2023-11-22, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nora2002
Men är det inte ett måste att maska ett litet barn utsatt för våldtäkter?

Det hindrar nog även media i sin granskning och rapportering av fallet. Bara en teori men de kanske känner att de inte kan lyfta de sexuella övergreppen, då domstolen ej maskat.

Sekretesslagstiftningen är både snårig godtycklig och i ständig förändring. Nyligen beslutades att upphäva lagändringen som skulle utökat sekretessen för både målsägande och vittnen. Dock var det även innan dess brukligt att i alla fall maska i sexualmål men ÄVEN minderåriga. Har sett alla varianter.
Citera
2023-11-22, 11:20
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentalKristid
Förlåt men du är dum i huvudet.

Jag har en bror med med stora insatser från Lss å de prövningarna är inget jag önskar min värsta fiende. Vet du hur svårt det är att få assistans? Se bara alla problem familjen till den stackars flickan i Skellefteå haft sen hon våldtogs å misshandlades så svårt att hon nu behöver assistans. Hennes familj har jobbat frivilligt å oavlönat för å kunna resa då de inte får de insatser som de behöver trots massiv bevisning.

Att J*smine å D*niel fantiserade om Lss visar bara att de har noll koll å precis som du tror att om man halta lite så kastar de skattepengar efter en.

Jag VET sådana fall, och du kan väl inte ha missat dem som det stått om i tidningarna? För den skull är det ingen som har sagt, att ALLA föräldrar och syskon som anställs som personliga assistenter fuskar och vill sina barn illa. Men det KAN finnas en frestelse att få ha kvar denna bekväma tillvaro - få vara hemma, vara sin egen chef, inte behöva ge sig ut i arbetslivet. Och det är en risk för barnen, vare sig de är handikappade på riktigt eller inte.

Här är två fall:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7lqX6o/tvingade-sin-dotter-att-spela-psyksjuk-i-elva-ar

https://omni.se/tvingade-dottern-spela-funktionshindrad-doms/a/3JdjQP

...och angående Luna så HAR hon assistenter. Det föräldrarna har pratat om i tidningarna är att de inte får ta med assistenterna på resor, med lön från kommunen. Detta kan man förstås diskutera hur länge som helst, men det anses inte höra till "skälig levnadsnivå" att få resa. Om det skulle vara så, skulle även socialtjänsten t.ex. behöva betala ut extra socialbidrag till sina klienter en gång om året (kanske?), för att de ska få möjlighet att resa, och det skulle ju bli oerhört dyrt om alla ska ha det. Det är en helt annan fråga.
Senast redigerad av Merwinna 2023-11-22 kl. 11:24.
Citera
2023-11-22, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag VET sådana fall, och du kan väl inte ha missat dem som det stått om i tidningarna? För den skull är det ingen som har sagt, att ALLA föräldrar och syskon som anställs som personliga assistenter fuskar och vill sina barn illa. Men det KAN finnas en frestelse att få ha kvar denna bekväma tillvaro - få vara hemma, vara sin egen chef, inte behöva ge sig ut i arbetslivet. Och det är en risk för barnen, vare sig de är handikappade på riktigt eller inte.

Här är två fall:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7lqX6o/tvingade-sin-dotter-att-spela-psyksjuk-i-elva-ar

https://omni.se/tvingade-dottern-spela-funktionshindrad-doms/a/3JdjQP

...och angående Luna så HAR hon assistenter. Det föräldrarna har pratat om i tidningarna är att de inte får ta med assistenterna på resor, med lön från kommunen. Detta kan man förstås diskutera hur länge som helst, men det anses inte höra till "skälig levnadsnivå" att få resa. Om det skulle vara så, skulle även socialtjänsten t.ex. behöva betala ut extra socialbidrag till sina klienter en gång om året (kanske?), för att de ska få möjlighet att resa, och det skulle ju bli oerhört dyrt om alla ska ha det. Det är en helt annan fråga.

Stor skillnad på att få försörjningsstöd eller att ha blivit våldsutsatt dock!
Citera
2023-11-22, 11:28
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Stor skillnad på att få försörjningsstöd eller att ha blivit våldsutsatt dock!

