2012-03-17, 14:47
Medlem
Tänkte höra efter om någon fb:are gjort samma observation som jag. Efter att ha utforskat klubblivet i lite olika lände har jag sett att det skiljer sig markant på en punkt - Mätglasen!

Med tysk precision skall drinkarna innehålla exakt (gärna lite mindre) rätt mängd sprit. I andra länder anses det lite nybörjaraktigt att inte kunna höfta till sig en god drink. Givetvis är det inte för smakens skull man gör detta utan enbart för att minimera kostnaderna.
Kom inte med kommentarer som att man gör det i Magaluf, Alanya, Oslo och så vidare - det är ju bara Svenskar som jobbar i barerna där ändå.

Vad tänker ni om detta? Stämmer det?
Citera
2012-03-17, 15:09
Medlem
Celenos avatar
Ja. Trodde det var allmänt känt.
Citera
2012-03-17, 15:13
Medlem
dppetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tvanotcreme
Tänkte höra efter om någon fb:are gjort samma observation som jag. Efter att ha utforskat klubblivet i lite olika lände har jag sett att det skiljer sig markant på en punkt - Mätglasen!

Med tysk precision skall drinkarna innehålla exakt (gärna lite mindre) rätt mängd sprit. I andra länder anses det lite nybörjaraktigt att inte kunna höfta till sig en god drink. Givetvis är det inte för smakens skull man gör detta utan enbart för att minimera kostnaderna.
Kom inte med kommentarer som att man gör det i Magaluf, Alanya, Oslo och så vidare - det är ju bara Svenskar som jobbar i barerna där ändå.

Vad tänker ni om detta? Stämmer det?

I Filip och Fredriks podcast pratade de när Björn Borg hade stått i en bar på Marbella och beställt "sixes". Enligt dem så är denna mätglaskultur i princip bara var ett svenskt fenomen.

Själv har jag nog aldrig upplevt mätglas utomlands, vad jag kan komma på. Bor i Danmark och här jag har jag då bestämt aldrig sett några.
Citera
2012-03-18, 16:31
Medlem
Verbal.Kints avatar
Jag tycker det hör en bartender till att kunna hälla utan att använda mätglas. Men det är väl som du säger, krogarna vill minimera kostnaderna så mycket som det bara går trots att dem tjänat in en flaska på 2 groggar typ. Svin.
Citera
2012-03-18, 16:38
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verbal.Kint
Jag tycker det hör en bartender till att kunna hälla utan att använda mätglas. Men det är väl som du säger, krogarna vill minimera kostnaderna så mycket som det bara går trots att dem tjänat in en flaska på 2 groggar typ. Svin.
OT: ja sälja sprit, öl och vin i en bar är ren vinst. Noll arbete (OK, hälla upp i glas...), massor av påslag på priset.
Citera
2012-03-18, 17:57
Medlem
trehundras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
OT: ja sälja sprit, öl och vin i en bar är ren vinst. Noll arbete (OK, hälla upp i glas...), massor av påslag på priset.
ren vinst?

vem tror du får pröjsa löner, lokal, tillstånd, stulna/krossade glas, renoveringar etc.
-din dricks eller?
Citera
2012-03-20, 00:06
Medlem
Harkeleights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trehundra
ren vinst?

vem tror du får pröjsa löner, lokal, tillstånd, stulna/krossade glas, renoveringar etc.
-din dricks eller?

Och så kan vi tillägga att man förlorar sitt serveringstillstånd om man säljer sprit för billigt.
Citera
2012-03-20, 02:22
Medlem
Stör mig otroligt mycket på detta fenomen. Jag bor utomlands och de få gånger jag varit i Sverige på sistone har jag inte märkt att de fortfarande håller på med detta (har varit i Stockholm då).

Om de nu nödvändigtvis ska hålla på med det tramset så borde de väl kunna köra 5cl istället genomgående så att man slipper tramset? Det är så otroligt snålt att jag har svårt att förstå det hela. Hur mycket kostar 2cl sprit (mellanskillnaden mellan en 4a och en 6a) för en krog? Typ 6 spänn och detta när en drink kostar typ 120kr.
Senast redigerad av gondolinklyka 2012-03-20 kl. 02:25.
Citera
2012-03-20, 04:59
Medlem
TENTACLEHARDCOREs avatar
Jag kan svara på vad det beror på:

1. Kunderna blir lack och påstår "det där var faan en fyyra" om man inte mäter. Tillstånd kan spana och de ska inte få för sig att man serverar för mycket till berusade personer.

2. Tillstånd kan spana och de ska inte få för sig att man serverar för mycket till berusade personer.

3. I vissa drinkar(inte redbull vodka utan mer Martinis) så är det ibland viktigt att det är rätt förhållande mellan spritmängden och smaksättare/slödricka. I praktiken så spelar det förstås ingen roll då ingen vet hur drinken ska göras och för den delen är för fulla för att lägga märke till smaken.

Personligen tycker jag att man ser mått väldigt sällan.
Citera
2012-03-20, 09:02
Medlem
dankars avatar
Jag ser väldigt sällan mätglas på svenska groggar. Bor i hufvudstaden kan nämnas.

I Storbrittanien skulle jag säga att fenomenet är mer utbrett enligt min erfarenhet. Inte i den form av mätglas du tänker på utan vid drinkbeställningar så har de spritflaskor vända upp och ner vid baren med en kammare som fylls med en exakt mängd sprit som tömns i glaset när man för upp det mot flaskan.

Exempel på vad jag menar:
http://www.acitydiscount.com/pics/md/peachtrader/md_n93142.jpg
Citera
2012-03-20, 11:58
Medlem
Citat:
1. Kunderna blir lack och påstår "det där var faan en fyyra" om man inte mäter. Tillstånd kan spana och de ska inte få för sig att man serverar för mycket till berusade personer.

Det handlar ju fortfarande om snål-kulturen att det ens skall vara "på håret". Klart spriten inte ska slå över åt något håll, men samtidigt är det ju ENDAST spriten man mäter. Om man är så noga med att drinkarna skall vara perfekte borde ju allt mätas.

Det värsta är när flaskan till någon av ingredienserna tar slut och de bara fyller upp med soda vatten istället.
Citera
2012-03-20, 16:10
Medlem
Fanvadcoolts avatar
Anledningen att jag använder mätglas är ganska enkel... Min chef vill det.

Sen är det ju klart att om jag har mycket att göra så frihandar jag ju gärna groggar bara för det går snabbare.

Däremot är det ju rätt smidigt att använda mätglas vid cocktails eftersom det är lite böckigare att frihanda en 1a eller 1.5a än en 4a eller 6a.

Men om jag går på sunkhak så vill jag att dom mäter så jag ser att jag får rätt mängd, vet inte hur många gånger man sett folk hälla upp en 4a eller tom en 2a när man beställt 6a.

Sen angående Alanya, Magaluf osv så visst dom mäter kanske inte spriten i mått men vi blandar inte ut spriten med vatten i Sverige heller...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in