2023-11-22, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Har du någonsin bott i ett land där en avvikande åsikt kan innebära fängelse?

Jag arbetade i Kina ett tag och den övervakningen som den kinesiska staten utför på utlänningar bosatta i landet är inte särskilt rolig. Man går ständigt och funderar på vad de har koll på och inte. För koll, det har de. De övervakar både dig som person och din internettrafik.
Ja. Jag har också sett hur övervakningen i pseudodemokratiska stater går till, och den är värre. I Kina kan de riskera att någon ogillar regimen, så länge de är passiva. De kan alltid plocka in personen och ge hen ett nackskott om så skulle behövas. I pseudodemokratier tolererar man inte ens att folk har åsikter utanför den mycket snäva åsiktskorridoren. Man tolererar inte avvikelser i tanken ens.
Citera
2023-11-22, 13:11
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novakolia
Ryska minoriteten i Ukraina har all rätt att skydda sig själva enligt gällande folkrätt.
Men det fanns inget folkmord på rysk minoritet innan 2014. Inte efter 2014 heller. Oroligheterna startade 2014 och det var även då som anti-ryska åsikterna kom fram. Detta efter att hela Ukraina visste att ryska trupper opererade mer eller mindre obehindrat inne i Ukraina.

Så förföljelsen av pro-ukrainare i Donbass är lika mycket verklighet som förföljelsen av pro-ryssar i Ukraina.

Men att påstå att Ukraina startade förföljelsen är inte sant.

Citat:
Det finns ingenting i Putins olika tal genom tiderna eller om man ser på hans politik som tyder på att han vill ha ett expansivt Ryssland. Det är spöken i era huvud. Jag rekommenderar att ni tar och glömmer Poltava och kommer in i verkligheten.
Det är ju inte riktigt så det är. Hans planer att återinföra Ryssland som stormakt har alltid funnits där.
Citat:
"Russia has been a great power for centuries, and remains so. It has always had and still has legitimate zones of interest ... We should not drop our guard in this respect, neither should we allow our opinion to be ignored," Putin said.

His domestic policy was to restore stability, to end what he called the "revolutions", that had brought Russia low. His foreign policy was to regain Russia's place in world affairs.
https://www.bbc.com/news/magazine-26769481

Hans tal finns på en.kremlin.ru om du är intresserad på riktigt. Är detta bara ett i raden av svepskäl du har så stannar det där.
Citera
2023-11-22, 13:14
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Ja. Jag har också sett hur övervakningen i pseudodemokratiska stater går till, och den är värre. I Kina kan de riskera att någon ogillar regimen, så länge de är passiva. De kan alltid plocka in personen och ge hen ett nackskott om så skulle behövas.
Precis, man kan försvinna som många människor gör i Ryssland lite då och då. Flyga ut genom ett fönster lite sådär eller kanske fängslas för något banalt.

Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
I pseudodemokratier tolererar man inte ens att folk har åsikter utanför den mycket snäva åsiktskorridoren. Man tolererar inte avvikelser i tanken ens.
Inte socialt kanske. Men att du skulle få ett nackskott finns inte ens på kartan.
Citera
2023-11-22, 13:16
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smaug20017
Ok nu kör vi igen. FRED FRED FRED! FREDSAMTAL! FÖRHANDLINGSBORDET! Bara mongolvurmare som du pratar det snacket.....

Nu måste jag "försvara" 1234reservkontot.
Min uppfattning är att du tolkar honom fel.
Han skriver att alla kräver att Ukraina ska ge upp. Att man inte säger samma sak till Ryssland.

Så läs om igen vad han skriver. Jag tror du missuppfattar honom.
Citera
2023-11-22, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Du växlar mellan att vara för snål för att vilja hjälpa till att stoppa en vansinnig folkrättsvidrigt invassion till att yra om att Nato expanderar.
Säg något krig som inte är folkrättsvidrigt.

Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
I över två år har du nu fått förklarat för dig att Nato inte funkar som Ryzztrollen försöker lura i oss, men fortfarande inte fattar.

