2023-11-22, 06:26
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nora2002
Tack för svaret, men fattat fortfarande inte riktigt. Mer konkret, vad är skillnaden på frihetsberövandet i detta fallet och fallet i Västmanland (rubricerat människorov)? Någon som vet? Andra bevisade omständigheter eller bättre åklagare?

Dessa brott finns i 4 kap. brottsbalken.
Citat:
1 § Den som bemäktigar sig och för bort eller spärrar in ett barn eller någon annan med uppsåt att skada honom eller henne till liv eller hälsa eller att tvinga honom eller henne till tjänst eller att öva utpressning, döms för människorov till fängelse på viss tid, lägst fyra och högst arton år, eller på livstid.
Är brottet mindre grovt, döms till fängelse i högst sex år.
1a § har ingen relevans för detta fall..
Citat:
2 § Den som i annat fall än som sägs i 1 eller 1 a § för bort eller spärrar in någon eller på annat sätt berövar honom eller henne friheten, döms för olaga frihetsberövande till fängelse, lägst ett och högst tio år.
Är brottet mindre grovt, döms till böter eller fängelse i högst två år.

Det är viktigt att komma ihåg att åklagaren måste kunna styrka samtliga villkor i lagtexten för en fällande dom. För människorov krävs inte bara att man frihetsberövar en person, utan också att man haft ett uppsåt att skada, tvinga till tjänst eller utpressa.
Jag tror inte att åklagaren anser sig kunna bevisa att föräldrarna haft ett sådant uppsåt mot Z. Hon kan också ha svårt att bevisa själva frihetsberövandet, det är liksom svårare att visa att någon är fånge i sitt eget hem där man ändå bor.
Som lekman kan jag tycka att det kunde vara värt ett försök när det som i detta fall finns ett flertal indicier. Tingsrätten borde få ha värderat gråzonerna.
Jag är inte insatt i fallet i Västmanland. Är det detta du menar?
(FB) Två personer anhållna misstänkta för grov misshandel av barn Västmanland (2023-05-02)

Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Olaga frihetsberövande har upp till 10 år i straffskalan och lär konsumeras av synnerligen grov misshandel.

Spelar ingen roll att det konsumeras enligt min mening, allt som går att belägga ska med!
Det håller jag med om till 100%. Dessutom är det en gardering ifall tingsrätten skulle fria från ansvar för de andra gärningarna.
Senast redigerad av HowLongIsNow 2023-11-22 kl. 07:15.
Citera
2023-11-22, 07:16
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ja men straffpåföljden de riskerar är nu mycket kortare än den skulle kunna ha blivit annars.

Är det grov misshandel på den åtals punkten? Eller synnerligen grov misshandel?
Jag minns inte. Det senare har samma strafflängd.
Senast redigerad av WallabeJoy 2023-11-22 kl. 07:23.
Citera
2023-11-22, 07:23
Medlem
För att kunna tillgodose sitt knarkbehov kan de också ha sålt flickans kropp. Läste något här tidigare om att mamman hade någon BDSM sida på Darknet och på den eller eller någon annan kanal kanske man hittar något som visar det.

Fruktansvärt det som hänt flickan.
Det finns många fina människor som längtar efter att få bilda familj men som inte får till det och så har vi dessa monster som förökat sig som kaniner. Orättvist
Citera
2023-11-22, 07:26
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimrande
Men herregud, det vet ju alla att det är lättare att gå under radarn i en l by ,mindre stad etc . Skulle ett barn inte komma till förskolan i vår kommun där jag bor är det åtgärdat på 20 sekunder av kommunen. Det handlar om ekonomi i en kommun, så även hur kvalitet är i skola, ellr hur vård ser ut . Allt är mer utvecklat i en rik kommun, barnen mår bättre om familjen och kommunen är medel ellr höginkomsttagare.Här seglar vi ,spelar tennis, reser och har kanon resultat i skolor . Det är ju bara att läsa i FUP om Z fallet ? Hur kan man bo som råttor 2023? Fanns det inga grannar, vänner eller släktingar som hade lite högre IQ i närheten? Hur kan man ha 6 barn och ge någon av dessa sömnmedel? Hur kan föräldrar ha barn i en sån miljö?

Jag har inte sagt att jag inte tycker deras boende är förfärlig eller att det är någon ursäkt, det jag menar är att det finns rättsfall i rika kommuner där barn utsatts för brott som inte uppmärksammats, kom en artikel i tidningen igår om 3 barn som verkat suttit i en källare i 10 år, där föräldrarna häktades i fredags.

Brottet pågick fram till 2021 från 2011. Sen står det att resurser gjort att föräldrarna gått fria fram till nu. Det är för jävligt att det är så här,
Citera
2023-11-22, 08:22
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Är det grov misshandel på den åtals punkten? Eller synnerligen grov misshandel?
Jag minns inte. Det senare har samma strafflängd.

Synnerligen grov misshandel.
Här är en lista på alla de brott som skulle kunnat vara aktuella i detta fall, och deras maxstraff vid grövsta graden:

Mordförsök: livstid
Människorov: livstid
Misshandel: 10 år
Olaga frihetsberövande: 10 år
Våldtäkt mot barn: 10 år
Sexuellt övergrepp mot barn: 6 år
Barnfridsbrott: 4 år
Citera
2023-11-22, 08:32
Medlem
davetheslaves avatar
Så jävla obehagligt att läsa förhören med Zoey.
Hon verkar så gullig och rädd, föräldrarna har lätt hotat henne med vad som händer om hon säger något till polisen.

