2023-11-20, 22:31
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Ok, tack. Trodde han var kvar som minoritetsägare.

Vad jag känner till har han ingen ekonomisk koppling till OpenAI längre, däremot gillar han ställa till oordning i leden och njuter av varenda sekund han får i media.
Citera
2023-11-20, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan

I kort: Säkerheten med och runt AI

Det talas om att det finns två falanger inom OpenAI, en som vill trycka på och tjäna så myclet pengar som möjligt och den andra falangen vill bromsa upp och lägga fokus på säkerhet.

Idag så hörde jag att Altman skulle vara den som pressar på om att tjäna pengar medans han tidigare tex gjort/sagt

" Altman joined hundreds of top AI scientists, researchers and business leaders in signing a letter stating: “Mitigating the risk of extinction from AI should be a global priority alongside other societal-scale risks such as pandemics and nuclear war.”
The warning was widely covered in the press, with some suggesting it showed the need to take such apocalyptic scenarios more seriously. "

Altman joined hundreds of top AI scientists, researchers and business leaders in signing a letter stating: “Mitigating the risk of extinction from AI should be a global priority alongside other societal-scale risks such as pandemics and nuclear war.”

https://www.msn.com/en-us/news/technology/sam-altman-warns-ai-could-kill-us-all-but-he-still-wants-the-world-to-use-it/ar-AA1j8O6i

Tror du att Altman har ändrat sig och blivit mindre orolig för att AI hotar mänsklighetens existens, och att han förr var för att OpenAI skulle vara icke-vinstdrivande och distanserade sig till Microsoft, men att han nu är köpt av Microsoft? Kanske anser han att genom att ta emot Microsofts finansiering kan hans etiska AI fortsätta att behålla ledningen framför mer oetiska alternativ? Eller är han skenhelig, och bara har låtsats vara för politiska restriktioner och för öppen källkod för att företaget ska få kunder och inte drabbas av bojkott? OpenAI har sparat pengar till medborgarlön, och de censurerar bort sånt som föräldrar och media skulle kriticera om det skrev, är denna etik genuin eller falsk? En artikel påstår att Altman är prepper som har förberett sig på en AI-katastrof - är det bara skådespel?

Jag misstänker att OpenAI:s styrelse är rädda för att deras huvuden ska rulla av något skäl, och därför vill de markera att de inte visste något om vad han nu kan ha ställt till med. Eller så har Altman gjort upp bakom deras rygg med Microsoft och de riskerar att förlora sin makt.
Citera
2023-11-20, 23:42
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Tror du att Altman har ändrat sig och blivit mindre orolig för att AI hotar mänsklighetens existens, och att han förr var för att OpenAI skulle vara icke-vinstdrivande och distanserade sig till Microsoft, men att han nu är köpt av Microsoft? Kanske anser han att genom att ta emot Microsofts finansiering kan hans etiska AI fortsätta att behålla ledningen framför mer oetiska alternativ? Eller är han skenhelig, och bara har låtsats vara för politiska restriktioner och för öppen källkod för att företaget ska få kunder och inte drabbas av bojkott? OpenAI har sparat pengar till medborgarlön, och de censurerar bort sånt som föräldrar och media skulle kriticera om det skrev, är denna etik genuin eller falsk? En artikel påstår att Altman är prepper som har förberett sig på en AI-katastrof - är det bara skådespel?

Jag misstänker att OpenAI:s styrelse är rädda för att deras huvuden ska rulla av något skäl, och därför vill de markera att de inte visste något om vad han nu kan ha ställt till med. Eller så har Altman gjort upp bakom deras rygg med Microsoft och de riskerar att förlora sin makt.
Altman har sagt en sak utåt och helt andra inom OAI.
Citera
2023-11-21, 00:43
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966

Ojdå, här var det mycket konspirationstrams på en gång.
Att Sam Altman lider av messias-komplex räcker mer än väl som förklaring. Hans narcissism krockade med styrelsens mer jordnära visioner.
Citera
2023-11-21, 00:52
Medlem
M.Muratis avatar
95% är det nu som visar lojalitet mot Greg och Sam:
743 now. >95% of the company
Däribland Ilya Sutskever:
The Exciting, Perilous Journey Toward AGI | Ilya Sutskever | TED
Citera
2023-11-21, 03:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.Murati
95% är det nu som visar lojalitet mot Greg och Sam:
743 now. >95% of the company
Däribland Ilya Sutskever:
The Exciting, Perilous Journey Toward AGI | Ilya Sutskever | TED

Oavsett utgången av detta kan man slå fast att styrelsen i OpenAI har gjort bort sig totalt, de hade inte det minsta koll på företaget och har därför ingen framtid där.
Citera
2023-11-21, 04:20
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cliff.Booth
Va!? Vet du ens vem Adam D'Angelo är? Han är ansvarig för Quora, som är det största rövhålet på hela Internet.

PS

Du blandar ihop den ideella organisationen OpenAI, Inc med dotterbolaget OpenAI Global, LLC...
Ja det måste jag ha gjort.

