2023-11-22, 22:09
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Det handlar om personkemi,

Jag menar att ingen annan människa som träffat eller känner Maja genom åren, har påstått att Maja är manipulativ.
Att sitta isolerad, efter det trauma Maja upplevt och sen tvingas bo tätt ihop med en annan människa, kan ha spelat in, tror du inte det? Man kan inte ens skita ifred. Ett förtroende och behov av att få berätta växer fram.

Vilket häkte har du suttit på????? Toalett och dusch har du utanför cellen så vill du skita får du flagga på och pliten hämtar dej och låser in dej på muggen och när du är färdig så flaggar du på igen för att bli utsläppt och ledsagad tillbaka till cellen.

Det är bara klass 1 kåkar som har toalett i cellen.
Citera
2023-11-22, 22:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Vilket häkte har du suttit på????? Toalett och dusch har du utanför cellen så vill du skita får du flagga på och pliten hämtar dej och låser in dej på muggen och när du är färdig så flaggar du på igen för att bli utsläppt och ledsagad tillbaka till cellen.

Det är bara klass 1 kåkar som har toalett i cellen.
https://urplay.se/program/233931-tank-till-24-timmar-24-timmar-som-haktad
Vid 06:20 ser du själv hur det kan se ut

Jag har ingen egen erfarenhet av att sitta häktad, däremot är jag benägen att ta reda på fakta.

Maja höll sig för sig själv i häktet, ville inte vara med andra.

Johanna däremot, hon ställde till det och levde rövare. Hon mottog skrattandes livstidsdomen...
Citera
2023-11-22, 22:25
Medlem
Citat:
Varför vill du sprida rena lögner om en ung tjej som hamnat i händerna på en störd människa, Johanna Leshem Jansson?
Eller är du så dum att du inte förstår att Maja också är ett av Johannas offer?

Maja är rädd.
Hon vill inte ljuga. Hon berättar om allvarliga saker, som sätter henne själv i en obra sitts, men hon gör det iallafall, för att det är det enda rätta. Så hon berättar om Johannas bränder och hur hon ville ha med Maja, men Maja var inte med.
Maja berättade om hur det gick till från det Johanna behövde/krävde hjälp att röja undan kroppen.
ALLT som Maja berättat om händelseförloppet från att Johanna säger åt henne att hjälpa till att bära, har kunnat styrkas och har visat sig vara sant.

Johanna hon är skyldig som synden och det vet Clea också. Men det är fall som Johannas som hon tycker är roliga, att hitta kryphål i lagen och mildra straffet för den skyldige.

Du försöker få folk att tro, att Fröken Janss*n tidigare med hjälp av psykologisk manipulation haft som målsättning att ändra Fröken Hellm*n:s beteenden genom sina (enligt dig) bedrägliga metoder så som, med hotelser och tvång.

Du vill även (om jag tidigare har förstått dig rätt) få folk att tro att Fröken Janss*n har en antisocial personlighets-störning eller en narcissistisk personlighets-störning ?

Citat: "Maja hade coola kläder och fräsiga flätor" ... slut citat/

Enligt ovan skrivet: Jag tror till och med att "Fräsiga Flätan" Hellm*n även har lyckats med att föra dig totalt och fullständigt bakom ljuset, precis som hon lyckades göra med hela Rättsväsendet

Mvh/
@JokerMannen/
Senast redigerad av JokerMannen 2023-11-22 kl. 22:31.
Citera
2023-11-22, 22:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Maja är manipulativ. Hon försöker få FhL att tro att hon har en hjärna som tappar minnet.
Maja manipulerar via att låtsas ovetande.
Hon är så ovetande om att Johanna vill döda Tove och så förskräckt över sökorden.

Hade hon inte gjort bort sig inför samsittaren hade hon säkert bjudit på mer. Men hon bestämmer sig för att satsa på att visa hur hemsk Johanna är (håller med henne på den) men samtidigt visar hon hur hemsk hon är själv som tex är alibi vid mordförsök ang bränder.

Dalta vidare med Maja men dina lektioner via Wikipedia ignorerar jag fullständigt.
Dock imponerad att du vill försvars Maja så att du rent framstår som dum själv.

