2023-11-21, 20:21
Medlem
Liletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Har läst igenom hela aktbilaga 198 (socialtjänsten) igen och hittar verkligen ingen uppgift om tidigare orosanmälningar än augusti 2022 då sjukvården anmälde i samband med mammans fallolycka.
Det var dock ingen konkret anmälan om vanvård av Z.
Det påstås på flera håll att det finns tidigare anmälningar (bl a från tandvården) men det står inget om detta i bilaga 198.
Däremot framkommer en hel del annat intressant, se nedan.
Så frågan kvarstår: varifrån kommer uppgiften om att det finns flera orosanmälningar äldre tillbaka i tiden?

Sammanfattningsvis ser jag inte att socialtjänsten i Eslöv har skött detta så illa som de anklagas för. De verkar ha agerat rimligt snabbt och grundligt på den information som de fått till sig.
Största skulden bör falla på BVC och folktandvården som grovt har försummat sitt uppföljningsansvar. De har under flera år noterat att Z inte kommit på undersökning, och avstannat i längdtillväxt. Ändå har de inte agerat.
En Lex Maria-anmälan mot BVC borde göras och Region Skåne bör omgående omplacera
BVC-sköterskan och dietisten under utredning. Journalen för alla barn som dessa två haft ansvar för bör gås igenom av oberoende vårdpersonal för att se om det finns andra barn i riskzonen som ignorerats.

Saxat ur aktbilaga 198:
S. 22 förhör med socialsekreterare CN.
Förhörsledaren frågar om det finns några tidigare orosanmälningar, CN kan inte se om det inte inletts utredningar, utan då behöver någon manuellt gå igenom den kronologiska pärmen. Ärendet nu inleddes 2022-09-19, en konsult hade ärendet. Inkom en anmälan från sjukvården. Läkare JG, akutsjukvården Lund, har träffat mamma J, därefter orosoanmälan till socialtjänsten med info om att J har grav ADHD och numer grav epilepsi, oro för att barnen ska fara illa, särskilt med anledning av att ett av barnen har särskilda behov.
(Två rader maskade)
CN har kollat med LSS, föräldrarna gjorde en ansökan 2022-12-01 gällande Z om korttidsvistelse på 100 %. Handläggaren heter RK.

S.143 telefonsamtal med BVC
BVC-sköterskan har aldrig haft någon konkret oro över att föräldrarna brister i sin omsorg, trots att hon refererar att Z stannade i löngdtillväxt, och uteblev från många bokade besök.

S.144 samtal med Ölyckeskolan
220907 utredning vid längre eller upprepas frånvaro inleds

S.145
2022-12-29 orosanmälningar från sjukvård och folktandvård

S. 148
2022-12-27 orosanmälningar från polis och socialtjänst

S. 150
2022-09-01 och 2022-08-26 orosanmälningar från sjukvården

På s. 174 nämns två orosanmälningar inkomna i januari 2023.

På s. 204 finns journalanteckningar från oktober 2022 där det framgår att föräldrarna informerades om orosanmälningarna från sjukvården 2022-10-13.

På s.207 finns kopia av anmälan från 2023-01-11

S. 212-213 polisens samtal med C och JS på socialtjänsten :

C berättar att de haft ett långt samtal med båda föräldrarna på ca 4 timmar. De har pratar kring förlossning och graviditet. J berättar att hon inte förstod att hon var gravid förrän hon var halvvägs in i graviditeten och att Z inte var planerad. Tvärtom anser föräldrarna att Z har förstört för familjen. J hade tänkt att N skulle få en perfekt småbarnstid med två närvarande och aktiva föräldrar, men istället blev hon gravid med Z. N var bar 10 månader när Jasmine blev gravid och det blev en jobbig graviditet. Förlossningen blev också svår då Z föddes i säte. Z blev född förtidigt och hamnade på Neonatal och J berättar att hon inte fick komma dit av personalen. C har läst igenom Zs jouarnal där sjuksköterskorna tvärtom uppmuntrar föräldrarna att vara mer med Z. J säger att hon inte kände någon anknytning till Z förrän efter några månader och att hon än i dag inte har samma relation till Z som till de andra barnen. Det är pappa som har huvudansvar för Z.

JS meddelar även att Z slutade helt att gå till förskolan hösten 2021, då mormor dör. Z har bott hemma hos mormor och styvmorfar i perioder under sin uppväxt. J säger att Z har förstört för dem alla, för hon var inte planerad. Eftersom J har två tidigare barn med pappor som inte varit aktiva i sitt föräldraskap, ville J att N skulle få en perfekt småbarnstid vilket blev förstört då hon upptäckte att hon var gravid med Z.

På s.221 och framåt finns utredningen av orosanmälningarna från aug-sep 2022 med mycket historik sammanfattad.
Det står att Z inte varit föremål för tidigare utredning inom socialtjänsten.