Får jag fråga varför Quora är det största rövhålet på internet? Ja det är en seriös fråga och jag skulle vara glad om du svarade, jag är helt allvarlig. Jag läste nämligen på den siten häromdagen och råkade logga in med mitt Googlekonto. Oavsett skulle jag vara tacksam om du ville svara lite kort. Tack
Citera
2023-11-21, 06:18
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TV69
Nära 500 anställda hotar med att säga upp sig från Open AI.
I ett öppet brev skriver de anställda att sättet vd:n sparkades på har äventyrat allt
hans arbete och underminerat Open AI. De kräver att Altman tas tillbaka som VD.

https://sverigesradio.se/artikel/nara-500-anstallda-hotar-med-att-saga-upp-sig-fran-open-ai
Citat:
Ursprungligen postat av M.Murati
715 stycken AI-brödrar och AI-systrar som skrivit under nu.
Greg och Sam kommer alltså hitta en väg tillbaka.
Eller så går >1000 miljarder SEK upp i rök.
För att 3 doomers vägrar avgå?
När 99.99% skrivit under?
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja, men OpenAI:s företagsmodell var unik. Men inga pengar inga chip, och vise versa.

Sam Altman framstår som en omtyckt VD. Han är relativt ung på en sådan position. Född 85, alltså samma generation som uppskattningsvis majoriteten av hans anställda. Det är inte förvånande att han är populär som chef. Men att vara generös med remote work, mocca milkshakes och bonusprogram räcker kanske inte när vi börjar fundera på AI Alignment och en för hela mänskligheten existentiell risk. En ung, driven, teknikoptimistisk entreprenör är kanske inte rätt person på rätt plats för uppdraget.

Men vill de anställda teknikoptimisterna (för de anställer väl inte konspirationsteoretiker?) väldigt gärna erkänna den existentiella risken, när deras häftiga drömjobb på Open AI står på spel?

Jag vet inte vad som borde göras med Open AI men jag lutar väl mer åt "Shut it all down".

Äh, jag borde sluta bry mig, det är kört för oss ändå. Jag tror inte att AI Alignment går att lösa och när vi har AGI inom några år kan vi bara hoppas på att den vill vara snäll mot oss. Den kommer inte gå att kontrollera mer än i max ett år. Ola, du har kanske haft rätt ändå. Det är väl bara att skicka fram socialpskykologerna nu då. Mänsklighetens sista försvarslinje.

Det spelar alltså ingen roll hur duktig eller populär någon chef är, eller hur ansvarsfullt något företag är. Hundratals företag kommer att pressa fram AGI nu och några kommer att lyckas. Alla kommer inte vara lika ansvarsfulla och alla kommer inte ha perfekt IT-säkerhet i sina system varje dag.

Frågan är nog mer vad de inte säger publikt, och att "hela havet stormar" inte var den allra bästa händelseutvecklingen just nu.
Citera
2023-11-21, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Sam Altman framstår som en omtyckt VD. Han är relativt ung på en sådan position. Född 85, alltså samma generation som uppskattningsvis majoriteten av hans anställda. Det är inte förvånande att han är populär som chef. Men att vara generös med remote work, mocca milkshakes och bonusprogram räcker kanske inte när vi börjar fundera på AI Alignment och en för hela mänskligheten existentiell risk. En ung, driven, teknikoptimistisk entreprenör är kanske inte rätt person på rätt plats för uppdraget.

Men vill de anställda teknikoptimisterna (för de anställer väl inte konspirationsteoretiker?) väldigt gärna erkänna den existentiella risken, när deras häftiga drömjobb på Open AI står på spel?

Jag vet inte vad som borde göras med Open AI men jag lutar väl mer åt "Shut it all down".

Äh, jag borde sluta bry mig, det är kört för oss ändå. Jag tror inte att AI Alignment går att lösa och när vi har AGI inom några år kan vi bara hoppas på att den vill vara snäll mot oss. Den kommer inte gå att kontrollera mer än i max ett år. Ola, du har kanske haft rätt ändå. Det är väl bara att skicka fram socialpskykologerna nu då. Mänsklighetens sista försvarslinje.

Det spelar alltså ingen roll hur duktig eller populär någon chef är, eller hur ansvarsfullt något företag är. Hundratals företag kommer att pressa fram AGI nu och några kommer att lyckas. Alla kommer inte vara lika ansvarsfulla och alla kommer inte ha perfekt IT-säkerhet i sina system varje dag.

Frågan är nog mer vad de inte säger publikt, och att "hela havet stormar" inte var den allra bästa händelseutvecklingen just nu.

Tror stora massan kommer få sin vilja igenom, bruka bli så,
men man vet aldrig hur tjuriga ledningen är.

Protesterna mot Open AI ökar – 90 procent hotar med uppsägning.
https://sverigesradio.se/artikel/pressen-pa-open-ai-okar-90-procent-hotar-med-uppsagning
Citera
2023-11-21, 08:07
Bannlyst
Citat:

https://sverigesradio.se/artikel/pressen-pa-open-ai-okar-90-procent-hotar-med-uppsagning
Tror inte det spelar någon roll om han nu skulle komma tillbaka, OpenAI är nog kört som firma och den som sänkte det hela var troligtvis Musk.
Citera
2023-11-21, 08:10
Medlem
Citat:

Frågan är ju om Sam ens vill komma tillbaks, eller om han nu känner att han hellre vill fortsätta arbete på Microsoft. Delvis beror väl detta också på vilken deal han har.
Citera
2023-11-21, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oskar1987
Tror inte det spelar någon roll om han nu skulle komma tillbaka, OpenAI
är nog kört som firma och den som sänkte det hela var troligtvis Musk.

Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Frågan är ju om Sam ens vill komma tillbaks, eller om han nu känner att
han hellre vill fortsätta arbete på Microsoft. Delvis beror väl detta också på vilken deal han har.

Håller med er båda, och en jvla soppa detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in