2023-11-22, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Nej, det är nog troligen sant.
Frågan är om någon ur "gänget" är bättre?
Om det(annan person) har något nämnvärd påverkan på kriget?
Nej, de är så genomsyrade av Putintänk att det inte skulle påverka något, tror jag. Och så länge Putin finns i närheten, även om han inte sitter som diktator, så kommer han att ha starkt inflytande på vad som händer. Populär den där snedluggswannaben. Det dröjer väl inte länge innan han ser till att bygga statyer av sig själv, pekandes med hela handen och med framskjuten haka, blickande mot något fjärran.
Citera
2023-11-22, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det är en del pro-ryssar som är för Ryssland endast för att vara emot oss i väst. Inte nödvändigtvis har de samma synpunkter som Ryssland. Det är den jag stör mig på mest.

Denna mentalitet att hata sitt egna samhälle så mycket så man vurmar för ett ryskt samhälle som är 1000ggr värre.

Man får faktiskt vara emot vårt samhälle och emot Ryssland och dess invasion. Det är helt ok.
Du menar att man får ha två tankar i huvudet samtidigt? Det hoppas jag få prova nån dag. Och det där med att det vore 1000ggr värre håller jag inte med om.

Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
"Jag har själv i princip tröttnat på att göra inlägg här för det finns inget intresse av att föra en diskussion"

Återkommer du till gång på gång på gång och klagar på och misskrediterar de som har annan utgångspunkt och argument än dina. Konstigt det där.

Det blir liksom att "förhandla" om fred med Putin, på hans villkor. Det går inte.

Kiev har sagt nej, det funkar inte. Lämna ukraina så blir det fred direkt.

Säger samma till dig. Lämna, ge upp, det funkar inte då det funkar inte nu det funkar inte sen.
Verkligheten som sanning gäller.
Metod M som i marionetterna, KGB metod sedan gammalt, funkar inte i ett informationssamhälle hur snabbt och flitigt man än knappar på tangentbordet under falsk flagg och olika alias.
Det finns de som vill ha fred, men det är alltid några som reser det ena efter det andra hindret mot fredsprocessen. De kräver att ukraina ska ge upp. Inte Ryssland! Säger en hel del!
Citera
2023-11-22, 12:41
Medlem
GenusKhans avatar
Citat:
Bra. Är det därför du heter GenusKhan och har en transa som profilbild?

Bra det. Men det verkar vara sållandet bland dem som är problemet för vissa.

Varför tror du då inte på Rysslands imperialistiska ambitioner när det är Putin själv som yttrat dem?

Vad tror du själv är bakgrunden till den fullskaliga invasionen med den initiala ambitionen att ockupera huvudstaden och omkullkasta dess statsapparat?

Att sitta och neka till ovanstående som du indirekt gjorde är annars ganska underligt.

Men nu är det ju ett land som korsat gränsen till det andra. Båda länderna har inte gjort det. Påverkar inte det din uppfattning på nåt sätt?

Jag tycker att genusvetenskap är tramsig pseudovetenskap har inte har på universitet att göra, det är allt.

Har han sagt det rakt ut att han vill skapa nåt slags nytt imperium så visst, jag har inte hört detta men får jag hans egna ord på det så är det såklart så då. Fast om man då är medveten om att han när dessa imperialistiska ambitioner är det väl bra korkat att honom en klockren anledning/ursäkt att inleda en invasion av Ukraina genom att försöka expandera NATO in på gränsen och installera en pro-NATO-regering medelst färgrevolution kan man tycka. Alla fattar väl att det är fullt orealistiskt att kunna besegra hela Europa militärt med något slags oprovocerat anfallskrig.

Men det är klart, tror man att mannen i Kreml skulle få för sig att invadera ändå oavsett vad som sker och även om man hållit vad man lovat tidigare och inte försökt installera militärbaser i grannländer så är det ju en annan sak, men det får vi aldrig veta nu ändå.

