2023-11-19, 20:40
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Om jag förstår rätt så är det rådjursjakt som gäller i November.
Hagelgevär är alltså vapnet för detta - antar jag ?

Du har noll koll. En majoritet av alla jaktbara däggdjur jagas i november.
Citera
2023-11-19, 20:49
Moderator
Parongatans avatar
Hagelbrakare som trasade sönder hela låret, vilket ger en massiv blödning och ganska snabbt ett hjärtstopp. En till synes omedveten handling, och således inget självmord.

Att någon skulle ha sinnesnärvaro att dra av sig sitt bälte, och snörpa av benens vener för att stoppa blödningen, när alla hade full panik, var en nästintill omöjlig uppgift.

Det här var inte "bara" ett litet runt skotthål, utan en svärm av små hagelkulor med en enorm rörelseenergi. Stora delar av vävnaden försvann med skottet.

Plus att mannen hade en extrem otur, vad gäller hur hagelpatronen träffade benet.
Citera
2023-11-19, 20:53
Medlem
swedsters avatar
Darwin award.... Solklart fall av oduglig vapenhantering såvida det inte var självmord
Citera
2023-11-19, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Finns miljoner och en möjliga varianter. Har aldrig varit med om några säkerhetsinstruktioner då alla har ett eget ansvar. Däremot har jag varit med om att det snapsas friskt vid morgonsamlingen så alla håller sig varma.

Det här kan vara allt från olycka till självmord. Han kan glömt göra patron ur. Han kan smugit omkring med osäkrat vapen och snubblat och på något sätt kommit åt avtryckaren med mynningen mot sig. Han tycks ju inte avlidit på plats, så jag tror faktiskt inte på självmord, utan tragisk olycka av något slag.

Om du läser vad jag skrev, så var det ett vådaskott, och inget självmord .
Att det snappas friskt på morgonen, är nog väldigt ovanligt. Aldrig varit med om att det dricks i skogen.
Citera
2023-11-19, 21:42
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingfisher76
Om du läser vad jag skrev, så var det ett vådaskott, och inget självmord .
Att det snappas friskt på morgonen, är nog väldigt ovanligt. Aldrig varit med om att det dricks i skogen.

Tragiskt. Beklagar verkligen. Måste varit hemskt för jaktkamraterna också. Vid ett skott i benet hade jag dragit av mig bältet och dragit åt så hårt jag bara kunde runt benet och sedan ringt 112. Är ju dock inte säkert det hade hjälpt. Jävligt tragiskt när sådant här händer. Man kan inte vara nog försiktig.

Jaga och supa tror jag är en generationsfråga och här är de äldre sannerligen inget föredöme. Jag tror också denna företeelse är på väg att försvinna. Den sk jägarsupen. Nu säger jag inte att den förolyckade jägaren skulle varit berusad, för det har jag faktiskt ingen aning om. På något sätt tabbade han sig ändå.
Citera
2023-11-19, 22:00
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarklyft
Hur kan man inte lyckas stoppa en blödning från benet?

Det är ju hålspetsammunition man använder när man jagar. Blir jävulska skador av den sorten. Hade dom mot förmodan lyckats stoppa blödningen så hade karln ända fått amputerat benet.
Citera
2023-11-19, 23:19
Medlem
Citat:
Hur kan man inte lyckas stoppa en blödning från benet?

För att det är väldigt svårt utan rätt utrustning att avsnöra ett ben, i synnerhet om man ska göra det själv. Det behövs i princip en tourniquet (Speciellt avsnörande förband) och spänna och vrida tills muskulaturen bokstavlingen går av. Inte ens det går ibland. Tips till jägare är att köpa ett avsnörande förband, jag har en sådan med mig när jag jagar, helst flera då det inte är säkert att den första man sätter blir tillräckligt åtdragen. Skärpet är tyvärr inte mycket att komma med för att få rätt tryck.

Expanderande jaktkula gör en mycket stor sårkanal, att bli träffad av sådan innebär i de flesta fall att man avlider.
Senast redigerad av sunnis 2023-11-19 kl. 23:35.
Citera
2023-11-19, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stezt
Är väl inget konstigt med det? Jag känner ingen som inte måste resa en bit för att komma till skog där han får jaga i.

Precis.
I mitt jaktlag i norrbotten har vi 2 från södra sverige, och det är inte särskillt ovanligt idag att sörlänningar går med i jaktlag i norra sverige för att få jaga.
Citera
2023-11-19, 23:29
Medlem
Mia-Rovys avatar
För en som aldrig jagat och inte har en aning om hur det brukar gå till — hur snabbt kan man i bästa och värsta fall räkna med att övriga jägare upptäcker att man är skjuten och övriga försöker kommer till undsättning i detta läget? Låt oss säga en timma in i jakten

Brukar de övriga kontakta varandra direkt efter att de hört ett skott? Hur nära varandra är man?

Finns det särskilda rutiner eller till och med lagar för att hantera olyckor som dessa när jakten väl är i full rullning? Tänker typ ”När man hört ett skott ska man kontakta alla övriga jägare och kontrollera så att allt är OK”, ”alla deltagare måste ha första-hjälpen-kit”, ”man måste befinna sig mellan X-Y meter från övriga”, ”alla måste bära GPS-sändare” eller något i den stilen
Senast redigerad av Mia-Rovy 2023-11-19 kl. 23:45.
Citera
2023-11-19, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Hagelbrakare som trasade sönder hela låret, vilket ger en massiv blödning och ganska snabbt ett hjärtstopp. En till synes omedveten handling, och således inget självmord.

Att någon skulle ha sinnesnärvaro att dra av sig sitt bälte, och snörpa av benens vener för att stoppa blödningen, när alla hade full panik, var en nästintill omöjlig uppgift.

Det här var inte "bara" ett litet runt skotthål, utan en svärm av små hagelkulor med en enorm rörelseenergi. Stora delar av vävnaden försvann med skottet.

Plus att mannen hade en extrem otur, vad gäller hur hagelpatronen träffade benet.

Va fa, var det folk på plats som inte visste hur man stoppade en blödning?
Fan skandal.

Sen undrar jag hur sjäva olyckan gick till, låg bössan i bilen och sen när han skulle ta ut den så lyckades avtryckaren fastna i nåt och han blev träffad i låret?
Citera
2023-11-19, 23:44
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 24KMagic
En man från Marks kommun avled i samband med en jaktolycka under lördagseftermiddagen.
Händelsen ska ha skett under en jakt i Alingsås, enligt polisen i Borås.
Polisen misstänker inget brott.
https://sverigesradio.se/artikel/man-dod-efter-jaktolycka-traffades-av-eget-skott

Hmm, vådaskott på sig själv?

Den här kändes lite Leif &Billy
Citera
2023-11-20, 00:13
Medlem
Manginazs avatar
Citat:
Ja men nån hade väl ett bälte typ

Citat:
Ursprungligen postat av n1kk3
Man är ju oftast ensam på pass, så innan nån hinner komma och hjälpa till så är risken stor att man hinner förblöda om det träffat rätt.

Såna bälten med två öglor är bra att alltid ha på sig ifall det inträffar en bilolycka eller något.

Tråkig historia! Rip!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in