Nej, detta är inte manipulativt beteende såsom du försöker framställa det.

Det är lögner.

Manipulativt beteende är menat för att ändra beteendet hos någon annan, vilket är menat att ge fördelar till den som maniputlerar, men kan vara negativt för den som blir manipulerad.

Jag citerade även psykologiguiden, men det är väl lite typiskt dig att negligera detta och hävda typ lektioner och googlesvar när jag citerar från rättsmedcinalverket eller från lagtext.

Johanna däremot har ett manipultativt beteende mot personer där hon får dom att agera i hennes agenda, grupper delas och tar parti för eller emot, hon snackar skit och sprider rykten för att andra ska ta avstånd.

Johanna manipuleraar förmodligen (vad jag tror) Maja att ta avståd från sin familj, genom att förstärka Majas klagomål, påpeka hur kontrollerande och överbeskyddande de är, och tjata om att hon ska bryta med dom. Personligen tror jag inte att Maja vill detta, och Johanna vill det för att få full kontroll över Maja. De har ju invändningar mot Johanna, vilket hon vet om.
Senast redigerad av notknapparen 2023-11-22 kl. 22:32.
Citera
2023-11-22, 22:45
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
https://urplay.se/program/233931-tank-till-24-timmar-24-timmar-som-haktad
Vid 06:20 ser du själv hur det kan se ut

Jag har ingen egen erfarenhet av att sitta häktad, däremot är jag benägen att ta reda på fakta.

Maja höll sig för sig själv i häktet, ville inte vara med andra.

Johanna däremot, hon ställde till det och levde rövare. Hon mottog skrattandes livstidsdomen...

Ja i vissa nya häkten finns det toalett i vissa celler inte alla och dom är förbehållna till kvinnliga häktade. Men det häktet Maja huserade är gammalt.
Citera
2023-11-22, 22:50
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Det går inte att vara nog övertydlig!

Det kom ingen motöverklagan från riksåklagaren idag. Hen gör nog bedömningen att domen inte tas upp för prövning i HD och att domen inte har något prejudicerande värde. Om inte jag minns fel trodde du inte att riksåklagaren skulle överklaga domen.

Korrekt. För att HD skall ta upp ett ärende måste det gälla ett prejudicerande fall eller något grovt rättegångsfel, och det finns inget sådant här. Hovrätten har motiverat domen och straffet emot Johanna väl, och detsamma gäller den friande domen emot Maja. Det finns helt enkelt inga förutsättningar för riksåklagaren att få något prövningstillstånd.

Citat:
Johanna har haft lite tur om man vill utrycka det så att Clea fick råd och hjälp av Anders Eriksson. Och att HR valde att gå på rättsliga rådets utlåtande med tillägget att aspiration kan ha påskyndat förloppet. Rättsläkare AL som utförde obduktionen menade ju att trycket som Johanna höll var hårt och långvarigt. Även det Johanna berättar om att Toves tunga åkte ut stöder ett längre tryck än det Johanna berättar om.

Alhem som jag brukar citera trodde att Johanna skulle dömas för avsiktsuppsåt och inte likgiltighetsuppsåt som blev fallet. Han har förresten sagt till Vetlandaposten att sannolikheten att HD tar upp fallet är minimal men att 'osvuret är bäst'.

Ja, även jag är ju av uppfattningen att Johanna hade avsiktsuppsåt, men jag skiljer mig möjligen på den punkten från Alhem i det att jag menar att åklagaren inte presenterat tillräckligt med bevis för Johannas uppsåt. Det fanns ju en hel del mer i förundersökningen som åklagaren kunde ha tagit fram inför rätten, i de delarna. Hade det gjorts, tror jag att Johanna hade fällts med avsiktsuppsåt.
Citera
2023-11-22, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Korrekt. För att HD skall ta upp ett ärende måste det gälla ett prejudicerande fall eller något grovt rättegångsfel, och det finns inget sådant här. Hovrätten har motiverat domen och straffet emot Johanna väl, och detsamma gäller den friande domen emot Maja. Det finns helt enkelt inga förutsättningar för riksåklagaren att få något prövningstillstånd.