Man kan ju tänka sig vad som skulle hända om Ryssland försökte installera en pro-Kreml-regering i Mexiko och få dem att ingå i ett "försvarssamarbete" t.ex, då skulle det nog vara andra tongångar i medierna när USA marscherade in på direkten och inte snackas om "den oprovocerade attacken" utan snarare ursäktas som en försvarshandling.

Att starta krig är förstås aldrig försvarbart på några grunder utan rent neandertalsbeteende, det ursäktar heller inte några av Rysslands illdåd men man får ju vara pragmatisk för att undvika onödig blodspillan tycker jag, är man medveten om att nu Putin är så galen som alla säger så kan det väl inte komma som en överraskning att han inte drar sig för att utnyttja alla provokationer som ursäkt för att dra igång en invasion, speciellt om man medvetet petar på björnen så mycket det går. Tycker också att det är underligt att alla skriver om den "totalt oprovocerade attacken" när den tvärtom verkar vara totalt medvetet framprovocerad, men är man alldeles för identifierad med sina välprogrammerade åsikter kan det ju vara svårt att ta in information som inte passar in i mallarna för vad man ska/får tycka.

Sen kan jag mycket väl ändra mina åsikter om vad jag tror är de största orsakerna till detta tragiska krig genom intag av ny pålitlig oberoende information då jag självklart inte har full insikt i allting i denna frågan, noterar dock att tråden mestadels verkar vara full av "ryggdunkande" som redan har bestämt för den otroliga naiva inställningen att en sida är "100% ond" och en är "100% god" och allt som motsäger denna totalt svartvita världsbild framkallar en instinktiv reaktion där man anklagar allt ifrågasättande av de officiella narrativen i västliga medier för att vara "ryzztroll", "kamrat", "vatnik" och allt vad det heter...

Men för all del, alla får tycka vad man vill om saken. Jag har ingen agenda åt något håll även om det kan vara svårt att förstå för vissa att man kan flera motstridiga tankar i huvudet och tycka att båda sidors regeringar är totalt korrupta och krigshetande, försöker bara att undvika att lyssna blint på den ena sidans propaganda och försöka förstå helheten, även om det ibland kan slå över åt andra sidan av ren trötthet av att utsättas för så mycket desinformation på daglig basis, det kan jag erkänna.

Med det sagt så är det nog ingen större idé att leta i denna tråd efter balanserade analyser utan avgrundsdjupt bias åt en sida vad det verkar, kanske mitt eget fel som mot bättre vetande hoppade i hajtanken så att säga. Tar gärna emot bra och sakliga argument för varför jag har fullständigt fel i min världsbild och att skulden för allting ligger till 100% hos Putin, överdrivet upprapande av samma trötta narrativ vi har fått höra i medierna nu under åratal och allmänt hetsande från tangentbordskrigande tuffingar hemma i pojkrummet och Paasikivi-liknande clowner utan verklighetsförankring undanbedes vänligen.

Fast vid närmare eftertanke är det nog bäst att man kryper tillbaka under den sten man kom från så "ordningen" kan bli återställd och konsensus upprättat igen...
Senast redigerad av GenusKhan 2023-11-22 kl. 12:44.
Citera
2023-11-22, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GenusKhan
Jag är inte ett dugg rädd för avvikande sexualiteter och förstår självklart att Rysslands floder av propaganda också är skitsnack, precis som all den som kommer ur våra egna medier och ur "experters" munnar dagligen.

Bara för att man klarar av att se igenom den "egna" sidans skitsnack/påverkansoperationer/propaganda betyder inte att man är "pro" den "andra sidan", bara tramsiga polariseringstaktiker som inte gynnar vanligt folk på någon sida.

Det är långt ifrån samma sak. I den fria världens medier förekommer det ju felaktigheter baserade på bristande information eller missförstånd, och en hel del tveksamheter där man väljer att förtiga vissa saker och kanske överdriva andra. Jag är helt med på det, även om de flesta rena felaktigheter brukar följas av en rättelse med tiden.

Från rysk sida får vi, utöver det ovanstående, även rena lögner, fullkomliga falsarier helt utan kontakt med verkliga händelser konstruerade enkom för att stödja det Kremlska narrativet. Och det är en hel del av den varan också, tillräckligt mycket för att beröva egentligen alla utsagor därifrån dess informationsvärde, åtminstone så länge de inte får stöd från annat håll.

