2023-11-19, 18:22
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwon
Här är chatGPTS analys av dina påståenden.
1. AI:s Nytta och Effektivitet: WatchItNow är starkt skeptisk till AI:s nytta och effektivitet, men detta står i kontrast till många framgångsrika tillämpningar av AI i olika sektorer. AI har visat sig vara särskilt effektivt i att hantera stora datamängder, förbättra effektiviteten i arbetsflöden, och till och med överträffa människor i vissa specifika uppgifter.

2. Generalisering om AI:s Pålitlighet: WatchItNow uttrycker en generell skepsis mot AI:s pålitlighet, vilket kan vara missvisande. Medan AI-svar ibland kan vara felaktiga eller irrelevant, har teknologin visat sig vara extremt kraftfull i många sammanhang, speciellt när den används korrekt och under lämpliga förhållanden.

3. AI och Programmering: Användaren avfärdar idén om att AI kan vara användbart inom programmering. Detta strider mot den växande användningen av AI för att hjälpa till med kodgenerering, felsökning och andra programmeringsrelaterade uppgifter.

4. AI och Energiförbrukning: Även om det är sant att stora AI-modeller kräver betydande mängder beräkningskraft, är WatchItNows påstående om att "hela google ersattes med chatgpt skulle det behövas 50 kärnkraftverk till i USA" överdrivet och saknar vetenskaplig grund.

5. Misstolkning av AI:s Utveckling: WatchItNows syn att AI inte kommer att leda till signifikanta förändringar eller förbättringar kan betraktas som en missbedömning, med tanke på den snabba utvecklingen och förbättringen av AI-teknik under de senaste åren.

Sammanfattningsvis, medan det är viktigt att vara kritisk och medveten om AI:s begränsningar och utmaningar, verkar en del av WatchItNows synpunkter vara baserade på felaktigheter eller ologiska resonemang som inte helt överensstämmer med den nuvarande förståelsen och tillämpningen av AI och LLM.
Noterar bara snömos och obestyrkta påståenden, inga fakta.

Exempel.
Citat:
According to ChatGPT, a single GPT query consumes 1567% (15x) more energy than a Google search query.
Detta motsvarar 50 kärnkraftverk. Så, har chatgpt rätt eller har jag rätt?

Jag föreslår att du ploppar tillbaka svaret och ser vad som kommer ut då. Ännu mera snömos?

Berätta hur svaret ovan kan tjäna pengar åt någon, eller göra någon klokare.
Citera
2023-11-19, 18:30
Medlem
Raccoon0834s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Sam Altman har sparkats som VD för OpenAI. Tydligen hade styrelsen först ett möte utan dess ordförande Greg Brockman där man sparkade Altman. Styrelsen sparkade efter det även sin egen ordförande (som dock kommer att jobba kvar på OpenAI):

Greg Brockman @gdb

Sam and I are shocked and saddened by what the board did today.

Let us first say thank you to all the incredible people who we have worked with at OpenAI, our customers, our investors, and all of those who have been reaching out.

We too are still trying to figure out exactly what happened. Here is what we know:

- Last night, Sam got a text from Ilya asking to talk at noon Friday. Sam joined a Google Meet and the whole board, except Greg, was there. Ilya told Sam he was being fired and that the news was going out very soon.

- At 12:19pm, Greg got a text from Ilya asking for a quick call. At 12:23pm, Ilya sent a Google Meet link. Greg was told that he was being removed from the board (but was vital to the company and would retain his role) and that Sam had been fired. Around the same time, OpenAI published a blog post.

- As far as we know, the management team was made aware of this shortly after, other than Mira who found out the night prior.

The outpouring of support has been really nice; thank you, but please don’t spend any time being concerned. We will be fine. Greater things coming soon.

https://x.com/gdb/status/1725736242137182594

OpenAI announces leadership transition

Chief technology officer Mira Murati appointed interim CEO to lead OpenAI; Sam Altman departs the company.

Search process underway to identify permanent successor.

The board of directors of OpenAI, Inc., the 501(c)(3) that acts as the overall governing body for all OpenAI activities, today announced that Sam Altman will depart as CEO and leave the board of directors. Mira Murati, the company’s chief technology officer, will serve as interim CEO, effective immediately.

A member of OpenAI’s leadership team for five years, Mira has played a critical role in OpenAI’s evolution into a global AI leader. She brings a unique skill set, understanding of the company’s values, operations, and business, and already leads the company’s research, product, and safety functions. Given her long tenure and close engagement with all aspects of the company, including her experience in AI governance and policy, the board believes she is uniquely qualified for the role and anticipates a seamless transition while it conducts a formal search for a permanent CEO.

Mr. Altman’s departure follows a deliberative review process by the board, which concluded that he was not consistently candid in his communications with the board, hindering its ability to exercise its responsibilities. The board no longer has confidence in his ability to continue leading OpenAI.

https://openai.com/blog/openai-announces-leadership-transition

Enligt rykten på sociala media är det kommersialiseringen av OpenAI och samarbetet med Microsoft som styrelsen var missnöjda med.

Det är ganska ovanligt att styrelser skriver att man saknar förtroende för en VD som man sparkar, eftersom ryktesspridning kan skada bolaget. Att beslutet togs utan att styrelsens ordförande var närvarande är också märkligt.