Så, korkad och snål blir domen.
Nato har växt från ursprungliga 10 länder till att idag omfatta 30 länder. Det mesta av utvidgningen har skett i öst, mot Ryssland. Det är klart att ryssarna känner sig hotade, och kriget har provocerats fram av Nato.
Citera
2023-11-22, 13:25
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Ska ge dig några snabba svar men vill inte inte ge mig in i en ny ordväxling. Du får gärna sista ordet om det får dig att känna dig bra. Allt för tröttsamt och slöseri med energi bara.
1. Jag har beställt den. Läst på lite om vad han påstår och säger väl i sak inte direkt mot honom. Ryssland är och har varit Sveriges största militära hot. Senaste turerna och vårt eget agerande har förstärkt det hotet. Ur svenskars säkerhet sett så var detta förbannat onödigt.
2. Ryssland bryter mot folkrätten men det gör USA och Ukraina m.fl. också. (Bara alldeles nyss så var det flera här inne som bejublade hur en civil tillställning blev angripen med HIMARS och bl.a. en civil sångerska i Donetsk blev dödad. Så äcklande med alla er som gläds åt civila offer) Det ursäktar visserligen inte att Ryssland bryter mot folkrätten men vi har idag en världsordning som bygger på dubbla måttstockar så det skriker om det. Ska vi ha internationella lagar så ska de följas av alla annars leder detta tillslut fram till nya storkrig.
3. Tror inte mycket på FN faktiskt. En i mångt och mycket väst-styrd organisation. 3 av 5 av de permanenta medlemmarna i Säkerhetsrådet med veto-rätt är från väst. I övrigt så är USA inflytande över många länder såpass stort så en omröstning i FN säger inte särskilt mycket mer än vilka länder som fortfarande är rädda av att drabbas av sanktioner från USA. FN har spelat ut sin roll i den här världen. Vi behöver något nytt.
4. Jag kommer fortsätta att läsa här. På samma sätt som jag även kommer läsa Aftonbladet, Washington Post, Guardian, Russia Today, Kiev (In)dependent m.fl. Den som inte på daglig basis utsätter sig för andra åsikter kommer bli hjärntvättad fortare än kvickt.

Dina svar.
1. Du har inte läst, men har redan svaren. ok...
2. Vad USA har gjort får du ta i en annan tråd. Hela tiden så ska du skena iväg i "titta vad de här gjorde". Och titta, nu är det en sångerska som blev död. Jo, på en militär tillställning. Det, fastnar du för. Dubbla måttstockar? Vi pratar bra om Rysslands invasion av Ukraina i denna tråden. Du får starta en tråd om "Dubbla måttstockar" så får du kräkas bäst du vill på USA, Nato, Nuland, EU , CIA osv.
Hur svårt är det att fatta??
3. FN duger inte heller. 2 av 5 permanenta(räcker med 1) är Kina och Ryssland. Inte mycket till väst, det, eller hurt? Men, väst var du tvungen att nämna. Igen. Jisses.
Något nytt. Ok, vaddå? Vilken världspolis vill du skapa och hur ska du få sådana som Putin att följa denna nya världspolis?
4. Spelar ingen roll vad du läser, någonstans. Din avoghet mot väst är cementerad. Varför bor du här? För det gör du väl?
Citera
2023-11-22, 13:27
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smaug20017
Dessa T-14 som var på segerparaden var prototyper och de har vad jag vet, bara producerat två dussin av dem. Svinen ville visa till världen att de har en ny typ av Tank men det var allt en lögn. Det du såg på paraden var en grov synvilla....

Okej tack!

Nä jag har ingen större tilltro till allt Ryssland påstår, i synnerhet inte när det gäller tekonska innovationer såsom nya avancerade vapen. Det är nog i få områden de tillhör världseliten i, typ propaganda, korruption, vodkakonsumtion, köldrekord, ishockey, konståkning och balett. Varav bara de tre sistnämnda är positiva, dock helt irrelevanta för krigets utgång.
Citera
2023-11-22, 13:31
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenusKhan
Jag tycker att genusvetenskap är tramsig pseudovetenskap har inte har på universitet att göra, det är allt.
Så hur en människa känner inom sig ska man försumma? Vi ska inte försöka utreda varför vissa pojkar känner sig som flickor och tvärtom. Bara kväsa det. Det är inte naturligt liksom. Är det argumentet?

