2023-11-22, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Det ska väl vara baserat på inkomst skillnaden mellan mamman och pappan med, t.ex om pappan tjänar mycket mindre än mamman så är bidraget mindre.

3000 låter för högt, jag betalade ca 1500 och då låg vi på lika hög lön....

Citat:
Ursprungligen postat av Orangebanan1
3000 per månad? Haha. Jag har min unge heltid och mitt barn träffar aldrig sin pappa. Jag får 1600 ca i underhåll. Du umgås Med barnen o bidrar ekonomiskt åtminstone så att du ska ha 3 lax i underhåll låter helt otroligt. Säker på att de är så o att hon inte försöker blåsa dig ?

Läser man OP lite nogrannare gäller det tydligen två barn.
Citera
2023-11-22, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yxansurtant
Herregud har hon absolut 0 empati din föredetta levnadskamrat?
Skulle rekommendera dig att kontakta en familjerättsjurist- Ett samtal för rådgivning brukar de bjussa på, men man får leta vilka som erbjuder detta. Tyvärr har jag inget bättre tips. Stort lycka till, hoppas allt löser sig väl

Välkommen till psykfallen kvinnor.
I 8 av 10 fall finns det ingen empati när de är färdiga med dig.
Citera
2023-11-22, 11:11
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tsanwhalar
Så avdrag från underhålssstöd funkar inte ?
Inte om det är fastställt via FK. Du kan dubbelkolla det iallafall. Var så förut.
Citera
2023-11-22, 12:42
Medlem
Ärligt vilken jävla fitta
Du har väl hemförsäkring
Då kan du få hjälp billigare genom hemförsäkring
Du har inget annat än att stämma henne
Risken är att tingsrätten skickar er tillbaka till familjerätten men det är ju bra
Under tiden skriver du ett brev till kronofogden och berättar om din situation
Och till försäkringskassan samma brev
Du har förmildrande omständigheter
Att du redan betalat är inget du kan göra något åt
Då ni levde ihop
Men
Grö en sammanställning på allt du betalat sedan ni separerat
För det tar dom hänsyn till
Citera
2023-11-22, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
"Familjerätten" är trots namnet faktiskt ingen rättslig instans, utan bara någon sorts kommunal medlings-tjänst som socialtjänsten tillhandahåller. Dit kan man vägra gå, helt klart.
Dock kan du driva frågan i en domstol, och då spelar ingen som helst roll om din motpart är med på det eller inte. Du behöver inte ha gått genom "familjerätten" för att ta upp en fråga i domstol.
Nej men risken finns att om han stämmer mamma hamnar dom hos familjerätten iallafall för där få hjälp
Man blir alltid tillbaka skickad till familjerätten om man inte varit dit då man går till domstol
Citera
2023-11-22, 12:55
Medlem
Nu har jag läst hela tråden
Blir tokig när jag läser sånt här
Du måste stämma henne
Men använd ett ombud jurist familjens jurist brukar vara helt bra
Tala inte om för henne att du stämmer henne
Utan gör det bara
Har du möjlighet att ändra ditt schema sätt att arbeta så tycker jag att du ska göra det
Och ha så lite kontakt med henne som möjligt
Det är bättre så för alla
Det tar ca 5 år efter en separation där barn i går att allt ska lugna ner sig
Lycka till
Jag tillbringade 4 år och 12 ggr i domstol med mitt x och jag sa bara hela tiden
Ha barnen hur mycket du vill
Men han bråkade ändå
Citera
2023-11-22, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orangebanan1
3000 per månad? Haha. Jag har min unge heltid och mitt barn träffar aldrig sin pappa. Jag får 1600 ca i underhåll. Du umgås Med barnen o bidrar ekonomiskt åtminstone så att du ska ha 3 lax i underhåll låter helt otroligt. Säker på att de är så o att hon inte försöker blåsa dig ?
Men underhållet räknas ju lika
1600 från ena föräldern och 1600 från andra
Citera
2023-11-22, 13:28
Medlem
mesefils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tsanwhalar
Hej på er m

Jag börjar med att förklara min livssituation så det förhoppningsvis blir lättare att förstå situationen

I april förra året (2022) separerade jag och mitt ex. Vi fick en dotter i mars

Hon kontaktade familjerätten i hennes kommun och blev inkallad snabbt till samtal.

