Y är den mest sålda bilmodellen i Sverige hittills i år. Vi är stolta över att kunna bidra till att påskynda Sveriges omställning till hållbar energi tillsammans med våra ägare, anställda och lokala partners.

Som ägare bidrar du varje dag till denna omställning och stöttar vårt arbete med att göra elbilar mer tillgängliga och ännu säkrare till en större publik. Under Teslas tjugoåriga historia har vi ställts inför många utmaningar, men vi har alltid lyckats tack vare vårt unika förhållningssätt till problemlösning.

Varje dag uppmuntras våra anställda att vara kreativa och samarbeta med andra team i syfte att erbjuda en ännu högre kundupplevelse. I gengäld belönas de med rättvisa villkor och god arbetsmiljö. Vi har dock, likt många andra företag, valt att inte ingå kollektivavtal. Mer än 90 % av våra anställda har valt att stanna kvar på sina tjänster, redo att välkomna dig till våra leveranscenter, servicecenter och butiker.

Vi vill försäkra dig om att vi är djupt engagerade i att fortsätta vår resa i Sverige. Vi öppnade nyligen vår första V4 Supercharger i Sverige och många fler är på gång.

Team Tesla i Sverige
Citera
2023-11-23, 09:29
Medlem
Citat:
Facket lever på gamla meriter. Nu är det maffiametoder och utpressning. Förstår inte hur man kan behandla ett företag på det här sättet. Finns mängder med företag som utnyttjar folk i restaurang, bygg med usla villkor. Facket borde lägga krutet där istället för på företag som sköter sig.
Hur det funkar inom restaurang vet jag ej
Men hur det ser ut inom bygg vet jag
Där har facket fullt upp , men ändå så går det sakta men säkert åt fel håll och har gjort det länge
Hur det hade varit utan byggnads vill jag inte ens tänka på
Så frågan återstår
Vad blir bättre när facket drar åt helvete?
Citera
2023-11-23, 09:30
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Det handlar om principer. Vissa företagare är hederliga och vill inte låta sig bli tvingade in i avtal. Vissa företagare vill ta fighten och sätta sig upp mot skurkar, istället för att bara ge med sig för att det är den enkla vägen.

De kunde ju ha föregått detta genom att självmant teckna kollektivavtal eftersom det ändå är mindre än de redan har.
Citera
2023-11-23, 09:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Ja du har rätt, men sedan verkar detta med privat import vara en seglivad myt, jag köpte en M-bil från Bmw Berlin när euron var låg, sålde den sedan efter 6 år tappa bara 80 tusen, dvs det var ingen som brydde sig att jag importerat bilen själv.
Tar man ex Tysken, dom har hårdare krav på om bilen varit ex krockad att detta ska synas, gentemot sveriges krav. Nu var det en relativt ny bil jag köpte, Bmw garantier följde med bilen till sverige och gällde även här.

Privatimport kanske inte påverkar priset lika mycket som tidigare men nu sålde du en rätt gammal bil verkar det som och då påverkar inte privatimport ev brist i servicebok od lika mycket om ens alls.
Citera
2023-11-23, 09:31
Medlem
slutaletas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice
Exakt hur tror du att landsorganisationen är uppbyggd och fungerar?

Socialdemokraterna är LOs politiska gren.
Citera
2023-11-23, 09:32
Medlem
slutaletas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Hur det funkar inom restaurang vet jag ej
Men hur det ser ut inom bygg vet jag
Där har facket fullt upp , men ändå så går det sakta men säkert åt fel håll och har gjort det länge
Hur det hade varit utan byggnads vill jag inte ens tänka på
Så frågan återstår
Vad blir bättre när facket drar åt helvete?

I detta specifika fall med Tesla kan facket dra åt helvete. Jag ser hellre lagstiftning än maffiametoder
Citera
2023-11-23, 09:32
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Socialdemokraterna är LOs politiska gren.

Ja, det var inte frågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in