Så det går inte att hävda att båda sidor är lika illa i det här avseendet. Det är inte så, långt ifrån.
Citera
2023-11-22, 12:45
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Och det där med att det vore 1000ggr värre håller jag inte med om.
Har du någonsin bott i ett land där en avvikande åsikt kan innebära fängelse?

Jag arbetade i Kina ett tag och den övervakningen som den kinesiska staten utför på utlänningar bosatta i landet är inte särskilt rolig. Man går ständigt och funderar på vad de har koll på och inte. För koll, det har de. De övervakar både dig som person och din internettrafik.
Citera
2023-11-22, 12:48
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smaug20017
Problemet med beställningen var att de kostade dubbelt så mycket än vad de sade har jag för mig. Därför körde inte produktionen igång.

Okej det har jag i så fall missat. Tack för inf.

Men i sig spelar det ju ingen större roll i sammanhanget, det finns hur som helst inga nya tanks.

Fast en fundering, varför har de då visat upp dem på segerparaden?

(Bunus fråga: Vet du om det stämmer att en stals under repetitionen? Har läst det, men finner bara påståenden om det utan källor.)
Citera
2023-11-22, 12:50
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Fyra frågor till dig.
1. Har du läst boken av Oscar Johnson?
2. Hur är det med Folkrätten?
3. Hur är det med rapporter från FN. Trovärdiga eller propaganda?(apropå att du sa, kom inte dragndes med FN)
4. Du som tröttnat på denna skittråd. Ändå kommer du hit för att göra ytterligare ett inlägg, på samma tema. Vad tvingar dig att läsa och skriva här?

Ska ge dig några snabba svar men vill inte inte ge mig in i en ny ordväxling. Du får gärna sista ordet om det får dig att känna dig bra. Allt för tröttsamt och slöseri med energi bara.
1. Jag har beställt den. Läst på lite om vad han påstår och säger väl i sak inte direkt mot honom. Ryssland är och har varit Sveriges största militära hot. Senaste turerna och vårt eget agerande har förstärkt det hotet. Ur svenskars säkerhet sett så var detta förbannat onödigt.
2. Ryssland bryter mot folkrätten men det gör USA och Ukraina m.fl. också. (Bara alldeles nyss så var det flera här inne som bejublade hur en civil tillställning blev angripen med HIMARS och bl.a. en civil sångerska i Donetsk blev dödad. Så äcklande med alla er som gläds åt civila offer) Det ursäktar visserligen inte att Ryssland bryter mot folkrätten men vi har idag en världsordning som bygger på dubbla måttstockar så det skriker om det. Ska vi ha internationella lagar så ska de följas av alla annars leder detta tillslut fram till nya storkrig.
3. Tror inte mycket på FN faktiskt. En i mångt och mycket väst-styrd organisation. 3 av 5 av de permanenta medlemmarna i Säkerhetsrådet med veto-rätt är från väst. I övrigt så är USA inflytande över många länder såpass stort så en omröstning i FN säger inte särskilt mycket mer än vilka länder som fortfarande är rädda av att drabbas av sanktioner från USA. FN har spelat ut sin roll i den här världen. Vi behöver något nytt.
4. Jag kommer fortsätta att läsa här. På samma sätt som jag även kommer läsa Aftonbladet, Washington Post, Guardian, Russia Today, Kiev (In)dependent m.fl. Den som inte på daglig basis utsätter sig för andra åsikter kommer bli hjärntvättad fortare än kvickt.
Citera
2023-11-22, 12:51
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novakolia
USA och deras lakej Ukraina har attackerat den etnisk ryska minoriteten i östra Ukraina.
Jo, det var väl det som Putin hade som en av orsakerna till invasionen i hans tal ja. Tillsammans med nazism och en massa annat.

Men sedan krigets start så har ryssnationalisten Igor Girkin redan erkänt att det var han som startade oroligheterna i Ukraina. Vi vet också att ryska trupper redan 2014 befunnit sig i Ukraina.

