2023-11-22, 03:05
Medlem
Negerdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UtvisaFler
Barn och pappor får lida i Swe tack vare dessa manshatare som har makten när det kommer till skilsmässor mellan småbarnsföräldrar.
Vänsterfeminism är livsfarlig och djupt orättvis.

Att detta inte tas upp i media är sjukt. Borde bli större än metoo. Ska männen inte få sin upprättelse?
Citera
2023-11-22, 03:56
Medlem
moderator-hatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Vart kom summan på 3000kr ifrån? Låter galet högt, är det inte knappt 1700 eller nåt?
Jag får 1800
Citera
2023-11-22, 06:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tsanwhalar
Det ska väl kunna göra eftersom det blir underhållskostnader hemma hos mig dom dagarna dom är hos mig
Nej. Antingen betalar man hela eller inget ring och prata med FK om du inte tror mig.
Citera
2023-11-22, 07:09
Medlem
Alla män drabbades när kvinnor har barn och pengkrav...

Tips: Aldrig skaffa barn så snabbt när man inte har henne 100 % eller lära henne vem hon är...

Skriv avtal om framtid korrekta om sepererar mellan två och vem får ha barn osv. Skriv pengavtal.
Klarar HON skriva på ? Då skaffar inte barn med henne.

Avtal papper lämnas in på nån advokat lr bankfack.

Hemsk... när barnen får kläm i detta fallet hela sitt barndoms uppväxt...

Viktigast... VIKTIGT... Att mannen är god relation till kvinnas mor!!! Första hand: partners föräldrar att bli god relation med. Det finns alltid stöd från partners föräldrar och prata med partner m.m.

TS: Du måste söka mer stöd och kanske hitta ny tjej och hjälp med ekonom.

Säg nej om föräldradagar till henne Punkt slut.
Senast redigerad av Dofstom 2023-11-22 kl. 07:16.
Citera
2023-11-22, 07:14
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderator-hataren
Jag får 1800
Det ska väl vara baserat på inkomst skillnaden mellan mamman och pappan med, t.ex om pappan tjänar mycket mindre än mamman så är bidraget mindre.

3000 låter för högt, jag betalade ca 1500 och då låg vi på lika hög lön....
Citera
2023-11-22, 07:28
Medlem
Hovslättsmannens avatar
"Familjerätten" är trots namnet faktiskt ingen rättslig instans, utan bara någon sorts kommunal medlings-tjänst som socialtjänsten tillhandahåller. Dit kan man vägra gå, helt klart.
Dock kan du driva frågan i en domstol, och då spelar ingen som helst roll om din motpart är med på det eller inte. Du behöver inte ha gått genom "familjerätten" för att ta upp en fråga i domstol.
Citera
2023-11-22, 07:53
Medlem
Citat:
Hej på er m

Jag börjar med att förklara min livssituation så det förhoppningsvis blir lättare att förstå situationen

I april förra året (2022) separerade jag och mitt ex. Vi fick en dotter i mars

Hon kontaktade familjerätten i hennes kommun och blev inkallad snabbt till samtal.

Under våran sambotid så har jag stått för allting ekonomiskt och hon har krävt att jag fört över föräldradagar till henne då hennes var slut…

Jag fick i oktober blodcancer och blev sjukskriven och ganska kritisk sjuk. Jag swishade över mellan 1500:- och 2000:- beroende på vad jag hade möjlighet till. Plus att hon fortsatte kräva mig på föräldradagar.

I maj ansökte hon om underhållsstöd och jag blev skyldig att betala 3000:- kr i månaden retroaktivt.

Jag ligger mycket back ekonomiskt pga cancern och sjukskrivningen fick skjuta upp betalning då jag inte har möjlighet till den summan.

Då jag har haft barnen från fredag till måndag ens helgen och fredag till söndag, borde jag kunna göra avdrag på ca 6 till 7 dagar i månaden. Jag kör även och hämtar och står för aktiviteter såsom lekland, Liseberg , mat och hygienartiklar såsom blöjor med mera.

Jag tycker 3000:- utöver detta är mycket samt skuldberget jag redan har fått

Kontaktade försäkringskassan angående avdrag men då måste det finnas umgängesavtal från socialtjänsten, jurist eller domstol

Kontaktade familjerätten angående detta då min livssituation inte var anpassat till dessa summor och att jag kommer hamna hos kronofogden pga detta. Men de ville att hon skulle kontakta familjerätten och de tänkte inte kontakta henne (exet). Nu vägrar hon kontakta familjerätten

Vet inte hur jag ska göra. Kontakta jurist som kan göra umgängesavtal men det blir skyhög kostnad ?

Tankar och idéer och diskussion är tacksamt

Välkommen som man i samhället! Som fler har varit inne på så kommer alla instanser stå på kvinnans sida, rätt eller fel spelar ingen roll, du har 2 alternativ betala och bli bitter. Eller betala och gå vidare. Försäkringskassan kommer inte bry sig om du har dina barn 7-9 dagar de kommer inte dra av några pengar det måste gå via ett beslut via andra typ familjerätten. Försäkringskassan skulle jag kunna skriva mycket om, men de leder ingenstans bästa rådet är att betala eller lägg pengar på hög för när beslutet är taget kommer allt retroaktivt. Vad glad att du inte tar dagis avgiften också!

Du kommer tyvärr inte vinna det här oavsett advokat eller familjerätt! Om du har lite mer flyt än vad jag har haft så kanske ditt ex börjar inse vad hon gör? men det tror jag inte! Hur som helst så är jag i slutet på mitt "misstag" och det har varit svårt att inte bli bitter eller låta barn bli drabbade. Men det är inte deras fel så försök låta bli.