Citat:
Har han sagt det rakt ut att han vill skapa nåt slags nytt imperium så visst, jag har inte hört detta men får jag hans egna ord på det så är det såklart så då. Fast om man då är medveten om att han när dessa imperialistiska ambitioner är det väl bra korkat att honom en klockren anledning/ursäkt att inleda en invasion av Ukraina genom att försöka expandera NATO in på gränsen och installera en pro-NATO-regering medelst färgrevolution kan man tycka. Alla fattar väl att det är fullt orealistiskt att kunna besegra hela Europa militärt med något slags oprovocerat anfallskrig.
Det är väl ganska vedertaget att det inte är omöjligt att lyckas. Han har redan lyckats splittra Europa med en massa lögner. Skulle han splittra Nato så kan ett anfall mot Europa vara fullt möjligt.

Citat:
Men det är klart, tror man att mannen i Kreml skulle få för sig att invadera ändå oavsett vad som sker och även om man hållit vad man lovat tidigare och inte försökt installera militärbaser i grannländer så är det ju en annan sak, men det får vi aldrig veta nu ändå.
Varför ska Ryssland få ha åsikter om vad som sker i andra länder. Det är uteslutet att Nato någonsin skulle invadera Ryssland i syfte att förstöra Ryssland. Men tvärtom är ett faktum.

Citat:
Man kan ju tänka sig vad som skulle hända om Ryssland försökte installera en pro-Kreml-regering i Mexiko och få dem att ingå i ett "försvarssamarbete" t.ex, då skulle det nog vara andra tongångar i medierna när USA marscherade in på direkten och inte snackas om "den oprovocerade attacken" utan snarare ursäktas som en försvarshandling.
Jaså, det tror du? Utan bevis så är det ju endast indicier. Jag tror inte på detta. Det finns inga länder som vill alliera sig med Ryssland.

Citat:
Att starta krig är förstås aldrig försvarbart på några grunder utan rent neandertalsbeteende, det ursäktar heller inte några av Rysslands illdåd men man får ju vara pragmatisk för att undvika onödig blodspillan tycker jag, är man medveten om att nu Putin är så galen som alla säger så kan det väl inte komma som en överraskning att han inte drar sig för att utnyttja alla provokationer som ursäkt för att dra igång en invasion, speciellt om man medvetet petar på björnen så mycket det går. Tycker också att det är underligt att alla skriver om den "totalt oprovocerade attacken" när den tvärtom verkar vara totalt medvetet framprovocerad, men är man alldeles för identifierad med sina välprogrammerade åsikter kan det ju vara svårt att ta in information som inte passar in i mallarna för vad man ska/får tycka.
Så behandla Ryssland som galna är vägen att gå? Som vi gjorde under hela kalla kriget. Nej, rätt väg att Ryssland får ta lite jävla ansvar de också.

Citat:
Sen kan jag mycket väl ändra mina åsikter om vad jag tror är de största orsakerna till detta tragiska krig genom intag av ny pålitlig oberoende information då jag självklart inte har full insikt i allting i denna frågan, noterar dock att tråden mestadels verkar vara full av "ryggdunkande" som redan har bestämt för den otroliga naiva inställningen att en sida är "100% ond" och en är "100% god" och allt som motsäger denna totalt svartvita världsbild framkallar en instinktiv reaktion där man anklagar allt ifrågasättande av de officiella narrativen i västliga medier för att vara "ryzztroll", "kamrat", "vatnik" och allt vad det heter...
Ok, är det störande för dig att det finns människor som har den sammanhållningen? Att vi står enade?

Citat:
Men för all del, alla får tycka vad man vill om saken. Jag har ingen agenda åt något håll även om det kan vara svårt att förstå för vissa att man kan flera motstridiga tankar i huvudet och tycka att båda sidors regeringar är totalt korrupta och krigshetande, försöker bara att undvika att lyssna blint på den ena sidans propaganda och försöka förstå helheten, även om det ibland kan slå över åt andra sidan av ren trötthet av att utsättas för så mycket desinformation på daglig basis, det kan jag erkänna.
Jag förstår att många känner så. Det är trötta på det mesta. Men att ta Rysslands sida är så inihelvete fel.

Citat:
Fast vid närmare eftertanke är det nog bäst att man kryper tillbaka under den sten man kom från så "ordningen" kan bli återställd och konsensus upprättat igen...
Nejdå, såklart alla ska få ha en åsikt. Men min erfarenhet är att pro-ryssar ljuger igenom sina argument. Jag har inte sett ett enda riktigt argument i att det skulle vara ok för Ryssland att invadera. Att USA gjort det tidigare i historien är inget giltigt argument.

