2023-11-22, 18:39
Medlem
Lavas avatar
Swedbank räknar med fortsatt sjunkande priser:
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/3EaPlP/bostadspriserna-kommer-sjunka-fem-procent-tror-swedbank
Citera
2023-11-22, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Inte ens när man flyttat hemifrån vid tidiga 20 som ungkarl är 41 m2 något att hurra för. Trångt, inget sovrum alt litet sovrum och istället 1.5 m2 kokvrå och mikro badrum och får inte plats med alla saker i garderober och källarförråd. Går inte sova två i en etta och man väcker varann Att bo två på 41 m2 gör bara pissluffare och yngre par i nödfall en period. 47-50m2 är minimum för dräglig ok standard som ensamboende efter 25, något större än så som sambo. Dina åsikter är alltid så märkliga, speciellt me dina minikrav på 250k köksrenoveringar när normalstandard kostar 50k, sekelskiftvåningar i innerstan och sen är de helt plötsligt ok bo två i en 41 m2 skit 1a som en lodis när de inte ens dög åt 25 åriga slemhog som ensamboende knegare och då är jag ganska spartansk och sparsam som person.

Och andra tycker att områdena du tittar på hus i bara är för ”pissluffare”. Preferenser.
Citera
2023-11-22, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Precis! Ett av syftena med miljonprogrammen var ny boendestandard för att säga farväl till lort-Sverige och lort-svenskar.

Har jag påstått att min personliga preferens är allas preferens? Nej. Jag vet däremot att på den tiden när svenskar hade ett val som inte begränsades av ekonomi så valde de inte trångboddhet. Jag kommer inte välja trångboddhet förrän det är utifrån absolut måste som krig, långvarig arbetslöshet, sjukdom eller annat som kraftigt reducerar förmåga att styra upp sitt liv.

Sedan anser jag att bil = frihet, gångavstånd är alltså irrelevant. Därför förväntar jag mig att jag ska kunna ha bilen intill bostaden + jag ska ha möjlighet att sätta mig i varm bil på vintern. Eftersom tid är ovärderligt ska jag ha nära till både arbete och fritidsintressen, jag är inte intresserad av att bränna oåterkallelig livstid på köer och offentliga kommunikationer. Sist men inte minst så kan jag uthärda 180x200 säng men föredrar större, par som delar säng av mindre mått är lika exotiskt som par som delar 40 kvm bostadsyta.

Here we go again. Bara för att människor protesterar mot den toxiska bostadsprisutvecklingen, amorteringsfrihet, räntebidrag, nollränta och allt annat som bidragit till bostadsbubblan så innebär det inte att man är låginkomsttagare i överprisad trång förortslägenhet.

Jag startade tråden av samhällsekonomiska skäl då det tydligt gick att se osund prisutveckling på bostadsmarknaden, vilket gynnnar enstaka individer men inte samhället som helhet. Personligen har jag varit skuldfri i större delen av mitt liv (vilket är urkorkat enligt några i tråden) samtidigt som jag både köpt, sålt och byggt de bostäder jag levt i. Har även retat upp en och annan eftersom jag dessutom parallellt haft en helt fantastiskt prisvärd lägenhet inom allmännyttan. En möjlighet som större delen av Sveriges befolkning hade efter miljonprogrammen, men som våra politiker inte haft vett att uppskatta utan sålt ut eller kört i botten genom att fylla beståndet med folk från utvecklingsländer.

Det var väldigt vanligt att folk valde att bo smått i innerstan istället för stort i förorten redan på 80-talet så ytterst oklart vilken tidsperiod du refererar till
Citera
2023-11-22, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Jo men inte fan trycker man in en hel familj i en 1a eller minitvå. Två vuxna borde väl kunna ha råd med med en större 3a iaf. Eller är lönerna så pass låga i Stockholm?

