2023-11-19, 08:57
Avslutad
Då verkar det helt enkelt som att jag får göra deklarationen i pappersform, för det går inte att ladda upp k4-blanketter om dom inte är i något specialformat.

Så det blir alltså att skriva ut de 89 sidorna och sedan bifoga dessa i ett kuvert med deklarationen. Herregud, man skulle bara kört isk, men jag ville verkligen åt det här med att kunna dra av vid förlust, men det var inte värt huvudvärken.
Citera
2023-11-19, 10:02
Medlem
Jag sitter i samma situation när det gäller min valutahandel, men jag fick beskedet från Skatteverket att man kan aggregera transaktioner per valutapar och dag, så det blir lite färre transaktioner.

Man kan även om jag förstår det hela rätt skapa SRU filer som kan laddas upp under deklarationen, så det blir lite pythonkodning i mellandagarna. Finns även något på GitHub för den som vill pröva.
Citera
2023-11-19, 10:30
Medlem
Skatteverket gillar papper.

Jag fick en förfrågan angående EU-handel jag gjort.
Då den var rätt omfattande var min första tanke var att ringa dem och fråga om de är helt dumma i huvudet.

Men när jag samlat mig lite tänkte jag att det är ju inga konstigheter. Det fanns underlag på allt och det låg inget fuffens bakom.
Så då tänkte jag att som man frågar får man svar och kopierade ALLA underlag de frågat efter.

Det blev en A4-lunta på ca 2 cm som förpackades väl och översändes till skatteverket.

Efter det har jag aldrig hört något från dem..

Så, TS. Skicka in allt du har på kopierat A4-papper så får de nåt att bita i.
Citera
2023-11-19, 17:02
Medlem
BlaBalks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fyrnox
Då verkar det helt enkelt som att jag får göra deklarationen i pappersform, för det går inte att ladda upp k4-blanketter om dom inte är i något specialformat.

Så det blir alltså att skriva ut de 89 sidorna och sedan bifoga dessa i ett kuvert med deklarationen. Herregud, man skulle bara kört isk, men jag ville verkligen åt det här med att kunna dra av vid förlust, men det var inte värt huvudvärken.
Det är ju inget stort arbete. Avanza har samma princip, där kan man skriva ut K4 med förifyllda siffror på alla transaktioner.

Skillnad om du handlat på någon skitsida som inte erbjuder färdiga k4-blanketter, då är det bara att föra över affär för affär till K4. Fick göra det själv när jag hade använt plus500.com ett år, var ett jävla arbete. Valutahandeln det inneburit att handla i dollar och euro var också ett jävla aber.

Det finns tradingplattformar som rapporterar direkt till skatteverket också, så att uppgifterna kommer förtryckta i deklarationen, då behöver man inte skicka in separat K4 för de affärerna, Skilling är en sådan plattform.
Citera
2023-11-19, 19:19
Medlem
Möjligtvis kommer Nordnet rapportera in dina försäljningar till Skatteverket men sedan måste du ändå skriva in beloppet som du betalade för att öppna varje trade. Skatteverket kallar detta belopp för omkostnadsbelopp.

Enklast är annars att redovisa all trading i SRU-filer som du kan ladda upp på Skatteverkets hemsida. Jag vet inte om det finns några färdiga lösningar på nätet för att göra det med Nordnet.

En SRU-fil för att deklarera värdepapper är bara K4-blanketter i form av en lång textfil med alla trades och där varje stängd trade är formaterad på det här sättet:
Kod:
#BLANKETT K4-2023P4
#IDENTITET XXXXXXXXXXXX XXXXXXXX XXXXXX
#UPPGIFT 3100 20
#UPPGIFT 3101 Apple
#UPPGIFT 3102 40000
#UPPGIFT 3103 30000
#UPPGIFT 3104 10000
#UPPGIFT 3105 0
#BLANKETTSLUT

I det här fallet berättar du att du har sålt 20 aktier i Apple för 40 000:- som du köpte för 30 000:- och har alltså gjort en vinst på 10 000:-.

