2023-11-18, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Nej, stopp och belägg nu!

Fel 1): Bara för att Peter Thylén - och hans kollega! - fastnade på CL, måste inte betyda att Peter inte ser att det finns grava faktafel i Lottes bok! Minns jag fel, eller har inte också GW Persson uttalat samma kritik?

Fel 2): Jo, Peter visste mycket väl om Lockerudsvittnet! Peter återkom med en del information om vad hon hade sagt i förhören. Däremot kände han inte till 23.30-vittnet, eftersom det vittnet aldrig hade varit i kontakt med polisen. Det var jag som lämnade den informationen till honom!

Men i övrigt håller jag med dig om att polisen helst riktar in sig på bara en gärningsman eftersom det är lättast. Jag har skrivit om det flera gånger i tråden.
Jag har svårt att tro att Thylen återkom med vad vittnen sagt i förhören.

https://www.aklagare.se/om_rattsprocessen/fran-brott-till-atal/brottsutredningen/sekretess-under-pagaende-forundersokning/
Det vore i princip tjänstefel att läcka information om en pågående utredning.

Jag anser att du ljuger här
Citera
2023-11-19, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Om detta är sant det Snurre80 berättar om här är det ju bombshell. Vi vet inte. Skulle vara bra om Snurre80 kom in i tråden igen och kanske har mer att säga om detta. Vad säger du PU om detta ? Jag frågar dig upplysningsvis endast, då jag misstänker de nedan. Har du något minne av att du träffat på en sådan här snubbe vid denna tid ? Vakt skall han ha varit på Stadt då ibland, ärrig i ansiktet. Pilotbrillor bör vara av solglasögon typ då antar jag.

Att han då skulle även haft en vit Toyota och varit inneboendes på Bråtenvägen och vara av danskt ursprung...dealandes med droger bland folk där...hm. Både PN och ErAn brukade i alla fall narkotika. Om han även var dansk så kunde han ju lätt kommit i lag med dessa. 1.80, mellanblond och småfet och bar alltid vita kläder. Kan han setts som vältränad ? Ja ,om han var vakt borde han ju haft muskler i alla fall. Ja, denne blir dock kanske mer då en starkare kandidat som den som sprang från Sjukhusets parkering 4.20, än både PJP och PN som både hade hår av det mörkare hållet. Hade han även en mindre vit Toyota också så kan ju även bilen som parkeras stämma in. Om detta stämmer då så petar han kanske TNPT som fjärde man. Då kan laguppställningen se ut så här:
ErAn
PN
AnSv
PJP

Det är klart att allt detta blir nästan lite för bra för att vara sant, MEN vi vet faktiskt inte ännu om detta är falskt heller. Därför hade det varit bra om ovanstående kunde kommentera detta ifall de vet mer och har mer att säga om saken. Jag har dragit i detta tidigare men ej riktigt tänkt förut i detta sammanhang med ovanstående.

Vaktbolaget i fråga som arbetade på Stadt vid denna tid kom från Jönköping Kan det ha varit Juhas Vaktservice AB ? Jag har i alla fall för mig att denne Juha har varit med länge i denna bransch där i alla fall.
Detta är mkt intressant!
Äntligen ett vettigt inlägg…tråden får nytt blod…skönt🤠
Citera
2023-11-19, 10:33
Medlem
RFTs avatar
En liten allmän betraktelse av mig som läser tråden regelbundet, men som inte brukar skriva något.

Utifrån min enkla synvinkel är det konstig att folk i Mariestad som var unga på den tiden, inte vet mer om Helena och hennes försvinnande. Jag är uppvuxen i en stad som är lika stor som Mariestad och nästan på pricken samma invånarantal. Vi som var i 20-30 årsåldern i slutet av 80-talet och början av 90-talet, vi kände till varandra. I min stad var vi inte så många i de åldrarna, och det kan inte ha varit så många i Mariestad heller. Alla inte umgicks med varandra, men man visste vilka folk var och vad som hände. Visst, det fanns några som var för sig själva, som inte var ute på fester och på krogen/diskoteket, men man visste vilka de var också.

Det hände bråk i min stad, några blev osams, kanske kom i allvarlig konflikt med misshandel som följd, men sådana händelser var snart ute bland folk. Det förefaller mig helt otroligt att ingen vet något säkert om vad som hände Helena sedan hon kommit ut från Statt och fram till brottsplatsen. Speciellt som det ju tydligen var fullt med folk på torget.

Någon/några förutom gärningsmannen/männen vet vad som hände. Den/de som vet håller inte till här på Flashback, eller gör det, men väljer att hålla tyst.
Vet en hel generation Mariestadare vad som hänt och varför, men lade locket på (och låter det fortfarande ligga på)? I så fall varför?

