2023-11-20, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Va fa, var det folk på plats som inte visste hur man stoppade en blödning?
Fan skandal.

Sen undrar jag hur sjäva olyckan gick till, låg bössan i bilen och sen när han skulle ta ut den så lyckades avtryckaren fastna i nåt och han blev träffad i låret?

Tittar du mycket på film? Blåser du lårbensartären blöder du i runda slängar 600ml i minuten under vilopuls. Räkna med adrenalinpåslag samt panik och sen berätta för mig hur du som lekman ska stoppa den blödningen mitt ute i skogen
Citera
2023-11-20, 00:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av boetsman
Tittar du mycket på film? Blåser du lårbensartären blöder du i runda slängar 600ml i minuten under vilopuls. Räkna med adrenalinpåslag samt panik och sen berätta för mig hur du som lekman ska stoppa den blödningen mitt ute i skogen

Finns det något man kan göra? Binda rep runt låret ovanför blödningen?
Citera
2023-11-20, 02:53
Medlem
Citat:

Jag frågade om han hade folk med sig när han förblödde.

I de allra flesta fall kan man stoppa en blödning från en artär genom att dra åt hårt med något, eller iaf minska blodförlusten rejält genom att trycka hårt med händerna.

Lårbensartären är inget undantag.
Finns många som fått benet bortsprängt i krig och klarat sig genom att stoppa blödningen.

Det enda jag kan komma på är om han sköts så pass nänra ljumsken att man inte kom åt att tra något runt benet.
Citera
2023-11-20, 05:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Orellanin
Hur går det ens till, oavsett typ av bössa, om det är vådaskott?
En jaktsup och sen ska man rensa skit från mynningen. När du lutar skallen över så bränner man av ett skott av misstag
Citera
2023-11-20, 06:23
Medlem
FetFulElaks avatar
Träffar du högt upp i låret, ljumsken, så kan du inte snörpa av det... laddat vapen som slängs över axeln.
Citera
2023-11-20, 07:55
Medlem
Merwinnas avatar
Det är så många som leker med vapen, som inte borde göra det... Jag menar: sådant här händer ju inte proffsjägare.
Citera
2023-11-20, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knarklyft
Hur kan man inte lyckas stoppa en blödning från benet?

ett hagelskott på nära håll, eller ett klass ett vapen så sliter det ett jättestycke ur benet, och där har du artärer som bara pumpar ut blod, sedan borde ett avsnörande få stopp på det, men tidsmarginalerna är mycket små,
Citera
2023-11-20, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kingfisher76
Om du läser vad jag skrev, så var det ett vådaskott, och inget självmord .
Att det snappas friskt på morgonen, är nog väldigt ovanligt. Aldrig varit med om att det dricks i skogen.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är så många som leker med vapen, som inte borde göra det... Jag menar: sådant här händer ju inte proffsjägare.

Han var en mycket erfaren jägare!!
Citera
2023-11-20, 08:59
Medlem
Tråkig historia!

Har själv alltid med mig en tourniquet av typen CAT och förvarar lätt åtkomligt när jag hanterar skjutvapen.

Inte bara för min egen skull utan också för att kunna hjälpa till om olyckan är framme hos någon annan, antar att det är en gammal vana från lumpen där vi också alltid hade med både CAT och första förband i benfickan.

Citat:
Har sett soldater i Ukraina som fått låret bortsprängt men som överlevt för att de under beskjutning i komplett mörker tar på sig sin tourniquet tillräckligt snabbt.

Många jägare jag träffar har gjort lumpen och även i svenska försvaret blir man drillad i detta och man kan på ett 10tal sekunder dra på sig sin tourniquet.
Men det gäller såklart att man har med sig rätt utrustning från början.
Senast redigerad av Larsbeeffly 2023-11-20 kl. 09:07.
Citera
2023-11-20, 09:04
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Va fa, var det folk på plats som inte visste hur man stoppade en blödning?
Fan skandal.

Sen undrar jag hur sjäva olyckan gick till, låg bössan i bilen och sen när han skulle ta ut den så lyckades avtryckaren fastna i nåt och han blev träffad i låret?
Det borde vara lag på att det skulle vara minst en Flashback-medlem i varje jaktlag. Då finns det åtminstone en som är handlingskraftig och duglig i allt.
Citera
2023-11-20, 09:23
Medlem
MeMajks avatar
Vart någonstans finns det fakta ang att det skulle vara ett vådaskott i ett ben ??
Citera
2023-11-20, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Det borde vara lag på att det skulle vara minst en Flashback-medlem i varje jaktlag. Då finns det åtminstone en som är handlingskraftig och duglig i allt.

Det är ju du som inte verkar förstå att om det var folk på plats när det hände, så är dom fan gravt efterblivna som inte försökte göra nåt.

Stoppa blödning lör man sig för fan i grundskolan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in