2023-11-20, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lundabrudic1
Var läste du att mamman våltog hennemed grovt föremål?
Det framgår i FUP, bland annat genom läkares vittnesmål (BO har skador i underlivet som liknas med förlossningsskador som omöjligt bara kan ha orsakats av några fingrar). Men Z har svårt att prata om de sexuella övergreppen så vi vet inte vad som användes, om hon ens vet det själv. Men får se om jag kan leta upp sidor i FUP sedan. Annars står i stämningsansökan att hon penetrerats vaginalt och analt med okänt föremål.
Citera
2023-11-20, 07:14
Medlem
Det tog tid att läsa FUP men jag blev klar igår.

En sak jag hängt upp mig på är att jag inte ser att de frågar så mycket om hur såret uppkommit i halsen, strax ovanför det att frätskadorna börjar.
Min tanke är att hon fått en slang ner i halsen, att det frätande har hällts ner via en tratt/slang varpå skadan uppstått längre ned i halsen och magsäcken och inte i munhålan.
Det fanns slangar och något som såg ut som en slang med en tratt i soppåsen som de gömt utomhus om jag inte minns fel.
Den verkar inte ha undersökts för dna och ättika(?). Vid den andra husrannsakan är säcken borta och ingen av de misstänkta vill kännas vid den.
Säcken innehåller olika sorters medicin och medicinsk utrustning. Även sådant som en barnfamilj normalt har i medicinskåpet (hostmedicin tex). Det ser ut som att någon har plockat ihop all medicin etc och ställt detta utomhus i en svart sopsäck innan eller omkring den tid då föräldrarna häktades(?)

Vad tänker ni andra om det här?
Citera
2023-11-20, 07:14
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilett
Lätt hänt. Det framkommer mer och mer hos en del av familjemedlemmarna så svårt att hålla reda på allt. Men pappan till J utsatte syskonen för bla bestraffning med att dricka ättika.

Eller hur.
Jag får intrycket av att J försöker ta ”hämnd” för alla övergrepp från sin pappa genom att upprepa liknande grymheter mot sin egen dotter.
Hon har blivit uppfostrad med en katalog av grymma bestraffningsmetoder.

Redan från början har hon bestämt sig för att Z är ett ”problem” och D är med på denna sjuka inställning. Neonatal fick ringa efter J och D för att Z låg ensam så långa stunder som nyfödd.
Det är som att bägge straffar Z för den svåra förlossningen, och allt som händer därefter blir bara en bekräftelse på ”problemet”.

Man undrar hur det är möjligt att två föräldrar blir så iskalla mot ett nyfött barn.
Citera
2023-11-20, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Det förefaller vara ställt utom rimligt tvivel att ingen annan än J*smine eller D*niel kan ha utsatt Z för ättiksyran. Annars hade det inte gått att åtala dem för synnerligen grov misshandel heller.
Mamman är i viss mån bunden till ättikan genom fingeravtryck på sprutan och hon kände till ättikstortyr som metod.
Deras nätsökningar visar att de redan under natten kände till att det var just ättika som Z fått i sig.
Bägge var inblandade i att fördröja akutvård trots att flickan var svårt medtagen av hypotermi och magsmärtor.
Insåg de eller borde de ha insett att Z kunde dö som en följd av tortyren, och var likgiltiga inför den risken?
Åklagaren tycker uppenbarligen inte det.
Jag tycker att tingsrätten borde fått ta ställning till den saken genom ett åtal för mordförsök.
Synnerligen grov misshandel kunde stått kvar som alternativt ansvarsyrkande.
Nu finns inget morduppsåt med i gärningsbeskrivningen.
Citat:
Det är sant att åklagarens senfärdighet initialt gjorde att föräldrarna fick en helt oacceptabel möjlighet att städa upp. Givetvis borde de aldrig fått obevakat tillträde till hemmet innan man gjort en fullständig husrannsakan.
Det är som att även åklagaren (precis som skolan och BVC) lever i en naiv missuppfattning om att 100% av alla föräldrar vill sina barn väl och fantasin räcker inte till för att föreställa sig att föräldrar skulle kunna skada sina barn med avsikt. Polisen och läkarna levde tack och lov inte med den villfarelsen.
Asså åklagaren i detta fall… Verkligen inte okej. Ska JO-anmäla kärringen
Citera
2023-11-20, 07:20
Medlem
Citat:
Redan från början har hon bestämt sig för att Z är ett ”problem” och D är med på denna sjuka inställning. Neonatal fick ringa efter J och D för att Z låg ensam så långa stunder som nyfödd.
Det är som att bägge straffar Z för den svåra förlossningen, och allt som händer därefter blir bara en bekräftelse på ”problemet”.