Ja, även jag är ju av uppfattningen att Johanna hade avsiktsuppsåt, men jag skiljer mig möjligen på den punkten från Alhem i det att jag menar att åklagaren inte presenterat tillräckligt med bevis för Johannas uppsåt. Det fanns ju en hel del mer i förundersökningen som åklagaren kunde ha tagit fram inför rätten, i de delarna. Hade det gjorts, tror jag att Johanna hade fällts med avsiktsuppsåt.

Är det något särskilt som du tänker på att åklagaren missat? Eller en helhetsbild?
Citera
2023-11-23, 00:02
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Är det något särskilt som du tänker på att åklagaren missat? Eller en helhetsbild?

Lite kort så måste två rekvisit vara uppfyllda för att någon skall dömas för mord.

1. Den misstänkte skall ha begått gärningen
2. Den misstänkte skall ha haft uppsåt.

Bägge revisiten är lika viktiga, faller det ena faller åtalet.

I nästan alla mordåtal så läggs all energi på 1. och ingen på 2., då det antas, eller tas för givet, att om 1. bevisas så är 2. automatiskt bevisad genom 1.

Men så är det långt ifrån alltid. I detta fallet tog åklagaren detta för givet, och var nära att falla på målsnöret. Åklagaren borde ha lagt lika mycket energi på att bevisa 2. som han la på att bevisa 1. I detta fallet hade det inneburit att se till att samla ihop alla olika bevis och indicier på uppsåt, och se till att rätten får det presenterat för sig på ett ändamålsenligt sätt. Det gäller såväl vittnen som teknisk bevisning.

Åklagaren skrev till och med i gärningsbeskrivningen att Tove dödats uppsåtligen. Ändå lägger han minimalt med energi på att bevisa uppsåtet. Jag vill minnas att hovrätten nämnde att det faktum att åklagaren skrivit uppsåtligt i gärningsbeskrivningen omöjliggjorde för domstolen att fälla Johanna för vållande till annans död, då detta inte rymdes i gärningsbeskrivningen, eftersom den specificerade att dödandet var uppsåtligt. Ett rookie-misstag av Rullman där.
Citera
2023-11-23, 00:38
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Lite kort så måste två rekvisit vara uppfyllda för att någon skall dömas för mord.

1. Den misstänkte skall ha begått gärningen
2. Den misstänkte skall ha haft uppsåt.

Bägge revisiten är lika viktiga, faller det ena faller åtalet.

I nästan alla mordåtal så läggs all energi på 1. och ingen på 2., då det antas, eller tas för givet, att om 1. bevisas så är 2. automatiskt bevisad genom 1.

Men så är det långt ifrån alltid. I detta fallet tog åklagaren detta för givet, och var nära att falla på målsnöret. Åklagaren borde ha lagt lika mycket energi på att bevisa 2. som han la på att bevisa 1. I detta fallet hade det inneburit att se till att samla ihop alla olika bevis och indicier på uppsåt, och se till att rätten får det presenterat för sig på ett ändamålsenligt sätt. Det gäller såväl vittnen som teknisk bevisning.

Åklagaren skrev till och med i gärningsbeskrivningen att Tove dödats uppsåtligen. Ändå lägger han minimalt med energi på att bevisa uppsåtet. Jag vill minnas att hovrätten nämnde att det faktum att åklagaren skrivit uppsåtligt i gärningsbeskrivningen omöjliggjorde för domstolen att fälla Johanna för vållande till annans död, då detta inte rymdes i gärningsbeskrivningen, eftersom den specificerade att dödandet var uppsåtligt. Ett rookie-misstag av Rullman där.

Så då muckar mördar maskinen 2033, hoppas att Maja har bytt namn och adress till då.
Citera
2023-11-23, 05:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej, detta är inte manipulativt beteende såsom du försöker framställa det.

Det är lögner.

Manipulativt beteende är menat för att ändra beteendet hos någon annan, vilket är menat att ge fördelar till den som maniputlerar, men kan vara negativt för den som blir manipulerad.

