2023-11-21, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gamlaskor
Han ser bekant ut, men varför? Han ser inte heller speciellt trevlig ut.

Hans utseende spelar ingen roll i att han ser väldigt bekant ut.
Citera
2023-11-21, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sopphjonet
Har nån länk till FUP?
Tidigare länk verkar numera bara trasig.

https://gofile.io/d/Ua2BIa

.
Citera
2023-11-21, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
På bekostnad av Z menar du? Återigen ska hennes liv drabbas av sina föräldrar eller under här fallet andras behov av att gå på deras föräldrar?

Det är endast dina egna behov du utgår nu, där Z ska betala priset?

Man ska maska fup men media ska skriva fritt så andra inte glömmer?
Men hennes integritet spelar ingen roll?

Ganska äckligt resonerat faktiskt!

Skyddad identitet?
Hon har inte skyddad identitet, hon sekretess markeras i register men kan hoppas hon vill byta namn i framtiden, och varför behöver hon göra det då?

För att folk hänger upp sig på ett av brotten och skall skriva om det till världens ände.
Ja hon behöver utsatt, det är klarlagt och nej det behövs inte skrivas om eller pratas om på nyheterna för att hon ska få upprättelse.
Hennes upprättelse kommer i att hennes föräldrar dömds för sina brott!

Vilket de ju inte gör med fel rubricering!!
Citera
2023-11-21, 09:41
Medlem
Kan åklagaren välja att åtala för något annat? Eller ändra rubricering till våldtäkt till exempel? Eller är det för sent?
Citera
2023-11-21, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nora2002
Det har ett symboliskt värde att förövare döms för rätt brott. Jag hade i alla fall inte velat att de som våldtog mig dömdes för grov misshandel istället för grov våldtäkt. Det andra, att hon inte får prata ut, håller jag med om är dåligt. Man vill bara att förövarna döms (hårt) så Z kan få rätt hjälp sedan och få prata ut när hon än vill. Det gör väl oftast brottsoffer i vanliga fall. Sedan fungerar personerna de pratat med som vittnen.

Detta om försvaret hade jag inte läst. Så vidrigt. Något fel i huvudet på dem måste det var. Jag fattar annars inte hur man klarar av att försvara förövarna i detta fall på ett sådant sätt. Även om det är deras jobb. Att ifrågasätta ett så utsatt barn på det sättet. Säkert försvarsadvokatens idé också. Skönt att inte Z behövt närvara på rättegången än så länge. Hoppas innerligt försvarsadvokaterna kan ha respekt när hon sitter framför dem.

Z kommer inte överhuvudtaget sätta sin fot i rättegångssalen eller medverka på något sätt. Endast uppspelad förhör med henne som tur är.
Citera
2023-11-21, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sudowoodu
Kan åklagaren välja att åtala för något annat? Eller ändra rubricering till våldtäkt till exempel? Eller är det för sent?

Det går att justera.
Citera
2023-11-21, 09:48
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Precis som de väljer att inte åtala för mordförsök.
Eftersom åklagaren kommer ha svårt att bevisa att de ville hon skulle dö och att de faktiskt tog henne till sjukvården tillslut.
Sen kan man ju spekulera om de hoppades på att hon inte skulle överleva eller om de var så dumma att de inte förstod hur illa däran hon var.

För att fällas till ansvar för mordförsök krävs inte nödvändigtvis att åklagare kan bevisa explicit uppsåt att beröva någon livet.
Den undre gränsen för ansvar är likgiltighetsuppsåt - att man insåg att ens handling skulle kunna leda till att offret kunde mista livet, och fullföljde ändå, likgiltig inför den möjliga konsekvensen. Ansvar för mordförsök kräver däremot att det funnits risk för fullbordan.
Jag tycker att tingsrätten borde fått pröva den frågan.
Senast redigerad av HowLongIsNow 2023-11-21 kl. 09:51.
Citera
2023-11-21, 09:50
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Det går att justera.

Och som jag förstår det är tingsrätten bunden till åklagarens gärningsbeskrivning, inte till brottsrubriceringen.
Citera
2023-11-21, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Och som jag förstår det är tingsrätten bunden till åklagarens gärningsbeskrivning, inte till brottsrubriceringen.

Precis så. Undrar fortfarande vem som dömer i målet, någon som vet? För här ligger ansvaret även på rätten.
Citera
2023-11-21, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olleph
har hon blivit våldtagen av sin pappa med? är båda föräldrarna hennes biologiska föräldrar? (har börjat läsa fup men inte kommit så långt än...)
Jag håller det inte för omöjligt. Pappan framstår som "den snällare" på vissa ställen i Fupen för att J är helt bindgalen och helt saknat impulskontroll,medan D är fåordig och framstår som aningens mer samlad. Inte svårt att göra det ingen jämförelse med bordeline-Jasmine.

Det framkommer om pappan, att han inte fick förlängt på sitt jobb då övrig personal upplevde honom obehaglig. Han stod stilla och stirrade, bara. De blev rädda för honom, helt enkelt.

Vid ett tillfälle ställde han sig och juckade mot en kvinnlig anställd när hon böjde sig framåt. Det är ju så sinnessjukt så man baxnar.
.
Det var en tidigare vän här i tråden och beskrev honom som lynnig, helt egocentrisk och rubbad.

I sjukhusets uppgifter framkommer att han gav personalen kalla kårar

Han fotade Z:s underliv när hon låg inne för vård och när det var oklart om hon skulle överleva.

Det framkommer "visserligen"i Fup i sms-dialog mellan D och J att J ville att han skulle ta bilder, och hans strategi var att bara göra allt J ville och skrek om.
Men det visar hur lågbegåvad han måste vara.

Jag håller det inte alls omöjligt för att också han har begått övergrepp av sexuell karaktär mot Z.
Senast redigerad av Ericcca 2023-11-21 kl. 10:04.
Citera
2023-11-21, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Precis så. Undrar fortfarande vem som dömer i målet, någon som vet? För här ligger ansvaret även på rätten.
Absolut. Menar du domare och nämndemän? Borde gå att få reda på det om man ringer till tingsrätten. Jag kan göra det. Men sitter på tåget just nu.
Citera
2023-11-21, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ericcca
Jag håller det inte för omöjligt. Pappan framstår som "den snällare" på vissa ställen i Fupen för att J är helt bindgalen och helt saknat impulskontroll.

Det framkommer om pappan, att han inte fick förlängt på sitt jobb då övrig personal upplevde honom obehaglig. Han stod stilla och stirrade, bara. De blev rädda för honom, helt enkelt.

Vid ett tillfälle ställde han sig och juckade mot en kvinnlig anställd när hon började sig framåt
.
Det var en tidigare vän här i tråden och beskrev honom som lynnig, helt egocentrisk och rubbad.

I sjukhusets uppgifter framkommer att han gav personalen kalla kårar

Han fotade Z:s underliv när hon låg inne för vård och när det var oklart om hon skulle överleva.

Det framkommer "visserligen"i Fup i sms-dialog mellan D och J att J ville att han skulle ta bilder, och hans strategi var att bara göra allt J ville och skrek om.
Men det visar hur lågbegåvad han måste vara.

Jag håller det inte alls omöjligt för att också han har begått övergrepp av sexuell karaktär mot Z.
Håller med att det inte känns otroligt. Det har i alla fall skett fler våldtäkter mot Z än vad hon berättar om, med tanke på skadorna. Lite skevt att hon inte får prata om det tycker jag, förutom i polisförhör? Annars kanske mer hade kommit fram.
Senast redigerad av Nora2002 2023-11-21 kl. 10:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in