2023-11-22, 10:20
Medlem
Läste vad åklagaren sagt på rättegången och enligt den journalisten nämnde åklagaren återigen motivet som en anledning till att hon inte åtalade får våldtäkt… (Man ska inte lita blint på åklagare folket.) Därför hänvisar jag nu till ett HD avgörande, ang. sexualbrottslagen, om någon (inklusive åklagaren) fortfarande tvivlar på att motivet för våldtäkten i detta fallet har betydelse. Detta innebär att flickan (även i lagens mening) måste ha utsatts för våldtäkter eftersom gärningsbeskrivningen under åtalspunkt 5 är styrkt:
https://imgur.com/a/QvoFJcE

Kommer också hänvisa till detta HD avgörande i min JO-anmälan. Jag ser inte något hinder för att åtala gärningsmännen för våldtäkt då bevisen är överväldigande och det finns inget hinder i lagen. Flickan har åtminstone berättat att en av föräldrarna gjorde det, och med tanke på skadorna därnere och alla andra omständigheter borde hennes ord om detta anses mycket trovärdiga. Även att hon sa ”stopp min kropp” (vilket inte ens behövts). Dessutom visar hon tecken på att ha varit utsatt för sexuella övergrepp, bland annat har hon mycket svårt att prata om det. Det finns ingen anledning att tvivla på henne.
Senast redigerad av Nora2002 2023-11-22 kl. 10:34.
Citera
2023-11-22, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av innumerable
Detta är faktiskt intressant i sammanhanget, då det generellt råder kvalificerad sekretess på målsägandes namn/personuppgifter i grövre sexualbrottsmål (våldtäkt m.m.). Här står det, om man ska tro stämningen, klart att flickan verkligen har utsatts för sexuella övergrepp men åklagaren har rubricerat det som misshandel istället vilket får till följden att namnet inte är maskat.

Det hade förvisso ändå varit förhållandevis enkelt att ta reda på vilket barn det rörde sig om även om namnet skulle ha varit maskat. Men som det är nu känns det ändå som att flickan blir väldigt exponerad.

Barnen i Västmanlands namn var hårt maskade och där var inga kända sexuella övergrepp. I såna här fall gör åklagare och domstol sina egna bedömningar. Tyvärr.
Citera
2023-11-22, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av innumerable
Detta är faktiskt intressant i sammanhanget, då det generellt råder kvalificerad sekretess på målsägandes namn/personuppgifter i grövre sexualbrottsmål (våldtäkt m.m.). Här står det, om man ska tro stämningen, klart att flickan verkligen har utsatts för sexuella övergrepp men åklagaren har rubricerat det som misshandel istället vilket får till följden att namnet inte är maskat.

Det hade förvisso ändå varit förhållandevis enkelt att ta reda på vilket barn det rörde sig om även om namnet skulle ha varit maskat. Men som det är nu känns det ändå som att flickan blir väldigt exponerad.
Verkligen märkligt, och hon har definitivt blivit utsatt för grova våldtäkter. Framgår klart och tydligt. Läs FUP (förhör med henne och läkare angående hennes skador i underlivet) samt mitt inlägg ovan.

Detta angående maskningen kommer jag också ta upp i JO-anmälan, om det nu är så att åklagaren har ansvar för detta (tror hon har det i stämningsansökan?)
Citera
2023-11-22, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Barnen i Västmanlands namn var hårt maskade och där var inga kända sexuella övergrepp. I såna här fall gör åklagare och domstol sina egna bedömningar. Tyvärr.
Men är det inte ett måste att maska ett litet barn utsatt för våldtäkter?

Det hindrar nog även media i sin granskning och rapportering av fallet. Bara en teori men de kanske känner att de inte kan lyfta de sexuella övergreppen, då domstolen ej maskat.
Senast redigerad av Nora2002 2023-11-22 kl. 10:32.
Citera
2023-11-22, 10:25
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olleph
nja det var väl polisen som sökte på dessa ord för att få fram om de sökt på ord som innehåller detta?

Citat:
Inte så som jag förstår det, kan naturligtvis ha fel.

Det är mycket riktigt polisens sökord för att få fram ”relevant historik” ur deras mobiler.
Står väldigt tydligt i fup.
Citera
2023-11-22, 10:34
Medlem
Citat:
Inte så som jag förstår det, kan naturligtvis ha fel.

jag är ganska säker på det, de presenterade de sökord de använde för att få fram saker med det ordet i sökningarna
Citera
2023-11-22, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
De hade gravidförsäkring men ingen barnförsäkring . Tveksamt om man kan få ut försäkring för förlossningskada 7 år efter förlossning utan att man har några dokumenterade problem som kan härröra från förlossning så många år senare , räcker inte med vad föräldrar påstått om svårigheter utan måste finnas uppgifter från undersökningar av läkare mfl

ja alltså jag säger inte vad man får eller inte, bara att hon hade skrivit i sms att hon varit i kontakt med försäkringsbolaget och kan de bara visa att det är hjärnskada så skulle de få 50.000 osv.... det är vad de skrivit till varandra i sms.
Citera
2023-11-22, 10:38
Medlem
Var hittar man FUP?
Citera
2023-11-22, 10:42
Medlem
Citat:
ja alltså jag säger inte vad man får eller inte, bara att hon hade skrivit i sms att hon varit i kontakt med försäkringsbolaget och kan de bara visa att det är hjärnskada så skulle de få 50.000 osv.... det är vad de skrivit till varandra i sms.
Ja , de hade ideer om detta , att dricka ättika självmant skulle väl vara ett av bevisen på det samt att de sökt LSS...de missade dock den låga trovärdighet det ger om de inte under alla år sökt avlastning eller sökt hjälp inom vården och gått på bokade besök hos bla dietist

