Citat:
Ursprungligen postat av
mutualinformation
Men i gärningsbeskrivningen till den (synnerligen) grova misshandeln hänvisas även till föräldrarnas garantställning vilket jag ser lite som en gardering. Rent instinktivt känns det som en stretch att försöka få till försök till mord via likgiltighetsuppsåt genom garantställningen. Men jag har ingen aning om hur lagen ser ut här.
Ja, garantställningen har nog inte så mycket med ett ev. mordförsök att göra.
För mordförsök krävs bl.a. att det ska ha funnits fara för fullbordan och samband mellan mordförsöket och det livshotande tillståndet. I detta fall en kombination av hypotermi och förgiftning vilka båda orsakats av föräldrarna.
För likgiltighetsuppsåt krävs att föräldrarna varit medvetna om att handlingen kunde medföra förlust av liv och ändå valt att fullfölja. D.v.s. att barnet skulle kunna dö var inget hinder.
Tydligen bedömer åklagaren att hon inte når upp till denna nivå.
Många här tycker att det hade varit värt att låta rätten pröva den saken.
Citat:
Det blir oavsett intressant att se vilken bedömning rätten gör kring huruvida de tvingat i henne ättikan; är det ställt bortom varje rimligt tvivel att hon druckit det för egen hand?
Definitivt. En mängd indicier och tekniska (medicinska) bevis talar emot föräldrarnas berättelse. Det kan inte ha gått till på det sätt de berättar.
Dessutom - och det hoppas jag åklagaren tar upp - säger föräldrarna och syskonen själva lite olika saker i förhören.
Pappan pratar vid något tillfälle om ättika i en skål, sen pratar han om glaset.
Sonen pratar om en halv flaska ättika.
I de senare förhören är alla plötsligt väldigt samstämmiga - eftersom mamman regisserat dem. Ingen kan lämna mer detaljerade uppgifter om vad som hänt - så som ofta är fallet när folk repeterar inlärda lögner.
Citat:
När det väl kommer till kritan kommer dessa "människor" tyvärr ändå inte få det straff de verkligen förtjänar, oavsett vad brottsrubriceringen är.
Nej, men med nuvarande rubricering kommer de att vara ute när Z är i tonåren vilket är förfärligt. Med en dom för mordförsök skulle hon åtminstone hinna bli myndig.