2023-11-23, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turn-n-burn
Över 60% av de anställda på Teslas verkstäder är medlemmar i IF Metall och vill ha kollektivavtal på sina jobb.

100% av Teslas anställda har börjat för trots att de inte har kollektivavtal och de är nöjda med det. Facket har inte ens frågat dem.

Citat:
Ursprungligen postat av oskar1987
Låt oss stanna vid att det blev kraftiga försämringar, okej så kan det faktiskt vara ibland men för några andra på en annan firma så blir det bättre, är inte det rätt fint?

Jag antar att du har försäkring på din tjusiga Tesla eller gör du som försvaret, pröjsar ifall något händer?

Hoppas du förstår analogin.

Otroligt korkat.

Ska jag och mina fd kollegor vara nöjda med att facket tvingade fram kraftigt försämrade pensioner för oss?
Citera
2023-11-23, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oskar1987
Jag tror du är junior på väg uppåt och räknar med att gå jättelångt eller så är du helt enkelt korkad.

Fast du har alltid fel. Jag är senior och har inte gjort någon hemlighet med att jag är ekonomiskt oberoende och har slutat arbeta pga detta och flyttat utomlands. Mitt expertomtåde är investeringar och jag förstod därför direkt att fackets krav skulle försämra våra pensioner kraftigt.
Citera
2023-11-23, 00:38
Medlem
turn-n-burns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
100% av Teslas anställda har börjat för trots att de inte har kollektivavtal och de är nöjda med det. Facket har inte ens frågat dem.

Vadå "facket har inte ens frågat dem", vad yrar du om? Medlemmar i IF Metall som jobbar på Teslas verkstäder vill få till kollektivavtal och därför strejkar man. De vet nog själva vad de vill och vad de gör.

Du däremot vet inte vad som försegår här eller vem som är nöjd eller inte.
Citera
2023-11-23, 00:40
Medlem
Citat:
Varför inte bara sluta arbeta där om man inte gillar det? Men nu gillar ju de anställda det.
För att precis som att Tesla har rätt att inte teckna kollektivavtal så har dem anställda rätt att strejka om deras villkor inte uppfylls, trots att dem redan har en anställning.
Citera
2023-11-23, 00:45
Medlem
Citat:
Vadå "facket har inte ens frågat dem", vad yrar du om? Medlemmar i IF Metall som jobbar på Teslas verkstäder vill få till kollektivavtal och därför strejkar man. De vet nog själva vad de vill och vad de gör.

Du däremot vet inte vad som försegår här eller vem som är nöjd eller inte.

Du har ingen anling om det eftersom facket inte har frågat hur många som vill strejka för detta.

Citat:
Ursprungligen postat av xenion
För att precis som att Tesla har rätt att inte teckna kollektivavtal så har dem anställda rätt att strejka om deras villkor inte uppfylls, trots att dem redan har en anställning.

Nu har vi hört intervjuer med anställda som är mycket nöjda med villkoren och det var en anledning att börja där. Hade kollektivavtal varit ett krav för dem skulle de inte ha börjat där.
Citera
2023-11-23, 00:55
Medlem
turn-n-burns avatar
Citat:
Du har ingen anling om det eftersom facket inte har frågat hur många som vill strejka för detta.

Här har du fel. IF Metall organiserar 60% av de som jobbar på Teslas verkstäder och kan därför strejka. Hade färre än så varit medlemmar skulle vi inte se en strejk idag.
Citera
2023-11-23, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TurboOMX
Stridsåtgärder får inte bryta mot lagen så det här kommer facket bomma rejält på.
Knappast, inte första gången som postgång blockeras av ett fackförbund.
Att stridsåtgärder inte får bryta mot postlagen är en feltolkning av lagen.
Citera
2023-11-23, 01:05
Medlem
Citat:
Här har du fel. IF Metall organiserar 60% av de som jobbar på Teslas verkstäder och kan därför strejka. Hade färre än så varit medlemmar skulle vi inte se en strejk idag.

Jag har rätt i det jag skriver.

Facket har inte frågat de anställda hur många som vill strejka för kollektivavtal och har därför ingen aning om det. Du har därför heller ingen aning om det och kan inte svara på detta.

Samma var det på mitt jobb när facket tvingade fram kollektivavtal, ingen anställd blev tillfrågad om vi ville ha skiten.

100% av de anställda har dock valt Tesla trots att de inte har kollektivavtal.
Citera
2023-11-23, 03:14
Medlem
turn-n-burns avatar
Citat:
Jag har rätt i det jag skriver.

Facket har inte frågat de anställda hur många som vill strejka för kollektivavtal och har därför ingen aning om det. Du har därför heller ingen aning om det och kan inte svara på detta.

Samma var det på mitt jobb när facket tvingade fram kollektivavtal, ingen anställd blev tillfrågad om vi ville ha skiten.

100% av de anställda har dock valt Tesla trots att de inte har kollektivavtal.

Jag har viss insyn i organisationsgraden bland bilmekanikerna och vet att man förhandlat om kollektivavtal i fem år innan den här strejken utlystes. Och du menar att ingen anställd tagit del av av det? Vad baserar du det på mer än din egna erfarenhet från en annan konflikt?
Citera
2023-11-23, 03:19
Medlem
Citat:
Jag har viss insyn i organisationsgraden bland bilmekanikerna och vet att man förhandlat om kollektivavtal i fem år innan den här strejken utlystes. Och du menar att ingen anställd tagit del av av det? Vad baserar du det på mer än din egna erfarenhet från en annan konflikt?

Halmgubbe.
Läs vad jag skrev och utgå från det istället för att utgå från dina tankar.
Citera
2023-11-23, 03:32
Medlem
Citat:
Över 60% av de anställda på Teslas verkstäder är medlemmar i IF Metall och vill ha kollektivavtal på sina jobb.
Precis. Förstår inte dom som tycker det e coolt att miljardärer får göra som dom vill i majoriteten av länder. Så många våp det finns.
Citera
2023-11-23, 03:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Precis. Förstår inte dom som tycker det e coolt att miljardärer får göra som dom vill i majoriteten av länder. Så många våp det finns.

Men facket får agera som maffian mot de anställdas vilja.

Varför inte bara låta dem som faktiskt sökt dig till Tesla och som vill jobba där göra det under de avtalsformer de har enats om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in