2023-11-22, 16:55
Medlem
Hovmastarens avatar
För någon dag sedan hörde jag glassbilen och jag undrar hur den kan vara lönsam speciellt så här års i november?

Chauffören måste ju få betalt och kostar väl företaget över 200:- (minst) i timmen. Bensinen är heller inte gratis och jag antar att en bil av den kalibern drar över litern per mil. Lägg till att varorna transporteras i ett kylaggregat (drivs väl av ström?).

Att glassbilen har lov att störa med sin ljudtruddelutt kan man ju också ifrågasätta men nu tänker jag mer på hur hela kalaset går runt. Äter folk såpass mycket glass nu på senhösten/vintern? Jag ser även att deras sortiment innehållet hamburgare och kebabpizza men vilken människa köper pizza av hemglassbilen?
Citera
2023-11-22, 16:58
Medlem
MrMadoffs avatar
Dom har väl höjt priserna som alla andra. För vissa ute på landet är det billigare att handla vissa varor av glassbilen istället för en extra sväng till affären på X antal mil. Sedan kan man inte handla glass om man har för långt till affären då den smälter i bilen. Så det löser glassbilen åt dig.
Citera
2023-11-22, 17:10
Medlem
sebastian66s avatar
Jag kan säga att jag har jobbat som glassförsäljare för en av dessa större operatörer för ungefär 20 år sedan. En vanlig glassbil går inte runt under vinterhalvåret. Man kan säga så här från november till mars månad brukar det inte gå så mycket pinnglass utan vanliga två liters och större.
Däremot går det alltid åt glass alla tider om året men inte lika mycket som på sommaren.
För 20 år sedan sålde jag glass till affärer och kiosker för ungefär 200.000 på en månad.
Juli månad sålde jag för mellan 900.000 och 1,2 miljoner. Det var samma i augusti Det innebär att man bygger upp en buffert. Jag hade en fast lön sedan hade jag provision på det jag sålde. Det innebär att glassbilen bara knappt går runt under vinterhalvåret Det innebär att man tar pengar från de bra månaderna sommarmånaderna och lägger på under vintern. På detta sättet går allting runt på ett eller annat sätt.
Citera
2023-11-22, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovmastaren
För någon dag sedan hörde jag glassbilen och jag undrar hur den kan vara lönsam speciellt så här års i november?

Chauffören måste ju få betalt och kostar väl företaget över 200:- (minst) i timmen. Bensinen är heller inte gratis och jag antar att en bil av den kalibern drar över litern per mil. Lägg till att varorna transporteras i ett kylaggregat (drivs väl av ström?).

Att glassbilen har lov att störa med sin ljudtruddelutt kan man ju också ifrågasätta men nu tänker jag mer på hur hela kalaset går runt. Äter folk såpass mycket glass nu på senhösten/vintern? Jag ser även att deras sortiment innehållet hamburgare och kebabpizza men vilken människa köper pizza av hemglassbilen?

Jag brukar köpa pizza och hamburgare av den ibland rätt bekvämt när den stannar precis utanför.
Citera
2023-11-22, 17:32
Medlem
eldrattans avatar
Nu vet jag inte om priserna gått upp hos glasskojaren. Fast jag gjorde misstaget och springa ut i somras när jag hörde bilskrället. Fy satan va dom blåste mig på stålar. En snygg brutta var det också så kunde inte direkt säga nej tack när hon hoppa ut och jag insåg hur mycket det kosta. Försökte hitta något billigt men landa väl på runt 300 för några pinnglassar som kostar runt 50 lappen på lidl.
Citera
2023-11-22, 17:54
Medlem
Jordgubbes avatar
En halv miljon plus i veckan, enligt allabolag, det var värst. Så hur mycket dyrare är Hemglass (deras sajt) jämfört tex GB (deras sajt) eller Lidl (nån blogg)?
Citera
2023-11-22, 18:00
Medlem
Deras prisnivå är ju helt fittdyr. Hundratals procent högre än matbutiken typ.
Citera
2023-11-22, 18:01
Medlem
Med hjulen? De flesta som handlar gör det nog av tradition när de växte upp. Det är alltså inte någon som född på 2000-talet som handlar.
Citera
2023-11-22, 18:14
Medlem
Har ni sett vad glass kostar?
Inte var det som på 90-talet då man fick en liter rally gass för 5:- på Ica.

Bäst lönsamhet har väl kioskerna som säljer mjukglass på sommaren.
Citera
2023-11-22, 18:23
Medlem
COOP 18 glassbåtar för 135kr

Glassbilen 8 glassbåtar för 139kr
Citera
2023-11-22, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NickLidstrom
COOP 18 glassbåtar för 135kr

Glassbilen 8 glassbåtar för 139kr
Och sen åker man nog inte runt i dom fattiga områden heller. Glassbilen under sommaren är typiskt övre medelklass och överklass
Citera
2023-11-22, 18:37
Medlem
Hahaha... de måste få bidrag från nåt kulturinstitut... Den är för mysig men svindyr och ingen god glass. Ljudet är f-n ljuvligt. Ska börja stödja den, tack för påminnelsen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in