På s. 245 står att Frideboskolan övervägde orosanmälan pga Zs frånvaro men gjorde aldrig någon anmälan.

Se tilläggsprotokoll 208. Där står orosanmälningar från 2022-23.

I akt.bilaga 184 Förskola och skola sidan 5:

Z två år gammal 2018. ”Hon var alltid superhungrig, åt jättemycket och vi reagerade på det. Pappan vill att vi skulle stoppa henne för att äta för mycket.”

Samt att de klippt henne som en kille och även klippt hennes ögonfransar väldigt korta..
”Z sa ofta att hon var en pojke men de sa ”nä du är en flicka” men hon vidhöll att hon var en pojke. De funderade hur en tvååring kunde ha denna övertygelse/känslan och de fick känslan att detta kom hemifrån att hon skulle vara en pojke.”

Personalen på förskolan hade kontaktat socialtjänsten i Eslöv men de tyckte inte det fanns anledning för orosanmälan.
Senast redigerad av Lilett 2023-11-21 kl. 21:03.
Citera
2023-11-21, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Fast vadå tröttna på mig, för att jag inte tycker som du?
Märkligt trodde det var fritt att ha egna åsikter.
Hon har väckt åtal utifrån vad hon anser är korrekt och där hon har störst chans till fällande dom.

Jag säger inte att hon gissar för att hon inte har flera men det finns väl ett syfte med vad hon väckt för åtalspunkter och man ser ju i fupen hur hon ändrar fram och tillbaks. Så nej jag tror inte hon vaknade en morgon och bara nej men det är synd om föräldrarna jag sätter snällare åtalspunkter.

JAG tycker att hon gjort korrekt om det nu är så att hon inte fann det styrkt att kunna väcka åtal för våldtäkt. Sen kan vi hoppas att rätten kanske ändå dömner eller att de göra justeringar. Men att sitta sida upp och sida ner och gnälla på åklagaren. Jag tycker det är väldigt OT
Åklagaren har aldrig sagt att våldtäktsgärningen inte är styrkt. Det är den. Det är klarlagt att Z blivit våldtagen. Men journalisten på Aftonbladet skrev igår något om att åklagaren sagt att åtalet berodde på garantansvaret som finns vid grov misshandel men inte vid (grov) våldtäkt. I övrigt, förutom det som rör de missade åtalspunkterna, så klagar jag inte på åklagaren.
Citera
2023-11-21, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilett
Se tilläggsprotokoll 208. Där står orosanmälningar från 2022-23.
Ursäkta om jag uppgav fel bilaga.

I akt.bilaga 184 Förskola och skola sidan 5:

Z två år gammal 2018. ”Hon var alltid superhungrig, åt jättemycket och vi reagerade på det. Pappan vill att vi skulle stoppa henne för att äta för mycket.”

Samt att de klippt henne som en kille och även klippt hennes ögonfransar väldigt korta..
Z hade också sagt att hon var en kille, men de sa nej du är en tjej. De funderade hur en tvååring kunde ha denna övertygelse/känslan och de fick känslan att detta kom hemifrån att hon skulle vara en pojke.

Personalen på förskolan hade kontaktat socialtjänst en i Eslöv men de tyckte inte det fanns anledning för orosanmälan.
Extremt dåligt av handläggaren på socialtjänsten att inte ens tycka det finns fog för en anmälan i det där fallet.
Citera
2023-11-21, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hinseberg
Vill bara rikta ett stort tack för det jobb FeinMaster gjort i rätten i dag.
Dina uppdateringar har varit guld!!
Tror inte FeinMester varit i rätten, däremot citerat ambitiöst ur Skånska Dagbladet vilket var superbra. Men en annan användare vid namn Secret90 har rapporterat från rätten idag, jättebra uppdateringar Tack till er båda!
Senast redigerad av Nora2002 2023-11-21 kl. 20:31.
Citera
2023-11-21, 20:33
Medlem
Hinsebergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nora2002
Tror inte FeinMester varit i rätten, däremot citerat ambitiöst ur Skånska Dagbladet vilket var superbra. Men en annan användare vid namn Secret90 har rapporterat från rätten idag, jättebra uppdateringar Tack till er båda!

Där ser man, missuppfattat från min sida.
I vilket gmfall som STORT jävla tack till er som jobbar med att uppdatera!!!
Citera
2023-11-21, 20:35
Medlem
Hinsebergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Sen tjänstemannaansvaret försvann (minns inte när det var) så kan såna här anställda (ofta inom soc) sätta upp handflatorna, skaka på huvudet och berätta att de iaf är medvetna om att något inte står rätt till, men att de ju ändå har skrivit typ 33 rapporter i ärendet. Som om det skulle förändra någonting!

