2023-11-22, 16:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Ja, hon verkar ju inte ha fattat någonting. Jag undrar vad hon har för kompetens? Hon verkar väldigt naiv och daltande med MH.

Det känns som om det hade behövts en psykolog eller beteendevetare för att genomskåda MH. Eller bara någon med sunt förnuft.
Sunt förnuft hade nog räckt långt.
Bägge har lång erfarenhet, men;
den manliga betonar i både dokumentären och tidigare P3 krim att det är en ny situation, att de inte är vana att förhöra två ostraffade unga kvinnor likt de här.

Sen är fokus på att FhL har byggt sånt förtroende att Maja slutligen berättar.
Att hon fick prata om sig själv osv.
Förtroendeförhöret är 1 december och 2 december så erkände hon efter 47 dagar att hon burit ut Tove död och att de gömt henne.

Låter ju rart.

Faktum är att hon redan öppnat käften inför samsittaren.
En kriminell, då häktad för mordförsök, hade hon förtroende för.

Det är den kvinnliga FhL som höll förhör med samsittaren redan den 28 november:

"GK: Men mer om man säger, vilka detaljer är det som hon har berättat eller pratat om, om man tänker sig, om vi tar det lite pö om pö vilka detaljer har hon pratat om?
Eh, om hur Johannas kropp har sett ut.
GK: Hur Johannas kropp har sett ut?
Nej, inte Johanna, Tove heter hon ju för guds skull, Tove heter hon ju. Nej, hur Toves kropp har sett ut, att hon var, ja att hon låg i ett lakan, att hon blivit grovt misshandlad och strypt, sen var det tänt eld på henne tror jag."

Det går ett förhör.
Då är Maja" skräckslagen" över Johannas sökord om att elda upp folk.
Hon är så "förvånad" att det kommit uppgifter om att Johanna velat mörda Tove.

Inom 4 dagar efter att samsittaren berättat uppgifter - som Maja undanhållit - så kommer hon med sin papperslapp och påstår:

"igår kväll så föll poletten ner."

Detta nämns öht inte nånstans och hade varit ypperligt för ÅK att konfrontera Maja med.

För ATT det visar att Maja har minne av vad som hänt, och snarare sitter och ljuger parallellt mot poliserna.

Svegfors kör på Majas bullshit om trauma, att hon förtränger i 47 dagar.

När hon sitter i TR säger hon till både CS och ÅK att man måste ha i åtanke hur hennes hjärna fungerar.

Denna hjärna är intet annat än manipulativ.

Tänkte även medsända hur Maja förfasas över att Johanna velat mörda Tove ur förhör 1 december:

"BF: Jag satt och läste förhör igår i det här ärendet, nu kommer jag inte ihåg men det var
någon tjej som har varit kompis med Johanna tidigare, då har vid något tillfälle t.o.m. Johanna sagt att jag ska mörda Tove. Har hon sagt någonting sånt till dig?
M: Va?

BF: Hm, jag kommer inte ihåg vem det var, men det finns i förundersökningen och du kommer få se det sen. Jag kommer inte ihåg exakt hur Johanna hade uttryckt sig och i vilket
sammanhang vet jag inte heller riktigt. Det var ett tag sedan t.o.m. det var liksom inte i
anslutning till det som hände här den 15-16.
M: Herregud
BF: Blir du förvånad?
M: Jaa
BF: Har du hört Johanna säga något liknande om Tove?
M: Inte, alltså inte så jag har uppfattat på det sättet."

Säger den som vet att hon skulle elda upp Tove ett par timmar efter hon softat med henne då mordredskapen låg på bordet.
Som har full koll på att de borde försvinna från jordens yta via att dödas.
Senast redigerad av develi 2023-11-22 kl. 16:35.
Citera
2023-11-22, 16:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Just idag läste jag faktiskt om det. Det kan finnas synnerliga skäl vid ex domvilla, jäv och en del annat. I alla fall ska ett mål vara prejudicerande för att få in en fot i HD.

HR-rättegången var ett skådespel för rättspatologer. Nstan ingenting handlade om skuldfrågan. Ännu mindre om den tidigare högst levande Tove och hennes familj.
*Jag tog mig för pannan*.
Det enda som var bra var att den livsfarliga individen Johanna sitter där hon sitter, men hon borde ha fått livstid.