Nja, "skälig levnadsnivå" är samma för alla människor i landet - och så måste det vara. Sedan kan en person som blivit utsatt för brott begära skadestånd, och då få ut pengar från gärningsmannen eller Brottsofferfonden, som kan användas till "guldkant" - t.ex. resor. Det finns även många fonder och stiftelser just för funktionshindrade barn, att söka pengar från.
Citera
2023-11-22, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nja, "skälig levnadsnivå" är samma för alla människor i landet - och så måste det vara. Sedan kan en person som blivit utsatt för brott begära skadestånd, och då få ut pengar från gärningsmannen eller Brottsofferfonden, som kan användas till "guldkant" - t.ex. resor. Det finns även många fonder och stiftelser just för funktionshindrade barn, att söka pengar från.

Orimligt. Samhället har en skuld till den flickan som man inte har mot övriga.
Citera
2023-11-22, 11:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Orimligt. Samhället har en skuld till den flickan som man inte har mot övriga.

Nja. Den okontrollerade invandringen är Statens fel. Eller du kanske menar att kommunens personal skulle ha stoppat pojken? Det var inte lätt med de lagar vi har. Det blir lite lättare nu, när polis, skola och socialtjänst åtminstone får utbyta information om en elev. Hur eller hur, så handlar det om skattepengar, d.v.s. vanliga kommunmedborgares intjänade pengar. Och dessa ska räcka till mycket, som bekant..
Citera
2023-11-22, 11:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MentalKristid
Förlåt men du är dum i huvudet.

Jag har en bror med med stora insatser från Lss å de prövningarna är inget jag önskar min värsta fiende. Vet du hur svårt det är att få assistans? Se bara alla problem familjen till den stackars flickan i Skellefteå haft sen hon våldtogs å misshandlades så svårt att hon nu behöver assistans. Hennes familj har jobbat frivilligt å oavlönat för å kunna resa då de inte får de insatser som de behöver trots massiv bevisning.

Att J*smine å D*niel fantiserade om Lss visar bara att de har noll koll å precis som du tror att om man halta lite så kastar de skattepengar efter en.

Är DU dum i huvudet?

Det fuskas MASSOR inom LSS.
I geb har sagt att din bror fuskar men öppna ögonen och se dig omkring.
Det finns massor med fall av fusk.
Citera
2023-11-22, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Du skrev att han fotograferade hennes underliv när hon låg på sjukhuset. Jag svarade att han ville det, men fick inte. Personalen upplevde honom som obehaglig.

Gör det inte till en trådsanning att han fick, eller gjorde det.
Det var allt jag ville framföra.

Jo jag förstår det..du hakar upp dig på en liten detaljoch blåser upp att han faktiskt inte fotadehenne utan vara "ville" det. Vet du det? Kan du belägga det?
Jag tänker att om man går in med kamera och ska till att fota, eller faktiskt fotar så är det det sjuka tilltagetsom bör stå i fokus, och som jag just ville highlighta.
Hur vet man vad någon "vill" om denne någon inte i handling VISAR vad hen ska göra? Han frågade ju inte.
Du kan ju inte läsa tankar.
Så du tolkar FUP som att han aldrig tog någon bild.
Det är en jävla halmgubbe..Sluta nu för tusan.
Jag har inte gjort ett påstående i något slags argumentation att han faktiskt knäppte en bild.
Jag skrev: "Han gick in och fotade hennes underliv." Som en del i ett större resonemang kring varför pappan är skev. Med emfas på underliv, och att han gick in med mobilen och uppenbarligen måste ha tagit upp den och var till att fota,annars skulle ju personalen knappast förstå det?
Fattar du öht vad grejen är i mitt resonemang?
Förstår du att det inte spelar någon som helst jävla roll om pappan ville fota (uppenbarligen TÄNKTE GÖRA DET och kanske OCKSÅ KNÄPPTE EN BILD) för vad jag vill säga???