Frågor att diskutera:

1. Varför sparkades Altman?

2. Hur kommer samarbetet med Microsoft att påverkas?

3. Hur påverkas utvecklingen av ChatGPT?

1) Konspiration. Lite som med Gnome, Linux Foundation etc. Man ser samma mönster om och om igen.

2) Positivt, tyvärr.

3) Skulle anta att utvecklingen fortlöper som vanligt, med undantaget att användardata kommer håvas upp som aldrig förr.

GPT har inte varit neutralt i min mening hittils, men skulle även anta att det blir än mindre så nu.
Senast redigerad av Raccoon0834 2023-11-19 kl. 18:33.
Citera
2023-11-19, 18:40
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Andrej Karpathy ger inte sken av att Ilya Sutskever räddat världen.

https://x.com/karpathy/status/1726289070345855126
Citera
2023-11-19, 18:46
Medlem
M.Muratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Det var inte länge sedan du satt och påstod att Max Tegmark var en av de främsta AI forskarna i världen.
Tegmark who?

https://twitter.com/wesg52/status/1709551516577902782

(Skrev igår att jag inte tänkte svara ett lögnaktigt as som dig igen men eftersom jag gillar studien så kan jag tänka mig att göra ett undantag. Men citera mig aldrig mer. Utan fortsätt göra bort dig utan min inblandning. Det mår säkert ett mentalfall som dig bättre av.)
Citera
2023-11-19, 18:48
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Nä, 99% av alla frågeställningar besvaras redan bra av google genom vanlig ord-indexering av världens alla hemsidor. chatgpt behövs inte för frågor som "Vem var första programledaren för jeopardy i Sverige". chatgpt har helt annat användingsområde "skriv en uppsats på 400 ord om Jeopardy" och jag killgissar att 99 frågor av 100 klaras av med indexering och utan kränkraftverk. Det är bara fanboys som försvarar tesla krypto SBB chatgpt nvidia. Men gå ut och betala er bigmac med bitcoin och se hur bra det går.

Jo, visst, man klarar sig bra med att goggla enka fakta uppgifter, men Googles kopplar även i AI där, förutom den som ständigt arbetar i bakgrunden. Men om människor tillbringar mer tid med att chatta med botar, göra bilder sammanfatta dokument osv. Så kan de tänkas att de, då, även låter boten söka på även enkla fakta-frågor.
Citera
2023-11-19, 18:58
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Murati
Tegmark who?

(Skrev igår att jag inte tänkte svara ett lögnaktigt as som dig igen men eftersom jag gillar studien så kan jag tänka mig att göra ett undantag. Men citera mig aldrig mer. Utan fortsätt göra bort dig utan min inblandning. Det mår säkert ett mentalfall som dig bättre av.)

Den enda här som har medicinering och vanföreställningar är du.

För övrigt extremt löjlig rapport som bara påvisar k means clustering som varit ett känt fenomen pga wordembedding sedan word2vec släpptes 2013.

Och jag vet inte vad du försöker påvisa med detta heller, det är knappst någon världsklass på den här rapporten.
Senast redigerad av BeneathTheSurface 2023-11-19 kl. 19:33.
Citera
2023-11-19, 20:56
Medlem
Jag tror att Sam Altman är tillbaka som CEO nästa vecka. Verkar som de anställda verkligen backar honom tillsammans med investerare. Då är det nog kört för nuvarande styrelse. Dock kommer det ju vara en PR skada som kommer ta lång tid att läka.

Intressant artikel nedan.

https://www.theverge.com/2023/11/18/23967199/breaking-openai-board-in-discussions-with-sam-altman-to-return-as-ceo
Citera
2023-11-19, 21:19
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Murati
Tegmark who?

Vad säger den där tweeten?
Helt obegriplig för mig. Är det en ingenjörsstudent som gjort lite grafer och dragit slutsatser?

Edit: Såg nu att Tegmark var medförfattare. Får kolla på denna paper.
För andra som vill läsa direkt: https://arxiv.org/pdf/2310.02207.pdf
Senast redigerad av Enterprise 2023-11-19 kl. 21:21.
Citera
2023-11-19, 21:23
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwon
Jag tror att Sam Altman är tillbaka som CEO nästa vecka. Verkar som de anställda verkligen backar honom tillsammans med investerare. Då är det nog kört för nuvarande styrelse. Dock kommer det ju vara en PR skada som kommer ta lång tid att läka.

Intressant artikel nedan.

https://www.theverge.com/2023/11/18/23967199/breaking-openai-board-in-discussions-with-sam-altman-to-return-as-ceo
Det tror jag inte, all uppmärksamhet är bra och nu fick ju vice VD visa sitt ansikte.

Det är dock oroväckande ifall styrelsen som var orolig för säkerhetsutvecklingen nu avsätts då det gör att ingen kommer våga utmana Altman och han kan skriva upp sina idéer ordentligt.
Citera
2023-11-19, 21:26
Medlem
otellos avatar
Kan det ha någonting att göra med meningsskiljaktigheter kring politisk censur av AI?
Citera
2023-11-19, 21:31
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Kan det ha någonting att göra med meningsskiljaktigheter kring politisk censur av AI?
Utifrån vad som läckt ut så har inte jag sett något som tyder på detta.
Citera
2023-11-19, 21:41
Medlem
Superlistigs avatar
Zerohedge spekulerar i att det har med Altmans försöka att funda AI-chip utveckling:

https://www.zerohedge.com/markets/stunning-reversal-openai-board-talks-sam-altman-return-ceo-after-satya-nadella-furious
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in