2023-11-22, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Spotify är definitivt fackens nästa bytesoffer om metall lyckas med att få Tesla att skriva kollektivavtal.

Unionen har redan försökt få in dem i teknikavtalet (Unionen, Sveriges Ingenjörer och Akavia)

Men intresset bland de anställda är för lågt för att Unionen ska gå vidare.
Citera
2023-11-22, 16:23
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Unionen har redan försökt få in dem i teknikavtalet (Unionen, Sveriges Ingenjörer och Akavia)

Men intresset bland de anställda är för lågt för att Unionen ska gå vidare.

Det vet jag, poängen är att facken kommer använda Tesla som ett prejudikat om det lyckas.
Citera
2023-11-22, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-F
Vill man inte ingå i ett kollektiv så har man inget i Sverige att göra. Ba so Ba!

Vill man ha kollektivavtal har man inget i tesla att göra. Bara att söka jobb hos företag som har det.
Citera
2023-11-22, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Det vet jag, poängen är att facken kommer använda Tesla som ett prejudikat om det lyckas.

Så du tror att om Unionen, Sveriges Ingenjörer och Akavia kulle börja strejka så skulle Musikerförbundet, Transport och alla sympatiåtgärder? Jag undrar det.
Citera
2023-11-22, 16:28
Avstängd
DenVildeSvenskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Här görs allt för att ett av dom företag som betytt mest för grön omställning, trotts schysta förmåner och anställningsvillkor, skall lämna Sverige.

Samtidigt är Sverige i dag fullkomligt nedlusat med företag som till stor del drivs med svart arbetskraft, som förutom slavlön, saknar både sjuklön och pensionsgrundande inkomst. Och facken gör inte skit åt det.

Dessutom, det här är inte arbetarnas strejk, det är fackets.

Bara det att INGEN har råd med Tesla eftersom de har infört rena ockerpriser på sin service. Som alla är tvungna att anlita, kostar ca 35 000 - 90 000 per år att serva en Tesla.
Citera
2023-11-22, 17:16
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenVildeSvensken
Bara det att INGEN har råd med Tesla eftersom de har infört rena ockerpriser på sin service. Som alla är tvungna att anlita, kostar ca 35 000 - 90 000 per år att serva en Tesla.

Märkligt nog ganska många, finns väl runt 40.000st Tesla i Sverige idag och modell Y är den mest sålda bilen under 2023. Börjar bli lika vanligt att se en Tesla här i grannskapet som en Volvo.
Citera
2023-11-22, 17:20
Medlem
Citat:

Källa på det!
Citera
2023-11-22, 17:31
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Har du helt tappat förståndet? Rätt svar är cirka 5000 kr/år (högt räknat) om man tänker sig ett genomsnitt över cirka en 8-årsperiod. Räknar vi även in ett nytt batteri i kalkylen blir kostnaden cirka 10.000 kr/år.
Citera
2023-11-22, 17:36
Medlem
peterpanps avatar
Citat:

Jag har endast en gång betalat ca 300.- till Tesla för jobbet av de skulle att montera på ett par stänkskydd som jag fått. Annars så har jag haft Tesla sedan 2019, och är inne på min andra, utan att betala något annat för service (stänkskydden var ju extra, och inte något som tvunget behövde göras). 0.- kronor för mig.

Fördelen med elbilar är ju att de till skillnad från fossilbilar kräver väldigt lite service, och fördelen med specifikt Tesla är att de till skillnad från andra tillverkare inte kräver att man gör service på verkstad för att få behålla garantierna.

Sedan tror jag inte att om Tesla skriver på kollektivavtal kommer ändra priserna på verkstad. De anställda hos Tesla i Sverige har redan högre lön och ersättningar än de flesta andra verkstäder med kollektivavtal.
Citera
2023-11-22, 17:37
Medlem
Ni måste seriöst vara HELT jävla hjärndöda om ni för en sekund tror att det svenska facket kommer att rå över Tesla och Elon Musk, alternativt kraftigt felinformerade.

Det här är alltså en människa som har blåste hundratals miljarder på twitter för att motarbeta sosseri och alla dess avarter.

”Men vi klarar 500 år höhöhöhöhöhö”

Elon Musk betalade 30 gånger mer för en jävla social plattform än för Metalls HELA strejk-kassa.

Företaget Tesla värderas 2023 med BRED marginal högre än hela Sveriges BNP. Ni är helt störda i huvudet om ni tror att någon på Tesla ägnar ens en sekund på ett par fetjävlar i varselväst, speciellt när det är totalt uppenbart att det endast är en handfull fack-idioter som engagerar sig i frågan.

Hur detta ens är en händelse värd att uppmärksamma övergår mitt förstånd.

Detta är alltså världens rikaste man som bokstavligen hatar sosseri, hur i hela helvetet kan ni tro att facket har någon som helst påverkan ALLS!? Tesla som företag drivs i princip på att bevisa att man kan göra saker när alla andra säger att man inte kan göra si eller så. Sossar i Sverige är lätt de mest verklighetsfrånvända människor som vandrar på planeten. HERREGUD ALLTSÅ
Citera
2023-11-22, 17:42
Medlem
TurboOMXs avatar
https://www.di.se/nyheter/larmet-fran-verkstaden-var-existens-hotas/
Citat:
Trots IF Metalls strejk uppges merparten av de Teslaanställda jobba på som vanligt. Men hos företag som har tagits ut i sympatiåtgärder är det stopp.
”Vår existens hotas. Det är vi små som offras och jättarna bryr sig inte”, säger Björn Larsson som driver en verkstad utanför Göteborg.
Här är alltså en verkstad som haft kollektivavtal i över 60 år men riskerar att gå i konkurs pga att de tagits ut i "sympati"strejk.
Vad har facket för ansvar?
Citera
2023-11-22, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-F
Vill man inte ingå i ett kollektiv så har man inget i Sverige att göra. Ba so Ba!

Kan man inte acceptera att kollektivavtal ska tecknas frivilligt utan hot och tvång bör man nog lämna Sverige. Vips, så där försvann 100% fackliga medlemmar och större delen av politikerna.
Senast redigerad av Tigerboll 2023-11-22 kl. 17:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in