En annan sak som förvånar mig är det skrivs så lite i tråden om Helena själv. Vad var hon för person? Utåtriktad som lätt och gärna umgicks med alla, eller höll hon sig till några nära vänner? Finns gärningsmannen/männen i hennes närmaste bekantskapskrets?

Jag vill på inget sätt svärta ner Helena som person. Men: Var hon den skötsamma flicka som det då och då i den här tråden skrivs att hon var? Hon skulle aldrig hoppa in i en bil om hon inte var mycket väl bekant med de som satt i bilen. Hon och systern månade om varandra och var noga med att agera på ett sådant sätt att man utsatte sig för minimala risker (taxi hem från Statt). I början av tråden skrivs det om att hon hade ett förhållande med en betydligt äldre lärare och att hon var gravid. Var hon inblandad i droger? Långt tillbaka i tråden finns uppgifter om att det fanns droger i famlijens hus.
Det ger ju motsägelsefulla signaler om vem hon egentligen var.
Senast redigerad av RFT 2023-11-19 kl. 10:51.
Citera
2023-11-19, 18:42
Avstängd
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
En annan sak som förvånar mig är det skrivs så lite i tråden om Helena själv. Vad var hon för person? Utåtriktad som lätt och gärna umgicks med alla, eller höll hon sig till några nära vänner? Finns gärningsmannen/männen i hennes närmaste bekantskapskrets?

Att Helena bara skulle möta Liemannen random och att han sedan försvinner från planeten jorden tror inte jag ett dyft på!
Nej, detta mord/dråp har skett av någon i hennes absoluta närhet, därav har inget heller läckt ut, de som vet vad som skett kommer att ta detta med sej i sina gravar.
Citera
2023-11-19, 20:11
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Att Helena bara skulle möta Liemannen random och att han sedan försvinner från planeten jorden tror inte jag ett dyft på!
Nej, detta mord/dråp har skett av någon i hennes absoluta närhet, därav har inget heller läckt ut, de som vet vad som skett kommer att ta detta med sej i sina gravar.

Ja, det låter inte troligt att någon random person skulle passerat henne med bil, stannat, tvingat in henne i bilen och sedan av ren tillfällighet åkt upp i skogsdungen intill hennes hem.

Inte heller att någon random person skulle ha stått med bil och råkat få syn på henne i skogsdungen.
Citera
2023-11-19, 21:02
Avstängd
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ja, det låter inte troligt att någon random person skulle passerat henne med bil, stannat, tvingat in henne i bilen och sedan av ren tillfällighet åkt upp i skogsdungen intill hennes hem.

Inte heller att någon random person skulle ha stått med bil och råkat få syn på henne i skogsdungen.

Nej, sen skulle det med säkerhet varit någon som sett något och därefter pusselbitar ramlat på sin plats, inte som nu att ingenting är annat än mer eller mindre fabler. Jag tror att något kan ha hänt efter att hon kom hem den kvällen och att det därav kommer att bli förbli olöst, en tystnadspakt har slutits.
Citera
2023-11-19, 21:27
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Nej, sen skulle det med säkerhet varit någon som sett något och därefter pusselbitar ramlat på sin plats, inte som nu att ingenting är annat än mer eller mindre fabler. Jag tror att något kan ha hänt efter att hon kom hem den kvällen och att det därav kommer att bli förbli olöst, en tystnadspakt har slutits.

Du tror hon kommit hem och sedan gått ut för att träffa någon/några i dungen? Den ena systern som ju tydligen var hemma då, skulle hon inte märkt det?
Citera
2023-11-19, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pepparkakemannen
@Brurryf..
Jaha, ok. Pudelfrissan har blivit avstängd? Vet du varför?
Jag vill ju inte heller bli avstängd o har inte helt koll på reglerna fast jag har hängt här någon månad läsandes.