Man undrar hur det är möjligt att två föräldrar blir så iskalla mot ett nyfött barn.
Jag fattar inte ens hur de fick med henne hem från sjukhuset. Gjordes ingen orosanmälan på BB/neonatal? Varför hamnade de åtminstone inte på utredningshem?
Citera
2023-11-20, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
https://freeimage.host/i/HO0qt8x

För de som enkelt o snabbt vill se pappan utan FB så kommer en länk

Oklart om det är mamman dock

Han ser så otroligt bekant ut som om att han hållit till i Malmö tidigare
Citera
2023-11-20, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Secret90
Han ser så otroligt bekant ut som om att han hållit till i Malmö tidigare

Han ser bekant ut, men varför? Han ser inte heller speciellt trevlig ut.
Citera
2023-11-20, 07:32
Medlem
Ingen som har reflekterat över detta?
För det känns orimligt att det gått till på annat sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Gamlaskor

En sak jag hängt upp mig på är att jag inte ser att de frågar så mycket om hur såret uppkommit i halsen, strax ovanför det att frätskadorna börjar.
Min tanke är att hon fått en slang ner i halsen, att det frätande har hällts ner via en tratt/slang varpå skadan uppstått längre ned i halsen och magsäcken och inte i munhålan.
Det fanns slangar och något som såg ut som en slang med en tratt i soppåsen som de gömt utomhus om jag inte minns fel.
Den verkar inte ha undersökts för dna och ättika(?). Vid den andra husrannsakan är säcken borta och ingen av de misstänkta vill kännas vid den.
Säcken innehåller olika sorters medicin och medicinsk utrustning. Även sådant som en barnfamilj normalt har i medicinskåpet (hostmedicin tex). Det ser ut som att någon har plockat ihop all medicin etc och ställt detta utomhus i en svart sopsäck innan eller omkring den tid då föräldrarna häktades(?)

Citera
2023-11-20, 07:46
Medlem
Liletts avatar
Citat:
Eller hur.
Jag får intrycket av att J försöker ta ”hämnd” för alla övergrepp från sin pappa genom att upprepa liknande grymheter mot sin egen dotter.
Hon har blivit uppfostrad med en katalog av grymma bestraffningsmetoder.

Tror detsamma. Förlossningen, Z lämnas bort till mormor och hennes man. Där verkar hon iaf haft det bra. Hon kommer hem när mormor avlider.
Blir som en oönskad främling i familjen och J tar ut sitt obearbetade? trauma från sin egen uppväxt på Z. Om vi nu utgår från att dessa uppgifter i barndomen stämmer. Men alla syskonen beskriver ju hur hemskt deras pappa var.

Sen eskalerade allt och de hade en Z i familjen som var enbart till besvär. All kaos i den situation de befann sig i med sjukdomar, dålig ekonomi mm. tog de ut på Z.

De bestämde kanske då att de skulle kunna få ut pengar om de kunde övertyga att Z behövde hjälpinsatser. Hämmade henne i sin utveckligen, så det tydligare skulle framstå att hon inte var som ”andra” barn.
Senast redigerad av Lilett 2023-11-20 kl. 07:54.
Citera
2023-11-20, 08:18
Medlem
Citat:

Javisst, ungefär så kan det ha gått till, flera gånger tror jag.
Citera
2023-11-20, 08:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eliseei
Hittar inget förhör med jourhemmet?

Allt står i FUP.
Citera
2023-11-20, 08:25
Avslutad
Citat:

Jag tänker som du.

Man fann en syrgastratt kopplad till en bubbelslang. Kan det ha användas?

Är det analyserat för ättika?

Sen så många lögner. Enligt pappan har han ringt Giftcentralen samma natt de åkte in till akuten men giftcentralen har inte fått in samtal från varken honom eller mamman eller någon annan för den delen gällande förtäring av ättika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in