2023-11-22, 22:37
Medlem
Hovmastarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
Du jobbar inte med procenträkning, eller hur?

Glassbilen säljer mer än människoglass. Bla hundglass, väldigt poppis - speciellt med leversmak, och annat.

Jag trodde du skojade men det stämmer. Glassbilen säljer älg-, lax- och oxleverglass för hundar!

"Vi utökar vårt sortiment i Hemglassbilen med Hugo & Celine – Hundglass i smaker som hundar älskar! Alla glassar är gjorda på laktosfri turkisk- och naturell yoghurt med svensk oxlever, lax eller älgfärs. Glassen innehåller inget vitt socker och ingen laktos. Bägarna är anpassade för alla hundars nosar.

3-pack med mixade smaker:

Älgglass – Laktosfri hälsosam glass med finaste älgfärsen från Svenska Jägareförbundets gård Öster Malma. Passar lika bra för jakthunden som för stadshunden.

Laxglass – Hundanpassad laktosfri naturell yoghurt och färsk lax från Blekinge. Laxglassen är fylld till brädden med nyttiga omega-3 fetter, vilken är bra för pälsen.

Oxleverglass – En favorit med finaste oxlevern. Empiriska känslighetstester visar att glassen fungerar bra för hundar med extra känslig mage. Glass till den mest kräsna hunden."

https://hemglass.se/produkter/ovriga...ine-hundglass/

Vem fan i helvete köper hundglass från glassbilen? Det här är bland det sjukaste jag har hört.
Citera
2023-11-22, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obey.cannibal
Och sen åker man nog inte runt i dom fattiga områden heller. Glassbilen under sommaren är typiskt övre medelklass och överklass
Rånrisk? Eller gillar inte alla niggers glass?
Citera
2023-11-22, 22:46
Medlem
Tsigalkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovmastaren
För någon dag sedan hörde jag glassbilen och jag undrar hur den kan vara lönsam speciellt så här års i november?

Chauffören måste ju få betalt och kostar väl företaget över 200:- (minst) i timmen. Bensinen är heller inte gratis och jag antar att en bil av den kalibern drar över litern per mil. Lägg till att varorna transporteras i ett kylaggregat (drivs väl av ström?).

Att glassbilen har lov att störa med sin ljudtruddelutt kan man ju också ifrågasätta men nu tänker jag mer på hur hela kalaset går runt. Äter folk såpass mycket glass nu på senhösten/vintern? Jag ser även att deras sortiment innehållet hamburgare och kebabpizza men vilken människa köper pizza av hemglassbilen?

Går runt på sina däck och drivmedel? (Höhö)
Citera
2023-11-22, 22:46
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettberg
Chaufförerna jobbar på provision som alla andra säljare. Därmed kostar dom inte 200:- i timmen i november.
För att det ska gå runt blåser dom finniga tonåringarna som säljer glassen som e glada att dom ens fått ett jobb, jobbar långa pass utan paus och säljer svindyr glass.

Källa på att de enbart jobbar på provision? Svårt att tänka mig att ett så välkänt företag som Hemglass inte skulle betala ut någon fast lön.
Citera
2023-11-22, 22:49
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovmastaren
För någon dag sedan hörde jag glassbilen och jag undrar hur den kan vara lönsam speciellt så här års i november?

Chauffören måste ju få betalt och kostar väl företaget över 200:- (minst) i timmen. Bensinen är heller inte gratis och jag antar att en bil av den kalibern drar över litern per mil. Lägg till att varorna transporteras i ett kylaggregat (drivs väl av ström?).

Att glassbilen har lov att störa med sin ljudtruddelutt kan man ju också ifrågasätta men nu tänker jag mer på hur hela kalaset går runt. Äter folk såpass mycket glass nu på senhösten/vintern? Jag ser även att deras sortiment innehållet hamburgare och kebabpizza men vilken människa köper pizza av hemglassbilen?

