2023-11-23, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Hector
Nu är det endast hörsägen från min sida men det jag hörde var att personen i fråga är en mycket van jägare. Som jag förstod är det kulvapen det gäller, han hade på något sätt lyckats skjuta sig själv längs med benet, oklart hur men jag misstänker att han råkat klicka av när bössan gått från axeln när den hängt i vapenremmen. Som jag förstod var han vid liv när andra jägare anslöt men förblödde. Med på jakten var också två barn runt tioårs åldern eller strax under, tråkig start.
Han var en mycket van jägare.
Han var vid liv, men inte vid medvetande när dom kom fram. Enligt mina källor.
Citera
2023-11-23, 20:00
Medlem
Citat:
Nu är det endast hörsägen från min sida men det jag hörde var att personen i fråga är en mycket van jägare. Som jag förstod är det kulvapen det gäller, han hade på något sätt lyckats skjuta sig själv längs med benet, oklart hur men jag misstänker att han råkat klicka av när bössan gått från axeln när den hängt i vapenremmen. Som jag förstod var han vid liv när andra jägare anslöt men förblödde. Med på jakten var också två barn runt tioårs åldern eller strax under, tråkig start.

Fast man har ju pipan uppåt när man har vapnet på axeln eller ryggen. Provade med min bössa idag och det är inte lätt att få pipan mot låret. Skulle man bära geväret upp och ner på axeln kan dock en sådan situation ske.
Citera
2023-11-23, 20:09
Medlem
vanartads avatar
Citat:

Hur i hela friden lyckas man med att skjuta sig längs benet?
Rimligtvis borde pipan pekat nedåt.
När jag kollat med mina bössor har jag mycket svårt att få ett kulgevär (även med en mycket kort pipa och utan dämpare) mynningen över mitten på vaden.
  • Om man nu skulle tappa bössan och ett skott går av, så borde rimligtvis skottet ta i överkroppen om den föll med kolven före
  • Om man tappar bössan med pipan före borde skottet gå i marken
  • om man tappar bössan lite snett borde rimligtvis kulan gått genom överkroppen, eller låret, eller vaden, eller foten.
Men längst benet???
Vad är det jag inte begriper?
Jag får inte ihop det.
Citera
2023-11-23, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjisken
De är fulla utav bar ahelvete.

Du har aldrig jagat hör jag.

Trams. Du har aldrig jagat hör jag. Jakt är en fysisk sysselsättning. Det funkar ju så dåligt om man är full. Vi dricker på kvällarna i bastun.
Citera
2023-11-24, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Det spelar väl ingen större roll egentligen.
Jag skulle dock gärna vilja ha reda på just hur det gick till.
Man kanske skulle kunna lära sig något från mannens olycka
Spelar ju givetvis stor roll, både piplängd och hur säkringen fysisk fungerar inuti vapnet är annorlunda, ovanpå detta är hagelvapen oftast brytvapen man enkelt plundrar mot vapen med slutstycke.

Som jag förstår det föll han i samband med att vådaskottet gick av, men jag håller med om att skottet borde ha gått från knät och uppåt längsmed benet. Exakt var det tog kommer väl ut vad det lider, inget att göra nu med stackaren som dog, men det gäller att lära sig av misstagen
Citera
2023-11-24, 12:17
Medlem
Mr Hectors avatar
Citat:
När jag kollat med mina bössor har jag mycket svårt att få ett kulgevär (även med en mycket kort pipa och utan dämpare) mynningen över mitten på vaden.
  • Om man nu skulle tappa bössan och ett skott går av, så borde rimligtvis skottet ta i överkroppen om den föll med kolven före
  • om man tappar bössan lite snett borde rimligtvis kulan gått genom överkroppen, eller låret, eller vaden, eller foten.
Men längst benet???
Jag får inte ihop det.

Jag förstår inte heller, det jag hörde vara iaf att kulan gått längs med benet på nått sätt, underifrån låter ännu mer orimligt så jag gissar att han skulle svinga fram bössan och sätta kolven mot axeln men halvvägs gick det fel. Men det är rena spekulationer.
Citera
2023-11-24, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orellanin
Hur går det ens till, oavsett typ av bössa, om det är vådaskott?
Just med jaktvapen också... Han kanske kollade i pipan och tryckte av... Inte smart
Citera
2023-11-24, 19:52
Medlem
Citat:
Men längst benet???
Jag får inte ihop det.

Kanske ställt vapen mot ett träd i hast. Trängande behov, sedan välte vapen oturligt. Han ser det ske och inser misstaget men hinner inte reagera rätt.
Citera
2023-11-24, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Trams. Du har aldrig jagat hör jag. Jakt är en fysisk sysselsättning. Det funkar ju så dåligt om man är full. Vi dricker på kvällarna i bastun.

Beror på jaktlag. När jag var med ett jaktlag långt ute på landet var det mycket fylla. Håller inte med om att det är fysiskt, du kör ju till passet och använder fyrhjulingar till resten. Blev ju en del skadeskjutningar pga alla var packade. Kan säga att jag inte var med någon mer gång.
Citera
2023-11-24, 20:24
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skisloper
Kanske ställt vapen mot ett träd i hast. Trängande behov, sedan välte vapen oturligt. Han ser det ske och inser misstaget men hinner inte reagera rätt.

Hmmm, typ du behöver lätta på trycket vid ett träd. Du ställer bössan med kolven nedåt och lutar pipan mot samma träd.En sten står i vägen när bössan faller…boom…… skottet går av och tar i låret samt trasar sönder några större blodkärl.
Jag tror du har rätt.
Citera
2023-11-24, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkelkakel
Beror på jaktlag. När jag var med ett jaktlag långt ute på landet var det mycket fylla. Håller inte med om att det är fysiskt, du kör ju till passet och använder fyrhjulingar till resten. Blev ju en del skadeskjutningar pga alla var packade. Kan säga att jag inte var med någon mer gång.

Helt omöjligt att verifiera och jag tror du trollar av någon obegriplig anledning.
Citera
2023-11-25, 12:31
Medlem
Ryktet sa att han hade bössan med pipan neråt i en ryggsäck man kan ha geväret i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in