2023-11-18, 20:43
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Man fyller i affärer man gjort. Vinst eller förlust. Vad är det med det du inte förstår?

Du deklarerar. Berättar med din K4 hur du haft, vad är ditt problem

jo, har förstått nu att losers som du gör det, gör förluster och sitter sedan och redovisar det i detalj.. Själv gör jag vinster i prop trading konton, samt i isk..
Citera
2023-11-18, 20:47
Medlem
fyrnoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UniK-w61jdm45f4
Det är max 400 transaktioner på nätet har jag för mig (don't quote me, kolla upp det själv). Är det över det gäller det måste man skicka in med fysiskt papper. Så det är bara att printa ut Nordnet K4 sen skicka in.

Går det inte att fylla i totalbeloppet för vinst och totalbeloppet för förlust någonstans i deklarationen på nätet för att sedan bifoga k4-blanketterna som Nordnet genererat?
Citera
2023-11-18, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fyrnox
Går det inte att fylla i totalbeloppet för vinst och totalbeloppet för förlust någonstans i deklarationen på nätet för att sedan bifoga k4-blanketterna som Nordnet genererat?
Har faktiskt inte koll på detaljerna där, får nog hänvisa till Nordnet och/eller Skatteverket.
Citera
2023-11-18, 20:59
Medlem
kidnappar lite tråden.

Själv så har jag handlat micro emini s&p500 futures (terminskontrakt)
Och undrar hur jag ska fylla i dem i k4 blankett.
Det är typ 15-20 affärer/transaktioner totalt.

Jag har dessutom skickat en W-8BEN blankett till min mäklare i USA.
Citera
2023-11-18, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swefinans
kidnappar lite tråden.

Själv så har jag handlat micro emini s&p500 futures (terminskontrakt)
Och undrar hur jag ska fylla i dem i k4 blankett.
Det är typ 15-20 affärer/transaktioner totalt.

Jag har dessutom skickat en W-8BEN blankett till min mäklare i USA.

Det är ju samma kontrakt, och du har hållt porten i USD, så du adderar bara ihop köpen i en kolumn, sedan i nästa kolumn försäljningarna, skillnaden blir en vinst eller förlust. Kostnaderna för köp och sälj kan duockså dra av.

Förutsatt att du inte köpt SEK igen, dvs gjort ett uttag från port, som du även behöver redovisa iom att USDSEK förmodligen skiljer från insättningen du gjorde.
Senast redigerad av MrSwedeGliderRunt 2023-11-18 kl. 21:29.
Citera
2023-11-18, 22:24
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Jag fyller alltså i vinst och förlust i totalsumma någonstans på deklarationen och bifogat k4-blanketterna? Eller måste jag skriva in varenda transaktion manuellt. Vill ju helst deklarera på nätet så klart.

Nej du behölver inte skriva in varenda transaktion, vinst och förlust i totalsumma gäller. Du bifogar K4. Sen är det upp till dem om de vill kolla att det stämmer.
Citera
2023-11-18, 22:41
Medlem
fyrnoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nej du behölver inte skriva in varenda transaktion, vinst och förlust i totalsumma gäller. Du bifogar K4. Sen är det upp till dem om de vill kolla att det stämmer.

Det verkar inte som att man kan bifoga k4-blanketter digitalt, dvs. De som blev genererade av Nordnet åt mig. Verkar som att jag får köra hela deklarationen i pappersform.
Citera
2023-11-18, 22:43
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Det verkar inte som att man kan bifoga k4-blanketter digitalt, dvs. De som blev genererade av Nordnet åt mig. Verkar som att jag får köra hela deklarationen i pappersform.

Öhh? Skicka in via post då.
Citera
2023-11-18, 23:38
Förut hade Nordnet en deklarationstjänst för 99kr som skötte allt automatiskt. Vet inte hur det är nu. Länge sen jag använde aktiekonto för att blanka aktier.
Citera
2023-11-19, 00:36
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Jo, det är ju exakt det du gör i deklarationen, du fyller i totalen på den vanliga blanketten, K4 är specen som visar hur du kommit fram till totalen, en redovisning av alla dina affärer.
Vissa mäklare kan ge dig K4-underlag i maskinläsbar form du kan skicka till SKV, osäker på om Nordnet gör det.
Citera
2023-11-19, 00:47
Medlem
Citat:
Ok, så jag kan fylla i totalbeloppet för vinst och totalbeloppet för förlust någonstans på deklarationen och sedan bifoga k4-blanketten?
Du ska såklart även fylla blanketten. Anar en inte så liten antydan till intellektuell funktionsnedsättning hos dig. Kanske du kan be mamma eller pappa att hjälpa dig med deklarationen.
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwedeGliderRunt
jo, har förstått nu att losers som du gör det, gör förluster och sitter sedan och redovisar det i detalj.. Själv gör jag vinster i prop trading konton, samt i isk..
Hur du gör skiter jag såklart fullständigt i. Och det var inte heller det jag svarade på. Utan hur man ska göra.

Att göra svarta pengar till vita, som på något sätt ska komma in i systemet kräver dock sin man. Och den kvinnan verkar du inte vara.
Senast redigerad av Pillerarm 2023-11-19 kl. 00:54.
Citera
2023-11-19, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb

Exakt, svårare än så är det inte, även om vissa i denna tråd tycks vara helt efterblivna idioter. (Pillerarm)

Idiotjäveln tror man behöver fylla i varje transaktion manuellt.. lol
Senast redigerad av MrSwedeGliderRunt 2023-11-19 kl. 01:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in