Svenskar käkar ca 8 liter glass per år.
Det blir ca 0,15 liter per vecka.
Hemglass tar ca 300 kr/liter för sina glassar.

Vi antar att en glassnasare behöver dra in ca 1000 kr/timme.
Då behöver hen sälja ca 3,3 liter glass per timme.
Det är ca 22 personers veckoförbrukning av glass.
Jag gissar att barnfamiljer köper mest glass,
och att en kund i genomsnitt köper glass till ca tre personer.
Då behöver glassnasaren ha ca 7 kunder i timmen.
Hur många kunder hen har per stopp skiljer sig säkert mycket,
liksom hur långt det är mellan stoppen,
men jag tycker inte det låter orimligt att det skulle gå runt även på vintern.

Jag tror tricket är att sälja pinnglass för 300 kr/liter medans ungarna står och skriker.
trots att man får paketglassen på ICA för 30-40 kr/liter.

Dessutom kommer säkert den där globala uppvärmningen göra att
vi måste vräka i oss massvis med glass i januari-februari.
Senast redigerad av Korv-Bajs 2023-11-22 kl. 22:55.
Citera
2023-11-22, 22:56
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Nu vet jag inte om priserna gått upp hos glasskojaren. Fast jag gjorde misstaget och springa ut i somras när jag hörde bilskrället. Fy satan va dom blåste mig på stålar. En snygg brutta var det också så kunde inte direkt säga nej tack när hon hoppa ut och jag insåg hur mycket det kosta. Försökte hitta något billigt men landa väl på runt 300 för några pinnglassar som kostar runt 50 lappen på lidl.

Ja, köper all glass på Lidl numera. oslagbar kvalitet/pris. Fyller en kylväska i bilen så håller de fint tills man är hemma.

Glassbilen är bara en otrevlig störning som ofta kom efter barnen gått o lagt sig...
Citera
2023-11-22, 22:59
Medlem
musttomtes avatar
Dom är bra på att skicka SmS - Tog över ett nummer och nu får man reklam mellan varven om bilen är på väg till sexvägen...
Citera
2023-11-22, 22:59
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ja, köper all glass på Lidl numera. oslagbar kvalitet/pris. Fyller en kylväska i bilen så håller de fint tills man är hemma.

Glassbilen är bara en otrevlig störning som ofta kom efter barnen gått o lagt sig...

Fast jag fick samma tanke som TS när jag köpte glassen. Hur tusan kan glasskojarn gå runt?! Jag menar en gång går man på det, fast man gör aldrig om det igen efter dom blåst en.
Citera
2023-11-22, 23:11
Medlem
Ilimitados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickLidstrom
COOP 18 glassbåtar för 135kr

Glassbilen 8 glassbåtar för 139kr

Dock ska sägas att glassbilens glassbåtar är gjorda på grädde. Det betvivlar jag att coops glassbåtar är gjorda av. Inte ens gb har gräddglass numera.
Citera
2023-11-22, 23:22
Medlem
Jag skulle gärna köpa då och då från glassbilen när jag hör den spela, men när jag försökt så hinner jag ju aldrig dit. De måste ju stanna kvar på samma plats så pass länge att man hinner ta på sig skor, gå dit, osv. Nu orkar jag inte ens försöka... Förstår inte poängen med att de spelar högt för att locka dit folk om föraren ändå bara åker vidare på en gång. Hur har det funkat för er?
Citera
2023-11-22, 23:25
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Lidl må ha billig "glass", men speciellt hög kvalitet håller den ju inte.
Citera
2023-11-22, 23:40
Medlem
fittslems avatar
Handlar det bara inte klassisk gammal hederlig reklam? Dom tjänar ju dom stora pengarna i butikerna runt om i Sverige, så handlar bara detta inte om att påminna folket om att "hallå, här i vi, det finns glass"? Plantera en tanke som kanske får folk att nästa gång när dom är i ICA plocka den där glassen som extra guldkant i tillvaron.

Att barföräldrar ibland springer dit med sina snorungar kan knappast gå runt enbart via glassbilen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in