Du får gärna berätta hur du kan läsa pappans tankar och hur du har kommit fram till att han "bara VILLE fota".
Visa gärna med sidhänvisning var du belägger det. Då först släpper jag den lilla detaljen om det är så viktigt för dig men själva faktumet kvarstår: han är gravt avvikande, oavsett nyansskillnader rent språkligt.
Citera
2023-11-22, 11:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ericcca
Jo jag förstår det..du hakar upp dig på en liten detaljoch blåser upp att han faktiskt inte fotadehenne utan vara "ville" det. Vet du det? Kan du belägga det?
Jag tänker att om man går in med kamera och ska till att fota, eller faktiskt fotar så är det det sjuka tilltagetsom bör stå i fokus, och som jag just ville highlighta.
Hur vet man vad någon "vill" om denne någon inte i handling VISAR vad hen ska göra? Han frågade ju inte.
Du kan ju inte läsa tankar.
Så du tolkar FUP som att han aldrig tog någon bild.
Det är en jävla halmgubbe..Sluta nu för tusan.
Jag har inte gjort ett påstående i något slags argumentation att han faktiskt knäppte en bild.
Jag skrev: "Han gick in och fotade hennes underliv." Som en del i ett större resonemang kring varför pappan är skev. Med emfas på underliv, och att han gick in med mobilen och uppenbarligen måste ha tagit upp den och var till att fota,annars skulle ju personalen knappast förstå det?
Fattar du öht vad grejen är i mitt resonemang?
Förstår du att det inte spelar någon som helst jävla roll om pappan ville fota (uppenbarligen TÄNKTE GÖRA DET och kanske OCKSÅ KNÄPPTE EN BILD) för vad jag vill säga???

Du får gärna berätta hur du kan läsa pappans tankar och hur du har kommit fram till att han "bara VILLE fota".
Visa gärna med sidhänvisning var du belägger det. Då först släpper jag den lilla detaljen om det är så viktigt för dig men själva faktumet kvarstår: han är gravt avvikande, oavsett nyansskillnader rent språkligt.
Du övertolkar.
Förstår att fallet rör upp känslor, men du går överstyr.
Mitt inlägg handlade om precis det jag skrev, han ville fotografera, men fick inte.
Andra säger att han tog flera fotografier.
Rättegången handlar väl om att få de svar vi inte har?
Citera
2023-11-22, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loveletter666
Du påstår att mamman ”de facto” gjort något, och jag antar att du tänker på det där med , enligt Z , hett vatten samt paraffin(?) på sin kropp. Men det är vad jag vet inte färdigutrett eller dömt heller, så.

Min hypotes är att det finns en tredje part i fallet.

Jag kan tänka mig att den lilla flickan kan ha blivit lurad att ”i framtiden” “säg att det är mamma som gör detta” och så är det en riktig djävul

Det var en oerhört udda tolkning.
Undrar om du läst FUP.
Det verkar inte särskilt troligt alls att mamman är oskyldig och en tredje part har gjort allt detta.
Det är inte faktabaserat utan rena gissningar och spekulationer från din sida. Sådant får man förstås ha,men det finns också risk att du trollar för att förvilla de som inte läst FUP.
Emellertid är detta inte ett spår som styrks någonstans i FUP och heller inte hos polis eller åklagare.
Citera
2023-11-22, 11:56
Medlem
Conchas avatar
Någon som är på plats i Lunds tingsrätt idag eller har tillgång till liverapporteringen via Skånska Dagbladet och vill återge lite?
Citera
2023-11-22, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ericcca
Ok, rack för den. Någon (Pripps 3,5) vill uppenbarligen in i tråden och påstå att pappan ville det bara och inte gjorde det. Det är, menar hen,en otroligt viktig åtskillnad som avgör pappans hela karaktär. Typ.
Upp till bevis vill man säga då istället för att agera tankeläsare, om det nu prompt ska ha någon liten betydelse.
.Hur vet man att någon "vill" något om denna någon inte frågar rakt ut alternativt rar upp en kamera och börjar fota.
Jag får ärligt talat huvudvärk av att svara på den sortens förvirrande inlägg.
Svarar bara om det beläggs..

Jag tror vi andra förstår hur du menar i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in