Jag citerade även psykologiguiden, men det är väl lite typiskt dig att negligera detta och hävda typ lektioner och googlesvar när jag citerar från rättsmedcinalverket eller från lagtext.

Johanna däremot har ett manipultativt beteende mot personer där hon får dom att agera i hennes agenda, grupper delas och tar parti för eller emot, hon snackar skit och sprider rykten för att andra ska ta avstånd.

Johanna manipuleraar förmodligen (vad jag tror) Maja att ta avståd från sin familj, genom att förstärka Majas klagomål, påpeka hur kontrollerande och överbeskyddande de är, och tjata om att hon ska bryta med dom. Personligen tror jag inte att Maja vill detta, och Johanna vill det för att få full kontroll över Maja. De har ju invändningar mot Johanna, vilket hon vet om.
Ja, du citerar och du citerar. Du har tidigare sagt att du ska lära tråddeltagare.

Vad du även sysslar med är rent ordbajseri.
Man kan manipulera bevisning, så manipulation är inte så snävt som du vill göra gällande.
Manipulation ligger även på ett interpersonellt plan gentemot andra människor.
Ett bedrägligt förhållningssätt.

För ljuger gör hon nåt så in i bänken, det kommer du inte ifrån, trots ivriga försök till bortförklaringar och daltande.

Faktum är att en kriminell - ja, Maja är kriminell - som ägnar sig åt att spela oskyldig ägnar sig åt just exakt manipulation.

Hon försöker nämligen få FhL att tro på hennes amsagor när hon spelar förfärad.
Att hon fått minnesförlust.

Hon har ett manipulativt beteende med sina lögner. Bedrägligt. Hon har nämligen ett SYFTE.

Att MÖRKA att hon burit ett lik. Att MÖRKA att hon har full insyn i försök till mordbränder.
Att MÖRKA att hon aldrig hört Johanna säga att hon vill mörda Tove.
Att MÖRKA orsaken att hon teg i 47 dagar och försöker manipulera med att hon har minnesförlust.

Trots att hon beskrivit för samsittaren.

Att spela oskyldig.

Om du nu inte anser att dessa lögner är manipulation så finns duping delight.
Är det vad du vill ha sagt? Att hon njuter av sina lögner för sitt eget höga nöjes skull.

Eller är det slentrian menar du?
Att hon ljuger så frekvent att hon inte har en aning var gränsen går.

Ingetdera är trovärdigt i den sits hon befinner sig men du kan ju berätta varför hon ljuger.
Jag är idel öra på den fronten.
Senast redigerad av develi 2023-11-23 kl. 05:40.
Citera
2023-11-23, 05:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Det du tar upp är inte manipulation.
Det är snarare lögner pga att hon är rädd och obekväm. Hon berättar, men som jag och flera andra försökt påpeka, spelar Majas funktionshinder in, utöver situationen i sig.
Det du rapar upp är inte manipulation.
Dig skulle det gå att lura till månen och tillbaka.

Majas ADD har ingenting med lögner att göra.

Det är en ren skam att du jämför andra med ADD med hennes vidriga person. De som inte skulle komma i närheten av att ljuga så frekvent och oberört som hon gör.

Som spelar förskräckt, rent skräckslagen i förhör. Hon är en ren pajas och det ses retroaktivt i förhören.

Så du anser att hon var så rädd och obekväm inför sina föräldrar - att hon lyckades se helt normal ut, käka lunch och inte uppvisa minsta tecken på stress?

Redan där börjar hon nämligen ljuga och manipulera med sanningen.
Citera
2023-11-23, 05:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Eller är du så dum att du inte förstår att Maja också är ett av Johannas offer?
Du får gärna klassa mig som dum, I couldn't care less - men kom inte dragande med att hon är ett offer.

Det finns ett enda offer och det är Tove.

Maja är däremot en dömd kriminell, som även lojt tittat på mordredskap när Tove skulle brinna inne.
Hur gick det? Frågade Maja efteråt.

Så mycket skiter Maja i om hon så levde eller dog - detta enbart drygt 10 månader innan hon mördas.
Senast redigerad av develi 2023-11-23 kl. 06:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in