Så jävla talande att hon bara vill träffa/bryr sig om sina syskon men aldrig föräldrarna.
Citera
2023-11-22, 08:44
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Synnerligen grov misshandel.
Här är en lista på alla de brott som skulle kunnat vara aktuella i detta fall, och deras maxstraff vid grövsta graden:

Mordförsök: livstid
Människorov: livstid
Misshandel: 10 år
Olaga frihetsberövande: 10 år
Våldtäkt mot barn: 10 år
Sexuellt övergrepp mot barn: 6 år
Barnfridsbrott: 4 år

I landet Sverige har vi straffrabatt!

Så jag gissar på att det blir max 8 års fängelse.
Då blir summan av straffet: 1 år häktade + 2/3 av 8år = dom är ute i det fria om max 3-4år..
Citera
2023-11-22, 09:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ericcca
Jag håller det inte för omöjligt. Pappan framstår som "den snällare" på vissa ställen i Fupen för att J är helt bindgalen och helt saknat impulskontroll,medan D är fåordig och framstår som aningens mer samlad. Inte svårt att göra det ingen jämförelse med bordeline-Jasmine.

Det framkommer om pappan, att han inte fick förlängt på sitt jobb då övrig personal upplevde honom obehaglig. Han stod stilla och stirrade, bara. De blev rädda för honom, helt enkelt.

Vid ett tillfälle ställde han sig och juckade mot en kvinnlig anställd när hon böjde sig framåt. Det är ju så sinnessjukt så man baxnar.
.
Det var en tidigare vän här i tråden och beskrev honom som lynnig, helt egocentrisk och rubbad.

I sjukhusets uppgifter framkommer att han gav personalen kalla kårar

Han fotade Z:s underliv när hon låg inne för vård och när det var oklart om hon skulle överleva.

Det framkommer "visserligen"i Fup i sms-dialog mellan D och J att J ville att han skulle ta bilder, och hans strategi var att bara göra allt J ville och skrek om.
Men det visar hur lågbegåvad han måste vara.

Jag håller det inte alls omöjligt för att också han har begått övergrepp av sexuell karaktär mot Z.

Citat:
Ursprungligen postat av Ericcca
Har också läst och det framgår att han gick in med kamera och skulle fota. Hur tänker du annars att personalen skulle ha sett det?
Och vad spelar det för roll mot bakgrund av att det är hans psyke det säger något om, oavsett om du agerar tankeläsare och vet vad pappan ville, men aldrig gjorde eller inte.
Har aldrig påstått att han knäppte bilder på löpande barn. Det utgör absolut ingen skillnad i bedömningen av pappan, men för dig verkar det ha en märklig betydelse.
Du skrev att han fotograferade hennes underliv när hon låg på sjukhuset. Jag svarade att han ville det, men fick inte. Personalen upplevde honom som obehaglig.

Gör det inte till en trådsanning att han fick, eller gjorde det.
Det var allt jag ville framföra.
Citera
2023-11-22, 09:03
Medlem
snutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Jag har inte sagt att jag inte tycker deras boende är förfärlig eller att det är någon ursäkt, det jag menar är att det finns rättsfall i rika kommuner där barn utsatts för brott som inte uppmärksammats, kom en artikel i tidningen igår om 3 barn som verkat suttit i en källare i 10 år, där föräldrarna häktades i fredags.

Brottet pågick fram till 2021 från 2011. Sen står det att resurser gjort att föräldrarna gått fria fram till nu. Det är för jävligt att det är så här,

Länka gärna. Och finns det tråd? Inte sett någon bland nya trådar
Citera
2023-11-22, 09:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av davetheslave
Så jävla obehagligt att läsa förhören med Zoey.
Hon verkar så gullig och rädd, föräldrarna har lätt hotat henne med vad som händer om hon säger något till polisen.

Så jävla talande att hon bara vill träffa/bryr sig om sina syskon men aldrig föräldrarna.
De hade hotat Z med polisen om hon sa något. När hon fick reda på att polisen inte tar barn, tyckte hon att föräldrarna var dumma som sagt så. De har (såklart) skrämt henne till tystnad.
Citera
2023-11-22, 09:10
Medlem
rex144s avatar
Det sägs att polisen har svårt att låsa upp mobilen i vilken man tror finns mammans instruktioner till de äldre barnen hur de ska hantera flickan.
Flickans syskon vägrar avslöja pin koden till polisen.

Föräldrarna borde dömas till livstid men kommer troligen undan med 7-8 års fängelse.

Det blir svårt att bevisa utom rimligt tvivel flera av anklagelsepunkter.
Citera
2023-11-22, 09:11
Medlem
Hinsebergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Det är, enligt min åsikt, inte alls bra om nyckelpersoner såsom psykologer och terapeuter kommer och går som inhyrda. Blir ingen kontinuitet och vem ska man då lita på? Anförtro sig åt om känner för det? Helt fel.

Vore jag i den behövandes sits så skullle jag nog hellre prata med fotfolket.

Eftersom du inte har en aning pm vilken allians hen har med klienterna är det en icke-fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in