Att bo på 30kvm fungerar väl som student alt. som ung vuxen <25 år. Två vuxna bör ha minst 70-80kvm, är väl bara de som gillar kollektivboende som bor på mindre. Jag bodde tidigare själv på drygt 100kvm och kändes faktiskt för stort, som student bodde jag dock rätt litet

Nej de som gillar att bo centralt är beredda att bo mindre.

Många tycker att det är otänkbart att bo i en förort till Malmö som du gör. Även om de får 200 kvm på köpet
Citera
2023-11-22, 19:21
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Och andra tycker att områdena du tittar på hus i bara är för ”pissluffare”. Preferenser.
Rätt stor skillnad på köpa villa i kranskommun +100 m2 för 3.5 mille på egen hand vilket är en prestation i livet vs bo som 2 pissluffare/soc fall vid 25+ i en 41 m2 1a o slå varandra på käften när den andre går upp ta en macka o blir väckt vet inte någon vuxen person som bor så, några av dina marginaliserade statusnissar till bekanta som inte hade råd med större på östermalm kanske. Dina exempel för beskriva det normala ligger alltid i det extrema,1-5% spannet konstant.
Senast redigerad av slemhog 2023-11-22 kl. 19:28.
Citera
2023-11-22, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Rätt stor skillnad på köpa villa i kranskommun +100 m2 för 3.5 mille på egen hand vilket är en prestation i livet vs bo som 2 pissluffare/soc fall vid 25+ i en 41 m2 1a o slå varandra på käften när den andre går upp ta en macka o blir väckt vet inte någon vuxen person som bor så, några av dina marginaliserade statusnissar till bekanta som inte hade råd med större på östermalm kanske.

41 kvm i innerstan kostar 4.1 msek. Så bevisligen mer attraktivt än +100 kvm i din ospecade närförort enligt gemene man. Oavsett hur mycket trams du än rantar
Citera
2023-11-22, 19:40
Medlem
Citat:
41 kvm i innerstan kostar 4.1 msek. Så bevisligen mer attraktivt än +100 kvm i din ospecade närförort enligt gemene man. Oavsett hur mycket trams du än rantar
4,1M för en stundentlya/första lägenhet för barnet som flyttar hemifrån låter lite dyrt. Inte konstigt priserna rasar.
Citera
2023-11-22, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Förort?? Till CPH eller Berlin då ungefär samma pendlingstid som ifrån Täby. Men mez fördelen med rejält högre löner. Nå tjänar man så dåligt i Stockholm så att familjer som vill bo centralt måste bo på 40kvm?

Eftersom snittvillan i Stockholms kommun kostar 80-90% mer än snittvillan såld i Lund de senaste 12 månaderna verkar det som att det är de stackars Lundaborna som är gattiglapparna

Enligt sl.se tar tåget från Täby C till Tekniska 13 minuter. Lund-Berlin tar alltså 13 minuter? 50 mil cirka. Det finns alltså någon form av snabbtåg därnere som drar drygt 2500 km/h. Imponerande
Senast redigerad av flanders 2023-11-22 kl. 20:07.
Citera
2023-11-22, 19:55
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Det var väldigt vanligt att folk valde att bo smått i innerstan istället för stort i förorten redan på 80-talet så ytterst oklart vilken tidsperiod du refererar till

Varför valde de att bo smått i innerstan istället för att bo rymligt i innerstan?
Citera
2023-11-22, 20:18
Medlem
Kaenkelberries avatar
Snart kommer räntesänkningar och då drar priserna iväg norrut igen 😎
Citera
2023-11-22, 20:24
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Snart kommer räntesänkningar och då drar priserna iväg norrut igen 😎
Om du räknar +1 år som snart i kombination med fet lågkonjunktur samtidigt som drar ner priserna trots räntesänkningar, grattis i förskott då.
Citera
2023-11-22, 20:24
Moderator
Pontiac-Garages avatar
OT raderat. Påminner igen om att diskussioner om vilka bostadsområden som är att föredra hänvisas till (FB) Bostadsorter och områden

/Mod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in