2023-11-21, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av impartial
2 rok ca 41 kvm på södermalm går för ca 3,7 milj kr

helt groteskt i mitt tycke

ca 11000 kr i månaden i ränta + månadsavgift ca 2800 kr
amortering tillkommer

man kan inte bo två pers på 41 kvm

och södermalm är jävligt sunkigt

Varför kan man inte bo 2 pers på 41 kvm? Folk bor i studenkorridor på 16 kvm med delat kök.

Vill man ha större för mindre pengar får man ju flytta längre ut i förorten.
Senast redigerad av flanders 2023-11-21 kl. 09:12.
Citera
2023-11-21, 09:13
Medlem
Citat:
sluta tramsa

Vad är trams? Hur många kvm per person måste man ha för att ”kunna bo”? 30? 50? 70?
Citera
2023-11-21, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Då tar vi tempen på tråden!

Vad tror trådens giganter om boprisutvecklingen i Schweden på 1, 3 och 5 års sikt? Motivera era svar.

(Ja, ingen har någon spåkula men intressant att höra resonemangen.)

räntan:
- räntan i sverige kommer fortsätta vara på denna nivå eller högre minst 24 månader framåt.
- räntan i eu och usa kommer fortsätta vara på denna nivå eller högre minst 12 mån framåt.
priserna:
- stora nedgångar på villor de närmsta 36 mån, ca 20% ytterligare ner. Finns stor risk för ännu mer om el och värmekostnader skernar.
- Brf, fina lgh i sthlm oförändrade i pris om de ligger i mkt bra område som östermalm, kungsholmen. Priser i märsta kommer fortsätta ner kraftigt, 20% ner inom 24 mån
Citera
2023-11-21, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Pratas mycket om kris på bostadsmarknaden.
Visst har priserna gått ned en smula, men någon kris har jag inte sett till.

Verkar vara skapligt med folk på visningarna och inte tycks det vara mer objekt hos Kronofogden än brukligt. Var är kris?

Var är det kris? Tror vi måste få räntor uppåt 10% innan det blir någon kris. Detta bland annat för att folk drar av sina räntor med 30%. Jag sätter av lika mycket till räntor som jag alltid gjort. Har autogiro direkt från lönekontot. Har byggts upp en buffert och den fortsätter att byggas upp, om än i långsammare takt. Så jag personligen märker ingen skillnad alls vad gäller hushållsekonomin.

klart det är kris om 20% av bolånetagarna redan har beviljats amorteringsfrihet.

vi är bara 10-15% in i krisen.

först tar det längre tid att sälja
sedan går priserna ner
sedan kapitulerar gamlingarna
sedan blir det prisras
sedan blir det tvångsförsäljningar och skilsmässor

vi är på punkt 1
Citera
2023-11-21, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Vad är trams? Hur många kvm per person måste man ha för att ”kunna bo”? 30? 50? 70?

du får väl göra jobbet själv, kolla vad boverket rekommenderar per person
Citera
2023-11-21, 09:28
Medlem
Karmans avatar
Citat:
räntan:
- räntan i sverige kommer fortsätta vara på denna nivå eller högre minst 24 månader framåt.
- räntan i eu och usa kommer fortsätta vara på denna nivå eller högre minst 12 mån framåt.
priserna:
- stora nedgångar på villor de närmsta 36 mån, ca 20% ytterligare ner. Finns stor risk för ännu mer om el och värmekostnader skernar.
- Brf, fina lgh i sthlm oförändrade i pris om de ligger i mkt bra område som östermalm, kungsholmen. Priser i märsta kommer fortsätta ner kraftigt, 20% ner inom 24 mån
Räntorna och boendekostanderna generellt skulle inte vara något större problem om vi hade en fungerande ekonomi och arbetsmarkand i Sverige. Men den "svenska modellen" håller på att sänka Sverige med statisk arbetsmarknad och usel tillväxt och hög arbetslöshet som följd. Facket slår sig för bröstet och hyllar modellen, men fakta är att de flesta ekonomiska parametrar pekar på att de har fel.

Som lök på laxen har vi en icke fungerande hyresmarknad som via Hyresgästföreningen försvarar de priviligierade som är i systemet, men stänger ute de som står utanför. Påminner mycket om fackets sätt att jobba.
Citera
2023-11-21, 09:33
Medlem
Karmans avatar
Citat:

amortering tillkommer

Södermalm är stort och det finns sunkiga områden, men också många j*vligt fina, som säkert kommer stå sig bra prismässigt. Många uppskattar ju också den diversifierade stämningen, det lite mer lättsamma folket som finns där, jämfört med tex. Östermalm. Din kalkyl bygger ju på att alla lånar max, vilket inte är realistiskt. Många poppar ju runt i systemet, säljer något gammalt, flyttar till något annat. Inte sällan har de tjänat en hacka på vägen.
Citera
2023-11-21, 09:38
Medlem
Karmans avatar
Citat:
socialdemokratin har kommit till vägs ände i sverige, däremot har svensken för låg intelligens för att se vad som kan ersätta alla dessa galna statliga myndigheter
För mig känns det som att Sverige sakta men säkert håller på att bli ett nytt Argentina. Klart det inte kommer vara positivt för folks köpkraft i stort och inte heller för bostadspriserna, utom för de mer exklusiva områdena. För där finns fortfarande köpkraften, tack vare att vi numera har ett större gäng superrika som kan efterfråga i dessa segment. Men generellt kommer det bli pressat, tror jag.
Citera
2023-11-21, 10:53
Medlem
Citat:
du får väl göra jobbet själv, kolla vad boverket rekommenderar per person

Eftersom det är DU som påstår något, att det inte ”går” att bo två personer på 41kvm så är bevisbördan helt din
Citera
2023-11-21, 11:23
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Eftersom det är DU som påstår något, att det inte ”går” att bo två personer på 41kvm så är bevisbördan helt din

Klart det går, det går att bo en familj i husvagn också. Men enligt min erfarenhet var det väldigt ovanligt att två pers bodde på 41 kvm bara för 10 år sedan. Nu ser man det titt som tätt innerstad/närförort. Sund utveckling? Om tio år är det väl då ca 25 kvm som gäller.
Citera
2023-11-21, 12:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
klart det är kris om 20% av bolånetagarna redan har beviljats amorteringsfrihet.

vi är bara 10-15% in i krisen.

först tar det längre tid att sälja
sedan går priserna ner
sedan kapitulerar gamlingarna
sedan blir det prisras
sedan blir det tvångsförsäljningar och skilsmässor

vi är på punkt 1

Jag tror inte det blir så illa. Jag tror priserna kommer stiga under nästa år. Räntorna har redan toppat. De som inte måste sälja väntar bara ut marknaden.
Citera
2023-11-21, 12:37
Medlem
Citat:

amortering tillkommer

klart man kan bo 2 pers på 41 kvm vad är alternativet ? förorten eller landet ? kanske andra hand
finns nog par som bor på 25 kvm även centralt

men visst kommer priserna att gå ner framöver de närmaste 1-2 åren
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in