Jo. det jag ville få ur mig.
Jag var på stadshotellet denna ödesdigra afton Natten då Helena försvann.
Jag såg henne livs levande nära dansgolvet, Det var mörkt, men jag såg att det var hon. Jag hade sett henne tidigare på Vadsbogymnasiet (tror jag). Hon var ju snygg. Så ja hoppades få ögonkontakt. Men det var ju kört, för det var flera intressenter. Ungefär 2 tjejjer o 3 killar i en klunga. Jag vet inte vilka de var. Men som jag minns var inte BW där o då. Jag såg inte han på hela den kvällen. Kan inte säga att jag kände honom. Men vi träffades vid några tillfällen. En tokrolig snubbe som jag gillade direkt. Har för mig att tjejjer gillade honom. Jag har inte träffat han sedan den tiden.
Jag var på ett förhör som jag minns att vi alla som var på stadt den kvällen fick åka in på. Har för mig att jag fick vänt bra länge på den typ 1-2 månader eller så. Jag har inte fått något yppande förbud vad jag vet. Kanske är det så att jag blev kallad igen för de ville kolla något, eller var det en kompis. Vi var ett gäng som var från en annan förfest. Jag ringde polisen för 4 veckor sedan för jag hade nya uppgifter. Har inte fått svar, vilket gör att jag väljer att droppa infon i tråden.
Lika bra jag skriver klart det jag har att berätta. För det blir väl en del frågor...
Det viktigaste saken. Jag minns att jag vinglade/minglade runt utanför stadt o torget som de flesta. Ledsnade efter ett tag o ville hem. Jag valde att ta en sväng förbi taxistationen för o se om det fanns folk som skulle åt mitt håll. Nu blir jag osäker på tiderna för det var ju ändå 25 år sedan. Men polisen borde ha dem eftersom jag där uppgav ungeför det jag uppger här. Sannolikt borde klockan varit tidigast 02.15 ungefär och senast ca 02.45 kanske? När jag strax utanför Trafikverkets ingång ser två "ynglingar" kliva ur en mindre ljus bil. Det var inget konstigt eg. men jääädrar vilken stämmning det var kring dem! De var inte stressade eller aggressiva. Men hela deras atmosfär var något som har etsat sig fast. Jag såg den ena killen rakt i ögonen. O ganska snabbt var det något i huvvet på mig som sa -sluta glo! Han e typen man inte etsar ögonen i för länge. Ja gick sedan vidare till taxistationen. Hittade inga kompisar eller andra som skulle åt mitt håll. Tittade sedan i minatomma fickor o började traska hemmåt.
Det är min story.
Bara det att i somras började ja lyssna på Radio Skaraborg o läsa Flashback. Några visste jag villka de var. PK, BW o BB t.ex. Men så diskuterades PU. Tror det var en länk till en bild, eller så sökte jag på Facebook. -Fan det är ju han!! Ja höll på o få dåndimpen! Jag kände tvärsäkert att det var samma kille som jag glodde in i ögonen den natten!
Men hur säker kan man vara efter 25 år? Jag kan inte minnas att jag har sett honom förut någonstans. Kan hjärnan spöka så? Han är ruskigt lik den mannen. Som 87an Karlsson ungefär. Tecknade figuren.
Uj detta blev långt.
Den andra ynglingen som ja tyckte klev ur förardörren vet ja inte så säkert hur han såg ut. Men de var ganska lika. Har dock inte sett bild på typ KM.
Vill lägga till att jag inte hunnit läsa på i tråden ang PU's förehavanden och inser att min iaktagelse kan styrka eller fälla andra sagesmål.

Svårt att lägga en verifiering i trovärdigheten hos användaren ”pepparkakan” men verkar initialt ge ett trovärdigt intryck även om sannolikheten att minnas en minnes bild så långt tillbaka kan vara svårt. Men om nu pepparkakan talar sanning och har rätt i sin minnes bild att det faktiskt var PU han såg. Om man då ponerar att PU är gärningsmannen hur skulle då ett sådan scenario se ut ifall han har ett trovärdigt taxi alibi runt 03.

Pu går efter att stadshotellet stängt runt kl 02 hamnar ganska direkt i en bil med en vän. Helena plockas upp vid Marieholmsbron eller i dess närhet var av bråk uppstår. Helena brags om livet inne vid skogsstigen, bilen iakttas runt 02:30 på cykelvägen. Tjafs uppstår i paniken, de återvänder till torget strax innan kl 03. PU tar taxi till bråtenvägen och har alibi fram till ca: 03:30-04.
Vid det här laget bör PU då inte ha några rivmärken vilket alibit borde uppmärksammat?Men ponera att de kommit till vid ett senare tillfälle. Vad gör PU nu? Han måste få tag på en bil, kanske har sin egen i närheten? Hämtar kroppen, gör sig av med den, parkera vid sjukhus parkeringen (ponerat att den vittnesobservation har med fallet att göra) runt 04:20? (Har jag för mig) Är det rimligt att PU från bråtenvägen hinner skaffa bil, göra sig av med kroppen, parkera vid sjukhuset på tiden där emellan ?
Om det är troligt så springer han isåfall sedan upp till PK direkt efter runt 04:30 får inget alibi där men lyckas få alibi hos UK som han sedan sover hos.