Så argumentet att Ukraina anfallit ryska minoriteten står sig då ganska svagt. Det var ryska reguljära trupper som Ukraina anföll och därmed helt legitimt.

För som de som startade oroligheterna i Donbass är de som tog upp vapen och ockuperade de ukrainska myndighetsbyggnaderna i området, dvs Igor Girkin.

Varför inte bara erkänna för dig själv att hela invasionen handlar om att förstöra Ukraina som land och på sikt införliva det i Ryssland?
Citera
2023-11-22, 12:53
Avstängd
smaug20017s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Okej det har jag i så fall missat. Tack för inf.

Men i sig spelar det ju ingen större roll i sammanhanget, det finns hur som helst inga nya tanks.

Fast en fundering, varför har de då visat upp dem på segerparaden?

(Bunus fråga: Vet du om det stämmer att en stals under repetitionen? Har läst det, men finner bara påståenden om det utan källor.)
Dessa T-14 som var på segerparaden var prototyper och de har vad jag vet, bara producerat två dussin av dem. Svinen ville visa till världen att de har en ny typ av Tank men det var allt en lögn. Det du såg på paraden var en grov synvilla....
Citera
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novakolia
500 000 döda ukrainska soldater
50 000 - 100 000 döda ryska soldater (inkl paramilitära styrkor)

Civila döda i Ukraina färre än de civila som Israel dödat under de senaste 3 veckorna.

Och ändå så har Ryska staten betalat ut pengar till 239 tusen döda soldaters efterlevande. Hur går det ihop egentligen, du sitter väl inte här och ljuger?

https://www.kyivpost.com/analysis/22929
Citat:
Using these figures, the outlet calculated that one-time payments would be made for 102,700 soldiers killed in Ukraine with survivors’ pensions being paid in respect of a total of 239,300 troops killed.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smaug20017
Ok nu kör vi igen. FRED FRED FRED! FREDSAMTAL! FÖRHANDLINGSBORDET! Bara mongolvurmare som du pratar det snacket.....
Jag är verkligen inte på Rysslands sida i den här konflikten. Det finns inget fel med att vilja ha fred, om villkoren är de rätta. Och villkoret är att Ryssland ska lämna ukrainskt territorium. Punkt. Men sen finns det de som använder order fredsförhandlingar till att mena målade pansarbilar som åker förbi Zelensky, fyllbult som höjer och sänker armarna nånstans i Moskva till takten av marschmusik, någon som hostar fram en överenskommelse från nån webbsida, malplacerade saker på trottoarerna i Kiev för att hindra gångtrafikanter osv. Fjärrstyrd gaslightning av befolkningen i Ukraina. Det är inte något jag skulle nappa på om jag var Zelensky.
Citera
2023-11-22, 12:57
Medlem
Citat:
Jo, det var väl det som Putin hade som en av orsakerna till invasionen i hans tal ja. Tillsammans med nazism och en massa annat.

Men sedan krigets start så har ryssnationalisten Igor Girkin redan erkänt att det var han som startade oroligheterna i Ukraina. Vi vet också att ryska trupper redan 2014 befunnit sig i Ukraina.

Så argumentet att Ukraina anfallit ryska minoriteten står sig då ganska svagt. Det var ryska reguljära trupper som Ukraina anföll och därmed helt legitimt.

För som de som startade oroligheterna i Donbass är de som tog upp vapen och ockuperade de ukrainska myndighetsbyggnaderna i området, dvs Igor Girkin.

Varför inte bara erkänna för dig själv att hela invasionen handlar om att förstöra Ukraina som land och på sikt införliva det i Ryssland?

Ryska minoriteten i Ukraina har all rätt att skydda sig själva enligt gällande folkrätt.

Det finns ingenting i Putins olika tal genom tiderna eller om man ser på hans politik som tyder på att han vill ha ett expansivt Ryssland. Det är spöken i era huvud. Jag rekommenderar att ni tar och glömmer Poltava och kommer in i verkligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in