I det här exemplet har du i stället köpt 30 aktier i Amazon för 100 000:- och sålt dem för 80 000:- och har alltså gjort en förlust på 20 000 spänn:
Kod:
#BLANKETT K4-2023P4
#UPPGIFT 3100 30
#UPPGIFT 3101 Amazon
#UPPGIFT 3102 80000
#UPPGIFT 3103 100000
#UPPGIFT 3104 0
#UPPGIFT 3105 20000
#BLANKETTSLUT

Formatet på uppgifterna är alltså:
Kod:
#UPPGIFT 3100 [Antal]
#UPPGIFT 3101 [Beteckning]
#UPPGIFT 3102 [Försäljningspris]
#UPPGIFT 3103 [Omkostnadsbelopp]
#UPPGIFT 3104 [Vinst]
#UPPGIFT 3105 [Förlust]

Det är alltså precis samma uppgifter som du ska skriva in på en vanlig K4-blankett men det går naturligtvis mycket snabbare om du låter en dator göra jobbet.

"IDENTITET" ska innehålla ditt personnummer så se till att fejka det om du kör SRU-filen genom någon annans program eller laddar upp den någonstans på nätet som inte är Skatteverkets hemsida.

Allting ska samlas i en fil som heter BLANKETTER.SRU och på allra sista raden måste det stå:
Kod:
#FIL_SLUT

Du ska också bifoga en liten SRU-fil som innehåller ditt namn, epostadress osv. Den filen ska heta INFO.SRU:
Kod:
#DATABESKRIVNING_START
#PRODUKT SRU
#FILNAMN BLANKETTER.SRU
#DATABESKRIVNING_SLUT
#MEDIELEV_START
#ORGNR [PERSONNUMMER]
#NAMN Namn Namnsson
#ADRESS Gatan 42
#POSTNR 12345
#POSTORT Stad
#EMAIL namn@gmail.com
#MEDIELEV_SLUT

Skatteverket kommer också omedelbart uppmärksamma dig på eventuella formateringsfel i filen. Då är det bara att rätta till filen och ladda upp den igen.

Omedelbart när Skatteverket har kontrollerat att allting är korrekt formaterat så räknar de automatiskt ut hur mycket skatt du ska betala eller får dra av och den säger även vart du ska skriva in förändringen i deklarationen. En tioåring klarar av detta.

Om du väljer att köra med SRU-filer och är osäker så kan du också mejla ett kort utdrag till Skatteverket, förklara hur du räknat och fråga om du har gjort rätt.

Du kan också bifoga en beskrivning med deklarationen om hur du beräknat allting vilket kommer göra att du får en potentiellt snällare hantering vid en eventuell framtida granskning av Skatteverket.

Alla detaljer om hur SRU-filerna ska formateras finns i broschyren SKV 269:
https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/sjalvservice/blanketterbroschyrer/broschyrer/info/269.4.39f16f103821c58f680007305.html
Citera
2023-11-19, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwedeGliderRunt
Exakt, svårare än så är det inte, även om vissa i denna tråd tycks vara helt efterblivna idioter. (Pillerarm)

Idiotjäveln tror man behöver fylla i varje transaktion manuellt.. lol
För att deklarera tror jag inte att det räcker med att skicka med en pdf fil? Men jag kan ju ha fel?
Citera
2023-11-19, 19:26
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godmannen
Möjligtvis kommer Nordnet rapportera in dina försäljningar till Skatteverket men sedan måste du ändå skriva in beloppet som du betalade för att öppna varje trade. Skatteverket kallar detta belopp för omkostnadsbelopp.

...

Det vore bra om mäklarna kunde rapportera alla uppgifter. Finns det någon anledning att omkostnadsbeloppet utelämnas?
Citera
2023-11-20, 02:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Det vore bra om mäklarna kunde rapportera alla uppgifter. Finns det någon anledning att omkostnadsbeloppet utelämnas?

