2023-11-20, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milmir
Det är väl din logik som haltar om du tror att åklagaren väljer bort våldtäkt bara för att jäklas. Något hinder får henne att välja att åtala för grovt våld/ misshandel. Ja och en alternativ gärningsman kan dyka upp i de flesta rättsfall och kan leda till att hela åtalet avisas. Hela rättsystemet bygger på solklara bevis. Och för en åklagare handlar det om att hitta vägar att gå för att få längsta möjliga straff utdömt sett till brottet. Zoeys mamma hatade henne och ville tillfoga henne så mycket smärta som möjligt. Därav kanske åklagaren anser att det mamman gjorde på Zoeys underliv inte var av sexuell karaktär utan ännu ett grymt sätt att tillfoga maximal smärta och förnedring. Sammanslaget med alla andra åtal om grovt våld/ misshandel kanske det leder till längre straff och en systematik kan bli överskådlig i allt de åmsakat Zoey. Vi vet inte ännu. Vi kan bara vänta och se. Allt är inte bara svart och vitt. Känslomässigt kan man tycka något men ur ett juridiskt perspektiv måste man i bland gå en annan väg.
Men bara sluta. Det behövs inte styrkas att våldtäkten begås med sexuellt motiv. Det sa åklagaren själv på rättegången idag. Där förklarade hon också anledningen till att hon inte åtalat för våldtäkt. Kan leta upp i liverapporteringen åt dig om du vill. Men det handlar inte om det du sa. Så sluta ifrågasätt att Z blivit utsatt för våldtäkt. Grov dessutom då hon fått grova skador av dem.

De flesta våldtäktsmän gör det förresten på grund av makt. Så med din logik borde typ ingen våldtäktsmän kunna fällas. En våldtäkt är alltid av sexuell karaktär, eftersom den rör sådana delar. Behövs inte bevis för motiv som sagt. Det klargjorde till och med åklagaren idag.
Senast redigerad av Nora2002 2023-11-20 kl. 22:52.
Citera
2023-11-20, 23:03
Medlem
Liletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinadelsur
Precis. Man har ett val i livet. Inte alla går o slår på sina barn och torterar dom. Flesta bryter det våld mönstret. Men detta par kommer komma undan med psykiatrisk vård tyvärr!!!

Tveksamt angående pappan iaf. Han skulle inte utredas vidare, men mamma var väl aktuell för RPU.
Citera
2023-11-20, 23:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är tyvärr så där. Till och med när människor som har överlevt en svår barndom är mycket medvetna, pratar öppet om det och säger "så ska jag aldrig göra mot mina barn, jag ska ge dem den barndom som jag aldrig fick"... så får man höra sedan att de har behandlat sina barn EXAKT lika illa som de själva blev behandlade. Det kallas "det sociala arvet" och verkar vara omöjligt att bryta.

Hur bryter man det, från samhällets sida..? Man kan ju inte heller sätta taggar i registren på barn som utsatts i barndomen, och tvinga dem till utredningshem eller psykologutredningar när de själva får barn. Man kan inte göra så i förebyggande syfte, för det skulle vara ännu ett övergrepp - som att de straffas för det de utsatts för i barndomen.
Nu får du det att låta som att alla barn som genomgått övergrepp i barndomen blir till monster mot sina egna barn. Det var ju en generalisering som heter duga. Nej, det är heller inte omöjligt att bryta.
Citera
2023-11-20, 23:12
Medlem
Jag är väldigt för en grov våldtäktsdom i fallet och det kommer jag stå fast vid för jag tror på barn som berättar men också för bevisen som finns. Finns ingen som helst anledning att tvivla med tanke på alla bevis. (ni som tvivlar borde hålla tyst, ni fattar inte att det som ni gör är att begå nya övergrepp på Z). Hon förtjänar också rättvist dömda förövare efter allt hon utsatts för. Som plåster på såren. Annars ser vi till att fixa det Z. (Får agera egen domstol som gängen annars.)

Men jag kan absolut, fast att jag själv blivit utsatt för grovt sexuellt våld i unga år, i det här fallet tänka ”tänk om det bara var de grova våldtäkterna på Z och inte allt annat hon utsatts för, så mycket enklare det hade varit” och det visar på hur sjukt det här fallet är. Har aldrig tidigare tänkt eller känt så. (Hoppas inte detta lät fel. Menar bara att detta fall är det värsta någonsin. Har verkligen så stor lust att skada ”föräldrarna” och ansvariga.)