Vad som jag tycker talar emot är att tiden är väldigt tight och att rivsåret borde uppstått innan taxi resan.

Ifall PU nu skulle vara GM så tror jag snarare på att PU använt UK som falskt alibi och att taxiresan med J aldrig ägt rum. Att UK skulle vara falskt alibi för en sådan allvarlig händelse känns ganska orimligt?

Samtidigt som jag tycker att mycket kring PU är väldigt oklart.
Citera
2023-11-19, 23:28
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Du tror hon kommit hem och sedan gått ut för att träffa någon/några i dungen? Den ena systern som ju tydligen var hemma då, skulle hon inte märkt det?

Det tror jag inte UnitedKingdom tror men det kan bara UnitedKingdom själv svara på. Syster U som var hemma har så många olika versioner om söndagen efter försvinnandet att det är svår att ta hennes uppgifter på allvar.
Citera
2023-11-20, 00:27
Medlem
Citat:
Jag tror att U.K är inne på rätt spår här.
Det som hände skedde i anslutning till Helenas hem där U.A o pojkvännen befann sig. En tredje person var antagligen oxå där. En tjej som besökte U.A, problem med pojkvän (expojkvän) som letade efter denna tjej. U.A tröstade henne med den vid tillfället berusade o upprörda pojkvännen i hasorna. Helena fattade läget o försökte hindra/stoppa killen som var extremt arg/upprörd o påverkad av alkohol och ev. droger. Här vid 02.20-tiden går någonting snett, riktigt snett!
U.A borde veta vilken/vilka som befann sig i närområdet där vid villan.
Mkt. svårlöst om inte någon pratar🤔
Citera
2023-11-20, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legooo
Svårt att lägga en verifiering i trovärdigheten hos användaren ”pepparkakan” men verkar initialt ge ett trovärdigt intryck även om sannolikheten att minnas en minnes bild så långt tillbaka kan vara svårt. Men om nu pepparkakan talar sanning och har rätt i sin minnes bild att det faktiskt var PU han såg. Om man då ponerar att PU är gärningsmannen hur skulle då ett sådan scenario se ut ifall han har ett trovärdigt taxi alibi runt 03.

Pu går efter att stadshotellet stängt runt kl 02 hamnar ganska direkt i en bil med en vän. Helena plockas upp vid Marieholmsbron eller i dess närhet var av bråk uppstår. Helena brags om livet inne vid skogsstigen, bilen iakttas runt 02:30 på cykelvägen. Tjafs uppstår i paniken, de återvänder till torget strax innan kl 03. PU tar taxi till bråtenvägen och har alibi fram till ca: 03:30-04.
Vid det här laget bör PU då inte ha några rivmärken vilket alibit borde uppmärksammat?Men ponera att de kommit till vid ett senare tillfälle. Vad gör PU nu? Han måste få tag på en bil, kanske har sin egen i närheten? Hämtar kroppen, gör sig av med den, parkera vid sjukhus parkeringen (ponerat att den vittnesobservation har med fallet att göra) runt 04:20? (Har jag för mig) Är det rimligt att PU från bråtenvägen hinner skaffa bil, göra sig av med kroppen, parkera vid sjukhuset på tiden där emellan ?
Om det är troligt så springer han isåfall sedan upp till PK direkt efter runt 04:30 får inget alibi där men lyckas få alibi hos UK som han sedan sover hos.

Vad som jag tycker talar emot är att tiden är väldigt tight och att rivsåret borde uppstått innan taxi resan.

Ifall PU nu skulle vara GM så tror jag snarare på att PU använt UK som falskt alibi och att taxiresan med J aldrig ägt rum. Att UK skulle vara falskt alibi för en sådan allvarlig händelse känns ganska orimligt?

Samtidigt som jag tycker att mycket kring PU är väldigt oklart.
Bra inlägg Legooo!
P.U är sannolikt inblandad och/eller vet vad som hände, mkt pekar på detta!
De hade en mindre vit bil o tillgång till båt. Helena är dumpad i Vänern någonstans mellan Ekudden o Dillö där B.Ws föräldrar hade sommarstugan (Kroppholmen).
Villospår såsom Trankärrsspåret samt Danskspåret har bara sinkat tråden.
Tillbaks på rätt spår nu…mkt bra jobbat!!!
Citera
2023-11-20, 01:03
Avstängd
UnitedKingdoms avatar
Citat:

Jag tror att fynden som hittats lika gärna kan vara planterade på platsen för att vilseleda, dvs att H kom hem och att något gått galet hemma. Att syster U vet något mer än vad hon sagt känns som ytterst sannolikt ju mer man sätter in sej i detta fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in