Fast nu är det så att hovrätten lyssnade på de bandade vittnesförhören från tingsrättesförhandlingarna, dvs i tre dagar. Lika länge som tingrätten hade förhandlingar.

Därefter hade man väl några dagar som man gick igenom detta material innan man påbörjade hovrättsförhandlingrna som också pågick i tre dagar.

Så att säga att man "bara" gick igenom det rättsmedicinska i hovrätten är fel.
Senast redigerad av notknapparen 2023-11-22 kl. 16:45.
Citera
2023-11-22, 16:51
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Just idag läste jag faktiskt om det. Det kan finnas synnerliga skäl vid ex domvilla, jäv och en del annat. I alla fall ska ett mål vara prejudicerande för att få in en fot i HD.

HR-rättegången var ett skådespel för rättspatologer. Nstan ingenting handlade om skuldfrågan. Ännu mindre om den tidigare högst levande Tove och hennes familj.
*Jag tog mig för pannan*.
Det enda som var bra var att den livsfarliga individen Johanna sitter där hon sitter, men hon borde ha fått livstid.

Faktum är att hela den cirkusen i hovrätten med rättsmedicinarna handlade om skuldfrågan, och ingenting annat. Möjligen behöver man dock vara någorlunda juridiskt bevandrad för att inse det.
Citera
2023-11-22, 16:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Hade man ifrån allra första böjan bara låtit bli med att dalta med "Fräsiga Flätan" Hellm*n och sedan även vidare genom de fortsatta polisförhören och plockat bort silkesvantarna och sedan satt lite mental press på Fröken Hellm*n, så hade hon absolut trasslat in sig i sina lögner så att hon sålunda hade avslöjat sig själv, men tyvärr så valde man inom Rättsväsendet att behandla "Fräsiga Flätan" Hellm*n med silkesvantarna på vilket Fröken Hellm*n absolut sagt utnyttjade till sin egen fördel.

Vi får nu verkligen hoppas att fallet kan tas upp inom Högsta Domstolen och, i ett sådant fall att Fröken Janss*n då är villig att berätta lite mer om sin tidigare kamrat Fröken Hellm*n.

Jag inbillar mig att Fröken Janss*n sitter inne med en hel del som hon tidigare inte har berättat, speciellt om natten den 16:e Oktober 2022.

Mvh/
@JokerMannen/
Citat:
Fråga: Har du sett bilden på Fröken Jansson och Fröken Hellm*n tidigare fotograferade strax utanför en hus-bil och bägge med solglasögonen på sig ( 😎 + 😎 🚙 ) Speciellt Fröken Hellm*n ser riktigt tuff ut med bakåtböjd hals och tuffing-brillorna på sig men på det fotografiet, utan Fräsiga Flätor.
Du menar den här antar jag?

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQjzLZlYYXxkOFKxGysOG1zG6iq-Q7l0LVGkw&usqp=CAU
Citera
2023-11-22, 17:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Sunt förnuft hade nog räckt långt.
Bägge har lång erfarenhet, men;
den manliga betonar i både dokumentären och tidigare P3 krim att det är en ny situation, att de inte är vana att förhöra två ostraffade unga kvinnor likt de här.

Sen är fokus på att FhL har byggt sånt förtroende att Maja slutligen berättar.
Att hon fick prata om sig själv osv.
Förtroendeförhöret är 1 december och 2 december så erkände hon efter 47 dagar att hon burit ut Tove död och att de gömt henne.

Låter ju rart.

Faktum är att hon redan öppnat käften inför samsittaren.
En kriminell, då häktad för mordförsök, hade hon förtroende för.

Det är den kvinnliga FhL som höll förhör med samsittaren redan den 28 november:

"GK: Men mer om man säger, vilka detaljer är det som hon har berättat eller pratat om, om man tänker sig, om vi tar det lite pö om pö vilka detaljer har hon pratat om?
Eh, om hur Johannas kropp har sett ut.
GK: Hur Johannas kropp har sett ut?
Nej, inte Johanna, Tove heter hon ju för guds skull, Tove heter hon ju. Nej, hur Toves kropp har sett ut, att hon var, ja att hon låg i ett lakan, att hon blivit grovt misshandlad och strypt, sen var det tänt eld på henne tror jag."

