Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Nej, detta är inte manipulativt beteende såsom du försöker framställa det.
Det är lögner.
Manipulativt beteende är menat för att ändra beteendet hos någon annan, vilket är menat att ge fördelar till den som maniputlerar, men kan vara negativt för den som blir manipulerad.
Jag citerade även psykologiguiden, men det är väl lite typiskt dig att negligera detta och hävda typ lektioner och googlesvar när jag citerar från rättsmedcinalverket eller från lagtext.
Johanna däremot har ett manipultativt beteende mot personer där hon får dom att agera i hennes agenda, grupper delas och tar parti för eller emot, hon snackar skit och sprider rykten för att andra ska ta avstånd.
Johanna manipuleraar förmodligen (vad jag tror) Maja att ta avståd från sin familj, genom att förstärka Majas klagomål, påpeka hur kontrollerande och överbeskyddande de är, och tjata om att hon ska bryta med dom. Personligen tror jag inte att Maja vill detta, och Johanna vill det för att få full kontroll över Maja. De har ju invändningar mot Johanna, vilket hon vet om.
Ja, du citerar och du citerar. Du har tidigare sagt att du ska lära tråddeltagare.
Vad du även sysslar med är rent ordbajseri.
Man kan manipulera bevisning, så manipulation är inte så snävt som du vill göra gällande.
Manipulation ligger även på ett interpersonellt plan gentemot andra människor.
Ett bedrägligt förhållningssätt.
För ljuger gör hon nåt så in i bänken, det kommer du inte ifrån, trots ivriga försök till bortförklaringar och daltande.
Faktum är att en kriminell - ja, Maja är kriminell - som ägnar sig åt att spela oskyldig ägnar sig åt just exakt manipulation.
Hon försöker nämligen få FhL att tro på hennes amsagor när hon spelar förfärad.
Att hon fått minnesförlust.
Hon har ett manipulativt beteende med sina lögner. Bedrägligt. Hon har nämligen ett SYFTE.
Att MÖRKA att hon burit ett lik. Att MÖRKA att hon har full insyn i försök till mordbränder.
Att MÖRKA att hon aldrig hört Johanna säga att hon vill mörda Tove.
Att MÖRKA orsaken att hon teg i 47 dagar och försöker manipulera med att hon har minnesförlust.
Trots att hon beskrivit för samsittaren.
Att spela oskyldig.
Om du nu inte anser att dessa lögner är manipulation så finns duping delight.
Är det vad du vill ha sagt? Att hon njuter av sina lögner för sitt eget höga nöjes skull.
Eller är det slentrian menar du?
Att hon ljuger så frekvent att hon inte har en aning var gränsen går.
Ingetdera är trovärdigt i den sits hon befinner sig men du kan ju berätta varför hon ljuger.
Jag är idel öra på den fronten.