Detta är så typiskt den svenska rädslan för att lägga sig i - och socialen borde ha mycket högre krav på sig själva att AGERA istf att bara sitta och knappa på tangenterna, som inte hjälper någon.

Tack och lov så agerar sjukvården och polisen inte på samma sätt.

Man kan ju undra hur de som inte larmat känner sig nu i efterhand..... Jag hade mått skit...
Citera
2023-11-21, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loveletter666
Ingen som vet vem den här imanen är som eventuellt bor bredvid dem?

sida 257 samt s.266 i Lunds TR B 6683-22 Aktbil 182_maskad.pdf

Rättar mig själv också, tydligen hade jag förväxlat iman med imam, men men.. islamisk gegga är det

Jovisst, men man ska veta att IMAN är ett flicknamn. T.ex David Bowies modellfru hette IMAN, om nu nån vet vem han musiklegenden var.

Men vore det en muslimsk IMAM som tillät - och kanske deltog i nedvärderandet (och kanske värre än så) av Z - då är det riktigt riktigt illa.
Citera
2023-11-21, 20:39
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det var grov misshandel och TORTYR! Att de fälls för mord eller mordförsök kommer inte ske. Det beror på vilket uppsåt man kan sätta på föräldrarna; insikts-, likgiltighets- eller avsiktsuppsåt.
Men herregud, vad du är självsäker...
Vi får väl se...🤕
Citera
2023-11-21, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Har läst fup.
Man behöver inte göra det värre än det är, allt är illa nog.

Han ville fota, men fick inte.

Jo jag har läst FUP.
Tror jag förstår vad du menar rent lexikaliskt.
Men faktum är att det inte framkom öht att han på något sätt "ville" något, på något annat än att han faktiskt tog upp kameran och skulle till att fota Z, och det när hon låg och undersöktes gynekologiskt. Att personalen sedan stoppade honom är en annan sak..Och det var det beteendet jag tog fasta på..

Du lyckas haka upp dig på ett enligt dig, missat ordval i en beskrivning.

Men det är helt poänglöst. Jag säger ju inte att han fullbordade handlingen och fotade. Och även om han nu bara "ville" utan att han faktiskt också tänkte utföra handlingen så bevisar ju det precis lika mycket skevheten hos pappan.

Du klipper dessutom just detta helt ut kontext i kommentaren.

Min poäng var ju att det finns flera saker som sammantaget visar hur skev pappan är,att han inte beter sig normalt och att det inte alls är omöjligt att han varit mer drivande i framför allt sexuella övergrepp mot Z.

Det är alltså ett argument, där jag drar slutsatser utifrån fler än en uppgift i FUP. Bla att han ställde sig och juckade mot en tjej i personalen på det LSS-bonde där han var anställd.

Jag köper inte bilden av att han egentligen var mest snäll..J var den mer drivande och mer aggressiv utåt sätt.
Men det innebär verkligen inte att han p något sätt var helt inkapabel att begå helt vidriga handlingar mot Z.
Du sn väl argumentera emot det jag skriver. Och min poäng. Dvs sakfrågan.
Citera
2023-11-21, 20:45
Medlem
https://www.linkedin.com/in/jasmine-inkvist-b997a2122?utm_source=share&utm_campaign=share_via& utm_content=profile&utm_medium=android_app

Tantens LinkedIn.
Bedrövligt att hon inte lägger ner SoMe.
Citera
2023-11-21, 20:46
Medlem
Så hemskt hela historien. Tänkte på det här med att de sa hon hade självskadebeteende och inte var normal. Inte så konstigt om hon uppvisade olika märkliga beteende efter att ha blivit behandlad som smuts
Citera
2023-11-21, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Det dummaste jag hört! Om du tror vissa kommuner inte drabbas av skit… nu kan jag inget på rak arm men det finns ”fina” kommuner där det begås övergrepp infqmiljer.. att tro något annat är bara korkat.

Men herregud, det vet ju alla att det är lättare att gå under radarn i en l by ,mindre stad etc . Skulle ett barn inte komma till förskolan i vår kommun där jag bor är det åtgärdat på 20 sekunder av kommunen. Det handlar om ekonomi i en kommun, så även hur kvalitet är i skola, ellr hur vård ser ut . Allt är mer utvecklat i en rik kommun, barnen mår bättre om familjen och kommunen är medel ellr höginkomsttagare.Här seglar vi ,spelar tennis, reser och har kanon resultat i skolor . Det är ju bara att läsa i FUP om Z fallet ? Hur kan man bo som råttor 2023? Fanns det inga grannar, vänner eller släktingar som hade lite högre IQ i närheten? Hur kan man ha 6 barn och ge någon av dessa sömnmedel? Hur kan föräldrar ha barn i en sån miljö?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in