Det går ett förhör.
Då är Maja" skräckslagen" över Johannas sökord om att elda upp folk.
Hon är så "förvånad" att det kommit uppgifter om att Johanna velat mörda Tove.

Inom 4 dagar efter att samsittaren berättat uppgifter - som Maja undanhållit - så kommer hon med sin papperslapp och påstår:

"igår kväll så föll poletten ner."

Detta nämns öht inte nånstans och hade varit ypperligt för ÅK att konfrontera Maja med.

För ATT det visar att Maja har minne av vad som hänt, och snarare sitter och ljuger parallellt mot poliserna.

Svegfors kör på Majas bullshit om trauma, att hon förtränger i 47 dagar.

När hon sitter i TR säger hon till både CS och ÅK att man måste ha i åtanke hur hennes hjärna fungerar.

Denna hjärna är intet annat än manipulativ.

Tänkte även medsända hur Maja förfasas över att Johanna velat mörda Tove ur förhör 1 december:

"BF: Jag satt och läste förhör igår i det här ärendet, nu kommer jag inte ihåg men det var
någon tjej som har varit kompis med Johanna tidigare, då har vid något tillfälle t.o.m. Johanna sagt att jag ska mörda Tove. Har hon sagt någonting sånt till dig?
M: Va?

BF: Hm, jag kommer inte ihåg vem det var, men det finns i förundersökningen och du kommer få se det sen. Jag kommer inte ihåg exakt hur Johanna hade uttryckt sig och i vilket
sammanhang vet jag inte heller riktigt. Det var ett tag sedan t.o.m. det var liksom inte i
anslutning till det som hände här den 15-16.
M: Herregud
BF: Blir du förvånad?
M: Jaa
BF: Har du hört Johanna säga något liknande om Tove?
M: Inte, alltså inte så jag har uppfattat på det sättet."

Säger den som vet att hon skulle elda upp Tove ett par timmar efter hon softat med henne då mordredskapen låg på bordet.
Som har full koll på att de borde försvinna från jordens yta via att dödas.
Du är medveten om hur snacket går bland ungdomar, eller vuxna med för den delen, man kan säga någonting plumpt eller riktigt vidrigt, utan att mena det bokstavligen. "Om du rör den där, ska jag slå ihjäl dig din jävel" "skära k*ken av dig och trycka ner den i halsen på dig"
Det är ju faktiskt som så att det inte hör till vanligheterna att någon faktiskt dödar någon, hur mycket man än ogillar personen.

Du lägger ofantligt mycket fokus på att försöka skuldbelägga Maja, för Johannas gärningar.

Maja som fick vara kompis med Johanna efter Johannas regler, när det passade henne.

Varför måste Maja straffas, för Johannas skit?
Räcker det inte med att hon tvingats bära kroppen till bilen och lysa så Johanna kunde se när hon skulle gömma kroppen?
Maja som uppenbarligen hotats och ljugit för Johannas skull av rädsla för att det skulle bli ännu värre än det redan var, tex att hon själv skulle misstänkas ha mördat Tove?

Maja berättade sanningen om vad som hon kände till och det berättade hon om för utredarna.
Efter det har hon talat sanning.

Johanna däremot, hon förnekar ännu, trots att händelseförloppet (minus Majas deltagande i badrummet) stämmer väl överrens med rättsläkarnas bedömning gällande Toves dödsförlopp.
Citera
2023-11-22, 17:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Du lägger ofantligt mycket fokus på att försöka skuldbelägga Maja, för Johannas gärningar.
Eftersom du alltid tycks skriva innan du tänkt klart så handlar i huvudsak diskussionen med en annan person om hur tingen framställs.

Vidare så hade det varit ypperligt att belysa att Maja hade ett minne om stryptag - utifrån att hon vill skylla på sin hjärna och ägna sig åt sjukdomsvinst för att beskriva varför hon teg i 47 dagar.

Att hon snarare ljuger vill säga och försöker manipulera.
Vilket givetvis inte är kopplat till ADD.
Citera
2023-11-22, 17:19
Avslutad
Citat:
Eftersom du alltid tycks skriva innan du tänkt klart så handlar i huvudsak diskussionen med en annan person om hur tingen framställs.

Vidare så hade det varit ypperligt att belysa att Maja hade ett minne om stryptag - utifrån att hon vill skylla på sin hjärna och ägna sig åt sjukdomsvinst för att beskriva varför hon teg i 47 dagar.

