2023-11-22, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbolasse
För att bli medlem i Nato måste man få en inbjudan från organisationen, man kan inte själv bestämma för att "gå med". Det är alltså Nato som bjuder in nya medlemmar, allt i syfte att hota och sätta press på Ryssland. Hur du än vänder och vrider på det så har den västliga militäralliansen Nato växt och finns nu vid Rysslands gräns. Ett solklart hot.

Ryssarna har det minst lika bra som folket i Ukraina, och ukrainarna skull antagligen vinna på att bli ryssar. Den genomkorrupte lille komikern Zelensky har tappat i förtroende både hos det egna folket och hos omvärlden. Putin är en bättre ledare och ser mer till det egna folkets behov. Hade jag bott i Ukraina hade jag välkomnat den ryska invasionen.

Ingen får en inbjudan utan att ha bett om det, knallkork.

Resten av inlägget är så verklighetsfrånvänt att det inte föetjänar något svar.
Citera
2023-11-22, 14:16
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novakolia
Angående Putins planer på att återuppliva Sovjetunionen så verkar det som om ni alla fått samma manus från era chefer på MSB men tänkande och informerade individer lurar ni inte.

Det finns inga som helst tecken eller bevis på att Putin vill göra det ni anklagar honom för men jag
förstår att sådan desinformation lätt får fotfäste i ryssofobiska länder.
Så detta är en lögn av västmedia menar du?
https://www.nbcnews.com/id/wbna7632057

Citat:
Putin: Soviet collapse a 'genuine tragedy'
In his annual state of the nation address on Monday, Russian President Vladimir Putin called the collapse of the Soviet empire “the greatest geopolitical catastrophe of the century.”
Det går inte att tolka det på något annat sätt att han vill återinföra det.
Citera
2023-11-22, 14:17
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Nej precis. Nackskott är troligen inte aktuellt, men jag menar att pseudodemokratier, just för att de inte kan utdela nackskott, begår andra, jämförbara övergrepp. Jag anser att det faktiskt är hederligare att ge någon ett nackskott och beröva hen livet än att låta hen leva men ta ifrån hen allt som gör livet värt att leva. Fick jag välja, skulle jag valt nackskott.
Det tror jag knappast du hade gjort.

Vad är det som väst tagit ifrån dig som gör livet värt att leva menar du?
Citera
2023-11-22, 14:18
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novakolia
Google FN-stadgar.

Självbestämmanderätten är grunden på vilken alla nationalstater vilar på. Självklart får man försvara sig militärt gentemot diskriminering och förtryck både i lag och enligt den oskrivna moraliska lagen.
Nej, det står inte någonstans i FN's stadgar att man får försvara sig med vapen.

Annars får du gärna visa mig den.
Citera
2023-11-22, 14:25
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Så detta är en lögn av västmedia menar du?
https://www.nbcnews.com/id/wbna7632057

Det går inte att tolka det på något annat sätt att han vill återinföra det.

Fan, skulle ju inte skriva mer men måste…
Alltså, du begriper väl att sörja något som varit absolut inte betyder samma sak som att man vill återskapa det? Faktum är att just detta har han ju varit glasklar med om man faktiskt lyssnat på honom.
Så det är ingen lögn… dock är det propaganda. För man hade kunnat nämna just det jag säger ovan. Genom att citera valda delar av vad någon säger så skapar man ett narrativ… utlämnar man att han inte vill återskapa det och dessutom lägger till andra skrämmande saker så har man snart skapat en bild av att han vill återskapa Sovjetunionen. Man kan också visa att han faktiskt sagt de saker man påstår. Extremt slugt.
Citera
2023-11-22, 14:25
Medlem
Citat:
Nej, det står inte någonstans i FN's stadgar att man får försvara sig med vapen.

Annars får du gärna visa mig den.
Det är det ingen som sagt heller. Det står inte att du får skriva på Flashback heller. Stadgan medger rätt till självförsvar.
Citera
2023-11-22, 14:28
Medlem
Area55s avatar
Citat:
För att bli medlem i Nato måste man få en inbjudan från organisationen, man kan inte själv bestämma för att "gå med". Det är alltså Nato som bjuder in nya medlemmar, allt i syfte att hota och sätta press på Ryssland. Hur du än vänder och vrider på det så har den västliga militäralliansen Nato växt och finns nu vid Rysslands gräns. Ett solklart hot.

Ryssarna har det minst lika bra som folket i Ukraina, och ukrainarna skull antagligen vinna på att bli ryssar. Den genomkorrupte lille komikern Zelensky har tappat i förtroende både hos det egna folket och hos omvärlden. Putin är en bättre ledare och ser mer till det egna folkets behov. Hade jag bott i Ukraina hade jag välkomnat den ryska invasionen.

Jag ska hjälpa herrn.

Processen att bli medlem i Nato är inte enkel eller snabb. Det kräver att ett land uppfyller vissa kriterier och får godkännande från alla befintliga medlemsländer. Här är en kort sammanfattning av hur det går till:

1. Ansökarlandet meddelar att de vill gå med i Nato. Detta kan göras genom ett brev till Natos generalsekreterare eller genom en offentlig deklaration.

2. Nato bjuder in till medlemskapsförhandlingar om det finns en politisk vilja och konsensus bland medlemsländerna. Detta kan ske vid ett Nato-toppmöte eller vid ett möte i Nordatlantiska rådet (NAC), som är Natos högsta beslutande organ12.