Det undrar jag med. På Nordnet står det så här:

Försäljningspriset - kommer förtryckt.
Eftersom Nordnet har redovisat alla försäljningar till Skatteverket kommer alla försäljningsvärden förtryckta på deklarationsblanketten som skickas hem.

Jag har ju trejdat, så jag har ju omsatt 25 milj. Är det detta som kommer förtryckt? Eller bara vinsten?
Citera
2023-11-20, 04:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwedeGliderRunt
Exakt, svårare än så är det inte, även om vissa i denna tråd tycks vara helt efterblivna idioter. (Pillerarm)

Idiotjäveln tror man behöver fylla i varje transaktion manuellt.. lol
Att du behöver fylla i varje affär manuellt vet jag inte om jag sagt. Men varje affär ska anges.
Citat:
Hur fyller jag i min K4-blankett?

På K4-blanketten ska du ange följande för varje affär:

Aktiens kortnamn/beteckning
Antalet aktier som du sålde
Försäljningssumman
Omkostnadsbeloppet
Din vinst eller förlust

På den sista raden ska även summan av vinster och förluster inkluderas.
https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/skatt-deklaration/hur-deklarerar-man-for-vp-konto-depa-aktie-fondkonto.html#hur-fyller-jag-i-min-k4-blankett
Citera
2023-12-16, 20:28
Avslutad
Citat:
Det undrar jag med. På Nordnet står det så här:

Försäljningspriset - kommer förtryckt.
Eftersom Nordnet har redovisat alla försäljningar till Skatteverket kommer alla försäljningsvärden förtryckta på deklarationsblanketten som skickas hem.

Jag har ju trejdat, så jag har ju omsatt 25 milj. Är det detta som kommer förtryckt? Eller bara vinsten?

Är det ingen som kan svara på detta?
Citera
2023-12-16, 21:46
Medlem
Citat:
Är det ingen som kan svara på detta?

Skatteförfarandelagen (2011:1244) anger vilka uppgifter som måste lämnas till Skatteverket i form av kontrolluppgifter.

När det gäller aktieförsäljningar ska följande uppgifter anges till Skatteverket:
Namn på aktien, antal sålda och erhållen ersättning.

Dessa uppgifter kommer att förhandsifyllas i deklarationen.
Skatteverket får inte någon information om omkostnadsbeloppet.

21 kap 5 §
Citat:
Kontrolluppgiftens innehåll

5 § I kontrolluppgiften ska följande uppgifter lämnas:
1. den ersättning som har överenskommits efter avdrag för försäljningsprovision och liknande utgifter,
2. antalet delägarrätter eller fordringsrätter,
3. delägarrätternas eller fordringsrätternas slag och sort,
4. den kontanta ersättningen vid sådana byten av andelar som avses i 48 a kap. 2 § och 49 kap. 2 § inkomstskattelagen (1999:1229), samt
5. om det är fråga om en avyttring som avses i 44 kap. 8 a § inkomstskattelagen samt den ersättning som avses i den paragrafen.
Citera
2023-12-17, 15:28
Medlem
orvar2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godmannen

Enklast är annars att redovisa all trading i SRU-filer som du kan ladda upp på Skatteverkets hemsida. Jag vet inte om det finns några färdiga lösningar på nätet för att göra det med Nordnet.

En SRU-fil för att deklarera värdepapper är bara K4-blanketter i form av en lång textfil med alla trades och där varje stängd trade är formaterad på det här sättet:
Kod:
#BLANKETT K4-2023P4
#UPPGIFT 3100 20
#UPPGIFT 3101 Apple
#UPPGIFT 3102 40000
#UPPGIFT 3103 30000
#UPPGIFT 3104 10000
#UPPGIFT 3105 0
#BLANKETTSLUT

I det här fallet berättar du att du har sålt 20 aktier i Apple för 40 000:- som du köpte för 30 000:- och har alltså gjort en vinst på 10 000:-.