Att hon snarare ljuger vill säga och försöker manipulera.
Vilket givetvis inte är kopplat till ADD.
Maja är inte manipulativ. Tror du inte att någon skulle ha berättat om så var fallet?

Du verkar ha väldigt svårt att skilja på tjejernas sätt att vara.
Det kanske är därför du fått hela Majas person om bakfoten, eftersom det ÄR svårt att beskylla en tjej för detta vidriga mord och försvårande av utredningen.
Men försök att lägga skulden där den hör hemma, hos Johanna.
Jag vet inte hur många som hamnat i onåd med Johanna, som inte förstår varför Johanna vill skada någon. Varför Johanna sprider rykten och skapar drama. Hon vill vara festens mittpunkt, men hon vet inte hur man är en bra kompis. Då är det lättare att starta bråk och njuta av att andra drabbas
Citera
2023-11-22, 17:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Maja är inte manipulativ. Tror du inte att någon skulle ha berättat om så var fallet?

Om Maja sitter och pratar med samsittaren om detaljer som hon undanhåller för FhL så behöver ingen annan beskriva att hon ljuger.
Citera
2023-11-22, 17:27
Avslutad
Citat:

Om Maja sitter och pratar med samsittaren om detaljer som hon undanhåller för FhL så behöver ingen annan beskriva att hon ljuger.
Det handlar om personkemi,

Jag menar att ingen annan människa som träffat eller känner Maja genom åren, har påstått att Maja är manipulativ.
Att sitta isolerad, efter det trauma Maja upplevt och sen tvingas bo tätt ihop med en annan människa, kan ha spelat in, tror du inte det? Man kan inte ens skita ifred. Ett förtroende och behov av att få berätta växer fram.
Senast redigerad av Mumsbulle 2023-11-22 kl. 17:31.
Citera
2023-11-22, 17:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Det handlar om personkemi,

Jag menar att ingen annan människa som träffat eller känner Maja genom åren, har påstått att Maja är manipulativ.
Faktum är att Majas svammel om att poletten föll ner igår kväll är ren lögn.

Hennes försök att låtsas att inte minnas faller som ett korthus.

Högst troligt insåg hon att det var kört iom att samsittaren levererat detaljer hon undanhållit.

Ang förtroende och personkemi så var det ytterligare en kriminell hon lutade sig emot.
Citera
2023-11-22, 17:35
Avslutad
Citat:
Faktum är att Majas svammel om att poletten föll ner igår kväll är ren lögn.

Hennes försök att låtsas att inte minnas faller som ett korthus.

Högst troligt insåg hon att det var kört iom att samsittaren levererat detaljer hon undanhållit.

Ang förtroende och personkemi så var det ytterligare en kriminell hon lutade sig emot.
På vilket sätt är Maja manipulativ, enligt dig?
Citera
2023-11-22, 17:41
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Du är medveten om hur snacket går bland ungdomar, eller vuxna med för den delen, man kan säga någonting plumpt eller riktigt vidrigt, utan att mena det bokstavligen. "Om du rör den där, ska jag slå ihjäl dig din jävel" "skära k*ken av dig och trycka ner den i halsen på dig"
Det är ju faktiskt som så att det inte hör till vanligheterna att någon faktiskt dödar någon, hur mycket man än ogillar personen.

Maja som fick vara kompis med Johanna efter Johannas regler, när det passade henne.

Varför måste Maja straffas, för Johannas skit?
Räcker det inte med att hon tvingats bära kroppen till bilen och lysa så Johanna kunde se när hon skulle gömma kroppen?
Maja som uppenbarligen hotats och ljugit för Johannas skull av rädsla för att det skulle bli ännu värre än det redan var, tex att hon själv skulle misstänkas ha mördat Tove?

Maja berättade sanningen om vad som hon kände till och det berättade hon om för utredarna.
Efter det har hon talat sanning.

Johanna däremot, hon förnekar ännu, trots att händelseförloppet (minus Majas deltagande i badrummet) stämmer väl överrens med rättsläkarnas bedömning gällande Toves dödsförlopp.

En variant, hur jag kan tänka mig att det har gått till är att MH legat vaken / vaknat i sängen och hört buller och bråk från badrummet/hallen. Utan att gå dit och kolla vad som hände.

Om det nu var så ; varför säger hon inte det i förhör?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in