Fackförbund erbjuder diagnosförsäkring och där låg beloppet på 50 000 kr för några år sedan , möjligt att familjemedlemmar kan ingå där
Senast redigerad av adina 2023-11-22 kl. 10:49.
Citera
2023-11-22, 10:46
Medlem
eightyfivers avatar
Citat:
varför kan man inte använda alla åtalspunkter? jag menar man kan ju både ha misshandlat grovt, mordförsök och våldtagit? eller det spelar ingen roll, straffet blir det samma fast våldet är det dubbla?

Det har med konsumtion att göra. Det allvarligare brottet konsumerar resten sas. Ofta säkrar dock åklagaren upp genom att i fallande grad ange flera alternativa brott, så att det inte riskeras att GM frias helt. Det "dubbla" våldet räknas in i straffet, det blir inte lindrigare för att det finns våld med fallande grymhet som inte anges specifikt som åtalspunkt.
Citera
2023-11-22, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är faktiskt många som är personliga assistenter till sina egna barn och andra anhöriga i Sverige. Det fuskas enormt mycket med detta. Antingen kommer familjen överens om att en familjemedlem ska spela handikappad, eller så tvingar man ett barn till det. Sedan kan alla familjemedlemmar anställas som personliga assistenter, och en av dem får dessutom vara chef över de andra och tjänar mer. Det är oerhört lukrativt, och skattebetalarna betalar notan! Det kan mycket väl vara detta familjen Inkvist var ute efter. Eventuellt var något av de äldre syskonen också invigt i planen redan.

Det är även vanligt att NÄR ett barn faktiskt är sjukt eller handikappat på riktigt, så vill föräldrarna inte att det ska bli friskt - för barnet är ju guldkalven, som gör att de får vara hemma. Så de motarbetar behandlingar som skulle kunna göra barnet bättre, och när det kommer upp i åldrarna förhindrar de alla möjligheter för den unge/unga att komma ut och träffa ungdomar av motsatt kön, så att han/hon inte ska bli tillsammans med någon och få för sig att flytta hemifrån och anställa sina egna assistenter.

Det är en skandal att det får fortgå! Borde vara förbjudet att bli anställd som assistent till någon besläktad person. Det skulle ju också ta bort alla incitament för föräldrar att försöka göra sina barn handikappade och hjälpbehövande.

Förlåt men du är dum i huvudet.

Jag har en bror med med stora insatser från Lss å de prövningarna är inget jag önskar min värsta fiende. Vet du hur svårt det är att få assistans? Se bara alla problem familjen till den stackars flickan i Skellefteå haft sen hon våldtogs å misshandlades så svårt att hon nu behöver assistans. Hennes familj har jobbat frivilligt å oavlönat för å kunna resa då de inte får de insatser som de behöver trots massiv bevisning.

Att J*smine å D*niel fantiserade om Lss visar bara att de har noll koll å precis som du tror att om man halta lite så kastar de skattepengar efter en.
Citera
2023-11-22, 11:02
Medlem
eightyfivers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nora2002
Jag tycker man glömmer Z i detta fall när man utesluter våldtäktsrubricering. Har själv erfarenheter av våldtäkt och det är inte så bra som man kan tro när alla försöker låtsas som att det inte hänt för de tror de skyddar en. Då man också ofta själv som utsatt har en tendens att förneka så står man där sedan med grov PTSD .

Vet att flickan varit med om ännu värre saker nu utöver de grova våldtäkterna, men just den typen av trauma kan vara väldigt svårt att bearbeta då det kan sätta sig väldigt djupt. Speciellt om våldtäktsmännen fortsatt när man sagt ifrån, tror jag, vilket flickan gjort.

Sedan känns det bara fel i hela min kropp också, när grov våldtäkt rubriceras som grov misshandel. Så gör man väl inte i andra fall? Du som är juriststudent (?). Tror inte du rubriceringen har ett symboliskt värde? För flickan. Som också garanterat vill ha korrekt dömda förövare. PS. Du borde läsa FUP. Då kommer du förstå bättre vad jag menar med

Jag håller med dig i allt! Tveklöst! Nu är det 18 år sedan mina juridikstudier och jag har inte jobbat med brottmål öht, bara redovisning 🫤, men jag tror precis som du att sådant har betydelse. Men juridiken är trubbig och många gånger ologisk. Eller rättare sagt knivskarp och extremt logiskt i förhållande till lagstiftarens text. Det är vi människor som ofta vill ha en mer känslomässig och avvägd bedömning av brottet och straffet. Men känn efter, finns det något annat tänkbart straff i det här och liknande fall än livstid, dvs sitt på kåken tills du dör ditt svin? Det skulle bli många såna straff i lagboken om VI fick bestämma...
Jag håller på med fuppen. Har tyvärr bara tid att läsa på nätterna så jag har väl kommit igenom en tredjedel ungefär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in