I det här exemplet har du i stället köpt 30 aktier i Amazon för 100 000:- och sålt dem för 80 000:- och har alltså gjort en förlust på 20 000 spänn:
Kod:
#BLANKETT K4-2023P4
#UPPGIFT 3100 30
#UPPGIFT 3101 Amazon
#UPPGIFT 3102 80000
#UPPGIFT 3103 100000
#UPPGIFT 3104 0
#UPPGIFT 3105 20000
#BLANKETTSLUT

Formatet på uppgifterna är alltså:
Kod:
#UPPGIFT 3100 [Antal]
#UPPGIFT 3101 [Beteckning]
#UPPGIFT 3102 [Försäljningspris]
#UPPGIFT 3103 [Omkostnadsbelopp]
#UPPGIFT 3104 [Vinst]
#UPPGIFT 3105 [Förlust]

Det är alltså precis samma uppgifter som du ska skriva in på en vanlig K4-blankett men det går naturligtvis mycket snabbare om du låter en dator göra jobbet.

"IDENTITET" ska innehålla ditt personnummer så se till att fejka det om du kör SRU-filen genom någon annans program eller laddar upp den någonstans på nätet som inte är Skatteverkets hemsida.

Allting ska samlas i en fil som heter BLANKETTER.SRU och på allra sista raden måste det stå:
Kod:
#FIL_SLUT

Du ska också bifoga en liten SRU-fil som innehåller ditt namn, epostadress osv. Den filen ska heta INFO.SRU:
Kod:
#DATABESKRIVNING_START
#PRODUKT SRU
#FILNAMN BLANKETTER.SRU
#DATABESKRIVNING_SLUT
#MEDIELEV_START
#ORGNR [PERSONNUMMER]
#NAMN Namn Namnsson
#ADRESS Gatan 42
#POSTNR 12345
#POSTORT Stad
#EMAIL namn@gmail.com
#MEDIELEV_SLUT

Skatteverket kommer också omedelbart uppmärksamma dig på eventuella formateringsfel i filen. Då är det bara att rätta till filen och ladda upp den igen.

Omedelbart när Skatteverket har kontrollerat att allting är korrekt formaterat så räknar de automatiskt ut hur mycket skatt du ska betala eller får dra av och den säger även vart du ska skriva in förändringen i deklarationen. En tioåring klarar av detta.

Om du väljer att köra med SRU-filer och är osäker så kan du också mejla ett kort utdrag till Skatteverket, förklara hur du räknat och fråga om du har gjort rätt.

Du kan också bifoga en beskrivning med deklarationen om hur du beräknat allting vilket kommer göra att du får en potentiellt snällare hantering vid en eventuell framtida granskning av Skatteverket.

Alla detaljer om hur SRU-filerna ska formateras finns i broschyren SKV 269:
https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/sjalvservice/blanketterbroschyrer/broschyrer/info/269.4.39f16f103821c58f680007305.html

Själv har jag samma problem med för valutahandel, har hitintills rapporterat allt aggregerat per valutapar och riktning (long / short), och det har nu i 4år funkat utan anmärkning. Men har alla transaktioner i en excel, så borde ju inte vara så knepigt att få till en python som fixar till det. Hittade 2st på github, men verkar nästan enklare att fixa det själv. Bättre vore ju iofs om det fanns en på Github, men med en "mall" för hur en csv måste vara formaterad för att läsa in alla transaktioner och generera en sru.

Alternativet är iofs kanske att hyra in någon indier som handskriver av min excel listat till K4 , scannar in det till mig, jag skriver ut det (och nu pratar vi K4 med 6 rader eller vad det nu är) och lämnar 50kg papper i en flyttkartong med allt i oordning på närmaste kontor...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in