Men glöm aldrig att det finns inget så elakt som en bitterfitta till ett ex!
Citera
2023-11-22, 08:21
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orellanin
Här gäller det Jan Guillou skrev om i sina bäcker, rabarberprincipen, den som har lagt rabarber på barnen får rätt. Hon, alltså. Det kan kännas lockande att stå på sig och kräva sin rätt, men jag råder dig att göra det omvända, ta hand om dig själv och stryp pengaflödet. Kronis ska man inte vara rädd för, har man hamnat snett är det lika bra att anpassa sig, tids nog tar du dig ur det. Men håll kontakten med dina barn!

Instämmer. Som förälder har man inte mycket för att kämpa för sin "rätt". Fokusera på relationen med barnen istället.

Det är intressant när du skriver att hon KRÄVER dig på dina föräldraledighetsdagar..? Vad händer om du säger nej? Det är ju dina dagar, och hon kan absolut inte kräva att du ger bort dem till henne.
Citera
2023-11-22, 08:28
Medlem
Citat:
Hej på er m

Jag börjar med att förklara min livssituation så det förhoppningsvis blir lättare att förstå situationen

Hon kontaktade familjerätten i hennes kommun och blev inkallad snabbt till samtal.

Under våran sambotid så har jag stått för allting ekonomiskt och hon har krävt att jag fört över föräldradagar till henne då hennes var slut…

Jag fick i oktober blodcancer och blev sjukskriven och ganska kritisk sjuk. Jag swishade över mellan 1500:- och 2000:- beroende på vad jag hade möjlighet till. Plus att hon fortsatte kräva mig på föräldradagar.

I maj ansökte hon om underhållsstöd och jag blev skyldig att betala 3000:- kr i månaden retroaktivt.

Jag ligger mycket back ekonomiskt pga cancern och sjukskrivningen fick skjuta upp betalning då jag inte har möjlighet till den summan.

Då jag har haft barnen från fredag till måndag ens helgen och fredag till söndag, borde jag kunna göra avdrag på ca 6 till 7 dagar i månaden. Jag kör även och hämtar och står för aktiviteter såsom lekland, Liseberg , mat och hygienartiklar såsom blöjor med mera.

Kontaktade försäkringskassan angående avdrag men då måste det finnas umgängesavtal från socialtjänsten, jurist eller domstol

Kontaktade familjerätten angående detta då min livssituation inte var anpassat till dessa summor och att jag kommer hamna hos kronofogden pga detta. Men de ville att hon skulle kontakta familjerätten och de tänkte inte kontakta henne (exet). Nu vägrar hon kontakta familjerätten

Vet inte hur jag ska göra. Kontakta jurist som kan göra umgängesavtal men det blir skyhög kostnad ?

Knepig sits och låter som familjerätten gör fel. Dom ska kontakta henne och initiera samarbetssamtal, dock är det frivilligt så hon behöver ej delta.

Du borde verkligen överväga juridisk hjälp, om du har vita papper bör det lösa sig. Allt är inte så svart eller vitt idag, att domstolar följer socialens rekommendationer i alla lägen stämmer ej.

Lycka till
Citera
2023-11-22, 08:59
Medlem
Citat:
Hej på er m

Jag förutsätter att du är försäkrad o då kontaktar du ditt försäkringsbolag för juridisk rådgivning.
Sen en anmälan till soc för att skriva en umgänge avtal mellan er. Vägrar ditt ex att samarbeta så tas det den vägen vidare till familjerätten o sen vidare till tingsrätten.
Dina föräldrar dagar ska du kontakta fk o ta tillbaka omgående.
Förutsätter oxå att du anmält din cancerdiagnos till ditt försäkringsbolag och på så sätt fått ut ersättning där, samt att du har kontaktat Afa för ersättning under din sjukskrivning. Om inte så gör du det nu för att få pengar så du kommer i fatt.
Citera
2023-11-22, 10:50
Medlem
Blir förbannad på alla som slänger skit på kvinnor här! Det är för helvete inte till kvinnan ett underhållsbidrag går - det är till barnet! 1600kr per månad är en minimisumma och räcker verkligen inte till allt barn behöver och dessutom lägger mamman lika mycket pengar från sin sida varje månad för BÅDA FÖRÄLDRARNA ÄR SKYLDIGA ATT FÖRSÖRJA SINA BARN, tänka sig!
TS är pappa till två barn och om han bara swishat 1500 kr per månad för TVÅ barn så är det ju långt under minimikravet för att barnens försörjning ska klaras av - speciellt den senaste tiden när matpriser och allt annat höjts. Det handlar inte om orimliga krav på något sätt från mammans och barnens sida för det är inte deras fel att TS blivit sjuk. De måste för fan kunna leva - barn behöver massor av grejer alldeles oavsett om föräldrarna som skaffat barnen har råd med dem eller inte!
Det man kan tycka är att TS borde kunna få anstånd med att betala den retroaktiva summan pga sin sjukdom. Det är bara att skaffa en jurist och höra hur han ska gå tillväga. Finns rättshjälp att få även för fattiga.
Citera
2023-11-22, 10:52
Medlem
3000 per månad? Haha. Jag har min unge heltid och mitt barn träffar aldrig sin pappa. Jag får 1600 ca i underhåll. Du umgås Med barnen o bidrar ekonomiskt åtminstone så att du ska ha 3 lax i underhåll låter helt otroligt. Säker på att de är så o att hon inte försöker blåsa dig ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in