Jag hoppas hon har väldigt bra stöd nu i alla fall och en positiv inställning. Hon verkar vara otroligt stark och hon är väldigt söt också. Älskade barn.
Senast redigerad av Nora2002 2023-11-20 kl. 23:31.
Citera
2023-11-20, 23:14
Medlem
Citat:
Precis. Man har ett val i livet. Inte alla går o slår på sina barn och torterar dom. Flesta bryter det våld mönstret. Men detta par kommer komma undan med psykiatrisk vård tyvärr!!!
Tror inte de får rättspsykiatrisk vård. Det är mer för sådana med psykossjukdomar osv. J verkar ha psykopatiska drag och det ger inte rättspsykiatrisk vård och D ska väl inte ens genomföra en RPU? Kan dock ha fel.
Citera
2023-11-20, 23:22
Medlem
Citat:
Nej men hel del klarar inte att bryta det sociala arv de har med sig , inte så att de ens kommer i närheten av dessa föräldrar men många klarar inte av att vara föräldrar för att de själva inte haft fungerande föräldrar , har de dessutom utsatts för försummelse eller våld kan det bli bestående men som kan påverka delar av hjärnan som är viktiga för att känna och förstå vad andra känner
Citera
2023-11-20, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nora2002
Men bara sluta. Det behövs inte styrkas att våldtäkten begås med sexuellt motiv. Det sa åklagaren själv på rättegången idag. Där förklarade hon också anledningen till att hon inte åtalat för våldtäkt. Kan leta upp i liverapporteringen åt dig om du vill. Men det handlar inte om det du sa. Så sluta ifrågasätt att Z blivit utsatt för våldtäkt. Grov dessutom då hon fått grova skador av dem.

De flesta våldtäktsmän gör det förresten på grund av makt. Så med din logik borde typ ingen våldtäktsmän kunna fällas. En våldtäkt är alltid av sexuell karaktär, eftersom den rör sådana delar. Behövs inte bevis för motiv som sagt. Det klargjorde till och med åklagaren idag.

Sluta själv! Jag ifrågasätter ingenting. Alla har rätt att ha sina åsikter. Gå och bråka med någon annan. Du har verkligen snöat in dig på våldtäkter. Och du…. försök och se saker ur olika vinklar. Det kommer man lång på….. hmm….
Citera
2023-11-20, 23:34
Medlem
Hinsebergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är tyvärr så där. Till och med när människor som har överlevt en svår barndom är mycket medvetna, pratar öppet om det och säger "så ska jag aldrig göra mot mina barn, jag ska ge dem den barndom som jag aldrig fick"... så får man höra sedan att de har behandlat sina barn EXAKT lika illa som de själva blev behandlade. Det kallas "det sociala arvet" och verkar vara omöjligt att bryta.

Hur bryter man det, från samhällets sida..? Man kan ju inte heller sätta taggar i registren på barn som utsatts i barndomen, och tvinga dem till utredningshem eller psykologutredningar när de själva får barn. Man kan inte göra så i förebyggande syfte, för det skulle vara ännu ett övergrepp - som att de straffas för det de utsatts för i barndomen.

Jag tror att svaren är terapi, terapi och terapi. Av den sort som behövs och av rätt personer. Lägg till en hädanefter bra uppväxt där Z får vara Z och ta plats i en normal familj.
Citera
2023-11-20, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jackdaniels77
Ngn som vill vara sjysst o länka Fup lite snabbt?

https://gofile.io/d/Ua2BIa

.
Citera
2023-11-20, 23:36
Medlem
Liletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nora2002
Tror inte de får rättspsykiatrisk vård. Det är mer för sådana med psykossjukdomar osv. J verkar ha psykopatiska drag och det ger inte rättspsykiatrisk vård och D ska väl inte ens genomföra en RPU? Kan dock ha fel.

Flickans mamma kan enligt en paragraf 7-utredning, även kallad en liten sinnesundersökning, ”misstänkas” lida av en allvarlig psykisk störning.
Senast redigerad av Lilett 2023-11-20 kl. 23:40.
Citera
2023-11-20, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milmir
Sluta själv! Jag ifrågasätter ingenting. Alla har rätt att ha sina åsikter. Gå och bråka med någon annan. Du har verkligen snöat in dig på våldtäkter. Och du…. försök och se saker ur olika vinklar. Det kommer man lång på….. hmm….
Fokuserar på det eftersom det är en brist i åtalet… Åklagaren sa för övrigt att det inte var som du trodde, så ville bara upplysa dig om det. Så du kan lägga ner den teorin i alla fall. Men allt som Z utsatts för är helt obeskrivligt. Aldrig hört liknande, och det är inte för våldtäkterna.
Citera
2023-11-20, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olleph
men varför har man valt att hon ska se ut som kille?

har det framkommit? har det varit så även i nutid?

Det diskuterades tidigare i tråden, men man har inte kommit fram till varför.

Mamman har en prins-emoji på sin instagram för Zoey istället för en prinsessa som för de andra döttrarna. Det verkade ju också börja 2019 ungefär, då var hon runt 3-4? Lite tidigt för att hon själv ska ha bett om att vara pojke tänker jag spontant? Känns inte som föräldrar som vill respektera ett barn som känner sig som pojke med tanke på hur dom behandlat henne i övrigt, om det inte är för att mamman ska få mer uppmärksamhet.

Men det skrevs både att hon på förskolan ska ha velat ha klänning men senare att hon på sjukhuset inte velat ha tjejkläder utan mer könsneutrala kläder/färger. Föräldrarna kanske på något sett medvetet orsakat könsförvirring hos henne?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in