2023-11-22, 13:24
Medlem
Silltunnas avatar
Går man in på en bar i Sverige och ber om exempelvis en whisky så kommer alltid frågan om det ska vara en fyra eller sexa. Därefter åker måttglaset fram och det skall mätas till förbannelse bakom disken, innan glaset ställs fram och ett överpris presenteras för en.
När jag besökt barer utomlands och beställt samma sak, har glaset ställts på disken framför mig och bartendern hällt upp en generös dos direkt ifrån flaskan, utan att fråga om eller mäta dropparna i nåt tramsigt måttglas innan. Är det bara i Sverige det där är så jävla noga, eller hur ser er erfarenhet ut?
Citera
2023-11-22, 13:28
Medlem
Haajibs avatar
Är det inte lag på att man måste sköta sig om man serverar alkohol eller sprit, annars ryker licensen?
Citera
2023-11-22, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Går man in på en bar i Sverige och ber om exempelvis en whisky så kommer alltid frågan om det ska vara en fyra eller sexa. Därefter åker måttglaset fram och det skall mätas till förbannelse bakom disken, innan glaset ställs fram och ett överpris presenteras för en.
När jag besökt barer utomlands och beställt samma sak, har glaset ställts på disken framför mig och bartendern hällt upp en generös dos direkt ifrån flaskan, utan att fråga om eller mäta dropparna i nåt tramsigt måttglas innan. Är det bara i Sverige det där är så jävla noga, eller hur ser er erfarenhet ut?
Man betalar skatt för spriten som serveras. Det är liknande i alla länder. Var har du varit?
Citera
2023-11-22, 13:35
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

I stort sett bara i Sverige, ja.

(FB) Mätglas - svenskt fenomen?
Citera
2023-11-22, 13:35
Medlem
Silltunnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Man betalar skatt för spriten som serveras. Det är liknande i alla länder. Var har du varit?

Danmark, Tyskland, England, Spanien, Usa…exempelvis
Citera
2023-11-22, 13:38
Medlem
Citat:
Danmark, Tyskland, England, Spanien, Usa…exempelvis
Oh, finns det inte skatt på sprit där? Du får gärna leverera källa på att det inte är så.
Citera
2023-11-22, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
I stort sett bara i Sverige, ja.

(FB) Mätglas - svenskt fenomen?
Du har inte funderat på att det är för att blåsa dig?

Vem fan har inte druckit femtioelva drinkar på mallis utan att bli minsta yr?
Citera
2023-11-22, 13:49
Medlem
Priset.
Citera
2023-11-22, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UtvisaFler
Där också, löjliga Swe.
Den svenska mentaliteten betyder numera att man vill gärna ha makten att bestämma över andra utan att behöva ta personligt ansvar när man gjort fel.
A failed state!
Eller så handlar det om att de blåser dig.
Citera
2023-11-22, 13:55
Bannlyst
Sannolikt så "räknar" barskötare medan de häller för att veta mängden. Blir kanske inte lika exakt som ett mått, men inte fan höftar de vilt varje servering.
Citera
2023-11-22, 13:59
Medlem
Lite läskigt att man inte fattar att man i många länder fifflar med mängden. Lite charmigt att man häller ur flaskan, men man blir såklart blåst.
Citera
2023-11-22, 14:52
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:

Jag vill ha det jag betalar för. Tar alltid sexor och har vid flera gånger fått fyror i stället. Ibland kanske för att de försökt blåsa mig och vid flera gånger pga sopiga 18-åriga bartenders som inte vet hur många centiliter ett sånt där rostfritt måttglas innehåller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in