3. En Membership Action Plan (MAP) upprättas för att utvärdera om landet når upp till kriterierna för medlemskap, och medlemskapsförhandlingar genomförs. Kriterierna inkluderar bland annat demokrati, mänskliga rättigheter, rättsstat, marknadsekonomi, försvarsreformer, militär interoperabilitet och bidrag till Natos gemensamma säkerhet.

4. Ansökarlandet ger en avsiktsförklaring som anger att man är redo att möta förpliktelserna med ett medlemskap. Dessa förpliktelser innebär bland annat att acceptera Natos grundläggande principer, att bidra till Natos kollektiva försvar och att delta i Natos politiska och militära strukturer.

5. När Nato anser att ansökarlandet har uppfyllt alla krav, skickar Nato en formell inbjudan till landet att ansluta sig till alliansen. Detta kallas ett inviteläge (“invitee status”) och innebär att landet får delta i vissa Nato-möten och aktiviteter som observatör.

6. Ansökarlandet måste sedan underteckna ett protokoll om tillträde till Nordatlantiska fördraget, som sedan måste ratificeras av samtliga medlemsländers parlament. Detta kan ta olika lång tid beroende på de nationella lagstiftningsprocesserna.

7. När alla ratifikationsinstrument har deponerats hos USA:s regering, som är fördragets depositionsstat, blir ansökarlandet officiellt en Nato-medlem.

Kanske kastar lite ljus på dina funderingar kring att bli medlem i Nato.

Sedan skulle man kunna vända på det.
Varför vill olika länder bli medlem i Nato, om grannarna är trevliga och snälla/vänliga?
Om Ryssland visat sig på/från en bra sida, hade troligen inte Ukraina haft en tanke på att ansöka till Nato.
Varför söker man sig till tryggheten?

När senaste anföll Nato ett annat land? Apropå att Ryssland känner sig hotade.
Senast redigerad av Area55 2023-11-22 kl. 14:32.
Citera
2023-11-22, 14:28
Medlem
Citat:

Ryzzland har haft gräns mot NATO sedan 1949, vatnik, så det är inget nytt för någon.

Eftersom vi i närtid har sett Sveriges (pågående) och Finlands (avslutade) ansökningar så vet de flesta i Sverige hur det går till. Eftersom du inte verkar veta det så finns det två alternativ. Du ljuger i syfte att sabotera diskussionen eller du är inte svensk och sitter med ett översättningsprogram och spammar i syfte att sabotera diskussionen. Jag bryr mig inte om vilket men något av dessa två lär det ju vara. Det är dock rejält tröttsamt vid det här laget.
Citera
2023-11-22, 14:30
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Stadgan medger rätt till självförsvar.
Nej, så du menar att om samerna tar upp vapen mot Sverige så har de all rätt att göra detta?

Du hade till och med stöttat dem då eller?

FN är för fred. Det är självklart att FN inte förespråkar att man försvarar sig med vapen. Handlar det om förtryck så finns det andra lösningar än vapenskrammel.
Citera
2023-11-22, 14:35
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Alltså, du begriper väl att sörja något som varit absolut inte betyder samma sak som att man vill återskapa det? Faktum är att just detta har han ju varit glasklar med om man faktiskt lyssnat på honom.
Så det är ingen lögn… dock är det propaganda. För man hade kunnat nämna just det jag säger ovan. Genom att citera valda delar av vad någon säger så skapar man ett narrativ… utlämnar man att han inte vill återskapa det och dessutom lägger till andra skrämmande saker så har man snart skapat en bild av att han vill återskapa Sovjetunionen. Man kan också visa att han faktiskt sagt de saker man påstår. Extremt slugt.
Jo, jag förstår du väljer att se det så.

Men om jag skulle förklara för dig att den största tragedin i mänsklighetens historia är att exempelvis månlandningen genomfördes. Då är det jävligt självklart att man hade önskat att den aldrig hade genomförts och om den aldrig hade genomförts så hade man gjort allt i sin makt att stoppa den. Dvs Putin hade föredragit ett Sovjetunionen än ett Ryssland idag. Därav återinförandet.

Att sovjetunionen föll var nog det bästa som hände för folken i Baltikum exempelvis och säkert för många andra länder runtom som kände sig hotade av Sovjet. Annars får du gärna visa mig en studie som visar att folket i Baltikum har det sämre nu än då.
Citera
2023-11-22, 14:41
Medlem
Citat:
Nej, så du menar att om samerna tar upp vapen mot Sverige så har de all rätt att göra detta?

Du hade till och med stöttat dem då eller?

FN är för fred. Det är självklart att FN inte förespråkar att man försvarar sig med vapen. Handlar det om förtryck så finns det andra lösningar än vapenskrammel.
De har ingen absolut rätt att göra det. Men i vissa situationer, t ex där rättsliga principer har satts ur spel, där förföljelse och mord pågår och där de ansvariga inte kan ställas till svars, där har man rätt till väpnat försvar. Samerna har det inte för de utsätts inte för den sortens förtryck. Men judarna i Warszawagettot hade det. Ukrainarna har det.

Statsmakter som mördar och förtrycker ser alltid till att göra sina handlingar lagliga och korrumpera eller styra rättsväsendet så att de inte kan nås av lagens långa arm. Det är rena truismen. Den som förtrycks och saknar lagliga medel att försvara sig kan välja mellan att lägga sig ner och dö eller göra motstånd, lagligt eller ej.
Citera
2023-11-22, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark

Det som pekar på det är att han faktiskt gör detta. Ser till att Vitryssland är en marionett, invaderar och försöker införliva Ukraina i Ryssland, samt övriga attacker på länder i närregionen. Svart på vitt alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in