Under våran sambotid så har jag stått för allting ekonomiskt och hon har krävt att jag fört över föräldradagar till henne då hennes var slut…

Jag fick i oktober blodcancer och blev sjukskriven och ganska kritisk sjuk. Jag swishade över mellan 1500:- och 2000:- beroende på vad jag hade möjlighet till. Plus att hon fortsatte kräva mig på föräldradagar.

I maj ansökte hon om underhållsstöd och jag blev skyldig att betala 3000:- kr i månaden retroaktivt.

Jag ligger mycket back ekonomiskt pga cancern och sjukskrivningen fick skjuta upp betalning då jag inte har möjlighet till den summan.

Då jag har haft barnen från fredag till måndag ens helgen och fredag till söndag, borde jag kunna göra avdrag på ca 6 till 7 dagar i månaden. Jag kör även och hämtar och står för aktiviteter såsom lekland, Liseberg , mat och hygienartiklar såsom blöjor med mera.

Jag tycker 3000:- utöver detta är mycket samt skuldberget jag redan har fått

Kontaktade försäkringskassan angående avdrag men då måste det finnas umgängesavtal från socialtjänsten, jurist eller domstol

Kontaktade familjerätten angående detta då min livssituation inte var anpassat till dessa summor och att jag kommer hamna hos kronofogden pga detta. Men de ville att hon skulle kontakta familjerätten och de tänkte inte kontakta henne (exet). Nu vägrar hon kontakta familjerätten

Vet inte hur jag ska göra. Kontakta jurist som kan göra umgängesavtal men det blir skyhög kostnad ?

Tankar och idéer och diskussion är tacksamt

Se till att underhållet betalas via försäkringskassan om det inte redan gör det. De kommer att fortsätta betala underhåll till mamman och du får betala dem i den utsträckning du har möjlighet. Din skuld till Försäkringskassan kommer då växa men de skickar inte dig till Kronofogden. De kommer kräva in pengarna i efterhand istället.

Sjukt tråkig erfarenhet att göra.
Citera
2023-11-22, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Läser man OP lite nogrannare gäller det tydligen två barn.
Oke de missade jag
Citera
2023-11-22, 13:43
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldigflamingo
Nej men risken finns att om han stämmer mamma hamnar dom hos familjerätten iallafall för där få hjälp
Man blir alltid tillbaka skickad till familjerätten om man inte varit dit då man går till domstol

Ja, det är ett moment 22. Det är ungefär lika illa som när domstolar "överlämnar" en ungdomsbrottsling till socialtjänsten i någon kommun. På socialtjänsten är allt superflummigt, semi-frivilligt. Det är ofta inte ens tydligt när eller hur någon fattar ett beslut inom socialtjänsten, och huruvida det går att överklaga. Det är mycket rättsosäkert.
Citera
2023-11-22, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Ja, det är ett moment 22. Det är ungefär lika illa som när domstolar "överlämnar" en ungdomsbrottsling till socialtjänsten i någon kommun. På socialtjänsten är allt superflummigt, semi-frivilligt. Det är ofta inte ens tydligt när eller hur någon fattar ett beslut inom socialtjänsten, och huruvida det går att överklaga. Det är mycket rättsosäkert.
Ja det är vansinne
Citera
2023-11-22, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldigflamingo

Till viss del har du rätt, du måste alltid gå dit på informationssamtal; men såhär står det i informationsskriften från Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd:

"För att stärka barnrättsperspektivet i vårdnadsprocessen finns det sedan den 1 januari 2022 en lag om informationssamtal. Från den 1 mars 2022 är det dessutom krav på att föräldrar ska ha deltagit i ett informationssamtal innan de inleder en tvist i domstol om vårdnad, boende och umgänge. Målet med detta samtal är att ge föräldrarna relevant information som kan underlätta för dem i ett tidigt skede och hitta den lösning som är bäst för barnet i frågor om vårdnad, boende och umgänge."

När kaninkokerskor och andra dumskallar får info om hur domstolsprocessen går till (att främmande människor faktiskt kommer att bestämma om hur du får träffa dina barn om du går vidare med den) händer det att de går med på samarbetssamtal och att skriva avtal med hjälp av familjerätten istället.
Vägrar ditt ex att gå på informationssamtalet kommer det definitivt att vara till hennes nackdel i den fortsatta processen.

Men jag rekommenderar absolut TS att ta kontakt med en familjerättsjurist för att få hjälp.
De flesta erbjuder en timmes gratis, inledande rådgivning.
Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in