USA har faktiskt tidigare hjälpt till mot Tyskland två ggr. Ryssland gjorde det inte och hade inte lyft ett finger om inte Tyskland hade inlett Barbarossa. De hade bara letat efter andra möjligheter att expandera sitt land som de också gjorde efter vk2 med hela jävla warzawapaktsområdet.
Citera
2023-11-22, 13:32
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ryska minoriteten i Ukraina har all rätt att skydda sig själva enligt gällande folkrätt.

Det finns ingenting i Putins olika tal genom tiderna eller om man ser på hans politik som tyder på att han vill ha ett expansivt Ryssland. Det är spöken i era huvud. Jag rekommenderar att ni tar och glömmer Poltava och kommer in i verkligheten.

Det fetade.
Nej. Här har du direkt fel i sak. Folkrätten reglerar interstatliga frågor.
Möjligen kan du hänvisa till mänskliga rättigheter. Men nu har UNHCR(FN) varit i östra Ukraina och synat det som hänt och kommit med rapporter. Så ditt folkmord(?) av rysk minoritet har inte existerat.

Att folk revolterar med vapen är en intern fråga i respektive land. Det är så det fungerar.
Att du påstår något så fel, tyder på att du inte vet vad du pratar om. Läs gärna på.

När det gäller Putins påståenden, finns hans tal på Ryska Myndigheternas hemsida att läsa.
Förstår du ryska, så kan du kika på video på youtube, när han läser innantill sitt tal.
Citera
2023-11-22, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Nu ljuger du friskt.
Inte ens för 15 år sedan var han "mycket populär ". Snarare accepterad eftersom alternativ saknades.
Att ryssar i allmänhet skulle ha samma standard som vi i väst är ju bara löjligt. Det finns ju inte ens toalett och varmvatten inne i alla hus, något vi tar för givet.
Det kan ta några år för Ryssland att komma ikapp, men så länge allt går åt rätt håll så kommer Putin sitta säkert. Och ryssarna är pragmatiska - vem vet vad som skulle komma istället för Putin. Kanske blir det sämre istället?
"När den ryska ekonomin förbättrades efter millennieskiftet började levnadsstandarden stiga. Ryssland är idag ett tryggare och bekvämare land att leva i för majoritetsbefolkningen men klyftorna i samhället är stora."
https://www.ui.se/landguiden/lander-och-omraden/europa/ryssland/sociala-forhallanden/
Citera
2023-11-22, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbolasse
Säg något krig som inte är folkrättsvidrigt.

Nato har växt från ursprungliga 10 länder till att idag omfatta 30 länder. Det mesta av utvidgningen har skett i öst, mot Ryssland. Det är klart att ryssarna känner sig hotade, och kriget har provocerats fram av Nato.

Du tror inte att det kan ha varit så att alla de länderna som under årtionden trampats ner av den ryska stöveln kände sig fortsatt hotade av Ryssland och sökte trygghet där de kunde finna den (dvs hos Nato) när de för 30 år sedan fick chansen att bli fria?

Är det enligt dig bara Ryssland som ska ha rätt att inte känna sig hotade?
Citera
2023-11-22, 13:39
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Att förstöra tråden det är dina meningsfränders specialitet. Sådana som inte kan föra en normal sansad dialog och försöka se på problemet någorlunda objektivt. Sådana som använder uttryck som ryzz, orcher, satanister osv. Dessa individer som verkar i sin mentala utveckling stannat vid tonåren, det är de som förstör tråden och inte sådana som jag. Jag har aldrig skrivit något dåligt om det ukrainska folket eller gett dem diverse epitet. Sådant sysslar NI med.

Citat:
Du citerar propagandakanaler som om det vore fakta.

Citat:
500 000 döda ukrainska soldater
50 000 - 100 000 döda ryska soldater (inkl paramilitära styrkor)

Civila döda i Ukraina färre än de civila som Israel dödat under de senaste 3 veckorna.

Du har egna länkar/källor på dina påståenden? Du anklagar folk för att sprida propaganda. Men du har källor på dina påståenden

Citat:
Erkänn det är du på bilden eller hur?
Slutligen det fetade ovan, med slutklämen om bilden?
Vad var det du sa igen(det fetade)?
Ehhh???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in